Subpage photo

DPF - Diesel Particulate Filter - Rozdział 1

Anna Skalna
Czas przeczytania tekstu: 15 minut
E-mail Skopiuj link
Oceń:
/ Aktualna ocena:
Suchy filtr cząstek stałych DPF
DPF

 

Masz przed sobą artykuł, dzięki któremu filtry cząstek stałych DPF nie będą miały już żadnych tajemnic. W opracowaniu, które przygotowaliśmy dzięki doświadczeniu oraz praktyce popartej autoryzacjami i realizacją standardów międzynarodowych producentów. Co warto i co powinno się wiedzieć na temat filtrów DPF? Po pierwsze, przedstawimy Ci klarowną odpowiedź na pytanie, co to jest DPF w silniku Diesla, czym różni się od niego filtr DPF benzyna oraz jak fachowo powinno się go określać, a także o tym, co wpływa na wysokie ceny nowych filtrów DPF. Wypalanie filra cząstek stałych – na czym polega? W artykule znajdziesz dokładne informacje również z tego zakresu. Co więcej, charakteryzując filtr DPF, czyszczenie oraz preparaty typu DPF Cleaner również opisaliśmy, zwracając uwagę na różnorodność dostępnych na rynku metod i środków. Poruszając najistotniejsze kwestie związane z funkcjonowaniem filtrów cząstek stałych DPF, usuwanie oraz wypalanie także znalazło się w spektrum naszych zainteresowań. Dowiedz się wszystkiego na temat filtrów cząstek stałych w jednym artykule o DPF, a cena i to, w jakich samochodach są filtry DPF, przestaną stanowić zagadkę.

 

Filtr DPF - cząstek stałych
Filtr cząstek stałych

 


Co to jest DPF w silniku Diesla?

Załóżmy, że poruszamy się wyposażonym w silnik wysokoprężny samochodem marki Skoda Octavia - DPF – od kiedy stanowi konieczny element jej wyposażenia? Nałożony w 2006 roku obowiązek posiadania filtra DPF zrodził wiele pytań na temat tego, czym w ogóle są te filtry i za co odpowiadają. DPF – co to jest? Określany w języku angielskim jako Diesel Particulate Filter, czyli po polsku filtr cząstek stałych, dzięki swojej budowie ma za zadanie oczyszczać w sposób mechaniczny spaliny z toksyn, współpracując z silnikiem projektu Rudolfa Diesla. Skąd biorą się toksyczne związki takie jak tlenki metali, węglowodory aromatyczne czy cząsteczki węgla? Ich powstawanie jest warunkowane spalaniem oleju napędowego ze zbyt niską zawartością tlenu, ponadto na ich ilość wpływa to, czy paliwo jest dobrej jakości oraz, czy odpowiednio często dokonujemy wymian oleju silnikowego i filtrów paliwowych. Skoro już wyobraziliśmy sobie, jakiego rodzaju i pochodzenia cząsteczki ma filtrować DPF, skoncentrujmy się na samej budowie filtra cząstek stałych. DPF to w dużym uproszczeniu sieć monolitycznych kanalików otoczona metalową obudową. Zatkane filtry DPF? Wypalanie, które opiszemy poniżej, jest jedną z lepszych metod na przedłużenie żywotności filtra. Obserwując filtr cząstek stałych z zewnątrz, możemy dostrzec tylko puszkę, natomiast sprawdzenie wnętrza filtra DPF jest niemożliwe z uwagi na to, iż jego pracę musi charakteryzować całkowita szczelność, zwłaszcza że najczęściej filtr jest montowany w komorze w silnika lub stanowi jedną z części układu wydechowego. W środku DPF odnajdziemy monolit z węglika krzemu, kordierytu bądź tytanianu aluminium, a ponadto powłokę katalityczną z tlenku glinu i cząsteczki platyny bądź innego metalu szlachetnego. Elementy te są otoczone matą ochronną, która odpowiada za izolowanie temperatur, a także stanowi powłokę ochrony mechanicznej filtra cząstek stałych DPF. Warto wspomnieć, że elementem o identycznych funkcjach, lecz odmiennej budowie i zasadzie działania jest filtr FAP (fr. filtre à particules), którego działanie jest warunkowane dostarczaniem płynu katalitycznego obniżającego temperaturę spalania sadzy. Z konieczności magazynowania i dostarczania płynu wynikają różnice w budowie DPF i FAP, gdyż drugi rodzaj filtrów cząstek stałych zawiera wśród elementów swojej budowy zbiornik na środek o właściwościach katalitycznych oraz pompkę, która ów płyn dostarcza do filtra FAP. Wracając jednak do działania wymienionych rodzajów filtrów cząstek stałych, zarówno DPF, jak i FAP mają zatrzymać maksymalną ilość szkodliwych cząsteczek sadzy oraz innych toksycznych związków chemicznych. Usuwanie filtra cząstek stałych – czy to zatem dobry pomysł? W jakich samochodach znajdziemy opisywane filtry i które silniki VW Touran posiadają filtr cząstek stałych? Informacje na ten temat zamieściliśmy w następnych akapitach artykułu na temat DPF. Dowiedz się, w jakich markach i modelach powinny być montowane filtry DPF i czy istnieje lista aut bez DPF.

 

DPF ze zdjęcia to standardowy teraz element samochodów z silnikiem diesla
Co to jest DPF w silniku diesla?

 


DPF – w jakich samochodach?

Kolejna część opracowania na temat specyfiki filtrów cząstek stałych DPF dotyczy tego, czy możemy znaleźć oznaczenie DPF na tabliczce znamionowej pojazdu oraz tego, jak sprawdzić DPF po VIN. Informacje te z pewnością przydadzą się zwłaszcza tym kierowcom, którzy planują zakup pojazdu z rynku wtórnego. Używane auta to często dobre i korzystne okazje, musimy jednak sprawdzić wiele kryteriów, które powiedzą nam wiele o sprawności pojazdu oraz o tym, czy po zakupie będziemy musieli dużo doinwestować w nowy pojazd. Przy sposobności sprawdzania lakieru, poziomu korozji, hamulców czy podwozia, należy skontrolować obecność filtra cząstek stałych, przeprowadzając test najlepiej w warsztacie, gdzie stuprocentową pewność na temat tego, czy DPF jest w pojeździe i czy działa, da nam odczyt z komputera wyposażonego w program diagnostyczny. Jakie samochody nie mają filtra cząstek stałych? DPFy możemy odnaleźć w pojazdach, których data produkcji sięga roku 1996, jednak o tym, że pojazd musi zostać fabrycznie wyposażony w filtr cząstek stałych, finalnie zadecydowała norma EURO IV z 2006 roku, mamy zatem wyjaśnienie w kwestii silnika 1.9 TDI i od kiedy montowano w nim filtry cząstek stałych. Z pewnością nie odnajdziemy filtra DPF w samochodach z napędami elektrycznymi i hybrydowymi, a także w benzynie, gdyż tam mamy do czynienia z filtrami GPF, na których temat wspomnimy nieco później. Jeśli jednak stajemy w obliczu możliwości zakupu Diesla i nie jesteśmy przekonani co do słownych deklaracji na temat obecności filtra cząstek stałych, jak sprawdzić, czy DPF jest usunięty? Tak, jak już pisaliśmy, najlepiej skonsultować to z mechanikiem dysponującym odpowiednim oprogramowaniem, samodzielnie natomiast możemy jednak sprawdzić, czy w pozostającym w naszym zasięgu wylot rury wydechowej nie jest zabrudzony sadzą. Jeśli stwierdzimy obecność pyłów, filtra DPF/FAP najprawdopodobniej nie ma w pojeździe lub jego działanie znacząco odbiega od poprawności. W niektórych modelach zawierane jest oznaczenie DPF na tabliczce znamionowej, natomiast sprawdzenie DPF po numerze VIN najczęściej wiąże się z wizytą w ASO, gdyż dostępne dekodery numerów VIN nie zawsze dostarczają nam wszystkich niezbędnych informacji.

 

DPF ze zdjęcia najczęściej można znaleźć w samochodach z silnikiem diesla
DPF - w jakich samochodach?

 


Filtr DPF – czyszczenie

Wiadomości na temat zasad, zgodnie z którymi funkcjonują filtry cząstek stałych DPF/FAP, nasuwa refleksję na temat tempa i konsekwencji zużycia eksploatacyjnego tychże filtrów. Okazuje się, że wąskie kanaliki filtracyjne mogą ulegać zatkaniu nie tylko zatrzymywaną w nich sadzą, ale także popiołami. Specjaliści zgodnie potwierdzają, iż wypalanie sadzy z DPF przedłuża ich żywotność, a użytkownicy pojazdów z silnikiem Diesla mogą przeprowadzić ten proces samodzielnie, natomiast zapchanie filtra cząstek stałych popiołem to o wiele poważniejszy problem, którego rozwiązanie znajdziemy jedynie w serwisach zajmujących się czyszczeniem i regeneracją DPF z zastosowaniem nowoczesnych, zaawansowanych technologicznie urządzeń. Niemniej jednak, czyszczenie DPF to skuteczna metoda na przywrócenie drożności filtra, która wiąże się z niskimi kosztami, w przeciwieństwie do cen nowych DPFów. Jeśli zależy Ci na poprawnym funkcjonowaniu filtra cząstek stałych przez możliwie jak najdłuższy czas, warto sięgnąć po środek do czyszczenia DPF. Preparaty takie jak DPF Cleaner są określane jako środki do zaawansowanego czyszczenia filtrów cząstek stałych z osadów węgla, a proces jest przeprowadzany bez konieczności demontażu filtra. Wspomniany preparat do czyszczenia DPF K2 i opinie na jego temat, a także zaufanie klientów do produktów marki Liqui Moly przekonują, że jazda na zapchanym DPF nie musi być koniecznością. Analizując pracę samochodu zarówno na biegu jałowym, jak i podczas jazdy, warto zwrócić uwagę na to, czy systemowa procedura wypalania DPF nie jest realizowana ze zbyt dużą częstotliwością. Ponadto zwracajmy uwagę na ilości oraz barwę spalin, wartości obrotów silnika oraz na to, czy ich pracy nie charakteryzują nagłe skoki. Jeśli komfort jazdy został nam odebrany przez spowolnioną, utrudnioną pracę jednostki napędowej i dostrzegamy występowanie innych wymienionych oznak, są to zazwyczaj objawy zapchanego filtra DPF. Wtedy właśnie zaczynamy czytać zamieszczane opinie. Czyszczenie DPF – czy warto je przeprowadzać? Z pewnością tak, gdyż koszty za preparat do DPF czy za wodne czyszczenie DPF są znacznie niższe od wartości nowego filtra. W przypadku, gdy DPF jest zatkany popiołem, który nie ma właściwości palnych, czyszczenie filtra cząstek stałych przeprowadza się jedynie w serwisach wyposażonych w urządzenia nazywane potocznie pralkami DPF. Jak usunąć popiół z DPF? Stosowana metoda wodna umożliwia wypłukanie z DPF popiołu dzięki mieszaninie wody i detergentu wpuszczanych do filtra pod wysokim ciśnieniem, dzięki czemu przywraca się zdolności filtracji spalin DPF.

 

Wyczyszczony filtr DPF
Filtr DPF - czyszczenie

 


Wypalanie DPF

Inną metodą, którą także można powiązać z czyszczeniem filtrów cząstek stałych, jest wypalanie DPF/FAP. Procedura ta ma na celu osiągnięcie temperatur rzędu 400 – 650 stopni Celsjusza, gdyż to właśnie w tak wysokich wartościach temperatury zachodzi wypalanie nagromadzonej w filtrze DPF sadzy. Kiedy należy przeprowadzić wypalanie DPF? Objawy zapchanego sadzami filtra powinny być poparte aktywowaniem kontrolki DPF, jednak nie wszystkie samochody są w nią wyposażone. Warto mieć na uwadze opisane w poprzedniej części charakterystyczne pierwsze objawy zapchanego DPF, gdyż dopalanie sadzy może znacznie przedłużyć żywotność filtra cząstek stałych. Kierowcy, którzy często pokonują długie trasy autostradami lub drogami szybkiego ruchu, zazwyczaj nie mają problemów z drożnością filtrów, gdyż jazda z utrzymaniem wysokiej prędkości i podniesionych obrotów sprzyja temu, by w razie potrzeb zachodziło pasywne wypalanie DPF. Wypalanie sadzy podczas jazdy to najlepszy sposób dla diesla, który już w założeniach produkcyjnych był przeznaczony do generowania mocy na długie trasy. Wypalanie DPF VW, Audi, Skoda, Toyota czy pojazdów innych marek działających na podstawie pracy silnika wysokoprężnego wygląda podobnie. Wypalanie pasywne DPF może zostać aktywowane samoczynnie, gdy często udajemy się w długie podróże, możemy także zainicjować je samodzielnie, gdy filtr DPF ma objawy zapchania, a z samochodu korzystamy tylko do jazdy po mieście. Inną metodą, która nie wymaga od nas korzystania z drogi szybkiego ruchu, jest wypalanie DPF na postoju. Opel, SEAT czy Ford będzie nam wdzięczny, jeśli podczas postoju pojazdu zainicjujemy wypalanie aktywne, utrzymując przez mniej niż pół godziny wysokie obroty na biegu jałowym, co dla silnika jest sygnałem startu wypalania filtra cząstek stałych. Aktywowana procedura zachodzi analogicznie do wypalania pasywnego. Ekstra wtrysk oleju napędowego jest spalany w sposób pozakomorowy, dzięki czemu wzrasta temperatura i sadze ulegają spaleniu. Mechanicy polecają tę metodę jedynie w przypadku całkowicie sprawnych samochodów. Ponadto warto pamiętać, że postój do wypalania powinien być w miejscu, gdzie nie będzie przeszkadzać czarna plama sadzy na podłożu. Czy istnieje jeszcze jakaś metoda, dzięki której można zrealizować wypalanie DPF? Opel, jako pojazd przykładowy, może zostać zaprowadzony do warsztatu samochodowego, gdzie mechanicy podłączą oprogramowanie zewnętrzne i to właśnie dzięki niemu proces dopalania sadzy jest aktywowany, a jego przebieg jest taki sam, jak wypalania na postoju. Opisany proces warto przeprowadzać, gdyż przedłuża pracę filtra cząstek stałych w samochodach, którymi na co dzień się poruszamy.

 

Wypalony z sadzy filtr DPF
Wypalanie DPF

 


DPF Cleaner

Ta część artykułu dotyczy środków służących do ochrony, a nawet profilaktyki zapchania filtrów cząstek stałych. Na rynku dostępne są preparaty takie jak DPF Cleaner, Liqui Moly czy Boll. Jak działają te preparaty dedykowane silnikom Diesla? Zgodnie z tym, co deklaruje producent, DPF Cleaner niweluje nagromadzenie osadów węgla, a z jego zastosowaniem powinien poradzić sobie każdy kierowca. Czy wlewamy DPF Cleaner do paliwa? Informacje na temat produktu wskazują, że najlepszym sposobem jest demontaż czujnika temperatury oraz zamieszczenie wężyka aplikacyjnego przez powstały otwór. Następnie należy zgodnie z zaleceniami dozować preparat, a później z powrotem zamontować czujnik temperatury, uruchomić jednostkę napędową i około 15 minut podtrzymywać wysokie obroty, a na koniec wykonać jazdę, która powinna trwać około pół godziny. Co użytkownicy diesli myślą o DPF Cleaner? Opinie są pozytywne, lecz większość z nich zgodnie twierdzi, że w przypadku znacznych nagarów najskuteczniejszą metodą jest czyszczenie DPF w serwisie. Jak sprawdzić działanie opisywanego preparatu DPF Cleaner? Test środka jest możliwy po przyłączeniu się do programu tester K2. Jeśli lubisz zajmować się naprawami samochodu, czyszczenie filtra cząstek stałych za pomocą specjalnego preparatu z pewnością Cię usatysfakcjonuje. Ile wydamy za zbiornik produktu K2 DPF Cleaner? Ceneo różnią się w określonych sklepach o kilka bądź kilkanaście złotych, dlatego też warto sprawdzić najkorzystniejszą opcję. Jeśli chcesz dowiedzieć się jeszcze więcej na temat preparatów do czyszczenia filtrów cząstek stałych typu DPF Cleaner, forum na temat czyszczenia DPF dostarczy Ci najpotrzebniejszych informacji.

 

Dzięki preparatom DPF Cleaner filtr wytrzymał kilkanaście tysięcy kilometrów więcej
DPF Cleaner

 


DPF – usuwanie

Przejdźmy do jednej z najbardziej kontrowersyjnych kwestii, jaką jest usuwanie filtrów cząstek stałych z pojazdów wyposażonych w silnik wysokoprężny Diesla. Mimo tego, że prawdziwy boom na te usługi miał miejsce już kilka lat temu, obecnie także znajdziemy liczne ogłoszenia oferujące usuwanie DPF Kraków czy usuwanie DPF Poznań. Aktualnie pracownicy warsztatów nie reklamują usług wycinania DPF oficjalnie, gdyż jest to działanie nielegalne. Czy w takim razie możemy spodziewać się powiązań typu usunięcie DPF a przegląd 2018 bądź usunięcie DPF a przegląd 2019? Na to pytanie dotyczące pozbywania się filtrów cząstek stałych z całą pewnością możemy odpowiedzieć twierdząco. Obecnie przepisy nakazują diagnostom ze stacji realizujących przeglądy techniczne odmówić wydania pozytywnego wyniku badania technicznego. Brak przeglądu wiąże się z innymi konsekwencjami, jeden z bardziej istotnych problemów wiąże się jednak z rzetelnością kontroli obecności DPF w pojeździe. Wiele kontroli pojazdów jeszcze nie posiada oprogramowania, które pozwala na sprawdzenie, czy w pojeździe jest DPF, diagności oceniają obecność filtra na podstawie badań dymomierzem, jednakże Instytut Transportu Samochodowego opracował już projekt dotyczący skutecznego nadzoru filtrów cząstek stałych w badanych pojazdach. Na chwilę obecną, zgodnie z obowiązującymi rozporządzeniami, przegląd bez DPF 2019 nie powinien zostać podbity. Problemy wynikające z braku filtra cząstek stałych w dieslu mogą się uwydatnić także podczas kontroli drogowych. Funkcjonariusze drogówki mogą na podstawie analizy składu i przejrzystości spalin za pomocą dymomierza albo nawet na podstawie przypuszczeń popartych analizą wzrokową. Za podejrzenie braku DPF bądź zatkania filtra cząstek stałych możemy zapłacić mandat w wysokości do 500 złotych, bądź odebranie dowodu rejestracyjnego, który odzyskamy dopiero po zamontowaniu nowego zamiennika. Wycięcie DPF i konsekwencje 2018 oraz 2019 wyglądają podobnie, natomiast projekty obostrzenia przepisów w zakresie filtrów cząstek stałych wskazują na to, że skutki wycinania filtrów będą coraz poważniejsze. Warto zatem dbać o drożność filtra cząstek stałych DPF i unikać korzystania z ofert typu usuwanie DPF Warszawa. Opinie na temat pozbywania się filtrów są niekiedy pozytywne, lecz to tylko jedna strona medalu. Zwolennicy wycinania DPF twierdzą, że to niski koszt i spokój z filtrem raz na zawsze, jednakże problemy wynikające z usunięcia filtra cząstek stałych nawarstwiają się wraz z biegiem czasu, narażając właściciela samochodu na wysokie koszty napraw bądź zakupu i montażu nowego filtra DPF. O wiele lepszą decyzją jest czyszczenie DPF, które pozwoli nam uniknąć konsekwencji wynikających z braku tego elementu pojazdu.

 

Zamiast usuwać DPF lepiej go wyczyścić.
DPF - usuwanie

 


DPF – cena

W świecie osób zainteresowanych motoryzacją, a zwłaszcza funkcjonowaniem pojazdów napędzanych silnikiem wysokoprężnym Diesla, istnieje przekonanie, że nowe filtry cząstek stałych są drogimi, jeśli nie najdroższymi częściami samochodu. Ile musimy zapłacić za filtr DPF? Cena Allegro dla filtrów poszczególnych modeli przyjmuje odmienne wartości, co jest uzależnione od stanu filtra (nowy czy po regeneracji), marki pojazdu, dla którego jest dedykowany, jednak najczęściej jest to wydatek rzędu kilkuset, tysiąca bądź dwóch tysięcy złotych. Nie da się zatem jednoznacznie odpowiedzieć na pytania typu filtr cząstek stałych – cena Opel, filtr DPF – cena Passat B6 czy filtr cząstek stałych Peugeot – cena bądź Nissan Quashqai filtr DPF - cena. W każdym razie, do kosztu zamiennika należy doliczyć koszt montażu, kwota urasta zatem do tysięcy złotych. Konieczność zakupu nowego filtra cząstek stałych jest poniekąd tożsama z filtrami FAP, gdyż producent zaznaczył, że nie kwalifikują się one do regeneracji, w przeciwieństwie do DPF. Kiedy musimy zakupić nowy filtr cząstek stałych? Ponowny montaż DPF powinien nastąpić wówczas, gdy z różnych przyczyn nie jest możliwa regeneracja filtra cząstek stałych, w przypadku filtrów FAP bądź w sytuacji, gdy zatrzymano dowód rejestracyjny pojazdu i jego odzyskanie jest możliwe jedynie po uzyskaniu pozytywnego wyniku badania technicznego na stacji kontroli pojazdów. Wysokie ceny filtrów cząstek stałych w dużej mierze wynikają ze składu DPF, gdyż do skonstruowania filtra potrzebne są drogie i rzadko występujące pierwiastki oraz związki chemiczne. Wiele przedsiębiorstw oferuje skup filtrów cząstek stałych DPF, cena skupu natomiast zachęca nierozsądnych kierowców do wycinania tego istotnego elementu wyposażenia pojazdu. Zarówno same filtry cząstek stałych, jak i aparatura służąca do ich regeneracji, są kosztowne, a przykładem może być chociażby myjka DPF. Cena za to urządzenie wynika z jego zaawansowanej budowy i warto podkreślić, że aparaturą służącą do profesjonalnego mycia filtrów cząstek stałych dysponują nieliczne serwisy w kraju.

 

Koszt nowego filtra jest kilka razy większy niż koszt regeneracji
DPF - Cena

 


Filtr DPF – benzyna

Filtry cząstek stałych DPF są charakterystyczne dla Diesla, dlatego też często spotykamy się z pytaniem o to, czy w silnikach benzynowych także znajdziemy filtry cząstek stałych. Spróbujmy w klarowny sposób odpowiedzieć na pytanie dotyczące tego, w jakich silnikach jest filtr cząstek stałych – tylko w Dieslu, czy może też w benzynie? W pojazdach tankowanych benzyną również produkowane są sadze, dlatego też silniki benzynowe z wtryskiem bezpośrednim także są wyposażone w filtry GPF (Gasoline Particulate Filter), nazywane inaczej OPF (Ottopartikelfilter). GPF – jak działa? Filtry cząstek stałych dedykowane dla benzyny pracują identycznie, jak DPF, wyłapując cząsteczki węgla o średnicach wyrażonych w nanometrach, zaś skuteczność funkcjonowania GPF sięga aż 90 procent. Czy obecnie wiele samochodów posiada filtr cząstek stałych benzyny? Opinie na ten temat dopiero się klarują, gdyż obowiązek dotyczący zaopatrzenia pojazdów w GPF został nałożony w 2018 roku. Coraz częściej możemy jednak spotkać filtr cząstek stałych benzyny Skoda, filtr cząstek stałych benzyny Ford czy filtr cząstek stałych benzyna Opel. Co interesujące, producenci przewidują wysoką skuteczność GPF w pojazdach przez długi czas, gdyż z racji na wysokie temperatury generowane do spalania benzyny, sadze będą wypalane bardziej efektywnie niż w przypadku DPF czy FAP. GPF i problemy – czy występują? GPF jest to filtr, więc także może ulegać zapchaniu, jednakże przewiduje się, że naprawy i wymiany tych filtrów będą tańsze niż w przypadku diesli.

 

Auta z silnikiem benzynowym również mają filtr cząstek stałych
Filtr DPF - benzyna

Komentarze

Beige 2019-08-20 14:56:55

Drogi troooszkę ten filtr, aczkolwiek jeżeli ma zapobiec przedostawaniu się tych wszystkich zanieczyszczeń to lepiej o niego dbać i posiadać go w swoim aucie, a co do artykułu, to ciekawie napisany i można wiele się z niego dowiedzieć. :)

Maciej 2019-08-21 11:09:44

Dobry i obszerny artykuł, już teraz wiem, że w razie awarii DPF warto go oddać do regeneracji!

anka 2019-08-21 13:21:45

Fajnie napisane, wszystko już wiem o tym DPF :) czekam na następne rozdziały

Andrzej 2019-08-22 08:46:59

Najgorzej jak się wytopią wkłady w tych filtrach, wtedy już nawet czyszczenie nie pomoże niestety

bolomanolo 2019-08-26 08:17:14

@Andrzej a jak można stopić wkład w DPF?

Zbyszek 2019-08-28 10:16:43

Ja swój DPf poddałem kiedyś regeneracji za pomocą wypalania, filtr po takim czymś nie nadawał się już do niczego

Berick 2019-08-29 13:05:29

Każdy tak narzeka, a ja tam cieszę się, że ktoś wymyślił te filtry dpf, warto dbać o środowisko.

Radek 2019-08-30 13:40:13

Dobry artykuł o tych dpf!!!

Bonio35 2019-09-10 15:05:56

Ciekawy artykuł, dużo się dowiedziałem o filtrach.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

12 września 2019

Wypalanie DPF Ford – część 23

Wypalanie DPF Ford – część 22   Czym zajmuje...

11 września 2019

Wypalanie DPF Chrysler – część 22

Wypalanie DPF Chrysler - część 22   Wybrane modele...

11 września 2019

Wypalanie DPF Subaru – część 21

Wypalanie DPF Subaru – część 21   Na temat tego,...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer