Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Usuwanie filtrów cząstek stałych DPF ma swoich zwolenników, zabieg ten jest jednak równoznaczny z wystąpieniem problemów w pracy silnika oraz z emitowaniem znacznie zwiększonej ilości szkodliwych spalin do atmosfery. Wiadomości na temat tego, czy warto usunąć DPF oraz jakie są konsekwencje wycięcia filtra cząstek stałych, zebraliśmy właśnie w tym artykule.
Co filtruje DPF?
Zgodnie z tym, co wskazuje pełna nazwa DPF – filtr cząstek stałych (and. diesel particulate filter), DPF usuwa ze spalin cząsteczki tlenków metali, wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych oraz cząsteczek węgla, które wykazują nawet właściwości rakotwórcze i często w smogu unoszą się nad miastami. Rozumiejąc ten problem dosłownie możemy stwierdzić, iż DPF bezpośrednio odpowiada za zatrzymywanie wszystkiego, co nie powinno dostawać się do powietrza, a powstaje wskutek spalania oleju napędowego w silnikach wysokoprężnych Diesla.
Usunięcie filtra DPF – aspekty praktyczne
Wycięcie filtra DPF to stosunkowo prosty zabieg mechaniczny. Niektórzy decydują się na całkowite usunięcie filtra wraz z obudową, natomiast lukę w układzie wydechowym uzupełniają rurą, która zachowuje ciągłość układu. Częściej spotkać się można jednak z usunięciem jedynie wkładu filtrującego z jednoczesnym pozostawieniem obudowy filtra. Wówczas brak filtra cząstek stałych jest wręcz niewykrywalny gołym okiem. Niektórzy fachowcy zajmują się również tak zwanym chipowaniem czujników, polegającym na oszukaniu silnika w ten sposób, by komputer nie wyłapywał braku filtra. Rozwiązanie problemu z filtrem DPF brzmi naprawdę przystępnie, usunięcie tego elementu wiąże się jednak z licznymi konsekwencjami, które przybliżyliśmy w następnych częściach artykułu.
Samochód z usuniętym filtrem DPF w codziennym użytkowaniu
Niegdyś popularność zyskała opinia, iż samochód z usuniętym filtrem DPF zyskuje więcej mocy. Obecnie tylko nieliczni zachowują ten pogląd, warto jednak wyjaśnić, iż jest to opinia niezgodna z prawdą. Filtr cząstek stałych nie odbiera mocy w pojeździe. Wprost przeciwnie, jego prawidłowe działanie warunkuje optymalną pracę silnika, który charakteryzuje się wysokimi osiągami przy możliwie jak najniższym zużyciu paliwa. Regulacje prawne wymagają, by samochody z silnikami Diesla były wyposażone w filtry DPF z uwagi na to, jak istotne funkcje w nich spełniają. Co jednak w sytuacji, gdy z samochodu usunięto DPF? Czy pojazd bez filtra cząstek stałych DPF jest mniej bezpieczny, a jego użytkowanie niesie za sobą ryzyko?
Po pierwsze, usuwanie DPF jest prawnie zakazane. Informacji na temat tego, czy w pojeździe usunięto filtr cząstek stałych, dostarczy funkcjonariuszom Policji bądź pracownikom stacji diagnostycznych badanie składu oraz przejrzystości spalin. Przeprowadzający kontrolę drogową policjanci mogą nałożyć na użytkownika pojazdu z usuniętym filtrem cząstek stałych DPF karę mandatu w maksymalnej wysokości 500 zł, pozbawić go dowodu rejestracyjnego, bądź, w najgorszym przypadku, odholować pojazd. Problemy wynikające z usunięcia filtra DPF spotkają nas także podczas badań technicznych, gdyż diagnosta, który wykaże brak filtra cząstek stałych, nie ma prawa wydać pozytywnej opinii w kwestii przeglądu technicznego samochodu. Z wysokimi karami za brak filtra DPF możemy spotkać się podczas wyjazdów za granicę, gdyż w niektórych państwach kary finansowe sięgają kilku tysięcy euro.
Samochód pozbawiony filtra DPF nie spełnia wymogów ekologicznych, wypuszczając do atmosfery miliony szkodliwych cząsteczek węgla i tlenków metali. Nikt z nas nie chce oddychać zanieczyszczonym powietrzem, warto więc, byśmy nie fundowali sobie tego nawzajem poprzez wycinanie filtrów cząstek stałych z samochodów.
Odrębną kwestią jest praca silnika zaburzona błędnymi komunikatami na temat pracy usuniętego filtra DPF. Czujniki, które dostarczają do silnika błędne informacje, mają wpływ na działanie EGR, turbosprężarki, wtrysków bądź układu SCR. Niektórzy z mechaników usuwających DPF wgrywają do systemu pirackie oprogramowanie oszukujące silnik, skutkiem tego działania może być jednak awaria komputera samochodu.
Pasywne oczyszczanie, które jest przeprowadzane nawet wówczas, gdy w samochodzie nie ma już filtra cząstek stałych, także niesie za sobą zagrożenia, gdyż jest ono związane z zapaleniem spalin w bardzo wysokiej temperaturze.
Czy usunięcie DPF wpływa na pracę silnika? A jakże! Mechanizmy te ściśle ze sobą współpracują. Omówiliśmy już zagadnienia związane z mylnymi sygnałami docierającymi do silnika, z którym już nie współpracuje DPF, a teraz skoncentrujemy się na zaburzeniu funkcji samego silnika. Olej napędowy wskutek nieszczelności wywołanych usunięciem filtra cząstek stałych DPF spływa do silnika, gdzie miesza się z olejem silnikowym. Tankowany przez nas olej napędowy odbiera olejowi silnikowemu właściwości smarne, przez co silnik może szybko ulec zatarciu, a turbosprężarka – zniszczeniu.
Filtra DPF nie opłaca się wycinać
Czy przytoczone przykłady konsekwencji wynikających z usunięcia DPF przekonały Cię, iż jest to nierozsądne i naprawdę nieopłacalne rozwiązanie? Skutki usunięcia filtra cząstek stałych odnoszą się do naszego zdrowia, poziomu czystości środowiska naturalnego, komfortu i bezpieczeństwa użytkowania samochodu oraz ponoszenia kosztów mandatów karnych, napraw samochodu czy… Ponownego montowania DPF, do czego ucieka się coraz więcej kierowców, którzy w przeszłości zdecydowali się na usunięcie filtra cząstek stałych ze swojego pojazdu.
Komentarze