Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Świadomi kierowcy przykładający uwagę do pojazdu, który ma zapewnić im na co dzień mobilność i bezpieczeństwo, starają się budować swoją wiedzę na temat podstawowych mechanizmów samochodu. Wiedza ta, poparta doświadczeniem i znajomością auta, często pozwala uniknąć kłopotliwych i kosztownych napraw. Podobnie jest z filtrami DPF. Im więcej wiemy na temat zasady ich działania oraz warunków poprawnej eksploatacji, tym dłużej mogą one pracować w samochodach z silnikami wysokoprężnymi Diesla. W tym artykule omówimy wypalanie filtra cząstek stałych DPF, wskażemy także, kiedy trzeba wypalić DPF oraz w jaki sposób przeprowadza się dopalanie sadzy w filtrze.
Skąd sadza w DPF?
Obecność sadzy, czyli osadów pochodzących z węgla w kanalikach filtra DPF jest warunkowana jego budową oraz pełnionymi przez filtr funkcjami. W celu zmniejszenia toksyczności spalin, a także zakumulowania i zneutralizowania wytwarzanych podczas procesu spalania oleju napędowego cząsteczek ciał stałych, w samochodach z silnikiem Diesla, tuż obok kolektora i katalizatora utleniającego, montuje się filtry DPF bądź filtry FAP. Spaliny, które z silnika trafiają do filtra, zawierają mnóstwo cząsteczek tlenków metali, wspomnianego już węgla oraz innych, zaabsorbowanych przez węgiel substancji. Zadanie, które pełni filtr DPF, polega na zatrzymaniu cząstek stałych we wnętrzu filtra, w którym aktywnie działa monolit złożony z węglika krzemu, platyna bądź inne metale szlachetne oraz ceryna. Oczyszczanie spalin realizowane przez filtr DPF możemy określić mianem oczyszczania mechanicznego, natomiast oczyszczaniem chemicznym zajmuje się współpracujący z filtrem cząstek stałych katalizatorem. W filtrze gromadzą się zatrzymane popioły i sadze, dobrą informacją jednak jest fakt, że sadze z filtra DPF można w prosty i bezpieczny sposób wypalać, dzięki czemu filtr cząstek stałych może służyć naprawdę długo.
Kiedy i po co trzeba wypalić DPF?
Wypalanie DPF ma na celu przywrócenie drożności filtra tak, by nadal mógł skutecznie wyłapywać ze spalin szkodliwe cząstki, które dostając się do organizmu człowieka, mogą wyrządzić w nim wiele szkód. Wypalanie DPF służy przedłużeniu jego funkcjonalności w pojazdach działających dzięki silnikowi Diesla. Spaliny, które produkuje ów silnik, zawierają znaczne ilości pyłów, na szczęście jednak cząstki te mogą zostać z całkowitą skutecznością zatrzymane i w pewnym stopniu zneutralizowane w filtrze DPF. Jeśli w pracy samochodu da się zaobserwować spadki mocy, znaczne wahania obrotów oraz zwiększenie poziomu oleju lub gdy konieczność wypalenia sadzy jesy sygnalizowana przez kontrolkę DPF, nie należy zwlekać. Na wypalanie DPF zasługują diesle, które na co dzień są wykorzystywane jedynie do pokonywania krótkich tras, nie mogąc rozwinąć optymalnych prędkości i obrotów do utrzymania optymalnej temperatury do wypalenia sadzy.
Jak wypala się DPF? Trzy sposoby
Wśród doświadczonych użytkowników Diesli z zamontowanymi filtrami cząstek stałych popularne są trzy metody wypalania DPF:
a) wypalanie pasywne,
b) wypalanie aktywne,
c) wypalanie wymuszone.
Poniżej pokrótce opisaliśmy, na czym polega każda z tych metod.
Jeśli mówimy o wypalaniu pasywnym, mamy na myśli wypalanie DPF podczas jazdy samochodem. Nie może być to jednak kilkuminutowa jazda do sklepu czy poruszanie się autem po mieście. Na przeprowadzenie wypalania pasywnego musimy zarezerwować około 30 minut naszego czasu, kiedy to będziemy się w stałym tempie i ze stałymi obrotami poruszać po drodze ekspresowej lub autostradzie, gdzie nie będziemy musieli zmieniać biegów ani zmniejszać obrotów silnika. Wypalanie DPF podczas jazdy odbywa się niemal niezauważalnie, ponieważ wysoka prędkość i równa praca jednostki napędowej stanowią optymalne warunki do dotrysku oleju napędowego, który spalając się pozakomorowo wywołuje wzrost temperatury w filtrze DPF nawet do 600 stopni Celsjusza, co wywołuje spalanie nagromadzonej sadzy.
Wypalanie aktywne DPF polega na wypalaniu sadzy podczas postoju. Warto zadbać o to, by nie zatrzymywać się na eleganckiej kostce na podjeździe czy w pobliżu murów, gdyż podczas aktywnego dopalania DPF z pewnością zostawimy po sobie ślad w postaci plamy o barwie węgla. Inną rzeczą, o której należy pamiętać, jest pewność, że silnik w naszym pojeździe działa w stu procentach poprawnie. Wywołanie spalania sadzy na postoju wymaga aktywności kierowcy, który poprzez utrzymanie wysokich obrotów w chwili, gdy samochód jest na postoju z wrzuconym biegiem jałowym. Podniesienie obrotów to komunikat, który komputer odczytuje jako wezwanie do rozpoczęcia procesu aktywnego wypalania DPF. Dopiero po tym wezwaniu dochodzi do dotrysku paliwa, które spalając się pozakomorowo, powoduje znaczne podwyższenie temperatury w filtrze cząstek stałych. Nagromadzone sadze mogą ulec wypaleniu wówczas, gdy temperatura w DPF mieści się w przedziale 400 – 650 stopni.
Opisane powyżej metody wypalania DPF są dedykowane do kierowców, którzy mogą przeprowadzić wypalanie filtra cząstek stałych samodzielnie. Jednakże z różnych przyczyn pojazdy trafiają do serwisów, w których także możliwe jest przeprowadzenie wypalenia DPF. Proces ten nazywa się wypalaniem wymuszonym, które wymaga zewnętrznej ingerencji. Aby wypalić DPF metodą wymuszenia, należy podpiąć do samochodu komputer. Dzięki działalności oprogramowania silnik dostaje sygnał, że potrzebny jest dotrysk paliwa, by spalany pozakomorowo olej napędowy mógł przełożyć się na wzrost temperatury w filtrze oraz na spalanie sadzy w filtrze DPF.
Zachowaj jak najdłużej właściwe parametry filtra
Filtry DPF zostały skonstruowane tak, by ingerencja w ich działanie była konieczna możliwie rzadko. Niestety, silniki wysokoprężne podczas spalania oleju napędowego produkują wiele cząstek stałych, które dzięki procesowi filtrowania w DPF pozostają wewnątrz filtra. Budowa filtra cząstek stałych umożliwia gromadzenie sadzy i popiołu w określonych ilościach, jednak na ilość sadzy w filtrze mamy wpływ. Gdy jest jej za dużo, o czym samochód z pewnością nas poinformuje, warto skorzystać z dostępnych opcji wypalania DPF, wśród których jest wypalanie aktywne DPF, wypalanie pasywne oraz wypalanie wymuszone, które można zrealizować w niskiej cenie w autoryzowanej pracowni.
Komentarze