Emulator DPF

23 lutego 2018

   Na szczęście dla nas i następnych pokoleń, ktoś w końcu zadbał o to, by w naszym prawie uzupełniono lukę, która pozwalała na bezkarne usuwanie filtra cząstek stałych. We współczesnych konstrukcjach samochodów zasilanych silnikiem diesla najważniejszym warunkiem jego poprawnej pracy są współpracujące ze sobą podzespoły. Usuwanie filtra DPF sprawia, że czujniki szaleją i nieraz powodują uszkodzenie innych elementów wchodzących w skład pracującego osprzętu. Dlatego też pracownicy warsztatów zajmujących się podobnym procederem, bo przecież nie można ich nazwać mechanikami, przechodzili sami siebie, wymyślając sposoby na ominięcie czujnego mózgu całego samochodu, czyli sterownika silnika. Stąd też obecność takich kwiatków, jak na przykład emulatory DPF...

 
Filtr DPF bez emulatora DPF na stole w pracowni regeneracji
Emulator DPF
 
 

DPF... a gdzie to jest?


   Filtr cząstek stałych znany krócej jako DPF (albo FAP) to urządzenie, które znajduje się w układzie wydechowym naszego turbodoładowanego diesla. Dla wszystkich, którzy wciąż jeszcze kojarzą wydech z prostą rurą, mam złe wieści, również układ wydechowy naszpikowany jest czujnikami, które umożliwiają sprawną pracę i współpracę wszystkich elementów. Wyjaśnienie obecności DPF-a wymagać będzie opisania całego układu wydechowego. Pierwszym elementem, który można uznać za element wydechu to EGR. Zawór recyrkulacji spalin (przyjmujący najróżniejsze formy) to pierwsze wspomaganie dla układu wydechowego. Jego zadaniem jest zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego trafiającego do komory spalania, w celu zmniejszenia ilości tlenu dostarczanego do reakcji spalania oleju napędowego. Przyczynia się tym samym do zmniejszenia ilości produkowanych tlenków azotu, ale zwiększa ilość produkowanej sadzy. Następnie spaliny trafiają kolejno na katalizatory utleniający wstępny i katalizator NOx. Zaawansowana konstrukcja katalizatorów, których folia katalityczna ma za zadanie wychwyt trujących cząstek tlenków siarki, azotu i metali, również służy ułatwieniu zadania filtrowi cząstek stałych, którego ceramiczny wkład również ma niewielkie właściwości katalityczne. Następnie w układzie wydechowym podążając drogą, zazwyczaj przemierzaną przez spaliny, znajdziemy sporą dawkę elektroniki – jest sonda lambda wykonana z cyrkonu i platyny, której zadaniem jest określanie stężenia tlenu w spalinach, czujnik temperatury (niezbędny w procesie czyszczenia DPF), pierwsza sonda różnicowego czujnika ciśnienia (znajduje się bezpośrednio przed DPF, druga znajduje się za filtrem. Różnica ciśnień pozwala na określenie drożności i stopnia zużycia filtra) i przed nami już jest DPF. Później już tylko wspomniany drugi czujnik ciśnienia, układ selektywnej katalitycznej redukcji spalin, zajmujący się wszystkimi tymi cząstkami tlenków azotu, z którymi nie udało się poradzić ani reaktorom katalitycznym i DPF-owi. Potem katalizator nieprzereagowanego amoniaku, który powstał w wyniku wstrzyknięcia w strugę spalin 32,5% roztworu mocznika. Potem już tylko tłumik i wolność dla pozostałych, przefiltrowanych, zredukowanych i oczyszczonych gazów wydechowych.

 
Filtr DPF z Forda C-Max przed regeneracją bez emulatora
Emulator DPF Ford C-Max
 
 

Wycinanie DPF i stosowane emulatory


   Proszę sobie teraz wyobrazić, że z tak zaawansowanego układu, pracującego na podstawie porównywanych danych z wielu czujników i sond, eliminujemy jeden element. Dowolny. Mogę zaręczyć, że nic nie będzie funkcjonowało sprawnie i błyskawicznie doprowadzi do kolejnych usterek. A domorośli artyści motoryzacji, pozwalali sobie jeszcze niedawno na zastąpienie EGR kawałkiem rury, czy tuleją. Utarło się wiele opinii związanych z usuwanie DPF, bo o dziwo, było to bardzo popularne zjawisko. Nie, nie będzie 20 koni więcej. Ba, nieco większą początkowo dynamikę jazdy szybko zastąpi spadek osiągów nie tylko porównywalny z obecnością zapchanego DPF, ale uszkodzonym układem zasilania. Poza tym błędne odczyty z czujników sprawią, że algorytm pracy sterownika silnika zostanie zachwiany – będzie podejmował błędne decyzje, wykonywał niewłaściwe procedury zachowań. Oczywiście spotkam się z wielkim sprzeciwem, bo przecież "ja wyciąłem i jeździ", ale mnogość ofert sprzedaży właśnie emulatorów DPF na przykład jest doskonałym przykładem na to, że mam rację. Konieczne jest stosowanie zewnętrznych sterowników lub przeprogramowanie sterownika ECU. Takie emulatory zazwyczaj jest to prosty układ elektroniczny z wgranymi mapami pracy dla Common Rail i neutralizujący wpływ odczytów z czujników układu wydechowego na pracę sterownika. Innymi słowy, kolokwialnie, sterownikowi wydaje się, że wszystko gra.

 
Filtr cząstek stałych bez emulatora z Peugeota Boxtera
Emulator DPF Peugeot Boxer
 
 

Regeneracja DPF


   Lekcja chemii na temat katalitycznych właściwości platyny i tlenku ceru za nami. Teraz czas na dieslowską matematykę. Jeśli emulator do sterownika kosztuje praktycznie tyle, co czyszczenie DPF na profesjonalnej maszynie, a przy okazji nie zabija potajemnie ludzi dookoła, fundując im rakotwórcze substancje i czad, czy nie lepiej wziąć pod uwagę przywrócenia właściwości filtrowi, zamiast z niego rezygnować, co dodatkowo, jest niezgodne z prawem? Podsumowując, wycinanie DPF, wykorzystywanie emulatorów i udawanie, że wszystko jest ok, jest równie właściwe, jak naprawy za pomocą taśmy klejącej albo "smarowanie" z pomocą WD40. Ani to skuteczne, ani praktyczne, ani właściwe, a w dodatku kiedyś może zrobić nam znacznie większą szkodę niż obecny na chwilę obecną problem. Regenerujmy DPF, dla nas samych i następnych pokoleń. To znacznie lepsze niż wycinanie DPF.
 
 
Jeśli znalazłeś i czytasz ten artykuł, czy nie szukałeś przypadkiem:

- emulator FAP peugeot
- emulator DPF volkswagen
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5.00

Komentarze

Łukasz 2019-01-16 15:55:46

Bardzo dobry artykuł, każdy kto usuwał DPF lub popiera takie działania powinien przeczytać ten tekst! Skoro ktoś wymyslił takie działanie, a nie inne działąnie Dielsa, nie powiiniśmy sami w to ingerować.

Bania 2019-01-23 11:40:56

Emulator? Gdzie takie coś kupie?

Krystian 2019-01-22 13:52:27

jest sens instalować emulator bez usuwania filtra?

Nie znasz mnie 2019-01-24 13:54:50

Emulator jest potrzebny tylko jak masz usunięty DPF, bo on oszukuje. Oszukuje sterownik, żeby myślał że jest ok.

Pioter 2019-01-24 15:11:15

Ludziska po co Wy wycinacie te filtry a później wstawiacie jakieś emulatory przecież cenowo to nie ma różnicy, a dpfem się jeździ na legalu i bez obaw o mandat.

Luska 2019-01-22 15:17:26

Super artykuł! Teraz wiem po co i do czego to jest :)

Misialinka 2019-01-18 15:41:46

Dobrze, że ktoś w końcu pomyślał o tym jak ograniczyć grono fanów wycinania DPF. Chwała mu :D

Edzio 2019-01-25 10:18:35

Krystian OCZYWIŚCIE, ŻE NIE MA SENSU.

damian 2019-01-21 15:15:15

O emulatorze dpf już wiem wszystko dzięki Wam. Super artykuł!

wojtek33 2019-01-23 09:38:01

Dobry atykuł, znajdę gdzieś jeszcze taki podobny?

Warsztatowiec 2019-01-25 12:13:36

Ile kosztuje taki emulator i czy można założyć go razem z By-Pasem na filtr, tak żeby włączać go jak sekwencję? jak będą mierzyć, to sobie włączę i po sprawie B-)

Tymek 2019-01-23 11:10:17

Dobry artykuł, ktoś ma ogromną wiedzę, szacun.

xmask 2019-01-21 15:42:50

Świetnie! Ale proszę o więcej info, coś jeszcze bym się chętnie dowiedział :D

Arek 2019-01-22 09:10:12

Ciekawy artykuł, ale znajde gdzieś na ten temat dodatkowe informacje?

Robert 2019-01-23 13:49:50

a kolega mi mówił że w tych dpfach to nie ma żadnej elektroniki, gdzie mam ten emulator podłączyć? I co, będzie mniej palił czy będzie miał więcej mocy?

fdgsw6jd 2019-01-22 11:04:23

Już teraz wiem co ten słynny emulator;)

tadekbicz 2019-01-24 12:38:08

Kurcze ciężki temat, jest gdzieś jeszcze jakiś artykuł o tym? :)

TYLKO BENZYNA 2019-01-28 11:53:05

A nie lepiej kupić benzynę i nie męczyć się z tymi wszystkimi dpfami, amulatorami, scrami i innymi dzikimi wężami?

oscyrek 2019-02-08 14:51:49

Ciekawa rzecz ten emulator widzę

kimana 2019-02-13 11:28:42

A gdzie to ustrojstwo się znajduje?

mikrusek 2019-01-29 08:40:47

Bardzo fajny artykuł, co rusz to poznaje nowe części w aucie, czytając wasze artykuły. Super :D

rawcio4 2019-02-04 15:43:15

Bardzo dobry, pełen informacji artykuł. Polecam serdecznie.

Szmycel 2019-01-29 10:20:58

Drogi takie emulator jest? Ile mniej więcej to kosztuje?

karolekwruu3 2019-01-31 15:44:37

@TYLKO BENZYNA Diesle super sprawa, wie ten kto jeździł. Tak jak w bezynie, tak i w dieslu coś się czasami zespuje, jakiś filtr, czy wtrysk, normalna rzecz.

fikuś 2019-02-11 12:17:27

A emulator to taki swego rodzaju zamiennik filtra dpf tak?

emulowa 2019-02-14 10:08:18

a po co sie emuluje?

Bania 2019-02-01 13:19:02

Sławcio, ciekawość to pierwszy stopień do piekła. Potrzebuję emulatora filtrów cząstek stałych żeby sobie zemulować, to co emulatory zwykle emulują. Zrozumiałeś?

edekk 2019-02-14 11:51:51

@dpfik tak, no bo ja masz filtr zamontowany to po co Ci emulator??

Pasal56 2019-02-05 08:47:35

Czyli ten emulator, to sobie ktoś montuje, żeby silnik oszukać?

dada123 2019-02-05 10:14:53

@Krystian no właśnie nie ma sensu, wgl nie montuje się emulatora bez najpierw wyciętego dpfa, bo to tylko w przypadku wycięcia filtra się montuje.

Wilczak Czechosłowacki 2019-02-11 13:25:21

Nie dość że drogie to jak pierun to do tego jeszcze "niewiadomopoco". Teraz już filtrów wycinać nie wolno, a jak ktoś sobie wytnie to sobie może dowód rejestracyjny zanieść na komisariat, bo prędzej czy później zabiorą...

dpfik 2019-02-01 14:22:24

Emulator dpf? to tylko podczas wycięcia dpfa się montuje nie?

Leo 2019-01-29 15:46:01

Zalegalizować emulatory? Panie a po co to? Na co to komu?

Kiniaczek 2019-02-12 09:55:13

@Daro - popatrz na allegro albo ogólnie w jakiś sklepach internetowych poszperaj, myślę, że na allegro będą emulatory.

do daro 2019-02-15 09:42:58

Jedź do serwisu i tam ci zamontują tak jak powinno być :)

Artur G 2019-02-15 10:59:37

Witam, a ja chciałbym wiedzieć jak to jest z tym emulatorem? Emulator podpina się go pod przewód, który idzie do czujnika w filtrze?Robił to już ktoś?

Gienia22 2019-01-30 08:41:36

@Ciekawy Mnie też zastanoawia gdzie to coś jest w autku hehe :)

ciekawy 2019-01-30 10:09:19

A czy po zainstalowaniu emulatora będzie coś więcej koni? :P Bo tak słyszałem :)

hipcio21232 2019-01-28 08:41:06

Dobry artykuł, jak najbardziej jestem na tak! Dalej 5!! :)

Dorian 2019-02-01 15:41:57

Super artykuł, polecam poczytać. :)

Bania 2019-02-04 13:44:20

Żeby emulować Sławciu, żeby emulować, przecież nie handluję emulatorami filtrów cząstek stałych...

Nie 2019-02-12 13:34:36

Toż to jeszcze jakieś emulgatory wymyśliły, no nie za dużo w tych autach już?

Narcyzo 2019-02-06 08:49:30

No to DPF, czy usuwanie go i montowanie emulatora? Bez sensu, więcej kłopotu niż pożytku z tego.

Ciekawy 2019-01-28 10:27:55

Ciekawi mnie jak ten emulator wygląda i gdzie on się w aucie znajduje hmmm

kotek123 2019-02-06 11:59:55

Hahaha Zalegalizować emulatory dpf no czego to nie wymyślą :D

SkyBlue 2019-02-04 14:08:01

@Leo Też się zastanawiam po co komu to...Głupota moim zdaniem najpierw usuwać dpfy a później montować emulatory!!!

irek11 2019-02-13 09:59:10

@Nie to jest po to jak sobie usuniesz dpfa, cwani są :)

Sławcio 2019-01-31 14:09:03

@Bania a po co Ci to?

Daro 2019-02-07 15:34:22

A skąd wziąć takie emulator i jak zamontować?

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

29 sierpnia 2018

DPF - co to jest, jak to wygląda, ile to kosztuje?

DPF – co to jest, jak to wygląda, ile to kosztuje?   DPF...

29 sierpnia 2018

Jak wygląda zapchany DPF? - Objawy

Jak wygląda zapchany DPF objawy   Jak wygląda zapchany...

29 sierpnia 2018

Ile kosztuje filtr DPF CENA?

Ile kosztuje filtr DPF? – CENA   Ile kosztuje filtr...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer