FAP z Eolys – uzupełnienie płynu i reset adaptacji

Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    Cena - od 390 zł netto  Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    CZAS REALIZACJI  1-2 dni robocze

  • check

    Cena - od 550 zł netto  Nowe filtry DPF FAP i katalizatory

  • check

    GWARANCJA  2 lata bez limitu kilometrów

  • check

    Stan dostępne

Image City 1 Image City 2

Filtry cząstek stałych (FAP) w pojazdach grupy PSA (Peugeot, Citroën, Ford, Volvo, Mazda i inne) wykorzystują specjalny dodatek do paliwa, czyli płyn Eolys. Co to jest płyn Eolys – to katalityczny preparat, który obniża temperaturę spalania sadzy, umożliwiając skuteczne wypalanie zanieczyszczeń w niższej temperaturze spalin. Dzięki temu filtr dłużej zachowuje drożność i efektywność pracy silnika. Zbiornik z płynem umieszczony jest zwykle w pobliżu baku paliwa, a jego poziom wymaga okresowego uzupełnienia, zazwyczaj co 120–180 tys. km.

Proces uzupełnienia odbywa się przez przyłącze serwisowe przy użyciu specjalnego zestawu lub pompy ręcznej. To, gdzie należy uzupełnić płyn FAP ma istotne znaczenie – najlepiej wykonać to w serwisie dysponującym odpowiednim sprzętem oraz wiedzą o typach płynów, takich jak DPX42, 176 czy INFINEUM F7995. Po dolaniu środka konieczne jest wykonanie resetu adaptacji w sterowniku silnika za pomocą testera diagnostycznego (Diagbox, Launch, Texa itp.), aby system rozpoznał nowy poziom płynu.

Brak dodatku powoduje szereg problemów z układem filtracji spalin. Jakie są objawy braku płynu Eolys? Są to między innymi błędy FAP, utrudniona regeneracja filtra, zwiększone zadymienie spalin i spadek mocy silnika. Jazda z pustym zbiornikiem dodatku może doprowadzić do zapchania filtra i kosztownej naprawy.

Koszt serwisowej obsługi zależy od rodzaju zastosowanego środka i konstrukcji układu. Ile kosztuje uzupełnienie płynu Eolys to kwestia zmienna, jednak regularna konserwacja układu FAP znacząco wydłuża jego trwałość i zapobiega awariom.

Filtr cząstek stałych FAP

Ile kosztuje uzupełnienie płynu Eolys?

Wraz z eksploatacją auta ilość płynu w zbiorniku stopniowo się zmniejsza, dlatego co pewien przebieg należy go uzupełnić. To, co ile dolewa się Eolys zależy od modelu i sposobu użytkowania pojazdu, jednak najczęściej czynność ta jest wymagana co 120–180 tysięcy kilometrów.

Samo uzupełnienie wykonuje się przez specjalne przyłącze serwisowe w okolicy zbiornika paliwa. Należy użyć odpowiedniego typu dodatku, dopasowanego do numeru VIN pojazdu, ponieważ różne wersje silników wymagają innego rodzaju płynu. Po dolaniu konieczny jest reset adaptacji w sterowniku silnika, dzięki czemu komputer rozpoznaje, że poziom płynu został przywrócony.

Koszty obsługi tego systemu są zróżnicowane. Ile kosztuje dolanie płynu Eolys? Zależy to od rodzaju użytego środka, pojemności zbiornika i procedury serwisowej. W niektórych pojazdach zbiornik jest zintegrowany z pompką, co wpływa na łączny koszt obsługi.

Równie istotne jest to, ile kosztuje uzupełnienie FAP, ponieważ płyn Eolys jest integralną częścią całego układu filtracji spalin. Regularna konserwacja i utrzymanie odpowiedniego poziomu dodatku pozwalają uniknąć zapchania filtra oraz drogich napraw. Warto też wiedzieć, ile kosztuje płyn Eolys jako produkt – jego cena zależy od rodzaju, pojemności i producenta, lecz w każdym przypadku stanowi znacznie mniejszy wydatek niż wymiana całego filtra FAP.

Gdzie należy uzupełnić płyn FAP?

Zbiornik ten znajduje się zazwyczaj w pobliżu baku paliwa lub w jego dolnej części. To, gdzie się wlewa płyn FAP zależy od konstrukcji pojazdu, ale zawsze odbywa się to przez specjalne przyłącze serwisowe, do którego dostęp uzyskuje się po demontażu osłony pod autem. Czynność powinna być wykonana z użyciem dedykowanego zestawu serwisowego, a po dolaniu płynu konieczny jest reset adaptacji w sterowniku silnika.

Objętość zbiornika dodatku nie jest jednakowa dla wszystkich modeli. To, ile wchodzi płynu do FAP określa producent – zwykle od kilku do kilkunastu litrów. Prawidłowe uzupełnienie wymaga znajomości rodzaju środka (np. Eolys DPX42, 176, INFINEUM F7995), ponieważ zastosowanie niewłaściwego płynu może doprowadzić do uszkodzenia układu.

Stan dodatku można skontrolować przy pomocy oprogramowania diagnostycznego. Jak sprawdzić ilość płynu FAP – w większości pojazdów nie ma tradycyjnego czujnika poziomu, dlatego odczyt wartości odbywa się przez interfejs OBD i tester diagnostyczny.

Zaniedbanie uzupełnienia dodatku może spowodować poważne problemy z filtrem. Czasem pojawiają sie pytania, czy można jechać bez płynu FAP – teoretycznie tak, lecz skutkuje to brakiem regeneracji, szybkim zapchaniem filtra oraz ryzykiem trwałego uszkodzenia całego układu oczyszczania spalin.

Filtr FAP

Jakie są objawy braku płynu Eolys?

Pierwszym sygnałem braku płynu Eolys jest zapalenie kontrolki układu oczyszczania spalin lub komunikat o błędzie FAP. Z czasem pojawia się utrudniona regeneracja filtra, zwiększone zadymienie spalin, spadek mocy silnika i wyższe zużycie paliwa. Długotrwała jazda z pustym zbiornikiem dodatku skutkuje zapchaniem filtra cząstek stałych i kosztowną naprawą.

Właściwa obsługa układu wymaga regularnej kontroli poziomu płynu. Jak sprawdzić ilość płynu FAP – czynność ta wymaga użycia testera diagnostycznego, ponieważ system nie ma klasycznego czujnika poziomu. Tylko poprzez odczyt parametrów sterownika można ustalić ilość dodatku w zbiorniku.

Miejsce uzupełniania znajduje się zazwyczaj przy zbiorniku paliwa. Gdzie się wlewa płyn FAP zależy od konstrukcji pojazdu, ale zawsze odbywa się to przez specjalne przyłącze serwisowe, często umieszczone pod autem. To, ile wchodzi płynu do FAP zależy od modelu samochodu – zwykle od kilku do kilkunastu litrów, w zależności od pojemności zbiornika.

Brak uzupełnienia dodatku to prosta droga do awarii. Wątpliwości budzi kwestia, czy można jechać bez płynu FAP – technicznie tak, jednak silnik traci możliwość regeneracji filtra, co szybko prowadzi do zapchania i konieczności kosztownej wymiany. Regularne uzupełnianie płynu Eolys to klucz do długiej i bezproblemowej pracy układu FAP.

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Popularne wpisy

7 grudnia 2021

DPF - od którego roku?

Filtr cząstek stałych był już znany w latach 90-tych, natomiast dopiero rok 2006 okazał się przełomowy, zaraz po wprowadzeniu normy emisji spalin EURO 4. Mamy dwa rodzaje filtrów cząstek stałych: DPF i FAP. ...