Filtr cząstek stałych (benzyna) - od kiedy?
1. Od kiedy obowiązuje GPF w pojeździe?
Jeżeli chodzi o filtr cząstek stałych i od kiedy obowiązkowy jest w samochodach benzynowych, to będzie to rok 2018. Jednak już w 2014 roku Mercedes korzystał z tego rozwiązania w swych autach benzynowych.
Nie da się ukryć, iż GPF – od kiedy pojawił się w autach benzynowych, to nie tylko ograniczył emisję szkodliwych cząstek sadzy, ale także zmusił kierowców do większej dbałości o odpowiednią eksploatację aut z silnikiem benzynowym, które do tej pory wydawały się mniej problematyczne niż Diesle.
Nie ma wątpliwości, iż filtr cząstek stałych (benzyna) - od kiedy został wprowadzony w odpowiedzi na normę emisji spalin EURO VI, to dokonał solidnego przewrotu na rynku motoryzacyjnym. A odpowiedź na pytanie, jakie samochody nie mają filtra cząstek stałych, od tego czasu nie będzie już tak banalna.
W tym miejscu warto podkreślić, iż GPF jest rzeczywiście odpowiednikiem DPF, a producenci, tworząc go, mieli możliwość bazować na jego doświadczeniach, a tym samym filtry cząstek stałych opracowane są w taki sposób, aby ich trwałość była jak najdłuższa. Filtry cząstek stałych w benzynie różni jednak ich mechanizm pracy, ponieważ praca na wyższych obrotach powoduje, iż są one w stanie zregenerować się nawet w warunkach jazdy miejskiej, a temperatura spalin jest już sama w sobie tak wysoka, iż nie potrzeba dodatkowego wtrysku paliwa.
Zastosowanie filtra cząstek stałych w benzynie okazało się koniecznością, ponieważ montowany obecnie na szeroką skalę wtrysk bezpośredni skutkował tym, iż ilość cząstek stałych, jakie generował, była nie do zaakceptowania. Cząstki stałe są szczególnie niebezpieczne i mają znaczący wpływ na:
- powstawanie smogu,
- powstawanie chorób o podłożu nowotworowym,
- chorób serca,
- chorób układu oddechowego,
- zanieczyszczenie środowiska w ujęciu całościowym.

Filtr cząstek stałych – od kiedy obowiązkowy w Dieslach – udzielamy odpowiedzi
Tak jak już wspominaliśmy, podczas tworzenia GPF producenci bazowali na doświadczeniach zdobytych z obserwacji funkcjonalności DPF. Filtry cząstek stałych w Dieslach montowane były bowiem już w 1996 roku, a ich obowiązkowy montaż przypadł na 2006 rok, tak więc jak możemy zauważyć, zdążył on już przetrzeć szlaki innowacyjnemu GPF.
Podsumowując, filtr cząstek stałych (benzyna) - od kiedy się pojawił, sprawił, iż auto benzynowe jest w stanie godnie sprostać wyśrubowanym obecnie normom emisji spalin. To, że również powstawał na podwalinie stworzonej przez rodzimy DPF w Dieslu, pozwala nam wierzyć, iż będzie on bliższy perfekcji w swej eksploatacji, którą my możemy wesprzeć dodatkowo, przestrzegając podstawowych zaleceń producenta, a także zasilając naszą jednostką wysokiej jakości paliwem i olejem.

Dodaj komentarz

Komentarze
Filtr cząstek stałych, od kiedy stał się obowiązkowy w benzynie, co własciwie taki silnik posiada moj samochod, jest przeze mnie na biezaco oczyszczany, wiec nie mam z nim problemu. Wiem tez, ze kiedys ten problem sie pojawi i bedzie potrzebna szybka reakcja!
A mi mechanik powiedział, że w moim samochodzie jest DPF, a nie GPF? Chyba pora zmienić fachowca.
Nie wiedziałem, że w benzynowych montują jakieś odpowiedniki DPF. Ale to było do przewidzenia, że wszystkie auta będą wyposażone w takie części.
Nie wiedziałem nic o filtrze GPF aż do teraz... Bardzo fajny artykuł uświadamiający, że filtr cząstek stałych w benzynie też trzeba regenerować :D
W końcu napisaliście coś o GPFach, bo tak to cały czas tylko DPF się przewija. Dobrze było przeczytać ten teskt :)
Super, że ktoś pisze o GPF, nie często ten temat jest tak poruszany jak filtr Dpf. Świetny artykuł!
Filtry cząstek stałych przeznaczone dla silników benzynowych pojawiły się na rynku w Europie w 2014 roku, natomiast od 2018 roku obowiązkowo zaczęto wyposażać samochody w GPF. Były to wymagane przez Europę standardy emisji Euro 6c, które wymagały od producentów samochodów aby instalowali filtry GPF w samochodach z silnikami benzynowymi, które spełniają wymagania dotyczące emisji zanieczyszczeń. W Europie filtry DPF są obecnie stosowane głównie w silnikach benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa lub silnikach hybrydowych, ponieważ te silniki mogą generować więcej cząstek stałych niż silniki benzynowe z wtryskiem pośrednim.