Filtr cząstek stałych - budowa DPF FAP

19 lutego 2018
 
   Aby właściwie wyjaśnić działanie i funkcje oraz znaczenie filtra cząstek stałych, przyjrzyjmy się najpierw samym cząstkom stałym. Są to oparte na cząsteczkach węgla (sadzy) zanieczyszczenia powstałe w czasie pracy silnika i spalania oleju napędowego. W skład takiej cząstki stałej wchodzą nieprzereagowane węglowodory, siarczany, woda i tlenki metali ciężkich. Są one trujące i niebezpieczne dla zdrowia, dlatego też ich emisję ograniczano sukcesywnie, wprowadzając kolejne normy ekologiczne, zebrane pod wspólną nazwą norm EURO. Wraz z wprowadzeniem normy Euro IV skończyła się era kopcących diesli. Jednak za jaką cenę?
 
Wnętrze filtra DPF. Zniszczony przez wysoką tempera wkład filtra.
Filtr cząstek stałych - budowa FAP DPF
 
 

Filtr cząstek stałych - Cena czystości

 
   Za stosunkowo wysoką, jeśli zajdzie konieczność wymiany filtra cząstek stałych. Sam filtr występuje w dwóch różnych wersjach – suchej i mokrej, o różnicach za chwilę, zacznijmy od tego, co łączy te różne rozwiązania. Filtr cząstek stałych budowane są z ceramicznego wkładu i odpornej na wysoką temperaturę obudowy. Ceramika wewnątrz korpusu ma formę długich kanalików z zaślepionymi wlotami lub wylotami, zależnie od sprawowanej funkcji, doprowadzających niefiltrowane spaliny z zaślepionymi wylotami i odprowadzających z zaślepionym końcem po stronie wlotu. Kanaliki poukładane są naprzemiennie, tworząc strukturę plastra miodu, uniemożliwiając swobodny przepływ gazów i wymuszając jednocześnie tłoczenie poprzez porowate ścianki kanalików. Ponieważ średnica wspomnianych cząstek stałych nie schodzi poniżej wartości około 0,09 mikrometra, niemal wszystkie zatrzymywane są na porach ścianek zbudowanych z węglika krzemu. Dodatkowo w ścianki wbudowane są aktywne cząsteczki metali i ich tlenków. Ma to za zadanie wspomagać działanie reaktorów katalitycznych, zwanych katalizatorami samochodowymi. Co prawda współczynnik konwersji w DPF-ie nie jest wysoki, jednak to nie jest jego zadanie – tym zajmują się wspomniane katalizatory i to na nich spoczywa ciężar największej pracy chemicznej. DPF jest w tym wypadku tylko jednostką pomocniczą.
 
 
Filtr cząstek stałych DPF z Citroena C5 podczas regeneracji.
Filtr cząstek stałych DPF FAP do samochodu Citroen C5
 
 

Rodzaje DPF

 
   Filtry cząstek stałych dzieli się na dwa rodzaje – filtry mokre i suche. W związku z tym warto teraz wspomnieć o różnicach. Oba typy mają to samo zadanie i podobną skuteczność, jednak jeden jest znacząco bardziej miejski. Otóż różnica w pracy obydwu filtrów jest taka, że w filtrze mokrym zastosowano dodatkowy środek do wzbogacania paliwa dawkowany z osobnego zasobnika. Rozwiązanie to zostało wymyślone i wprowadzone na linie produkcyjne przez koncern PSA – najbardziej znanymi markami koncernu są Citroen i Peugeot. Typ filtra cząstek stałych rodem z Francji nosi nazwę filtre a praticule, czyli popularnie FAP. Prócz wbudowanych w ściany cząstek platyny, tlenku glinu i tlenku ceru, dodatkowo tlenek ceru (ceryna) podawany jest bezpośrednio do zbiornika paliwa. Sprawia on, że temperatura, w której rozpoczyna się utlenianie sadzy nagromadzonej w filtrze cząstek stałych (wypalanie DPF) odbywa się w znacznie niższej temperaturze niż w przypadku filtra suchego, czyli DPF, a konkretnie temperatura ta obniżona jest o około 200 stopni. Dodatek ten dawkowany jest w dwojaki sposób. W starszych konstrukcjach jest on dotryskiwany w stałej ilości (1-2 ml) przy każdym tankowaniu, w nowszych na podstawie informacji z czujnika poziomu paliwa, sterownik silnika dobiera odpowiednią dawkę. Pełen zbiornik Eolys – czyli wspomnianego dodatku z tlenkiem ceru wystarcza na około 130 tysięcy kilometrów, więc uzupełniając poziom tego płynu w ASO, warto pamiętać, że powoli zbliża się czas, gdy nasza uwaga musi zostać zwrócona w stronę naszego FAP-a. Być może konieczne będzie przeprowadzenie regeneracji.
 
 
Regeneracja filtra DPF do Renault Megane
Filtr cząstek stałych DPF FAP do samochodu Renault Megane
 
 

Regeneracja filtra cząstek stałych

 
   Ponieważ jest to najdroższy filtr w samochodzie, a cena nawet nieoryginalnych zamienników potrafi nieco zszokować, dobrą informacją dla wszystkich dbających o ergonomię eksploatacji jest fakt, że filtry cząstek stałych, zarówno FAP, jak i DPF poddają się regeneracji. Można w zasadzie podzielić ją na dwa typy regeneracji, taką, w której demontujemy filtr i taką, która odbywa się bez demontażu. W przypadku regeneracji bez demontażu odbywa się to we współpracy sterownika silnika i kierowcy, a nosi nazwę czyszczenia pasywnego i aktywnego. Pasywnie odbywa się to podczas jazdy i bardziej charakterystyczne jest dla filtrów mokrych, w których temperatura zapłonu sadzy jest znacznie niższa niż w suchych odpowiednikach. Aktywne czyszczenie przeprowadzane jest na postoju. W przypadku zapchanego filtra DPF, co interpretuje czujnik różnicowy ciśnienia, sterownik silnika inicjuje proces wypalania. Odbywa się to poprzez modyfikację pracy wtryskiwaczy i uzupełnienie cyklu o dodatkowy wtrysk paliwa zwany dotryskiem a realizowanym w suwie wydechu. Dzięki temu olej napędowy nie spala się w komorze spalania, a pozakomorowe spalanie dawki paliwa prowadzi do podniesienia temperatury do około 600 stopni Celsjusza. Wskazane jest wtedy, już po zakończeniu wypalania wybrać się na krótki "spacer" najlepiej około 20-30 kilometrów w celu przedmuchania DPF-a.
 
   Regeneracja połączona z demontażem jest alternatywą dla nieskutecznej regeneracji bez demontażu. Należy tu nadmienić, że nie można przepalać DPF w nieskończoność – nawet po wypaleniu sadzy pozostają wewnątrz filtra popioły, których pozbycie się bez demontażu jest niemożliwe. Wtedy jedyną opcją pozostaje wymiana bądź regeneracja.
 
Czy nie szukałeś także:
- filtr cząstek stałych kontrolka
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5.00

Komentarze

artusek21 2019-01-31 15:48:07

@Pitek, mój już był i polecam firmę! Super jakosc i szybki czas wykonania usługi regeneracji DPF-a!

Mysza 2019-01-18 15:46:19

O istnieniu DPF czy też FAP dowiedziałam się dopiero, gdy mąż kupił diesla, ale nigdy nie wiedziałam jak wygląda jego budowa. Teraz już wiem, dziękuję!

marek 2019-01-21 15:13:53

Dziękuje za świetny artykuł!

Wiecznie smutny 2019-01-28 11:50:41

Artykuł może być. Fajny filtr.

Adrian 2019-01-22 13:46:22

Czyli w założeniu konstrukcyjnym budowa filtra DPF i FAP nie różni się w zasadzie niczym tylko nazwa i dolewaniem jakiegoś czegoś do paliwa...?

Edek 2019-01-24 13:52:18

Budowa się nie różni, zastosowanie się nie różni, jeden ma jakiś dodatek do paliwa a drugi nie... spytam o to więc co wszystkim chodzi po głowie ale wszyscy boją się spytać "ale który jest tańszy?"

Witek 2019-01-16 15:44:51

Ciekawy artykuł. Mój DPF niestety trafił już do regeneracji, nie dało rady go uratować.

Maćko 2019-01-24 15:07:20

Witek ja to samo, wypalanie już nie dało rady, po kilkakrotnym przepalaniu tak się zapchał, że musiałam oddać go do regeneracji.

Rysia 2019-01-22 15:19:29

Dobrze się dowiedzieć, co z czym się je :) I jak to jest zrobione.

Igorwu 2019-02-04 15:38:47

Czy jest jakaś różnica w regeneracji DPF-a i FAP-a ?

avici 2019-01-29 08:43:46


Cena czystości, dobrze napisane! Warto dbać o środowisko :)

jurek 2019-01-29 10:18:33

FAP to nie to samo co DPF? :O

Darekk 2019-01-25 10:15:17

Czyli ta budowa dpf nie jest taka bardzo skomplikowana jak mi się wydawało.

Pitek 2019-01-22 15:53:15

Mój DPFik leci właśnie jutro na rehabilitacje do was :)

Czepialski 2019-02-01 13:21:43

Chyba TWÓJ xD mój filtr cząstek stałych nie jest dziurawy. I w smaku też inny haha

Marcelbb 2019-02-05 08:39:28

Ceny nowych faktycznie wysokie, ale za to regeneracja w dobrej cenie, a efekt ten sam.

MądryJaś 2019-02-01 14:20:13

Eee co Wy to katalizator i dpf różnią się przecież :D

jarusjarus 2019-01-23 09:39:58

Cenne informacje zawarte w tekście! Polecam:)

Pati Mati 2019-01-25 12:16:47

Ale fajne to pierwsze zdjęcie!!! Jak się robi takie filtry? I z czego to jest? Wygląda jak plaster miodu z propolisem :O przydałby mi się taki mam spierzchnięte usta

Czepialski 2019-01-29 15:44:37

Jakby miało strukturę plastra miodu to byłoby na sześciokątach a nie na kwadratach. Znam się, jestem pszczelarzem B-)

Rysio 2019-01-23 11:07:55

Ciekawe od czego to zależy, że w niektórych są suche a niektórych mokre dpfy.

Havana 2019-01-21 15:40:10

Super! Teraz już znam jego budowę! :D

julka545 2019-01-22 09:05:40

Sama posiadam diesla i nawet nie wiedziałam, jak ważny w jego funkcjonowaniu jest DPF, dzięki za fajny artykuł!

wkruczek 2019-01-30 08:43:27

Bardzo mi się podoba artykuł! Daje 5 i polecę znajomym ! :)

Lucjjjan 2019-01-30 10:06:51

Edek są w podobnych cenach.

jeronim124 2019-01-28 08:43:13

No DPF dobra rzecz, jeszcze tylko trzeba wiedzieć jak o niego dbać, a wtedy to już niebo!

Hugo 2019-02-01 15:44:47

@jeronim124 Niestety mało kto wie, ale dobrze, że chociaż można teraz DPF-a zregenerwać w dobrej cenie. :)

Filip 2019-01-23 13:48:10

czyli w zasadzie nie ma tam niczego nadzwyczajnego tylko bardzo droga (jak zawsze) porcelana, która jak się rozbije to już do wyrzucenia?

magda 2019-01-22 11:03:06

Dużo wnoszący artykuł, dobra robota!

Wlazły Miszcz 2019-02-04 13:46:02

Ale zawalony popiołem ten filtr na pierwszym zdjęciu. Udało się wyczyścić?

Marecek 2019-01-28 10:34:23

Ten dpf to bardzo do katalizatora podobny z tego co na zdjęciu widzę, ja bym chyba nie rozróżniał tych dwóch elementów :)

FAP 2019-02-04 14:05:11

Ja mam właśnie od trzech miesięcy Peugeota z FAPem...proszę o szczerą odpowiedź: Czy często spotykacie się z awariami filtra FAP?

dominiczek32 2019-01-24 12:39:31

Super opisane, fajne zdjęcia, bardzo fajny artykuł :)

Kotecek 2019-01-31 14:04:55

Marecku, my wszyscy tak mamy haha, a tak serio to z katalizatora nie idą Ci rurki

Ziania 2019-01-31 14:06:14

Czepialski hehe bardziej przypomina to plaster sera żółtego a nie miodu :DD

Sławek_L 2019-02-05 10:11:07

O takie drobniuteńkie te kanaliki w tym dpfie są, to ja się nie dziwie, że to tak często się zapycha :)

SzymcioPympcio 2019-02-08 14:49:58

@FAP ja mam citroena z fapem juz długi czas i póki co nic się dzieje...

toyota 2019-02-13 11:26:35

Wie ktoś może, czy w toyotach był montowany fap?

adkam 2019-02-11 12:15:08

@jurek to filtr i to filtr, ale z tym, że fap jest stosowany w autach PSA, a dpf w pozostałych, ale cel zastosowania ten sam.

fajnie 2019-02-14 10:05:02

a jak wygląda filtr dpf?

IgorM 2019-02-14 11:50:03

Aaa czyli to ten wkład taki dpfa taki drogi jest? Ja się zawsze zastanawiałem czemu te dpfy takie drogie są...

franek kimono 2019-02-11 13:28:01

Filtr zrobiony jest tak, że w bardzo taniej obudowie jest bardzo drogi wkład i to o ten wkład trzeba dbać

franek kimono 2019-02-11 13:28:02

Filtr zrobiony jest tak, że w bardzo taniej obudowie jest bardzo drogi wkład i to o ten wkład trzeba dbać

laik 2019-02-12 09:52:15

@FAP u mnie póki co tylko raz był zapchany, tak po 700 km się kontrolka zaświeciła.

rudegirl 2019-02-15 09:45:29

Właśnie zaświeciła się kontrolka, dopiero po 900 km, także nie jest źle.

Piotr_W 2019-02-15 10:47:56

Jak można nie odróżniać dpfa od katalizatora? Szok

Romeeeooo 2019-02-06 08:44:03

@Wlazły Miszcz Pewnie tak, tu w firmie to cuda robią z tymi filtrami. Mój wyglądał podobnie, a po regeneracji, jak nowy z fabryki.

Plasterek 2019-02-12 13:32:27

No muszę się pochwalić, nie dam rady tego zachować dla siebie, ale nooo! Mój malutki DPFik wrócił wczoraj od was z regeneracji i jest jak nowy. Mój mechanik powiedział, że teraz tylko do was będzie wysyłał :D

roberts 2019-02-06 11:56:46

@Wlazły Miszcz oni wszystko potrafią, więc pewnie dpf został wyczyszczony :)

ArturChodak 2019-02-13 09:55:04

A nowy filtr dpf też można u Was kupić, czy tylko regenerujecie? Bo ja bym był zainteresowany kupnem nowego :)

ŚmiesznyMaciek 2019-02-07 15:33:05

Hahaha ale macie porównania z tym dpfem, jak nie do sera to do plastra miodu :D

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

29 sierpnia 2018

DPF - co to jest, jak to wygląda, ile to kosztuje?

DPF – co to jest, jak to wygląda, ile to kosztuje?   DPF...

29 sierpnia 2018

Jak wygląda zapchany DPF? - Objawy

Jak wygląda zapchany DPF objawy   Jak wygląda zapchany...

29 sierpnia 2018

Ile kosztuje filtr DPF CENA?

Ile kosztuje filtr DPF? – CENA   Ile kosztuje filtr...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer