Filtr cząstek stałych - budowa DPF FAP
19 lutego 2018 Aby właściwie wyjaśnić działanie i funkcje oraz znaczenie filtra cząstek stałych, przyjrzyjmy się najpierw samym cząstkom stałym. Są to oparte na cząsteczkach węgla (sadzy) zanieczyszczenia powstałe w czasie pracy silnika i spalania oleju napędowego. W skład takiej cząstki stałej wchodzą nieprzereagowane węglowodory, siarczany, woda i tlenki metali ciężkich. Są one trujące i niebezpieczne dla zdrowia, dlatego też ich emisję ograniczano sukcesywnie, wprowadzając kolejne normy ekologiczne, zebrane pod wspólną nazwą norm EURO. Wraz z wprowadzeniem normy Euro IV skończyła się era kopcących diesli. Jednak za jaką cenę?

Filtr cząstek stałych - Cena czystości
Za stosunkowo wysoką, jeśli zajdzie konieczność wymiany filtra cząstek stałych. Sam filtr występuje w dwóch różnych wersjach – suchej i mokrej, o różnicach za chwilę, zacznijmy od tego, co łączy te różne rozwiązania. Filtr cząstek stałych budowane są z ceramicznego wkładu i odpornej na wysoką temperaturę obudowy. Ceramika wewnątrz korpusu ma formę długich kanalików z zaślepionymi wlotami lub wylotami, zależnie od sprawowanej funkcji, doprowadzających niefiltrowane spaliny z zaślepionymi wylotami i odprowadzających z zaślepionym końcem po stronie wlotu. Kanaliki poukładane są naprzemiennie, tworząc strukturę plastra miodu, uniemożliwiając swobodny przepływ gazów i wymuszając jednocześnie tłoczenie poprzez porowate ścianki kanalików. Ponieważ średnica wspomnianych cząstek stałych nie schodzi poniżej wartości około 0,09 mikrometra, niemal wszystkie zatrzymywane są na porach ścianek zbudowanych z węglika krzemu. Dodatkowo w ścianki wbudowane są aktywne cząsteczki metali i ich tlenków. Ma to za zadanie wspomagać działanie reaktorów katalitycznych, zwanych katalizatorami samochodowymi. Co prawda współczynnik konwersji w DPF-ie nie jest wysoki, jednak to nie jest jego zadanie – tym zajmują się wspomniane katalizatory i to na nich spoczywa ciężar największej pracy chemicznej. DPF jest w tym wypadku tylko jednostką pomocniczą.

Rodzaje DPF
Filtry cząstek stałych dzieli się na dwa rodzaje – filtry mokre i suche. W związku z tym warto teraz wspomnieć o różnicach. Oba typy mają to samo zadanie i podobną skuteczność, jednak jeden jest znacząco bardziej miejski. Otóż różnica w pracy obydwu filtrów jest taka, że w filtrze mokrym zastosowano dodatkowy środek do wzbogacania paliwa dawkowany z osobnego zasobnika. Rozwiązanie to zostało wymyślone i wprowadzone na linie produkcyjne przez koncern PSA – najbardziej znanymi markami koncernu są Citroen i Peugeot. Typ filtra cząstek stałych rodem z Francji nosi nazwę filtre a praticule, czyli popularnie FAP. Prócz wbudowanych w ściany cząstek platyny, tlenku glinu i tlenku ceru, dodatkowo tlenek ceru (ceryna) podawany jest bezpośrednio do zbiornika paliwa. Sprawia on, że temperatura, w której rozpoczyna się utlenianie sadzy nagromadzonej w filtrze cząstek stałych (wypalanie DPF) odbywa się w znacznie niższej temperaturze niż w przypadku filtra suchego, czyli DPF, a konkretnie temperatura ta obniżona jest o około 200 stopni. Dodatek ten dawkowany jest w dwojaki sposób. W starszych konstrukcjach jest on dotryskiwany w stałej ilości (1-2 ml) przy każdym tankowaniu, w nowszych na podstawie informacji z czujnika poziomu paliwa, sterownik silnika dobiera odpowiednią dawkę. Pełen zbiornik Eolys – czyli wspomnianego dodatku z tlenkiem ceru wystarcza na około 130 tysięcy kilometrów, więc uzupełniając poziom tego płynu w ASO, warto pamiętać, że powoli zbliża się czas, gdy nasza uwaga musi zostać zwrócona w stronę naszego FAP-a. Być może konieczne będzie przeprowadzenie regeneracji.

Regeneracja filtra cząstek stałych
Ponieważ jest to najdroższy filtr w samochodzie, a cena nawet nieoryginalnych zamienników potrafi nieco zszokować, dobrą informacją dla wszystkich dbających o ergonomię eksploatacji jest fakt, że filtry cząstek stałych, zarówno FAP, jak i DPF poddają się regeneracji. Można w zasadzie podzielić ją na dwa typy regeneracji, taką, w której demontujemy filtr i taką, która odbywa się bez demontażu. W przypadku regeneracji bez demontażu odbywa się to we współpracy sterownika silnika i kierowcy, a nosi nazwę czyszczenia pasywnego i aktywnego. Pasywnie odbywa się to podczas jazdy i bardziej charakterystyczne jest dla filtrów mokrych, w których temperatura zapłonu sadzy jest znacznie niższa niż w suchych odpowiednikach. Aktywne czyszczenie przeprowadzane jest na postoju. W przypadku zapchanego filtra DPF, co interpretuje czujnik różnicowy ciśnienia, sterownik silnika inicjuje proces wypalania. Odbywa się to poprzez modyfikację pracy wtryskiwaczy i uzupełnienie cyklu o dodatkowy wtrysk paliwa zwany dotryskiem a realizowanym w suwie wydechu. Dzięki temu olej napędowy nie spala się w komorze spalania, a pozakomorowe spalanie dawki paliwa prowadzi do podniesienia temperatury do około 600 stopni Celsjusza. Wskazane jest wtedy, już po zakończeniu wypalania wybrać się na krótki "spacer" najlepiej około 20-30 kilometrów w celu przedmuchania DPF-a.
Regeneracja połączona z demontażem jest alternatywą dla nieskutecznej regeneracji bez demontażu. Należy tu nadmienić, że nie można przepalać DPF w nieskończoność – nawet po wypaleniu sadzy pozostają wewnątrz filtra popioły, których pozbycie się bez demontażu jest niemożliwe. Wtedy jedyną opcją pozostaje wymiana bądź regeneracja.
Czy nie szukałeś także:
- filtr cząstek stałych kontrolka
- filtr cząstek stałych kontrolka
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5.00
Dodaj komentarz

Komentarze
@Pitek, mój już był i polecam firmę! Super jakosc i szybki czas wykonania usługi regeneracji DPF-a!
O istnieniu DPF czy też FAP dowiedziałam się dopiero, gdy mąż kupił diesla, ale nigdy nie wiedziałam jak wygląda jego budowa. Teraz już wiem, dziękuję!
Dziękuje za świetny artykuł!
Artykuł może być. Fajny filtr.
Czyli w założeniu konstrukcyjnym budowa filtra DPF i FAP nie różni się w zasadzie niczym tylko nazwa i dolewaniem jakiegoś czegoś do paliwa...?
Budowa się nie różni, zastosowanie się nie różni, jeden ma jakiś dodatek do paliwa a drugi nie... spytam o to więc co wszystkim chodzi po głowie ale wszyscy boją się spytać "ale który jest tańszy?"
Ciekawy artykuł. Mój DPF niestety trafił już do regeneracji, nie dało rady go uratować.
Witek ja to samo, wypalanie już nie dało rady, po kilkakrotnym przepalaniu tak się zapchał, że musiałam oddać go do regeneracji.
Dobrze się dowiedzieć, co z czym się je :) I jak to jest zrobione.
Czy jest jakaś różnica w regeneracji DPF-a i FAP-a ?
Cena czystości, dobrze napisane! Warto dbać o środowisko :)
FAP to nie to samo co DPF? :O
Czyli ta budowa dpf nie jest taka bardzo skomplikowana jak mi się wydawało.
Mój DPFik leci właśnie jutro na rehabilitacje do was :)
Chyba TWÓJ xD mój filtr cząstek stałych nie jest dziurawy. I w smaku też inny haha
Ceny nowych faktycznie wysokie, ale za to regeneracja w dobrej cenie, a efekt ten sam.
Eee co Wy to katalizator i dpf różnią się przecież :D
Cenne informacje zawarte w tekście! Polecam:)
Ale fajne to pierwsze zdjęcie!!! Jak się robi takie filtry? I z czego to jest? Wygląda jak plaster miodu z propolisem :O przydałby mi się taki mam spierzchnięte usta
Jakby miało strukturę plastra miodu to byłoby na sześciokątach a nie na kwadratach. Znam się, jestem pszczelarzem B-)
Ciekawe od czego to zależy, że w niektórych są suche a niektórych mokre dpfy.
Super! Teraz już znam jego budowę! :D
Sama posiadam diesla i nawet nie wiedziałam, jak ważny w jego funkcjonowaniu jest DPF, dzięki za fajny artykuł!
Bardzo mi się podoba artykuł! Daje 5 i polecę znajomym ! :)
Edek są w podobnych cenach.
No DPF dobra rzecz, jeszcze tylko trzeba wiedzieć jak o niego dbać, a wtedy to już niebo!
@jeronim124 Niestety mało kto wie, ale dobrze, że chociaż można teraz DPF-a zregenerwać w dobrej cenie. :)
czyli w zasadzie nie ma tam niczego nadzwyczajnego tylko bardzo droga (jak zawsze) porcelana, która jak się rozbije to już do wyrzucenia?
Dużo wnoszący artykuł, dobra robota!
Ale zawalony popiołem ten filtr na pierwszym zdjęciu. Udało się wyczyścić?
Ten dpf to bardzo do katalizatora podobny z tego co na zdjęciu widzę, ja bym chyba nie rozróżniał tych dwóch elementów :)
Ja mam właśnie od trzech miesięcy Peugeota z FAPem...proszę o szczerą odpowiedź: Czy często spotykacie się z awariami filtra FAP?
Super opisane, fajne zdjęcia, bardzo fajny artykuł :)
Marecku, my wszyscy tak mamy haha, a tak serio to z katalizatora nie idą Ci rurki
Czepialski hehe bardziej przypomina to plaster sera żółtego a nie miodu :DD
O takie drobniuteńkie te kanaliki w tym dpfie są, to ja się nie dziwie, że to tak często się zapycha :)
@FAP ja mam citroena z fapem juz długi czas i póki co nic się dzieje...
Wie ktoś może, czy w toyotach był montowany fap?
@jurek to filtr i to filtr, ale z tym, że fap jest stosowany w autach PSA, a dpf w pozostałych, ale cel zastosowania ten sam.
a jak wygląda filtr dpf?
Aaa czyli to ten wkład taki dpfa taki drogi jest? Ja się zawsze zastanawiałem czemu te dpfy takie drogie są...
Filtr zrobiony jest tak, że w bardzo taniej obudowie jest bardzo drogi wkład i to o ten wkład trzeba dbać
Filtr zrobiony jest tak, że w bardzo taniej obudowie jest bardzo drogi wkład i to o ten wkład trzeba dbać
@FAP u mnie póki co tylko raz był zapchany, tak po 700 km się kontrolka zaświeciła.
Właśnie zaświeciła się kontrolka, dopiero po 900 km, także nie jest źle.
Jak można nie odróżniać dpfa od katalizatora? Szok
@Wlazły Miszcz Pewnie tak, tu w firmie to cuda robią z tymi filtrami. Mój wyglądał podobnie, a po regeneracji, jak nowy z fabryki.
No muszę się pochwalić, nie dam rady tego zachować dla siebie, ale nooo! Mój malutki DPFik wrócił wczoraj od was z regeneracji i jest jak nowy. Mój mechanik powiedział, że teraz tylko do was będzie wysyłał :D
@Wlazły Miszcz oni wszystko potrafią, więc pewnie dpf został wyczyszczony :)
A nowy filtr dpf też można u Was kupić, czy tylko regenerujecie? Bo ja bym był zainteresowany kupnem nowego :)
Hahaha ale macie porównania z tym dpfem, jak nie do sera to do plastra miodu :D