Filtr cząstek stałych - budowa, rodzaje i cena DPF FAP i katalizatorów

08 marca 2018
 
   Aby właściwie wyjaśnić działanie i funkcje oraz znaczenie filtra cząstek stałych, przyjrzyjmy się najpierw samym cząstkom stałym. Są to oparte na cząsteczkach węgla (sadzy) zanieczyszczenia powstałe w czasie pracy silnika i spalania oleju napędowego. W skład takiej cząstki stałej wchodzą nieprzereagowane węglowodory, siarczany, woda i tlenki metali ciężkich. Są one trujące i niebezpieczne dla zdrowia, dlatego też ich emisję ograniczano sukcesywnie, wprowadzając kolejne normy ekologiczne, zebrane pod wspólną nazwą norm EURO. Wraz z wprowadzeniem normy Euro IV skończyła się era kopcących diesli. Jednak za jaką cenę?
 
 
Filtr FAP z Citroena Jumpy na stole w pracowni
Filtr cząstek stałych DPF Citroen Jumpy
 
 

Filtr cząstek stałych - Cena czystości

 
   Za stosunkowo wysoką, jeśli zajdzie konieczność wymiany filtra cząstek stałych. Sam filtr występuje w dwóch różnych wersjach – suchej i mokrej, o różnicach za chwilę, zacznijmy od tego, co łączy te różne rozwiązania. Filtry cząstek stałych budowane są z ceramicznego wkładu i odpornej na wysoką temperaturę obudowy. Ceramika wewnątrz korpusu ma formę długich kanalików z zaślepionymi wlotami lub wylotami, zależnie od sprawowanej funkcji, doprowadzających niefiltrowane spaliny z zaślepionymi wylotami i odprowadzających z zaślepionym końcem po stronie wlotu. Kanaliki poukładane są naprzemiennie, tworząc strukturę plastra miodu, uniemożliwiając swobodny przepływ gazów i wymuszając jednocześnie tłoczenie poprzez porowate ścianki kanalików. Ponieważ średnica wspomnianych cząstek stałych nie schodzi poniżej wartości około 0,09 mikrometra, niemal wszystkie zatrzymywane są na porach ścianek zbudowanych z węglika krzemu. Dodatkowo w ścianki wbudowane są aktywne cząsteczki metali i ich tlenków. Ma to za zadanie wspomagać działanie reaktorów katalitycznych, zwanych katalizatorami samochodowymi. Co prawda współczynnik konwersji w DPF-ie nie jest wysoki, jednak to nie jest jego zadanie – tym zajmują się wspomniane katalizatory i to na nich spoczywa ciężar największej pracy chemicznej. DPF jest w tym wypadku tylko jednostką pomocniczą.
 
 
Filtr DPF z Lexusa IS przed regeneracją
Filtr cząstek stałych DPF Lexus IS
 
 

Rodzaje DPF

 
   Filtry cząstek stałych dzieli się na dwa rodzaje – filtry mokre i suche. W związku z tym warto teraz wspomnieć o różnicach. Oba typy mają to samo zadanie i podobną skuteczność, jednak jeden jest znacząco bardziej miejski. Otóż różnica w pracy obydwu filtrów jest taka, że w filtrze mokrym zastosowano dodatkowy środek do wzbogacania paliwa dawkowany z osobnego zasobnika. Rozwiązanie to zostało wymyślone i wprowadzone na linie produkcyjne przez koncern PSA – najbardziej znanymi markami koncernu są Citroen i Peugeot. Typ filtra cząstek stałych rodem z Francji nosi nazwę filtre a praticule, czyli popularnie FAP. Prócz wbudowanych w ściany cząstek platyny, tlenku glinu i tlenku ceru, dodatkowo tlenek ceru (ceryna) podawany jest bezpośrednio do zbiornika paliwa. Sprawia on, że temperatura, w której rozpoczyna się utlenianie sadzy nagromadzonej w filtrze cząstek stałych (wypalanie DPF) odbywa się w znacznie niższej temperaturze niż w przypadku filtra suchego, czyli DPF, a konkretnie temperatura ta obniżona jest o około 200 stopni. Dodatek ten dawkowany jest w dwojaki sposób. W starszych konstrukcjach jest on dotryskiwany w stałej ilości (1-2 ml) przy każdym tankowaniu, w nowszych na podstawie informacji z czujnika poziomu paliwa, sterownik silnika dobiera odpowiednią dawkę. Pełen zbiornik Eolys – czyli wspomnianego dodatku z tlenkiem ceru wystarcza na około 130 tysięcy kilometrów, więc uzupełniając poziom tego płynu w ASO, warto pamiętać, że powoli zbliża się czas, gdy nasza uwaga musi zostać zwrócona w stronę naszego FAP-a. Być może konieczne będzie przeprowadzenie regeneracji.
 
 
Filtr DPF przed demontażem w samochodzie Astra J
Filtr cząstek stałych DPF Astra J
 
 

Regeneracja filtra cząstek stałych

 
   Ponieważ jest to najdroższy filtr w samochodzie, a cena nawet nieoryginalnych zamienników potrafi nieco zszokować, dobrą informacją dla wszystkich dbających o ergonomię eksploatacji jest fakt, że filtry cząstek stałych, zarówno FAP, jak i DPF poddają się regeneracji. Można w zasadzie podzielić ją na dwa typy regeneracji, taką, w której demontujemy filtr i taką, która odbywa się bez demontażu. W przypadku regeneracji bez demontażu odbywa się to we współpracy sterownika silnika i kierowcy, a nosi nazwę czyszczenia pasywnego i aktywnego. Pasywnie odbywa się to podczas jazdy i bardziej charakterystyczne jest dla filtrów mokrych, w których temperatura zapłonu sadzy jest znacznie niższa niż w suchych odpowiednikach. Aktywne czyszczenie przeprowadzane jest na postoju. W przypadku zapchanego filtra DPF, co interpretuje czujnik różnicowy ciśnienia, sterownik silnika inicjuje proces wypalania. Odbywa się to poprzez modyfikację pracy wtryskiwaczy i uzupełnienie cyklu o dodatkowy wtrysk paliwa zwany dotryskiem a realizowanym w suwie wydechu. Dzięki temu olej napędowy nie spala się w komorze spalania, a pozakomorowe spalanie dawki paliwa prowadzi do podniesienia temperatury do około 600 stopni Celsjusza. Wskazane jest wtedy, już po zakończeniu wypalania wybrać się na krótki "spacer" najlepiej około 20-30 kilometrów w celu przedmuchania DPF-a.

Regeneracja połączona z demontażem jest alternatywą dla nieskutecznej regeneracji bez demontażu. Należy tu nadmienić, że nie można przepalać DPF w nieskończoność – nawet po wypaleniu sadzy pozostają wewnątrz filtra popioły, których pozbycie się bez demontażu jest niemożliwe. Wtedy jedyną opcją pozostaje wymiana bądź regeneracja.
 
Czy nie szukałeś także:
- filtr cząstek stałych kontrolka
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5.00

Komentarze

Yeti 2019-01-22 13:57:15

na górze na samej górze po prawej stronie masz koło katalogu cennik. Swoją drogą może być tak, że macie wpisany oryginał w katalogu ale bez dostępnego zamiennika?

Zafrasowany 2019-01-24 13:57:58

Czy można sam wkład kupić do filtra czy trzeba cały filtr? Bo mi się pokruszył i trzeba wymienić i może coś taniej się uda...

dawidek3423 2019-01-29 08:37:23

fajny artykuł, dowiedziałem się, że są DPF-y i suche i mokre :D Pozdro!

Leniej 2019-01-18 15:36:06

Dzięki za ten artykuł, informacje zawarte tutaj idealnie odpowiadają na moje pytania.

Burger 2019-02-01 13:14:58

Nie no nie przesadzaj xD za 10 - 20% ceny masz w zasadzie nowiutki filtr, także nie ma co się zastanawiać, tylko trzeba regenerować. Mi się jeszcze nie zapchał ale to tylko kwestia kilometrów

Urszula 2019-01-25 12:09:16

Witam,

mąż kazał się spytać, więc się spytam, czy to możliwe żeby do nowej toyoty filtr kosztował prawie tyle co do samochodu ciężarowego?

Pozdrawiam
Ula

tomasz1131 2019-01-22 09:13:49

Tak, DPF wcale nie taki tani, ale za to u was ceny za nowy, jak i za ten regenerowany najlepsze, dlatego zawsze do was wracam w razie jakiejś awarii!

Maniek 2019-01-30 10:16:34

A odnośnie tego spaceru, o którym autor pisze po zakończeniu wypalania, to jakie obroty wtedy trzeba mieć?

Bożydar3432 2019-02-01 15:38:49

@Milosław Racja, lepiej regenereować, zakup nowego to marnowanie kasy! Tylko regeneracja!

Konstantynopol 2019-01-31 14:11:46

Kiedyś myślałem nad tym zagadnieniem regeneracji i czy ten 1% nie przekona mnie jednak do zakupu nowego. I chyba jednak nie.

Alojzy 2019-01-31 14:22:18

Ciekawie to wygląda :)

@Emil 2019-01-28 11:56:52

jedyną opcją naprawy jest regeneracja bo tak właściwie to tam nie ma co się zepsuć. Chyba że młotkiem połamiesz. Jak się zużyje to wymiana albo regeneracja, a biorąc pod uwagę że regeneracja jest 10x taniej...

Piotrek 2019-01-17 15:18:40

Bardzo obszerny artykuł, ale czy znajdę gdzieś dokładny cennik z usługami regeneracji itp?

Maniack 2019-01-22 15:15:14

teraz już wiem jaki mam rodzaj filtra u siebie w aucie

Lulek 2019-01-24 15:16:37

Pisaliście o przedmuchiwaniu dpf, co ile km najlepiej tego dokonywać?

Ludzik54 2019-02-04 15:34:47

Okej już wiem, że są do wyboru filtry mokre i suche. To teraz pytanku, które są lepsze? Pozdrawiam.

ggrześ 2019-01-31 15:40:05

O tym, że w dieslu jest filtr to wiedziałem. No ale o tym że jest do wyboru DPF i FAP, to dopiero po przeczytaniu artykułu. Dzięki!

klaudiusz2 2019-02-05 08:36:21

A czy jest jakaś różnica w regeneracji DPF-a i FAP-a ?

ddd 2019-02-05 10:20:20

Wszystkie dpf są tak samo zbudowane>? Czy są jakieś lepsze wersje tych dpfów? W sensie bardziej odporne na uszkodzenia itd.?

emil 2019-01-21 15:18:57

Najlepszą opcją naprawy jest chyba regeneracja prawda?

oleczkalaleczka 2019-01-23 09:35:55

Dobryt artykuł zarówno dla amatorów z dieslami, jak i dla mechaników!

ObaMa 2019-02-05 12:29:18

Oba zbudowane są tak samo, to ważna informacja dla wszystkich którzy chcą zregenerować DPF

darek34 2019-01-21 15:55:26

O proszę, nawet nie wiedziałem, że są jakieś rodzaje fitrów. Cenny i pełen informacji artykuł, polecam!

beti21 2019-01-30 08:39:41

Bardzo fajny artykuł, w sumie znalazłam tu wszystko, czego szukałąm Super !

eligiusz95 2019-01-28 08:38:16

Nawet nie wiedziałem, że są jakieś rodzaje DPF, dobrze że ktoś o tym pisze :)

Hubert 2019-01-23 13:55:40

A katalizatory też czyścicie? bo mi chyba już nie działa i na desce się świeci, wolę zareagować wcześniej niż się martwić później...

abc 2019-01-22 11:06:51

Świetnie wszystko opisane.

dpfik 2019-02-04 14:15:39

@Zafrasowany Ojjj to Ci się porobiło, chyba od razu całego nowego dpfa musisz teraz kupić...

Robcio 2019-01-22 11:42:20

Dużo się od Was można dowiedzieć, super strona.

Jamnik 2019-01-29 10:24:45

Mam pytanie: do set leon 2011 ile nowy dpf będzie kosztował???

Alek 2019-02-01 14:27:50

Ja też wielokrotnie przekminiałem czy kupić nowy czy regeneracja dpf i jednak oddłem do regeneracji, nie pożałowałem!

Peiter 2019-01-29 15:48:18

Jak Cię stać to sobie kup nowy. Ale ja to wolę wyczyścić, znacznie taniej wychodzi

Gadek256 2019-01-23 11:14:38

Wszystko elegancko wyjaśnione, bardzo przydatny artykuł.

Ceppie 2019-02-04 13:42:05

Katalizatory trochę tańsze od filtrów ale dalej drożyzna fest :/

tolcia232 2019-01-24 12:35:54

Super artykuł, wszystko co chciałam wiedzieć zebrane w jednym miejscu! :)

Milosław 2019-01-28 10:31:40

Ostatnio miałem dylemat, bo padł i katalizator. Czyścic czy kupować nowy? Uwierzcie mi na słowo, ze znacznie lepiej regenerować, nowy drugie tyle kosztuje, a czyszczenie w 99 % czyni nasz katalizator nowym.

gienek 2019-02-08 14:54:31

A ja nawet nie wiem jaki mam w aucie filtr, mokry czy suchy? Mam Citroena, to jaki tam będzie???

chesterfield 2019-02-13 11:57:13

tyle teraz tego powymyślali, że aż ciężko się połapać, dobrze, że ktoś pomyślał i zrobił o tym artykuł

dziubasek 2019-02-11 12:21:26

Nawet nie wiedziałem, że są różne rodzaje filtrów i kanalizatorów, myślałem tak wgl, że katalizator i dpf to jest to samo urządzenie hehe

mea 2019-02-14 10:10:37

a jaka byłaby by cena regeneracji i czyszczenia?

Jurgiej 2019-02-14 11:54:51

Ktoś z Was regenerował filtr dpf i może podać dokłądną cenę za to?

ETAM 2019-02-11 13:19:56

E tam, nie trzeba od razu całego... wystarczy sam wkład. Nawiasem mówiąc tylko on jest drogi.

etamalayafa 2019-02-15 09:38:32

We wszystkich samochodach są katalizatory?

Didek 2019-02-12 09:59:11

@emil tak dokładnie regeneracja dpf najlepsza! Żadne środki czyszczące, wypalanie, szkoda kasy...

Euzebiusz 2019-02-15 11:02:41

Lepiej wstawić zamiennik, bo oryginalny nowy filtr z ASO kosztuje fortunę ;/

Waleryso 2019-02-06 08:39:57

No jak przepalanie DPF-a już nie pomaga, to regeneracja to wybawienie. Nowy filtr to jednak zbyt wysoka cena.

Ferdek 2019-02-12 13:38:20

Wszystkim to się już w d... poprzewracało od tych piniendzy, nic tylko daj daj, daj za to, zapłać tam, do cyrku nie wejdziesz, bo musisz zapłacić, toż to chore

franuśś 2019-02-06 12:04:28

@Alek a ile zapłaciłeś dokładnie za regenerację dpf??

Waldek 2019-02-07 15:36:38

Widzę, że nowy dpf to takie to drogie kurcze...chyba też się na regenerację jednak zdecyduję...

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

29 sierpnia 2018

DPF - co to jest, jak to wygląda, ile to kosztuje?

DPF – co to jest, jak to wygląda, ile to kosztuje?   DPF...

29 sierpnia 2018

Jak wygląda zapchany DPF? - Objawy

Jak wygląda zapchany DPF objawy   Jak wygląda zapchany...

29 sierpnia 2018

Ile kosztuje filtr DPF CENA?

Ile kosztuje filtr DPF? – CENA   Ile kosztuje filtr...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer