Filtr cząstek stałych - budowa, rodzaje i cena DPF FAP i katalizatorów

08 marca 2018
 
   Aby właściwie wyjaśnić działanie i funkcje oraz znaczenie filtra cząstek stałych, przyjrzyjmy się najpierw samym cząstkom stałym. Są to oparte na cząsteczkach węgla (sadzy) zanieczyszczenia powstałe w czasie pracy silnika i spalania oleju napędowego. W skład takiej cząstki stałej wchodzą nieprzereagowane węglowodory, siarczany, woda i tlenki metali ciężkich. Są one trujące i niebezpieczne dla zdrowia, dlatego też ich emisję ograniczano sukcesywnie, wprowadzając kolejne normy ekologiczne, zebrane pod wspólną nazwą norm EURO. Wraz z wprowadzeniem normy Euro IV skończyła się era kopcących diesli. Jednak za jaką cenę?
 
 
Filtr FAP z Citroena Jumpy na stole w pracowni
Filtr cząstek stałych DPF Citroen Jumpy
 
 

Filtr cząstek stałych - Cena czystości

 
   Za stosunkowo wysoką, jeśli zajdzie konieczność wymiany filtra cząstek stałych. Sam filtr występuje w dwóch różnych wersjach – suchej i mokrej, o różnicach za chwilę, zacznijmy od tego, co łączy te różne rozwiązania. Filtry cząstek stałych budowane są z ceramicznego wkładu i odpornej na wysoką temperaturę obudowy. Ceramika wewnątrz korpusu ma formę długich kanalików z zaślepionymi wlotami lub wylotami, zależnie od sprawowanej funkcji, doprowadzających niefiltrowane spaliny z zaślepionymi wylotami i odprowadzających z zaślepionym końcem po stronie wlotu. Kanaliki poukładane są naprzemiennie, tworząc strukturę plastra miodu, uniemożliwiając swobodny przepływ gazów i wymuszając jednocześnie tłoczenie poprzez porowate ścianki kanalików. Ponieważ średnica wspomnianych cząstek stałych nie schodzi poniżej wartości około 0,09 mikrometra, niemal wszystkie zatrzymywane są na porach ścianek zbudowanych z węglika krzemu. Dodatkowo w ścianki wbudowane są aktywne cząsteczki metali i ich tlenków. Ma to za zadanie wspomagać działanie reaktorów katalitycznych, zwanych katalizatorami samochodowymi. Co prawda współczynnik konwersji w DPF-ie nie jest wysoki, jednak to nie jest jego zadanie – tym zajmują się wspomniane katalizatory i to na nich spoczywa ciężar największej pracy chemicznej. DPF jest w tym wypadku tylko jednostką pomocniczą.
 
 
Filtr DPF z Lexusa IS przed regeneracją
Filtr cząstek stałych DPF Lexus IS
 
 

Rodzaje DPF

 
   Filtry cząstek stałych dzieli się na dwa rodzaje – filtry mokre i suche. W związku z tym warto teraz wspomnieć o różnicach. Oba typy mają to samo zadanie i podobną skuteczność, jednak jeden jest znacząco bardziej miejski. Otóż różnica w pracy obydwu filtrów jest taka, że w filtrze mokrym zastosowano dodatkowy środek do wzbogacania paliwa dawkowany z osobnego zasobnika. Rozwiązanie to zostało wymyślone i wprowadzone na linie produkcyjne przez koncern PSA – najbardziej znanymi markami koncernu są Citroen i Peugeot. Typ filtra cząstek stałych rodem z Francji nosi nazwę filtre a praticule, czyli popularnie FAP. Prócz wbudowanych w ściany cząstek platyny, tlenku glinu i tlenku ceru, dodatkowo tlenek ceru (ceryna) podawany jest bezpośrednio do zbiornika paliwa. Sprawia on, że temperatura, w której rozpoczyna się utlenianie sadzy nagromadzonej w filtrze cząstek stałych (wypalanie DPF) odbywa się w znacznie niższej temperaturze niż w przypadku filtra suchego, czyli DPF, a konkretnie temperatura ta obniżona jest o około 200 stopni. Dodatek ten dawkowany jest w dwojaki sposób. W starszych konstrukcjach jest on dotryskiwany w stałej ilości (1-2 ml) przy każdym tankowaniu, w nowszych na podstawie informacji z czujnika poziomu paliwa, sterownik silnika dobiera odpowiednią dawkę. Pełen zbiornik Eolys – czyli wspomnianego dodatku z tlenkiem ceru wystarcza na około 130 tysięcy kilometrów, więc uzupełniając poziom tego płynu w ASO, warto pamiętać, że powoli zbliża się czas, gdy nasza uwaga musi zostać zwrócona w stronę naszego FAP-a. Być może konieczne będzie przeprowadzenie regeneracji.
 
 
Filtr DPF przed demontażem w samochodzie Astra J
Filtr cząstek stałych DPF Astra J
 
 

Regeneracja filtra cząstek stałych

 
   Ponieważ jest to najdroższy filtr w samochodzie, a cena nawet nieoryginalnych zamienników potrafi nieco zszokować, dobrą informacją dla wszystkich dbających o ergonomię eksploatacji jest fakt, że filtry cząstek stałych, zarówno FAP, jak i DPF poddają się regeneracji. Można w zasadzie podzielić ją na dwa typy regeneracji, taką, w której demontujemy filtr i taką, która odbywa się bez demontażu. W przypadku regeneracji bez demontażu odbywa się to we współpracy sterownika silnika i kierowcy, a nosi nazwę czyszczenia pasywnego i aktywnego. Pasywnie odbywa się to podczas jazdy i bardziej charakterystyczne jest dla filtrów mokrych, w których temperatura zapłonu sadzy jest znacznie niższa niż w suchych odpowiednikach. Aktywne czyszczenie przeprowadzane jest na postoju. W przypadku zapchanego filtra DPF, co interpretuje czujnik różnicowy ciśnienia, sterownik silnika inicjuje proces wypalania. Odbywa się to poprzez modyfikację pracy wtryskiwaczy i uzupełnienie cyklu o dodatkowy wtrysk paliwa zwany dotryskiem a realizowanym w suwie wydechu. Dzięki temu olej napędowy nie spala się w komorze spalania, a pozakomorowe spalanie dawki paliwa prowadzi do podniesienia temperatury do około 600 stopni Celsjusza. Wskazane jest wtedy, już po zakończeniu wypalania wybrać się na krótki "spacer" najlepiej około 20-30 kilometrów w celu przedmuchania DPF-a.

Regeneracja połączona z demontażem jest alternatywą dla nieskutecznej regeneracji bez demontażu. Należy tu nadmienić, że nie można przepalać DPF w nieskończoność – nawet po wypaleniu sadzy pozostają wewnątrz filtra popioły, których pozbycie się bez demontażu jest niemożliwe. Wtedy jedyną opcją pozostaje wymiana bądź regeneracja.
 
Czy nie szukałeś także:
- filtr cząstek stałych kontrolka
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5.00

Komentarze

Piotrek 2019-01-17 15:18:40

Bardzo obszerny artykuł, ale czy znajdę gdzieś dokładny cennik z usługami regeneracji itp?

1
Leniej 2019-01-18 15:36:06

Dzięki za ten artykuł, informacje zawarte tutaj idealnie odpowiadają na moje pytania.

-1
emil 2019-01-21 15:18:57

Najlepszą opcją naprawy jest chyba regeneracja prawda?

-2
darek34 2019-01-21 15:55:26

O proszę, nawet nie wiedziałem, że są jakieś rodzaje fitrów. Cenny i pełen informacji artykuł, polecam!

1
tomasz1131 2019-01-22 09:13:49

Tak, DPF wcale nie taki tani, ale za to u was ceny za nowy, jak i za ten regenerowany najlepsze, dlatego zawsze do was wracam w razie jakiejś awarii!

-3
abc 2019-01-22 11:06:51

Świetnie wszystko opisane.

1
Robcio 2019-01-22 11:42:20

Dużo się od Was można dowiedzieć, super strona.

0
Yeti 2019-01-22 13:57:15

na górze na samej górze po prawej stronie masz koło katalogu cennik. Swoją drogą może być tak, że macie wpisany oryginał w katalogu ale bez dostępnego zamiennika?

-2
Maniack 2019-01-22 15:15:14

teraz już wiem jaki mam rodzaj filtra u siebie w aucie

7
oleczkalaleczka 2019-01-23 09:35:55

Dobryt artykuł zarówno dla amatorów z dieslami, jak i dla mechaników!

8
Gadek256 2019-01-23 11:14:38

Wszystko elegancko wyjaśnione, bardzo przydatny artykuł.

-2
Hubert 2019-01-23 13:55:40

A katalizatory też czyścicie? bo mi chyba już nie działa i na desce się świeci, wolę zareagować wcześniej niż się martwić później...

6
tolcia232 2019-01-24 12:35:54

Super artykuł, wszystko co chciałam wiedzieć zebrane w jednym miejscu! :)

5
Zafrasowany 2019-01-24 13:57:58

Czy można sam wkład kupić do filtra czy trzeba cały filtr? Bo mi się pokruszył i trzeba wymienić i może coś taniej się uda...

-2
Lulek 2019-01-24 15:16:37

Pisaliście o przedmuchiwaniu dpf, co ile km najlepiej tego dokonywać?

-3
Urszula 2019-01-25 12:09:16

Witam,

mąż kazał się spytać, więc się spytam, czy to możliwe żeby do nowej toyoty filtr kosztował prawie tyle co do samochodu ciężarowego?

Pozdrawiam
Ula

0
eligiusz95 2019-01-28 08:38:16

Nawet nie wiedziałem, że są jakieś rodzaje DPF, dobrze że ktoś o tym pisze :)

1
Milosław 2019-01-28 10:31:40

Ostatnio miałem dylemat, bo padł i katalizator. Czyścic czy kupować nowy? Uwierzcie mi na słowo, ze znacznie lepiej regenerować, nowy drugie tyle kosztuje, a czyszczenie w 99 % czyni nasz katalizator nowym.

1
@Emil 2019-01-28 11:56:52

jedyną opcją naprawy jest regeneracja bo tak właściwie to tam nie ma co się zepsuć. Chyba że młotkiem połamiesz. Jak się zużyje to wymiana albo regeneracja, a biorąc pod uwagę że regeneracja jest 10x taniej...

-1
dawidek3423 2019-01-29 08:37:23

fajny artykuł, dowiedziałem się, że są DPF-y i suche i mokre :D Pozdro!

1
Jamnik 2019-01-29 10:24:45

Mam pytanie: do set leon 2011 ile nowy dpf będzie kosztował???

4
Peiter 2019-01-29 15:48:18

Jak Cię stać to sobie kup nowy. Ale ja to wolę wyczyścić, znacznie taniej wychodzi

2
beti21 2019-01-30 08:39:41

Bardzo fajny artykuł, w sumie znalazłam tu wszystko, czego szukałąm Super !

1
Maniek 2019-01-30 10:16:34

A odnośnie tego spaceru, o którym autor pisze po zakończeniu wypalania, to jakie obroty wtedy trzeba mieć?

-4
Konstantynopol 2019-01-31 14:11:46

Kiedyś myślałem nad tym zagadnieniem regeneracji i czy ten 1% nie przekona mnie jednak do zakupu nowego. I chyba jednak nie.

-1
Alojzy 2019-01-31 14:22:18

Ciekawie to wygląda :)

-3
ggrześ 2019-01-31 15:40:05

O tym, że w dieslu jest filtr to wiedziałem. No ale o tym że jest do wyboru DPF i FAP, to dopiero po przeczytaniu artykułu. Dzięki!

6
Burger 2019-02-01 13:14:58

Nie no nie przesadzaj xD za 10 - 20% ceny masz w zasadzie nowiutki filtr, także nie ma co się zastanawiać, tylko trzeba regenerować. Mi się jeszcze nie zapchał ale to tylko kwestia kilometrów

0
Alek 2019-02-01 14:27:50

Ja też wielokrotnie przekminiałem czy kupić nowy czy regeneracja dpf i jednak oddłem do regeneracji, nie pożałowałem!

3
Bożydar3432 2019-02-01 15:38:49

@Milosław Racja, lepiej regenereować, zakup nowego to marnowanie kasy! Tylko regeneracja!

-6
Ceppie 2019-02-04 13:42:05

Katalizatory trochę tańsze od filtrów ale dalej drożyzna fest :/

2
dpfik 2019-02-04 14:15:39

@Zafrasowany Ojjj to Ci się porobiło, chyba od razu całego nowego dpfa musisz teraz kupić...

2
Ludzik54 2019-02-04 15:34:47

Okej już wiem, że są do wyboru filtry mokre i suche. To teraz pytanku, które są lepsze? Pozdrawiam.

1
klaudiusz2 2019-02-05 08:36:21

A czy jest jakaś różnica w regeneracji DPF-a i FAP-a ?

1
ddd 2019-02-05 10:20:20

Wszystkie dpf są tak samo zbudowane>? Czy są jakieś lepsze wersje tych dpfów? W sensie bardziej odporne na uszkodzenia itd.?

-1
ObaMa 2019-02-05 12:29:18

Oba zbudowane są tak samo, to ważna informacja dla wszystkich którzy chcą zregenerować DPF

2
Waleryso 2019-02-06 08:39:57

No jak przepalanie DPF-a już nie pomaga, to regeneracja to wybawienie. Nowy filtr to jednak zbyt wysoka cena.

-2
franuśś 2019-02-06 12:04:28

@Alek a ile zapłaciłeś dokładnie za regenerację dpf??

Waldek 2019-02-07 15:36:38

Widzę, że nowy dpf to takie to drogie kurcze...chyba też się na regenerację jednak zdecyduję...

1
gienek 2019-02-08 14:54:31

A ja nawet nie wiem jaki mam w aucie filtr, mokry czy suchy? Mam Citroena, to jaki tam będzie???

1
dziubasek 2019-02-11 12:21:26

Nawet nie wiedziałem, że są różne rodzaje filtrów i kanalizatorów, myślałem tak wgl, że katalizator i dpf to jest to samo urządzenie hehe

-3
ETAM 2019-02-11 13:19:56

E tam, nie trzeba od razu całego... wystarczy sam wkład. Nawiasem mówiąc tylko on jest drogi.

-4
Didek 2019-02-12 09:59:11

@emil tak dokładnie regeneracja dpf najlepsza! Żadne środki czyszczące, wypalanie, szkoda kasy...

Ferdek 2019-02-12 13:38:20

Wszystkim to się już w d... poprzewracało od tych piniendzy, nic tylko daj daj, daj za to, zapłać tam, do cyrku nie wejdziesz, bo musisz zapłacić, toż to chore

chesterfield 2019-02-13 11:57:13

tyle teraz tego powymyślali, że aż ciężko się połapać, dobrze, że ktoś pomyślał i zrobił o tym artykuł

mea 2019-02-14 10:10:37

a jaka byłaby by cena regeneracji i czyszczenia?

Jurgiej 2019-02-14 11:54:51

Ktoś z Was regenerował filtr dpf i może podać dokłądną cenę za to?

etamalayafa 2019-02-15 09:38:32

We wszystkich samochodach są katalizatory?

Euzebiusz 2019-02-15 11:02:41

Lepiej wstawić zamiennik, bo oryginalny nowy filtr z ASO kosztuje fortunę ;/

skytobójca 2019-02-18 10:37:38

Te ceny tych ustrojstw to są jak cichy zabójca dla naszych portfeli :)

Rich 2019-02-18 11:58:06

@Waldek pewnie zregeneruj dpfa i spokój, ja tak zrobiłem i jestem happy :)

Danielek 2019-02-19 10:08:01

Najdroższe dpy to chyba dla grupy Vaga będą nie? Ja mam Mazdę to chyba tam nie są takie drogie te dpfy?

do emil 2019-02-20 10:34:05

No zależy co się dzieje, w jakim stopniu masz zatkany dpf, bo jak już totalnie zapchany sadzą jest to tylko regeneracja mu pomoże.

Guadalajara 2019-02-21 11:11:43

Różne są rodzaje filtrów. Ale nie wiem jakie. Czy oprócz DPF FAP i SCR są jeszcze inne filtry?

do skytobójca 2019-02-21 11:39:51

Dokładnie! Ładnie wygórowali ceny tych dpfów!

martunia23 2019-02-22 11:04:25

Hej! A w moim samochodzie tj. Kia Ceed jaki filtr będę miała?

Mariola 2019-02-25 10:40:14

Witam, ja jeżdżę obecnie peugeotem 307 SW 3H. Jak mogę sprawdzić czy u mnie jest filtr dpf czy fap? Pomóżcie pliss

Alek 2019-02-26 10:26:00

No ogólnie regeneracja dpf i fap to mniej więcej 7 stów kosztuje.

grugru 2019-02-27 12:12:25

@mea najlepiej zadzwoń do nich, powiedz jakie masz auto itp i Ci powiedzą ile za czyszczenie Twojego dpf :D

Truck 2019-02-28 10:58:20

@Lulek u każdego chyba jest inaczej, ale ja przepalam swojego dpfa co 600 km.

Edciu 2019-03-04 12:36:17

Pewnie takie drogie te dpfy, szkoda kasy na nowe dpfy :(

Aldona 2019-03-05 15:12:03

Mimo, iż jestem kobitką to jestem mechanikiem i powiem wiem, że w ostatnim czasie najwięcej do warsztatów trafia własnie dpfów, a więc są niestety bardzo awaryjnymi elementami.

Czarek2 2019-03-06 15:13:32

A Wy sprzedajecie też różne zamienniki do dpfów i katalizatorów?

Waldemar 2019-03-11 08:52:29

Super artykuł, nawet nie wiedziałem, że są jakieś rodzaje filtrów i różne metody czyszczenia.

Krystian22 2019-03-11 14:12:55

@Alek gdzie taką niską cenę mają za regenerację dpf lub fap?

Antonii 2019-03-12 08:45:16

@Alek To troche drogo, nie wiem gdzie patrzyłeś na ceny. Ja regenerowałem w Boschu i płaciłem mniej, także lepiej zaspytaj jeszcze tutaj.

Omega 2019-03-12 12:20:14

Ciekaw jestem ile by kosztował zamiennik filtra dpf do opel omega, ktoś coś wie?

Mikołaj 2019-03-13 08:36:41

@Alek Z tego co ja się orientowałem to koło 500 złotych, więc sprwdź dobrze ceny.

alkusz 2019-03-13 14:10:15

@Guadalajara SCR to nie jest filtr cząstek stałych, mylisz kolego pojęcia.

Barti24 2019-03-14 08:39:39

@etamalayafa Z tego co mi się wydaje to katalizatory znajdziesz w dieslach, a czy w benzynie też, to ciężko mi stwierdzić.

Herman 2019-03-15 08:38:04

@Alek nie wiem gdzie za tyle robią, ale ja w Boschu płaciłem około 5 stówek, także różnica duża.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

21 lipca 2019

Co robimy źle w codziennym użytkowaniu filtra DPF w samochodzie?

Co robimy źle w codziennym użytkowaniu filtra DPF w samochodzie   Filtry...

21 lipca 2019

DPF usuwanie

DPF usuwanie   Usuwanie filtrów cząstek stałych...

20 lipca 2019

Jak dbać o DPF? Proste wskazówki, znakomite efekty!

Jak dbać o DPF? Proste wskazówki, znakomite efekty!   Kierowcy,...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer