Filtr cząstek stałych - co skraca jego żywotność?

Filtr cząstek stałych (DPF) to istotny komponent układu wydechowego w nowoczesnych pojazdach z silnikami diesla i benzynowymi. Jego funkcją jest wychwytywanie i zatrzymywanie szkodliwych cząstek sadzy, które są niebezpieczne dla zdrowia i środowiska. Niestety, podobnie jak inne elementy eksploatacyjne, DPF zużywa się i traci swoją skuteczność z upływem czasu.

Istnieje szereg czynników, które mogą przyspieszyć ten proces i skrócić żywotność filtra cząstek stałych:

1. Styl jazdy:
• Krótkie dystanse: Jazda na krótkich dystansach, zwłaszcza w ruchu miejskim, nie pozwala silnikowi osiągnąć odpowiedniej temperatury potrzebnej do wypalania sadzy z filtra. W efekcie sadza gromadzi się w DPF prowadząc do jego zapychania.
• Jazda na niskich obrotach: Jazda na niskich obrotach silnika również sprzyja gromadzeniu się sadzy w filtrze.
• Niewystarczające wykorzystanie mocy: DPF potrzebuje regularnego "przewietrzania" podczas jazdy z wyższymi prędkościami i na wyższych obrotach silnika.

2. Jakość paliwa:
• Stosowanie paliwa niskiej jakości: Paliwo niskiej jakości może zawierać więcej zanieczyszczeń, które osadzają się w filtrze i przyspieszają jego zużycie.
• Nieodpowiednie dodatki do paliwa: Stosowanie niewłaściwych dodatków do paliwa może zaburzać proces spalania i prowadzić do nadmiernej produkcji sadzy.

3. Stan techniczny pojazdu:
• Usterki silnika: Niektóre usterki silnika, takie jak problemy z wtryskiwaczami paliwa czy układem EGR, mogą prowadzić do zwiększonej emisji sadzy i przyspieszonego zapychania filtra.
• Zbyt wysoki poziom oleju silnikowego: Zbyt wysoki poziom oleju silnikowego może przedostać się do układu wydechowego i spalić w filtrze, prowadząc do jego zatkania.

Filtr cząstek stałych

Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    Cena - od 390 zł netto  Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    CZAS REALIZACJI  1-2 dni robocze

  • check

    Cena - od 550 zł netto  Nowe filtry DPF FAP i katalizatory

  • check

    GWARANCJA  2 lata bez limitu kilometrów

  • check

    Stan dostępne

Image City 1 Image City 2
diagnostyka auta na warsztacie

Co ile kilometrów się wypala filtr cząstek stałych?

Filtr cząstek stałych (DPF) zazwyczaj wymaga regeneracji co około 300-1000 kilometrów, w zależności od stylu jazdy i warunków eksploatacji pojazdu. Proces wypalania sadzy zachodzi automatycznie podczas jazdy na dłuższych trasach, gdy silnik osiąga odpowiednią temperaturę. W warunkach miejskich, gdzie trasy są krótkie i silnik często nie osiąga właściwej temperatury, regeneracja może być potrzebna częściej. Niektóre samochody są wyposażone w systemy informujące kierowcę o konieczności przeprowadzenia wypalania filtra.

Jak rozpoznać uszkodzony filtr DPF?

Uszkodzony filtr DPF można rozpoznać po kilku charakterystycznych objawach. Przede wszystkim, na desce rozdzielczej pojawia się kontrolka ostrzegawcza DPF lub silnika. Samochód może również wykazywać spadek mocy i przyspieszenia, a zużycie paliwa może wzrosnąć. W niektórych przypadkach można zauważyć dymienie z układu wydechowego, zwłaszcza podczas przyspieszania. Dodatkowo, silnik może pracować w trybie awaryjnym, ograniczając prędkość maksymalną pojazdu. Regularne diagnostyki komputerowe mogą również wskazywać na problemy związane z filtrem DPF.

Klucze do samochodu

Czy filtr cząstek stałych to katalizator?

Filtr cząstek stałych (DPF) i katalizator to dwa różne, ale komplementarne elementy układu wydechowego. DPF jest zaprojektowany do wychwytywania i zatrzymywania cząstek sadzy zawartych w spalinach, natomiast katalizator ma za zadanie przekształcanie szkodliwych gazów, takich jak tlenki azotu, tlenki węgla i węglowodory, w mniej szkodliwe substancje. Choć oba elementy współpracują w celu redukcji emisji spalin, ich funkcje i zasady działania są różne.

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Bartek
star star star star star
Wystawiono rok temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Dzień dbry. Prosze mi powiedziec czy jest mozliwość 'dołożenia' dpf, jesli nie mam go fabrycznie w aucie?
Jarosław
star star star star star
Wystawiono rok temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Witam. Czy filtr dpf da się wyczyścić po awarii turbo? Olej aż cieknie z dpf, mechanik stwierdził, że trzeba kupić nowy. A jak jest naprawdę?
Michał
star star star star star
Wystawiono rok temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Dzień dobry. Nawet nie sądziłem, że jakość paliwa ma tu takie znaczenie, dopóki nie przekonałem się na własnej skórze. Nie polecam tankować na pseudo stacjach, a potem mieć kłopoty z filtrem dpf i wtryskami. Pozdrawiam

Popularne wpisy

18 listopada 2020

Czerwony katalizator

Oczom użytkowników samochodów benzynowych oraz Diesli z problemami w obrębie układu wydechowego niekiedy ukazuje się czerwony katalizator. W żadnym wypadku nie jest to oznaczenie kolorystyczne puszki katalizatora, wprost przeciwnie – jest to poważny objaw awarii i ostatni dzwonek do podjęcia prób napra ...

10 lutego 2022

Ile kosztuje katalizator na skupie?

Właściwie ceny katalizatorów na skupach zależą od konkretnego miejsca, jakości reaktora katalitycznego, ilości zachowanych metali szlachetnych, jednakże przedział cenowy wynosi od około 160 do 1200 zł za kilogram podzespołu ...