Subpage photo

Filtr cząstek stałych DPF i FAP

Aleksandra Cubera
Czas przeczytania tekstu: 2 minuty
E-mail Skopiuj link
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.76

Filtr cząstek stałych jest to jeden z elementów układu wydechowego znajdujący się tuż za reaktorem katalitycznym, który może być zbudowany z monolitu ceramicznego (droższa wersja kordieryt, a tańsza węglik krzemu), a swoją strukturą w przekroju przypomina plaster miodu.
Służy on do eliminacji szkodliwych cząstek PM ze spalin w pojazdach z silnikami diesla i w benzynie. Powstały dwa rodzaje filtrów cząstek stałych do silników wysokoprężnych: filtr DPF oraz filtr FAP. Jeśli chodzi o filtr znajdujący się w benzynie, to jest on nazywany GPF. To, co trzeba wiedzieć, to fakt, że ten podzespół ma tendencję do zapychania i należy o niego odpowiednio zadbać – najlepiej poprzez regenerację DPF, aby uniknąć wysokich kosztów związanych z jego wymianą bądź naprawą innych uszkodzonych elementów.

Filtr cząstek stałych DPF i FAP
Filtr cząstek stałych DPF i FAP

1. Kilka słów o różnicach filtra cząstek stałych DPF i FAP

Filtr DPF jest określany suchym, ponieważ do procesu samoregeneracji nie wymaga zastosowania żadnych dodatkowych wspomagających płynów. To powoduje, że zanim sadza zostanie w pełni wypalona, potrzeba rozgrzać spaliny do bardzo wysokiej temperatury (nawet do 600 stopni C), aby osady bez problemu mogły zostać usunięte z kanalików filtrujących DPF. Jeżeli zaś chodzi o filtr mokry FAP, on już wymaga dodatkowego środka ułatwiającego samozapłon sadzy (Eolys). W tej sytuacji temperatura spalin może wynieść zaledwie 400 stopni C, aby sadza spokojnie została wydalona z układu wydechowego. Warto wiedzieć, że filtry FAP nie są aż tak często spotykane w pojazdach, ponieważ montuje się je głównie w samochodach z koncernu PSA.

2. Filtr cząstek stałych | Objawy sugerujące problem z DPF / FAP

Z racji tego, że podzespół ten wymaga odpowiedzialnej eksploatacji oraz oczyszczania raz na jakiś czas, to dobrą okazją do wykonania go będą występujące objawy zapchanego filtra: utrata mocy silnika, odczuwalne szarpnięcia i drgania silnika, wzmożone kopcenie, problemy z pracą turbosprężarki tudzież sygnał kontrolki DPF. Takich objawów nie wolno lekceważyć, więc jeśli tylko pojawią się w Twoim samochodzie, skontaktuj się jak najszybciej z serwisem.

3. Nie myl filtra cząstek stałych z katalizatorem

Przede wszystkim filtr DPF / FAP to nie jest katalizator. Oba podzespoły spełniają całkowicie inną funkcję i nie należy ich ze sobą łączyć. Zatem zapamiętaj, że filtra nie zastąpisz katalizatorem i odwrotnie.

Filtr cząstek stałych | Cena nowego elementu

Niestety, ale nowy filtr cząstek stałych może być bardzo drogi, ponieważ powłoka katalityczna jest bardzo bogata w metale szlachetne (złoto). Złoto, jak wiadomo jest bardzo cenne, więc, jeśli jego cena wzrasta, to wartość filtra również. Nie polecamy w takim razie zaniedbywać tego podzespołu, tylko go regenerować, ponieważ koszt regeneracji DPF jest kilkakrotnie mniejszy niż jego wymiana.

Filtr cząstek stałych | Cena nowego elementu
Filtr cząstek stałych | Cena nowego elementu

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

22 października 2021

Układ oczyszczania spalin SCR

Układ selektywnej redukcji katalitycznej zajmuje się redukcją...

22 października 2021

Auto z DPF czy bez?

Jak najbardziej pojazd musi posiadać filtr cząstek stałych,...

22 października 2021

Sygnalizacja wypalania DPF

Informacja ostrzegawcza może pojawić się na desce rozdzielczej...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer