Filtr cząstek stałych - jak go zdiagnozować i naprawić?
Filtr cząstek stałych, kiedy jest niesprawny, wykazuje specyficzne objawy, których nie wolno bagatelizować. Natomiast, jeżeli zależy Ci na sprawdzeniu jego stanu, to warto umówić się na diagnostykę podzespołu do serwisu samochodowego. Zawsze przed podjęciem regeneracji podzespół jest dokładnie oglądany przy użyciu kamerki endoskopowej. To pomoże w weryfikacji uszkodzeń mechanicznych lub w wykluczeniu trwałego uszkodzenia części. Jeśli specjalista nie potwierdzi przeciwwskazań do podjęcia się regeneracji, zostanie ona wykonana. Warto pamiętać, że filtr cząstek stałych jest integralną częścią układu wydechowego każdego pojazdu z Dieslem i trzeba zadbać o jego właściwą eksploatację, aby wydłużyć jego żywotność.

Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
1-2 dni robocze

- nowe
- regenerowane na wymianę
- używane z gwarancją
Sygnały ostrzegawcze na desce rozdzielczej
Niesprawny bądź uszkodzony filtr cząstek stałych wykazuje charakterystyczne objawy i między innymi jest to zaświecenie się na desce rozdzielczej pojazdu kontrolek DPF i „Check Engine”. Co jednak należy zrobić, gdy taka kontrolka filtra cząstek stałych się zapali? Obowiązkiem użytkownika samochodu jest rozpoczęcie procesu samooczyszczania filtra DPF, które można wykonać zarówno na postoju, jak i w trasie. Pozostałymi symptomami są:
- prawie dwukrotnie większe zużycie oleju napędowego,
- wyraźny spadek mocy silnika oraz osiągów,
- może być zauważalne zwiększone dymienie z układu wydechowego auta,
- pogorszenie pracy turbosprężarki,
- zwiększa się częstotliwość wypalania filtra cząstek stałych DPF.
Naprawa filtra cząstek stałych

Filtr cząstek stałych można naprawić za pomocą regeneracji lub po prostu poprzez wymianę starego podzespołu na nowy. Jeśli chodzi o czyszczenie DPF, to jedną z najczęściej polecanych metod jest mycie wodne pod ciśnieniem, dzięki któremu filtr DPF odzyskuje całkowitą drożność, a parametry dorównują fabrycznym. Należy również pamiętać, że koszt takiej usługi jest o wiele korzystniejszy niż w przypadku wymiany. Jeżeli jednak nie masz innego wyjścia i jest zmuszony do zakupu nowego elementu, to proponujemy zainteresować się elementem regenerowanym, który jest trochę tańszy od oryginału.
Czy DPF może uszkodzić silnik?
Niestety, ale niewłaściwa eksploatacja pojazdu z Dieslem i z filtrem cząstek stałych może wpłynąć na działanie jednostki napędowej. Praca silnika osłabnie, a niekiedy przechodzi w tryb awaryjny. Co więcej, niesprawny DPF oddziałuje również między innymi na pracę turbosprężarki. Zatem, jeśli zauważasz już pierwsze objawy zapchanego filtra DPF, to podejmij się samoregeneracji lub umów się do serwisu na specjalistyczną diagnostykę oraz czyszczenie.
Komentarze