Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Ujmowane w coraz bardziej restrykcyjny sposób normy emisji oraz temperatury spalin skłaniają producentów samochodów do stosowania systemów, dzięki którym spaliny są mniej szkodliwe dla środowiska – przykładem takich działań jest GPF – filtr cząstek stałych w silniku benzynowym. Filtry GPF to mechanizmy obecne w świecie motoryzacyjnym zaledwie od kilku lat. Prognozy na temat tego, jak działa filtr cząstek stałych w benzynie, są obiecujące. Postanowiliśmy zebrać informacje na temat filtrów OPF i GPF. Problemy w ich użytkowaniu, usuwanie GPF i silniki benzynowe z filtrem cząstek stałych – informacje na ten temat zawarliśmy w zamieszczonym poniżej artykule.
1. Czy w benzynie jest DPF?
Dotychczasowo na myśl przychodziły nam filtry DPF lub FAP, gdyż są to filtry cząstek stałych instalowane już od lat w silnikach Diesla. Stwierdzenie, że w silniku benzynowym jest DPF, jest błędne. Skrót DPF pochodzi od angielskiej nazwy Diesel Particulate Filter, tak więc z całą pewnością można stwierdzić, że DPF znajdziemy jedynie w silnikach wysokoprężnych. Bardzo podobną nazwą określa się filtr cząstek stałych benzyna. GPF stanowi złożenie z pierwszych liter od nazwy Gasoline Particulate Filter, natomiast skrót OPF dotyczy niemieckojęzycznej nazwy filtrów cząstek stałych w silnikach benzynowych – Ottopartikelfilter. Na chwilę obecną ocenia się, że żywotność filtrów cząstek stałych w benzynie jest dłuższa niż filtrów DPF/FAP, na rzetelną ocenę musimy jednakże poczekać kilka lat. Filtr cząstek stałych benzyna najwcześniej pojawił się w Mercedesach, było to już w 2017 roku. Obecnie GPF spotyka się w samochodach z silnikami benzynowymi obecnymi w produkcji od 2017 roku i niestety już mamy do czynienia z procederem, jakim jest usuwanie GPF. Podobnie jak w przypadku dieslowskich filtrów cząstek stałych, wycięcie GPF jest prawnie zabronione.
Żywotność filtra cząstek stałych w benzynie
GPF Toyota, Ford czy Mercedes prawdopodobnie może przetrwać znacznie dłużej niż filtr DPF/FAP. Tę optymistyczną i całkiem realną wersję wydarzeń można z łatwością wprowadzić w życie dzięki odpowiedniej eksploatacji pojazdu. Dobra kondycja filtra cząstek stałych w silniku benzynowym jest warunkowana zalecanymi przez producenta wymianami filtrów powietrza, świec czy oleju silnikowego. W przypadku filtrów cząstek stałych doskonale sprawdzają się oleje niskopopiołowe. Oleje typu low saps sprawiają, że ryzyko zapchania filtra DPF jest znacznie mniejsze. Co interesujące, na żywotność GPF EcoBoost oraz innego rodzaju filtrów cząstek stałych w benzynie wpływ mają charakterystyczne dla działania silników benzynowych parametry. Liczne badania filtrów GPF wykazały, że filtry te w zasadzie na bieżąco wypalają gromadzące się osady sadzy, dzięki czemu zachowują drożność przez setki tysięcy przejechanych kilometrów. Charakterystyczny między innymi dla silnika 1.5 TSI filtr cząstek stałych jest w stanie zatrzymać do 90% cząsteczek sadzy oraz innych szkodliwych substancji.
Komentarze