Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Użytkownicy samochodów z silnikiem wysokoprężnym Diesla wyposażonych dodatkowo w filtr cząstek stałych często zastanawiają się, ile wytrzymuje filtr DPF i ile kilometrów będą mogli przejechać bez konieczności inwestowania w regenerację, naprawę bądź wymianę tego urządzenia. Czego dowiesz się z tego artykułu o filtrach cząstek stałych? Przybliżymy Ci sposób działania DPF, przeciętną żywotność filtra oraz sposoby na to, jak użytkować samochód, aby filtr cząstek stałych był sprawny jak najdłużej!
Działanie DPF a poziom zużycia filtra cząstek stałych
Jakie czynniki warunkują podatność filtra DPF na zużycie eksploatacyjne? Podczas każdego uruchomienia pojazdu do filtra DPF docierają spaliny o wysokiej temperaturze, w których unosi się ogromna ilość cząstek ciał stałych. Owe cząsteczki to azotany, wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne, tlenki metali oraz sadza. Umieszczanie w układach wydechowych pojazdów filtrów DPF ma na celu zatrzymanie wymienionych substancji, by nie miały one sposobności przedostać się do atmosfery. Wyobrażając sobie działanie jakiegokolwiek filtra, mamy świadomość, że odfiltrowane cząsteczki pozostają w obszarze wlotu filtratu. Identycznie wygląda proces filtrowania spalin za pomocą DPF, w którego kanalikach i porach pozostają cząstki stałe. Wraz ze wzrostem ich ilości spadają możliwości filtracyjne DPF, aż w końcu dochodzi do zapchania filtra sadzami i popiołami. Pomocnym działaniem jest wypalanie sadzy, natomiast wskutek zatkania drożności filtra popiołem należy oddać je do fachowego czyszczenia oraz regeneracji w serwisie.
Parametry filtrów DPF gwarantowane przez producentów
Klarowne informacje otrzymujemy głównie na temat żywotności filtrów mokrych FAP. Producenci najczęściej deklarują, iż filtry te będą podlegać wymianie po przejechaniu około 120-180 tys. km. Po pokonaniu łącznie dystansu z pogranicza tej wartości filtr FAP kwalifikuje się do wymiany, gdyż ulega on nieodwracalnym zmianom wskutek wysokiego poziomu zużycia. Podczas użytkowania pojazdu z filtrem mokrym kierowcy mają także obowiązek kontrolowania i uzupełniania poziomu płynu katalitycznego, co powinno się powtarzać po przejechaniu około 60 tys. km, natomiast koszty zakupu i wymiany płynu katalitycznego to wydatek przeciętnie 600-700 złotych.
Przyjmuje się, że filtry DPF wytrzymują około 250 tys. km, natomiast później także tracą zdolność prawidłowego funkcjonowania. Filtry suche cząstek stałych można jednak poddawać procesowi czyszczenia i regeneracji, co pozwala odsunąć zakup nowego filtra w czasie, gdyż regeneracja DPF przywraca mu wysokie parametry oraz niemalże stuprocentową skuteczność w zatrzymywaniu spalin.
Co przyspiesza zapchanie DPF/FAP?
Właściwa eksploatacja pojazdu, odpowiedni styl jazdy oraz uważne odczytywanie objawów zmniejszenia przepustowości filtrów cząstek stałych wpływają korzystnie na przedłużenie ich żywotności. Patrząc na to z drugiej strony, użytkowanie pojazdu w nieprzemyślany sposób sprawia, że naprawa lub wymiana filtra cząstek stałych będzie musiała nastąpić wcześniej, niż przewidział to producent. Co wpływa na szybkie zapchanie filtra DPF? Przyczynia się do niego z pewnością stosowanie złej jakości oleju napędowego, który podczas spalania pozostawia wiele cząstek i pyłów blokujących światło kanalików. Zbyt rzadkie wymiany oleju silnikowego to także problem, który warunkuje dalsze kłopoty z drożnością filtra cząstek stałych. Na zapchanie wtryskiwaczy wpływa także jazda w warunkach miejskich, długi czas oczekiwania w korkach oraz przyspieszanie pojazdem w chwili, gdy silnik nie zdążył się dostatecznie rozgrzać. Specjaliści zgodnie twierdzą, iż zapchanie DPF jest efektem wtórnym nieprawidłowości w działaniu silnika, układu zasilania, układu paliwa, zaworu EGR bądź turbosprężarki. Wszelkie nieszczelności, złe dawkowanie paliwa oraz tlenu czy gromadzenie się nagarów wzmaga produkcję sadzy, która osiadając w filtrze, finalnie zatyka go.
Jeśli chcesz zaoszczędzić, dbaj o samochód
Rozsądne oszczędzanie to coś, co wielu z nas stara się wypracować. Jaki związek ma oszczędzanie z filtrami DPF? Ich dłuższa żywotność wynika z jazdy zgodnej z zasadami eco-driving, dzięki czemu możemy zaoszczędzić nie tylko na pieniądzach, ale przede wszystkim na zdrowiu. Podkreślamy, iż bardzo nieopłacalnym rozwiązaniem jest wycinanie DPF, gdyż najprawdopodobniej będziemy zmuszeni zamontować filtr cząstek stałych z powrotem. Zachowanie jak najdłuższej funkcjonalności filtra DPF nie wiąże się z żadnym wysiłkiem, wymagając od kierowców jedynie dbałości o stan techniczny pojazdu, tankowania dobrej jakości paliw, częstego uzupełniania płynów eksploatacyjnych oraz wypracowania płynnego stylu jazdy, który przyczyni się także do odczuwanego podczas jazdy komfortu. Filtry cząstek stałych to aparatury, które pozwalają oddychać nam czystszym powietrzem, dlatego warto zatroszczyć się o ich optymalne działanie w samochodach, którymi poruszamy się na co dzień.
Komentarze