Zwykle AdBlue trzeba uzupełniać co 5-10 tysięcy kilometrów, chociaż niektóre samochody mogą wymagać dolewania co 2-3 tys. km, jeśli pokonują krótkie dystanse lub jeżdżą głównie w mieście. Częstotliwość uzupełniania AdBlue zależy od kilku czynników, takich jak pojemność zbiornika, styl jazdy oraz model auta. AdBlue w samochodach z silnikiem Diesla jest stosowane w celu zmniejszenia emisji spalin, głównie tlenków azotu. Wskaźnik poziomu AdBlue na desce rozdzielczej informuje o potrzebie uzupełnienia płynu. Warto pamiętać, że brak AdBlue może skutkować ograniczeniem mocy silnika lub całkowitym unieruchomieniem samochodu. Uzupełnianie AdBlue jest stosunkowo proste, a koszt płynu jest niewielki w porównaniu do kar za przekroczenie emisji spalin.
Czy AdBlue trzeba tankować do pełna?
Nie ma konieczności tankowania AdBlue do pełna, ponieważ większość systemów w samochodach Diesla z układem SCR jest zaprojektowana tak, by działać efektywnie nawet przy częściowym napełnieniu zbiornika. Głównym celem jest utrzymanie odpowiedniego poziomu płynu, który pozwala na prawidłową pracę układu oczyszczania spalin. Ważne jest, aby na bieżąco monitorować poziom AdBlue i uzupełniać go regularnie, aby uniknąć całkowitego opróżnienia zbiornika.
Co się stanie, jeśli wyleję AdBlue na silnik?
Wylanie AdBlue na silnik może prowadzić do korozji metalowych części silnika lub układu wydechowego, zwłaszcza jeśli ciecz nie zostanie szybko usunięta. AdBlue zawiera mocznik, który w dłuższym czasie jest w stanie uszkodzić powłokę lakierniczą i powodować odkładanie się osadów na elementach. W kontakcie z gorącymi częściami silnika płyn ma tendencję do przypalania się, co skutkuje nieprzyjemnym zapachem i wydzielaniem szkodliwych oparów. Aby zapobiec uszkodzeniom, należy jak najszybciej zetrzeć lub spłukać AdBlue z powierzchni silnika. W przypadku większego wycieku warto skontaktować się z mechanikiem, aby upewnić się, że nie doszło do poważniejszych uszkodzeń.
Czy AdBlue ma wpływ na DPF?
AdBlue nie ma bezpośredniego wpływu na pracę filtra cząstek stałych. AdBlue jest stosowane w systemie SCR, który współpracuje z DPF, aby zmniejszyć emisję szkodliwych tlenków azotu poprzez selektywną redukcję katalityczną. Płyn ten wtryskiwany do układu wydechowego reaguje z tlenkami azotu, przekształcając je w nieszkodliwe substancje- azot i wodę. Jeśli AdBlue nie jest uzupełniane na czas, układ SCR może przestać działać poprawnie, co doprowadzi do wyższych emisji spalin i nadmiernego obciążenia filtra DPF, skracając jego żywotność. AdBlue i DPF w samochodach pomagają w ochronie środowiska. Dzięki tym systemom samochody emitują mniej trujących substancji, takich jak tlenki azotu i cząstki stałe. To oznacza lepszą jakość powietrza, co ma pozytywny wpływ na zdrowie ludzi i przyrodę.
Komentarze