Subpage photo

Jak działa czujnik różnicy ciśnień DPF?

Aleksandra Cubera
Czas przeczytania tekstu: 3 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5
Jak działa czujnik różnicy ciśnień DPF?
Jak działa czujnik różnicy ciśnień DPF?

Czujniki różnicy ciśnień znajdują się w dwóch miejscach; pierwszy z nich, który jest przed filtrem cząstek stałych, mierzy ciśnienie, natomiast drugi, który ulokowany jest za DPF, również dokonuje pomiaru ciśnienia i porównuje je do tego ciśnienia przed i za filtrem DPF. Jeżeli czujniki różnicy ciśnień filtra cząstek stałych dobrze pracują, to wtedy bez problemu mierzona jest ilość cząstek PM wewnątrz filtra cząstek stałych i wysyłanie informacji sterownikowi silnika o potrzebie zainicjowania procesu samooczyszczania podzespołu. Niestety trzeba mieć na uwadze, że może dojść w każdej chwili do uszkodzenia czujnika różnicy ciśnień i wówczas wtedy należy szybko sprawdzić jego stan w serwisie i jeśli będzie konieczna wymiana, to tak trzeba zrobić.

Czujniki kontrolujące pracę DPF / FAP - Jak oszukać czujnik różnicy ciśnień?

Czujnikami, które kontrolują prawidłowe funkcjonowanie filtra DPF / FAP, są:
- Czujnik ciśnienia spalin (G450);
- Przepływomierz powietrza (G70) składa się z tunelu pomiarowego oraz czujnika pomiarowego i dokonuje pomiaru ilości powietrza zasysanego do jednostki napędowej;
- Czujnik temperatury spalin kontroluje podczas regeneracji filtra cząstek stałych temperaturę spalin.

W przypadku, gdy decydujesz się na trwałe usunięcie filtra cząstek stałych, musisz pamiętać o umieszczeniu emulatora, który nie jest legalny tak, jak i samo pozbycie się podzespołu z samochodu, więc warto o tym pamiętać. Nie tylko kary związane są z tym oszustwem, ale także ma to duży związek z kosztami, jakie poniesiesz na samo usunięcie DPF, umieszczenie emulatora, robociznę oraz z całą pewnością – późniejszy nakaz ponownego zamontowania tego elementu.

1. Uszkodzony czujnik uszkodzi trwale filtr DPF - Prawidłowa różnica ciśnień DPF

Jeśli zbyt późno rozpoznasz uszkodzenie czujnika różnicy ciśnień filtra cząstek stałych, to może mieć to fatalny skutek, który przejawi się w całkowitym zniszczeniu DPF, a nawet całego turbodoładowania i wygeneruje Ci bardzo duże koszta napraw / wymian poszczególnych elementów. Prawidłowa różnica ciśnień filtra cząstek stałych przykładowo w czterocylindrowym silniku o zapłonie samoczynnym i pojemności około 2000 ccm bez wymaganej jeszcze regeneracji DPF w trakcie pracy na biegu jałowym nie powinna przekraczać od 5 do 10 mbar.

2. Uszkodzony czujnik różnicy ciśnień DPF – objawy, które na to wskazują

Nie zdziwisz się, jeśli dowiesz się z tego artykułu, że objawami uszkodzonego czujnika różnicy ciśnień będą: znaczny spadek mocy jednostki napędowej, duży wzrost zużycia paliwa, a także wyczuwalny zapach ON w środku pojazdu. Przed podjęciem jakichkolwiek decyzji odnośnie czujnika różnicy ciśnień, powinieneś zwrócić się o pomoc do wyspecjalizowanego warsztatu, który dokona diagnozy stanu Twojego auta i w razie potrzeby to właśnie specjalista zajmie się wymianą uszkodzonego czujnika filtra DPF.

Uszkodzony czujnik różnicy ciśnień DPF – objawy, które na to wskazują
Uszkodzony czujnik różnicy ciśnień DPF – objawy, które na to wskazują

3. Kontrola ciśnienia różnicowego filtra cząstek stałych - Jak rozpoznać uszkodzony czujnik ciśnienia spalin?

Uszkodzony czujnik ciśnienia spalin rozpoznasz po brzydkiej woni paliwa w środku samochodu, po wzroście spalania oraz utracie wcześniejszej mocy silnika. Jeśli pomiar ciśnienia różnicowego filtra cząstek stałych jest prawidłowy, oznacza to, że filtr nie jest przepełniony dużą ilością zanieczyszczeń. Gdy wartości ciśnienia różnią się od siebie, to prawdopodobnie wewnątrz filtra cząstek stałych jest dużo brudu. Ponadto, jeśli zlekceważysz jakąkolwiek usterkę, chociażby takiego czujnika DPF, będzie to mieć później negatywny wpływ na pracę innych elementów.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

21 stycznia 2022

Jakie są objawy uszkodzenia filtra cząstek stałych?

Jakie są objawy uszkodzenia filtra cząstek stałych? Objawy...

18 stycznia 2022

Gdzie wyczyścić DPF?

Gdzie wyczyścić DPF? Filtr cząstek stałych DPF/FAP bądź...

12 stycznia 2022

Dlaczego DPF się wypala?

Dlaczego DPF się wypala? Filtr cząstek stałych DPF wypala...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer