Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Sonda lambda znajdująca się za katalizatorem monitoruje zawartość tlenu w spalinach i określa się ją jako sondę diagnostyczną, natomiast jej dokładne położenie jest bardzo zróżnicowane, ponieważ od tego zależy model i marka samochodu, a także czy jednostka napędowa posiada układ wydechowy przy silniku rzędowym lub przy widlastym. W tym celu najlepiej zapoznać się z dokumentami dołączonymi od producenta do Twojego pojazdu. Wiedz, że tylko dzięki prawidłowej pracy sondy lambda, katalizator może działać bezproblemowo, tak więc w przypadku awarii wspomnianej sondy, należy ją jak najszybciej wymienić.
Sondy lambda - Czy sonda przed i za katalizatorem jest taka sama?
Są trzy rodzaje sondy lambda:
- cyrkonowe sondy lambda (kubkowe i planarne);
- sondy liniowe typu A / F (również kubkowe oraz planarne);
- sondy tytanowe (bardzo podobne do cyrkonowych).
Sonda umiejscowiona przed katalizatorem i za nim spełniają inne funkcje, więc nie są takie same. Sonda pierwsze, czyli ta przed reaktorem katalitycznym pomaga w ECU silnika regulować skład mieszanki paliwowo-powietrznej, natomiast druga sonda zajmuje się kontrolą pracy katalizatora.
1. Sonda lambda – jak działa i jak poznać jej awarię? - Jazda z błędem sondy lambda
Wiesz już, że w samochodzie mogą być dwie sondy lambda i masz już wiedzę na temat różnicy między sondą znajdującą się przed katalizatorem i zaraz po nim. Niestety, jak większość podzespołów sonda lambda również może ulec uszkodzeniu, które trzeba jak najszybciej zweryfikować, ponieważ sonda lambda i nie będzie wiarygodnie obliczać proporcji tlenu oraz powietrza. Jeśli odczujesz spadek osiągów mocy silnika, będziesz mieć trudności w przyspieszaniu, w pracy na biegu jałowym albo zaobserwujesz zbyt duże spalanie paliwa, to radzimy udać się do serwisu. Jazda z błędem sondy lambda może być niebezpieczna dla późniejszej pracy katalizatora, ponieważ dojdzie do jego trwałego uszkodzenia.
2. Awaria sondy lambda. Jakie są objawy uszkodzenia? - Emulator sondy lambda
Szacuje się, że żywotność sondy lambda zaniknie po przejechaniu około 150 tysięcy kilometrów i po tym czasie należy zastanowić się nad zakupem nowej. Niestety praca sond lambda jest naprawdę trudna i jak najbardziej może dojść do ich uszkodzenia, która objawią się:
- zwarcie wewnętrzne oraz zewnętrzne;
- zanik napięcia, które może być spowodowane stopieniem się kabla lub wtyczki;
- przegrzanie sondy;
- zbyt duża ilość oleju w spalinach może doprowadzić do powstania czarnego nalotu na sondzie;
- zielony nalot na sondzie lambda świadczy o zbyt długiej jeździe na zbyt bogatej mieszance paliwowo–powietrznej (awaria układu wtryskowego);
- mechaniczne usterki przewodów i sondy.
Emulator sondy lambda jest dobrym rozwiązaniem, gdy planujesz pozbyć się katalizatora z samochodu albo tez sprawdzi się on w pojazdach, które mają instalacje LPG, ponieważ zlikwiduje od razu problem uciążliwą kontrolką check engine, która pojawi się przy zbyt bogatej mieszance wykrytej przez pierwszą sondę lambda.
3. Sonda lambda – objawy awarii, czyszczenie, wymiana - Uszkodzona sonda lambda za katalizatorem - objawy
Charakterystycznymi objawami uszkodzonej sondy lambda za katalizatorem są: zużycie paliwa o 50%, utrata mocy jednostki napędowej, zauważalny czarny dym wydostający się z układu wydechowego, zwiększona ilość tlenków węgla, węglowodorów w spalinach oraz kontrolka silnika. Pamiętaj – uszkodzoną sondę należy wymienić na nową, ponieważ czyszczenie jej na własną rękę absolutnie nie przyniesie pozytywnych efektów.
Komentarze