Jak eksploatować auto z filtrem DPF, żeby uniknąć problemów?- porady fachowców

1. Styl jazdy ma znaczenie.
Unikaj krótkich tras, DPF potrzebuje czasu oraz odpowiedniej temperatury do wypalenia sadzy. Krótkie odcinki w mieście na to nie pozwalają, co prowadzi do zapychania. Staraj się jeździć dłuższymi trasami (minimum 20 km), zwłaszcza po autostradach bądź drogach ekspresowych, gdzie możesz utrzymać wyższą prędkość i obroty jednostki napędowej.
Regeneracja DPF - nowsze auta posiadają system automatycznej regeneracji DPF, która zachodzi podczas jazdy. Można ją wspomagać, wybierając się co jakiś czas w dłuższą trasę, utrzymując obroty silnika powyżej 2000 obr./min przez kilkanaście minut.
Nie ignoruj sygnalizacji DPF, jeżeli na desce rozdzielczej zapali się kontrolka informująca o DPF, nie należy jej ignorować. Może to oznaczać konieczność rozpoczęcia ręcznej regeneracji podzespołu lub wizyty w serwisie.
Jazda na niskich biegach: Unikaj jazdy na niskich biegach z wysokim momentem obrotowym, np. pod górkę. Może to powodować nadmierne wytwarzanie sadzy i zapychanie filtra cząstek stałych.

2. Wybieraj właściwe paliwo i olej.
Stosuj dobrej jakości paliwo i olej silnikowy. Tankuj na sprawdzonych stacjach paliw i wybieraj paliwo o niskiej zawartości siarki. Niewłaściwe paliwo może przyspieszać zapychanie DPF. Używaj niskopopiołowy, specjalnie opracowany do silników z DPF i minimalizują ryzyko jego zapychania.

3. Regularnie serwisuj auto.
Regularne wymiany oleju: Dokładnie przestrzegaj zaleceń producenta co do terminów wymiany oleju silnikowego. Zbyt rzadka wymiana może prowadzić do nagromadzenia się zanieczyszczeń w oleju, które następnie przedostają się do DPF i go zapychają.
Regeneracja DPF w serwisie: W miarę eksploatacji (co 100-200 tys. km) zaleca się wykonanie profesjonalnej regeneracji DPF w serwisie specjalistycznym. Pozwoli to na usunięcie z filtra nagromadzonego popiołu, którego wypalenie podczas jazdy nie jest możliwe.
Dbaj o inne układy: Regularnie sprawdzaj stan techniczny silnika, turbosprężarki i zaworu EGR. Usterki w tych elementach mogą negatywnie wpływać na działanie DPF i przyspieszać jego zapychanie.

Filtr cząstek stałych

Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    Cena - od 390 zł netto  Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    CZAS REALIZACJI  1-2 dni robocze

  • check

    Cena - od 550 zł netto  Nowe filtry DPF FAP i katalizatory

  • check

    GWARANCJA  2 lata bez limitu kilometrów

  • check

    Stan dostępne

Image City 1 Image City 2
Kamerka endoskopowa

Po czym poznać, że DPF jest zapchany?

Objawy związane z pracą jednostki napędowej pojazdu:

Spadek mocy silnika, pojazd staje się mniej dynamiczny, odczuwalne jest zmniejszone przyspieszenie, szczególnie podczas ruszania oraz wyprzedzania.
• Zwiększone obroty silnika, potrzebuje on wyższych obrotów do osiągnięcia wymaganej prędkości.
• Zwiększone zużycie oleju napędowego, niesprawny DPF może powodować wzrost zużycia paliwa nawet o 20%.
• Problem z rozruchem silnika, w skrajnych sytuacjach uruchomienie jednostki napędowej może być utrudnione lub niemożliwe.
• Kłęby ciemnego dymu z wydechu, szczególnie widoczne podczas przyspieszania.
• Zapach spalin, silniejszy, nieprzyjemny zapach spalin wydobywający się z wydechu pojazdu.
• Głośniejsza praca silnika, może on pracować głośniej niż zwykle.
• Zapalenie się na desce rozdzielczej kontrolki DPF, w nowszych pojazdach kontrolka DPF zapala się na desce rozdzielczej, gdy DPF jest zapchany.

Jakie konsekwencje może mieć ignorowanie problemu zapchanego filtra DPF?

Ignorowanie problemu zapchanego filtra DPF może mieć szereg poważnych konsekwencji, zarówno dla samego filtra, jak i dla całego pojazdu. Oto najczęstsze przykłady:

• Uszkodzenie filtra DPF - Zablokowanie przepływu spalin, czyli silny stopień zapchania może całkowicie zablokować przepływ spalin, co może skutkować uszkodzeniem filtra i silnika.
• Problemy z silnikiem i układem wydechowym - Zapchany DPF ogranicza przepływ spalin, co prowadzi do spadku mocy silnika, pogorszenia jego osiągów, wzrostu zużycia paliwa, nadmiernej emisji spalin, problemów z turbosprężarką.
• Dodatkowe koszty - Wymiana filtra DPF to drogi wydatek, który może sięgać nawet kilku tysięcy złotych. Regeneracja DPF to też wydatek, choć jest zabiegiem o wiele tańszym od jego wymiany.

Zregenerowany filtr DPF

Jak długo można jeździć z zapchanym filtrem DPF?

Jazda pojazdem z zapchanym filtrem DPF jest zdecydowanie niewskazana. Może to doprowadzić do wystąpienia poważnych, jak i kosztownych awarii np. jednostki napędowej. Podejrzewając, że filtr uległ zapchaniu powinniśmy w miarę szybko zainicjować procedurę oczyszczania. Usunięcie zalegających zanieczyszczeń pozwoli na udrożnienie DPF i przywrócenie jego właściwego funkcjonowania. Im szybsza będzie nasza reakcja, tym większa szansa na skuteczną regenerację. Procedura wypalania przywróci jego właściwe funkcjonowanie i pozwoli uniknąć kosztów związanych z wymianą filtra DPF na nowy.

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Bieńko
star star star star star
Wystawiono Miesiąc temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Dzień dobry. Czy jak jestem z Poznania to mogę wam jakoś dostarczyć dpf? Działacie wysyłkowo akurat w moich okolicach??
Kamil
star star star star star
Wystawiono Miesiąc temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Czy musze wymienic olej po czyszczeniu dpfa? Tak mi powiedział mechanik
Mikołaj
star star star star star
Wystawiono Miesiąc temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Witam. Czy goraca woda pod ciśnieniem może uszkodzić wkład?
maciej
star star star star star
Wystawiono Miesiąc temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Witam mam problem ze swoim dpfem z audi a3 2008 rok jak to u was wyglada? chcialbym go wyczyscic ewentualnie usunac

Popularne wpisy

15 października 2021

Atrapa filtra DPF

W miejsce wyciętego filtra cząstek stałych ludzie decydują się na pozostawienie pustej puszki, rury, strumienicy, a także tłumika, która na pierwszy rzut oka mają przypominać ten podzespół ...