Subpage photo

Jak i kiedy wymusić wypalanie DPF?

Oceń: / Aktualna ocena: 4.00
Jak i kiedy wymusić wypalanie DPF?
Jak i kiedy wymusić wypalanie DPF?

Filtr cząstek stałych z biegiem czasu zaczyna tracić swoje właściwości, ponieważ w trakcie jego pracy gromadzą się w nim zanieczyszczenia, które po pewnym czasie przyczynią się do zapchania DPF; właśnie w takim momencie należy być czujnym i gdy pojawią się jakieś niepokojące objawy, które mają wpływ na spadek wydajności działania filtra, trzeba rozpocząć procedurę wypalania. Wystarczy, że podniesiesz obroty i zwiększysz nieco prędkość jazdy, a spaliny rozgrzeją się na tyle, że bez problemu dopali się sadza. Lepiej nie zwlekać z oczyszczaniem filtra cząstek stałych, bo tak naprawdę uszkodzenie tego podzespołu może negatywnie wpłynąć również na działanie pozostałych elementów, które chcąc nie chcąc współpracują z DPF. Ponadto, oprócz wypalania filtra DPF musisz pamiętać o oczyszczaniu go również w serwisie, aby udrożnić go zarówno z sadzy, jak i z popiołu. Filtr cząstek stałych nie może być też zbyt często regenerowany, bo jest duże ryzyko utracenia przez niego parametrów.

Wypalanie DPF – jak wypalić filtr cząstek stałych? - Wypalanie DPF - jakie obroty?

Aby skutecznie wypalić filtr cząstek stałych, powinieneś przede wszystkim wyjechać na drogę szybkiego ruchu, na której nie będziesz musiał się bezsensownie zatrzymywać tudzież gwałtownie hamować. Następnie musisz wiedzieć, że konieczne jest podwyższenie obrotów (nawet do 3,5 tysiąca obr. na minutę), jak również zwiększenie prędkości (pamiętając przy tym, że nie można przekroczyć dopuszczalnej). Jeśli dostosujesz się do tych kroków, to po kilkunastu minutach sadza wydostanie się z wnętrza DPF.

1. Wypalanie DPF w trakcie jazdy samochodem. Jak wypalić DPF? - Wypalanie DPF na autostradzie

Wypalanie DPF w trasie (na autostradzie czy też na innej drodze szybkiego ruchu) jest najskuteczniejszą metodą samooczyszczania podzespołu, ponieważ pozbywasz się powstałych osadów w sposób naturalny i nieszkodzący jednostce napędowej. Kluczowa jest jednak prędkość jazdy oraz wysokość obrotów, a także utrzymanie płynnej jazdy przez dłuższą chwilę. Nie uda Ci się oczyścić DPF-a w mieście, więc musisz mu stworzyć do tego odpowiednie warunki.

Wypalanie DPF w trakcie jazdy samochodem. Jak wypalić DPF? - Wypalanie DPF na autostradzie
Wypalanie DPF w trakcie jazdy samochodem. Jak wypalić DPF? - Wypalanie DPF na autostradzie

2. Wypalanie DPF. Jak przepalić filtr DPF? Czy do jego wypalania powinno dochodzić na postoju, czy raczej w czasie jazdy? - Ile trwa wypalanie DPF podczas jazdy?

Wypalanie filtra cząstek stałych może trwać od 10 do 30 minut, więc kierowca musi uzbroić się w cierpliwość i nie ma prawa wyłączyć silnika, dopóki zanieczyszczenia z DPF nie zostaną w całości wypalone. O wiele rozsądniej jest oczyścić filtr DPF w trasie niż na postoju, ponieważ pierwszy sposób najmniej szkodzi jednostce napędowej, natomiast to, jak wygląda proces dopalania sadzy, opisane jest we wcześniejszych akapitach.

Komentarze

Adam 2022-12-30 15:04:36

DPF, czyli filtr cząstek stałych, jest urządzeniem montowanym w samochodach z silnikami diesla, którego zadaniem jest oczyszczanie spalin z niebezpiecznych dla zdrowia i środowiska cząstek stałych. DPF działa poprzez wypalanie tych cząstek, co ma miejsce podczas specjalnych procesów, zwanych regeneracją.

Regeneracja DPF jest procesem, który ma na celu usunięcie zanieczyszczeń z filtra i przywrócenie jego prawidłowego działania. Proces ten może być wymuszony przez kierowcę lub automatycznie uruchamiany przez samochód.

Wymuszenie regeneracji DPF przez kierowcę może być konieczne w przypadku, gdy samochód nie jest w stanie automatycznie przeprowadzić tego procesu. Może to być spowodowane np. brakiem odpowiednich warunków jazdy lub nieodpowiednią jakością paliwa. W takim przypadku należy postępować zgodnie z instrukcją obsługi samochodu i uruchomić proces regeneracji DPF za pomocą odpowiedniego przycisku lub menu komputera pokładowego.

Automatyczne uruchamianie regeneracji DPF zależy od konkretnego samochodu i jest zazwyczaj zaprogramowane w taki sposób, aby proces ten przeprowadzany był regularnie, co kilkaset lub kilka tysięcy kilometrów. W takim przypadku kierowca nie musi nic robić, ponieważ proces regeneracji DPF zostanie automatycznie uruchomiony przez samochód.

Jeśli jesteś w posiadaniu samochodu z DPF i masz wątpliwości co do tego, jak i kiedy należy przeprowadzić proces regeneracji, najlepiej jest skonsultować się z instrukcją obsługi samochodu lub zaufać systemowi automatycznego uruchamiania tego procesu. W razie potrzeby możesz również skontaktować się z serwisem samochodowym.

Dodaj komentarz

Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane.

Jak wyczyścić filtr DPF bez demontażu?- Czy to dobry pomysł?

Filtr DPF możemy wyczyścić bez jego wcześniejszego demontażu, samodzielnie, w warunkach domowych za pomocą odpowiednich preparatów takich jak: Liqui Moly, K2 DPF Cleaner, Forch Zmywacz DPF itp....

Czytaj więcej

Ile trwa regeneracja katalizatora?- sprawdź!

Profesjonalna regeneracja katalizatora w serwisie samochodowym niezależnie od wybranej metody, zazwyczaj zajmuje jeden dzień roboczy....

Czytaj więcej

Co robi katalizator w samochodzie?- sprawdźmy!

Katalizator w samochodzie redukuje poziom szkodliwych składników spalin emitowanych przez pojazd do środowiska....

Czytaj więcej

Po jakim przebiegu należy wymienić katalizator?- warto wiedzieć!

Producenci szacowany przebieg, po którym należy wymienić katalizator określają na 80-100 tysięcy kilometrów....

Czytaj więcej

Jak wygląda proces czyszczenia DPF?- sprawdźmy to!

Profesjonalny proces czyszczenia filtra zazwyczaj rozpoczyna się standardową procedurą, jaką jest wykonanie oględzin i ocena stanu technicznego, natomiast dalszy proces czyszczenia filtra DPF uzależniony jest od metody, jaką będzie ono wykonywane. ...

Czytaj więcej

Co powoduje zapychanie filtra DPF?- sprawdźmy to!

Zapchanie filtra DPF powoduje głównie zbyt duże nagromadzenie się w jego przestrzeni popiołu, który powstaje podczas procesu spalania sadzy. ...

Czytaj więcej

Jakie są objawy zapchanego katalizatora?- na co uważać?

Objawami zapchanego katalizatora są najczęściej: • problem z rozruchem silnika, • brak mocy, • nierównomierne obroty, • zwolnione wchodzenie na wysokie obroty, • wzrost spalania. ...

Czytaj więcej

Jak długo działa katalizator?- sprawdź!

Katalizator przy odpowiednim jego użytkowaniu oraz przestrzeganiu zaleceń jak zapewniają producenci, jest w stanie wytrzymać od 200 do nawet 300 tysięcy kilometrów. ...

Czytaj więcej
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer
Wyrażam zgodę na wykorzystanie moich danych osobowych zgodnie z Polityką Prywatności w celach niezbędnych do przeprowadzenia kontaktu i realizacji wybranej usługi. Wysyłając formularz kontaktowy Klient wyraża wolę kontaktu firmy z jego osobą. Niezbędne do tego dane są wykorzystywane jednorazowo, nie są przechowywane, udostępniane, przetwarzane ani odsprzedawane jakimkolwiek podmiotom. Do momentu kontaktu administratorem danych pozostaje BSDP.