Jak łatwo sprawdzić filtr DPF nawet domowym sposobem? Wstępna diagnostyka poziomu zapchania filtra

Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    Cena - 390 zł netto  Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    CZAS REALIZACJI  1-2 dni robocze

  • check

    Cena - 550 zł netto  Nowe filtry DPF FAP i katalizatory

  • check

    GWARANCJA  2 lata bez limitu kilometrów

  • check

    Stan dostępne

Image City 1 Image City 2
Serwis regeneracji filtrów DPF

 Zagadnienia związane z koniecznością posiadania filtra DPF w samochodach z silnikami wysokoprężnymi Diesla są powtarzane coraz częściej i przez coraz więcej osób. Informację tę pragniemy jednak rozszerzyć – konieczne jest posiadanie SPRAWNEGO filtra DPF, który tylko przy zachowaniu optymalnych parametrów może niezawodnie pełnić swoje funkcje. W artykule opisaliśmy, jak można wstępnie sprawdzić filtr DPF domowym sposobem, obserwując uważnie pracę samochodu.

 

Gdy DPF działa poprawnie

Efektywna praca filtrów cząstek stałych DPF to nieoceniona przysługa dla środowiska naturalnego oraz dla naszego zdrowia. Filtry, które działają poprawnie, oczyszczają spaliny z substancji takich jak sadza, cząsteczki tlenków metali oraz innych substancji rakotwórczych. To, co nie powinno znaleźć się w atmosferze, zostaje zatrzymywane na powierzchni filtra DPF, czyli na porowatej strukturze monolitu, a także jest poddawane przemianom katalitycznym dzięki powłoce tlenku gliny oraz obecności metali szlachetnych. Poprawne działanie filtra cząstek stałych znajduje odzwierciedlenie w stuprocentowej skuteczności zatrzymywania cząsteczek w filtrze oraz w zachowywanej przez DPF zdolności wypalania sadzy.

Poprawnie działający DPF po regeneracji w specjalistycznej pracowni

Skutki zapchania filtra cząstek stałych

W przypadku zaburzenia prawidłowości działania filtra DPF w samochodzie może dojść do szeregu poważnych, kłopotliwych i kosztownych awarii. Zanieczyszczone spaliny, które powinny przejść do kolejnej części układu, czyli do filtra DPF, nie mogą dostać się tam, gdyż filtr traci przepustowość wskutek nagromadzonych zanieczyszczeń. W efekcie temperatura całego układu wzrasta, a cząsteczki, które powinny zostać zatrzymane przez filtr DPF, przedostają się do tych części silnika, w których nigdy więcej nie powinny się znaleźć. Wraz z częstotliwością użytkowania pojazdu problem narasta, a smarowanie silnika zmniejsza się, gdyż dostająca się do tłoków mieszkanka obniża właściwości smarne oleju.

 

Zapchany filtr cząstek stałych na stole w pracowni

Objawy zapchania filtra DPF

Najbardziej oczywistym symptomem ograniczenia przepustowości filtra cząstek stałych DPF jest świecąca kontrolka filtra cząstek stałych, nie zawsze jednak dochodzi do jej uruchomienia. Warto znać kryteria, według których można domowym sposobem przeprowadzić wstępną diagnostykę funkcjonalności filtra DPF. Podkreślamy, że o narastającej ilości sadzy i popiołów w filtrze warto wiedzieć wcześniej, zanim dojdzie do uszkodzeń w obrębie silnika czy turbosprężarki. Mrugająca kontrolka check engine także powinna wzbudzić naszą czujność, a zważając na to, iż nieliczne samochody informują użytkowników o poziomie zużycia filtra DPF, warto znać podstawowe objawy zużycia filtra cząstek stałych. Gdy spaliny nie przedostają się przez filtr, samochód naturalnie traci moc i spadają jego osiągi. Silnik często przechodzi w tryb awaryjny, a w niektórych modelach dochodzi do częstego samoczynnego dopalania sadzy, proces ten zachodzi już po 200 bądź 300 przejechanych kilometrach. Samochód z zapchanym filtrem DPF, który wręcz dławi się spalinami i zanieczyszczeniami węgla oraz nagromadzonym wewnątrz filtra popiołem, z trudem przyspiesza, a podczas tego manewru odczuwalne są szarpnięcia. Nasz niepokój co do sprawności filtra DPF powinno wzbudzić także zwiększone zużycie paliwa oraz nieuzasadnione skoki obrotów.

Po pojawieniu się objawów zapchania się filtra DPF filtr wymontowano i wysłano do regeneracji

Jak wykryć problemy z filtrem cząstek stałych DPF?

Poniżej w kilku punktach ujęliśmy objawy zapchanego DPF, które możesz sam zidentyfikować.

1. Kontrolka DPF mruga bądź świeci

2. Bez wyraźnej przyczyny świeci kontrolka check engine

3. Spadki mocy silnika oraz osiągów pojazdu

4. Odczuwalne szarpnięcia podczas przyspieszania pojazdu z silnikiem wysokoprężnym Diesla oraz problemy z samym przyspieszaniem

5. Zmiany w zakresie obrotów silnika

6. Zwiększone zużycie paliwa

Obserwacja i monitorowanie parametrów wymienionych w powyższych punktach może uchronić Cię od wysokich kosztów wymiany DPF, gdyż odpowiednio wczesna reakcja i przeprowadzenie wypalania bądź regeneracji filtra cząstek stałych mogą szybko przywrócić optymalną funkcjonalność niezbędnego elementu pojazdu, jakim jest DPF.

Wykrycie problemu z filtrem cząstek stałych zaowocowało wysłaniem filtra do pracowni regeneracji - tu na stole w pracowni

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Igor
star star star star star
Wystawiono Rok temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Aby sprawdzić poziom zapchania filtra DPF w samochodzie, można skorzystać z kilku prostych metod: Obserwacja kontrolki check engine: Jeśli filtr jest zapchany, kontrolka check engine może się zapalić, sygnalizując problem z układem wydechowym. Sprawdzanie poziomu oleju silnikowego: Jeśli poziom oleju jest wyższy niż normalnie, może to oznaczać, że filtr jest zapchany i olej dostaje się do układu wydechowego. Sprawdzanie parametrów pracy silnika: Podczas jazdy można sprawdzić, czy silnik pracuje płynnie, czy też jest słabszy niż zwykle, co może wskazywać na problem z filtrem DPF. Sprawdzanie komputera pokładowego: W niektórych samochodach możliwe jest sprawdzenie stanu filtra DPF za pomocą komputera pokładowego. Pojechanie na diagnostykę samochodową: Jeśli powyższe metody nie dają jasnego wyniku, najlepiej pojechać na diagnostykę samochodową, gdzie specjalista będzie mógł dokładnie sprawdzić stan filtra DPF.
Przemo
star star star star star
Wystawiono 4 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Pytanie moje mam chevrolet orlando 163km zrobiłem nim 5tys km i nigdy nie zauważyłem że coś mi się wypala . Zaobserwowałem że przy np.120km/h nie ma dobrego przyspieszenia względem tego silnika. Czy jest możliwość aby włączyć wypalanie manualnie . .
Marek
star star star star star
Wystawiono 4 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
U mnie świeciło czasami check engine, już wiem że to nie był na pewno problem z silnikiem tylko właśnie filtrem cząstek stałych.
Paweł
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Czyszczenie swoją droga ale nie należy dławić auta
Mirosław456
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
U mnie jak był dpf zapchany, to szarpał jak szalony i do tego palił jak smok.
nikodem
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Świetny artykuł, można wiele dowiedzieć się o objawach zapchanego filtra :D Daję 5!

Popularne wpisy