Subpage photo

Jak łatwo sprawdzić filtr DPF nawet domowym sposobem? Wstępna diagnostyka poziomu zapchania filtra

Anna Skalna
Czas przeczytania tekstu: 3 minuty
E-mail Skopiuj link
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.90
Filtr wymontowany z samochodu po sprawdzeniu że jest zapchany - tu na stole po regeneracji
Jak łatwo sprawdzić filtr DPF nawet domowym sposobem? Wstępna diagnostyka poziomu zapchania filtra

 

Zagadnienia związane z koniecznością posiadania filtra DPF w samochodach z silnikami wysokoprężnymi Diesla są powtarzane coraz częściej i przez coraz więcej osób. Informację tę pragniemy jednak rozszerzyć – konieczne jest posiadanie SPRAWNEGO filtra DPF, który tylko przy zachowaniu optymalnych parametrów może niezawodnie pełnić swoje funkcje. W artykule opisaliśmy, jak można wstępnie sprawdzić filtr DPF domowym sposobem, obserwując uważnie pracę samochodu.

 

 

Sprawdzony filtr po regeneracji
Sprawdzenie stanu filtra DPF

 


Gdy DPF działa poprawnie

Efektywna praca filtrów cząstek stałych DPF to nieoceniona przysługa dla środowiska naturalnego oraz dla naszego zdrowia. Filtry, które działają poprawnie, oczyszczają spaliny z substancji takich jak sadza, cząsteczki tlenków metali oraz innych substancji rakotwórczych. To, co nie powinno znaleźć się w atmosferze, zostaje zatrzymywane na powierzchni filtra DPF, czyli na porowatej strukturze monolitu, a także jest poddawane przemianom katalitycznym dzięki powłoce tlenku gliny oraz obecności metali szlachetnych. Poprawne działanie filtra cząstek stałych znajduje odzwierciedlenie w stuprocentowej skuteczności zatrzymywania cząsteczek w filtrze oraz w zachowywanej przez DPF zdolności wypalania sadzy.

 

Poprawnie działający DPF po regeneracji w specjalistycznej pracowni
Gdy DPF działa poprawanie

 


Skutki zapchania filtra cząstek stałych

W przypadku zaburzenia prawidłowości działania filtra DPF w samochodzie może dojść do szeregu poważnych, kłopotliwych i kosztownych awarii. Zanieczyszczone spaliny, które powinny przejść do kolejnej części układu, czyli do filtra DPF, nie mogą dostać się tam, gdyż filtr traci przepustowość wskutek nagromadzonych zanieczyszczeń. W efekcie temperatura całego układu wzrasta, a cząsteczki, które powinny zostać zatrzymane przez filtr DPF, przedostają się do tych części silnika, w których nigdy więcej nie powinny się znaleźć. Wraz z częstotliwością użytkowania pojazdu problem narasta, a smarowanie silnika zmniejsza się, gdyż dostająca się do tłoków mieszkanka obniża właściwości smarne oleju.

 

Zapchany filtr cząstek stałych na stole w pracowni
Skutki zapchania filtra cząstek stałych

 


Objawy zapchania filtra DPF

Najbardziej oczywistym symptomem ograniczenia przepustowości filtra cząstek stałych DPF jest świecąca kontrolka filtra cząstek stałych, nie zawsze jednak dochodzi do jej uruchomienia. Warto znać kryteria, według których można domowym sposobem przeprowadzić wstępną diagnostykę funkcjonalności filtra DPF. Podkreślamy, że o narastającej ilości sadzy i popiołów w filtrze warto wiedzieć wcześniej, zanim dojdzie do uszkodzeń w obrębie silnika czy turbosprężarki. Mrugająca kontrolka check engine także powinna wzbudzić naszą czujność, a zważając na to, iż nieliczne samochody informują użytkowników o poziomie zużycia filtra DPF, warto znać podstawowe objawy zużycia filtra cząstek stałych. Gdy spaliny nie przedostają się przez filtr, samochód naturalnie traci moc i spadają jego osiągi. Silnik często przechodzi w tryb awaryjny, a w niektórych modelach dochodzi do częstego samoczynnego dopalania sadzy, proces ten zachodzi już po 200 bądź 300 przejechanych kilometrach. Samochód z zapchanym filtrem DPF, który wręcz dławi się spalinami i zanieczyszczeniami węgla oraz nagromadzonym wewnątrz filtra popiołem, z trudem przyspiesza, a podczas tego manewru odczuwalne są szarpnięcia. Nasz niepokój co do sprawności filtra DPF powinno wzbudzić także zwiększone zużycie paliwa oraz nieuzasadnione skoki obrotów.

 

Po pojawieniu się objawów zapchania się filtra DPF filtr wymontowano i wysłano do regeneracji
Objawy zapchania filtra DPF

 


Jak wykryć problemy z filtrem cząstek stałych DPF?

Poniżej w kilku punktach ujęliśmy objawy zapchanego DPF, które możesz sam zidentyfikować.

1. Kontrolka DPF mruga bądź świeci

2. Bez wyraźnej przyczyny świeci kontrolka check engine

3. Spadki mocy silnika oraz osiągów pojazdu

4. Odczuwalne szarpnięcia podczas przyspieszania pojazdu z silnikiem wysokoprężnym Diesla oraz problemy z samym przyspieszaniem

5. Zmiany w zakresie obrotów silnika

6. Zwiększone zużycie paliwa

Obserwacja i monitorowanie parametrów wymienionych w powyższych punktach może uchronić Cię od wysokich kosztów wymiany DPF, gdyż odpowiednio wczesna reakcja i przeprowadzenie wypalania bądź regeneracji filtra cząstek stałych mogą szybko przywrócić optymalną funkcjonalność niezbędnego elementu pojazdu, jakim jest DPF.

 

Wykrycie problemu z filtrem cząstek stałych zaowocowało wysłaniem filtra do pracowni regeneracji - tu na stole w pracowni
Jak wykryć problemy z filtrem cząstek stałych DPF?

Komentarze

nikodem 2019-08-23 15:21:22

Świetny artykuł, można wiele dowiedzieć się o objawach zapchanego filtra :D Daję 5!

Mirosław456 2019-08-27 08:44:04

U mnie jak był dpf zapchany, to szarpał jak szalony i do tego palił jak smok.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

12 września 2019

Wypalanie DPF Ford – część 23

Wypalanie DPF Ford – część 22   Czym zajmuje...

11 września 2019

Wypalanie DPF Chrysler – część 22

Wypalanie DPF Chrysler - część 22   Wybrane modele...

11 września 2019

Wypalanie DPF Subaru – część 21

Wypalanie DPF Subaru – część 21   Na temat tego,...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer