Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne

Opinia na temat tego, że jazda bez filtra DPF albo z zapchanym filtrem nie przynosi żadnych konsekwencji, na szczęście odchodzi już w zapomnienie, i nie powinniśmy jej już nawet wkładać między bajki, lecz po prostu wyrzucić z myśli. Użytkowanie samochodu, w którym filtr cząstek stałych został zatkany poprzez nadmierne nagromadzenie tych cząsteczek, stanowi zagrożenie zarówno dla pojazdu, jak i dla użytkownika, o czym dowiesz się, czytając niniejszy artykuł.
Krótka definicja DPF
Filtr cząstek stałych nazywany skrótowo DPF (ang. diesel particulate filter) to element układu wydechowego w pojazdach z silnikami wysokoprężnymi, którego zadaniem jest powstrzymanie przedostawania się do atmosfery substancji szkodliwych. Brzmi to nieskomplikowanie, DPF w samochodzie jest jednak odpowiedzialny za bardzo istotne kwestie. Filtr cząstek stałych znajdziemy pomiędzy katalizatorem utleniającym a katalizatorem selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) lub bezpośrednio obok tłumika. Zaprezentowany schemat lokalizacji DPF jest bardzo ogólny, gdyż każda marka i model samochodu charakteryzuje się zróżnicowaniem dokładnej lokalizacji tego elementu. Za najważniejszą część budowy filtra DPF uznać można jego wnętrze, gdyż właśnie tam odnajdziemy odpowiedzialne za filtrowanie sadzy i substancji szkodliwych przegrody porowate, które dzięki porom o średnicy znacznie mniejszej niż średnica cząsteczek posiadają zdolność ich zatrzymywania. Oprócz serca filtra, za które możemy uznać owe siateczki porowate, we wnętrzu filtra możemy znaleźć powłokę katalityczną z tlenku glinu, tlenek ceru oraz cząsteczki metalu szlachetnego, jakim jest platyna. Ponadto na filtr cząstek stałych otoczony jest czujnikami sprawdzającymi temperaturę i ciśnienie podczas pracy filtra.

Nagromadzenie osadów w filtrze DPF
Wiedza ogólna na temat filtrów pozwala nam wnioskować, że w większości działają one podobnie. Filtrat dociera do tworzywa filtrującego, przenika przez jego struktury, a następnie uwalniane zostają substancje pożądane, a te o szkodliwych właściwościach są zatrzymywane właśnie na filtrze. Tym sposobem dotarliśmy do bezpośredniej przyczyny zapchania filtra DPF. Oczyszczanie spalin z substancji szkodliwych ma charakter mechaniczny, dlatego też w kanalikach filtra osadzają się cząsteczki sadzy oraz niepalne cząstki popiołu. Wraz z upływem czasu i przejechanych kilometrów, osadów wewnątrz filtra przybywa, o czym informuje nas kontrolka filtra DPF. Pomocne w obliczu nagromadzenia sadzy jest wypalanie filtra cząstek stałych, jednakże na nadmiar popiołów w filtrze także oferujemy rozwiązanie, jakim jest regeneracja wodna DPF.

Zatkany DPF i związane z nim problemy
Kontrolka, która powinna poinformować nas, że filtr cząstek stałych jest przepełniony sadzami i popiołami, niekiedy nie działa i właściciele samochodu muszą dopiero wsłuchać się w jego pracę oraz przyjrzeć funkcjonowaniu pojazdu z silnikiem Diesla. Po czym poznać, że w DPF jest zapchany? Z pewnością niepokojącym objawem zatkania filtra DPF jest nieuzasadniony inną przyczyną spadek osiągów i pogorszenie pracy silnika, któremu coś jakby odcinało energię. Objawy zapchanego DPF to także przejście silnika w tryb awaryjny, nagłe wzrosty obrotów oraz, w najgorszym przypadku, zatarcie silnika wiążące się z wysokimi kosztami napraw. Przekonanie, że lepiej zapobiegać, niż leczyć, w przypadku filtrów cząstek stałych DPF sprawdza się doskonale. Regeneracja filtra niesie za sobą wiele korzyści, przede wszystkim ochronę silnika przed uszkodzeniami oraz zmniejszenie ilości i szkodliwości emitowanych do atmosfery spalin.
Oczywiście usterki mechaniczne nie są jedynymi konsekwencjami posiadania zapchanego filtra DPF. Stopniowe zmniejszanie przepustowości i pojemności w filtrze cząstek stałych może prowadzić do uszkodzenia turbiny, co także brzmi złowrogo dla naszego budżetu oraz czasu, który stracimy na naprawę pojazdu. Wielu kierowców myśli, że najlepszym sposobem na pozbycie się problemów z filtrem DPF jest pozbycie się samego filtra, są oni jednak w błędzie. Budowa filtra cząstek stałych, a także specyfika działania DPF umożliwia przeprowadzanie wypalania sadzy, wypalania filtra DPF na postoju oraz stosowania dodatków do paliwa, które oczyszczają filtr. W przypadku zatkania drożności filtra DPF przez nagromadzony popiół, konieczna jest regeneracja filtra cząstek stałych bądź wymiana DPF, jego wycięcie jest natomiast najgorszą z możliwych opcją. Mechanizmy filtracyjne chronią środowisko przed zanieczyszczeniami, natomiast wiele połączeń elektronicznych warunkuje współpracę pomiędzy silnikiem a filtrem DPF. Jeśli filtr ulegnie zapchaniu, wpłynie to od razu na pracę jednostki napędowej, przysparzając kierowcy licznych problemów, dlatego też na pytanie o to, jak jeździć z zapchanym filtrem DPF, najchętniej odpowiedzielibyśmy, że najlepiej wcale albo, że należy jechać prosto do serwisu zajmującego się regeneracją i czyszczeniem filtrów DPF.

Komentarze