Objawy zapchanego DPF mogą obejmować spadek mocy silnika, zwiększone zużycie paliwa, szarpanie podczas jazdy, a także zapalenie się kontrolki silnika na desce rozdzielczej. Zdarza się, że pojazd ma trudności w przyspieszaniu, a jego silnik działa nierównomiernie. W bardziej zaawansowanych przypadkach wystąpi także nadmierna emisja spalin, a w najgorszym przypadku jednostka napędowa może automatycznie przejść w tryb awaryjny. Jeżeli filtr DPF jest bardzo zanieczyszczony, niekiedy przeprowadzenie jego regeneracji okazuje się nieopłacalne. Jeśli filtr DPF jest mocno zanieczyszczony, regeneracja może okazać się nieopłacalna, co wiąże się z koniecznością zakupu nowego podzespołu, montażu oraz dodatkowymi kosztami robocizny. Niesprawny filtr cząstek stałych stanowi poważny problem, szczególnie gdy nie jest odpowiednio użytkowany.
Jak samemu wyczyścić zapchany filtr DPF?
Aby wyczyścić zapchany filtr DPF, można spróbować przeprowadzić samoregenerację, która polega na wypaleniu nagromadzonej sadzy. Zwykle dzieje się to podczas dłuższej jazdy na autostradzie, gdy silnik pracuje na wyższych obrotach i większej prędkości. Istnieją także środki czyszczące DPF, które dodaje się do paliwa lub wprowadza bezpośrednio do tego komponentu, jednak ich skuteczność nie zawsze jest zadowalająca. Jeśli te metody nie przyniosą efektów, warto udać się do serwisu w celu przeprowadzenia szczegółowej diagnostyki oraz ewentualnej regeneracji filtra cząstek stałych metodą hydrodynamiczną.
Co zrobić, żeby nie zapychał się DPF?
1. Regularna jazda na długich trasach – krótkie trasy nie pozwalają rozgrzać się silnikowi na tyle, aby umożliwić oczyszczanie DPF w trasie.
2. Używanie wysokiej jakości paliwa – paliwo niskiej jakości może przyczynić się do szybszego gromadzenia się zanieczyszczeń wewnątrz filtra cząstek stałych, jak również zaszkodzi innym komponentom (np. wtryskiwaczom).
3. Unikanie jazdy na niskich obrotach – jazda na niskich obrotach silnika może przyczyniać się do sukcesywnego zapychania DPF. Ważne jest, by jednostka napędowa pracowała w wyższym zakresie obrotów w celu podniesienia temperatury spalin.
4. Systematyczne czyszczenie filtra cząstek stałych – pomimo tego, że filtry cząstek stałych się wypala, należy od czasu do czasu poddać je fachowego czyszczenia w serwisie.
5. Unikanie nadmiernego obciążenia pojazdu – przewożenie dużych ładunków lub intensywne użytkowanie na wzniesieniach może prowadzić do szybszego zapchania filtra cząstek stałych. Dzieje się tak, ponieważ zwiększone zużycie paliwa powoduje większą produkcję zanieczyszczeń, co skutkuje wyższą emisją toksycznych spalin do atmosfery.
Czy można pokonywać krótkie trasy samochodem z silnikiem Diesla?
Jazda samochodem z silnikiem Diesla na krótkich trasach może prowadzić do problemów z zapychaniem się filtra DPF. Krótkie trasy, w których jednostka napędowa nie osiąga odpowiedniej temperatury, utrudniają prawidłowe wypalanie filtra cząstek stałych. W efekcie nagromadzona sadza nie jest wypalana, co w efekcie prowadzi do stopniowego zapychania się DPF. Zaleca się, aby od czasu do czasu pokonywać dłuższe dystanse, które pozwolą na pełną samoregenerację filtra cząstek stałych. Jeśli codziennie pokonujesz tylko krótkie odcinki, warto rozważyć dbałość o częstsze regeneracje lub stosowanie dodatkowych preparatów czyszczących.
Komentarze