Subpage photo

Jak samemu łatwo wymusić wypalanie DPF? Tester diagnostyczny

30 lipca 2019
E-mail Skopiuj link
Wymuszenie wypalania DPF jest niekiedy konieczne, aby pozbyć się zalegającej sadzy
Jak samemu łatwo wymusić wypalanie DPF? Tester diagnostyczny

 

Wielu właścicieli samochodów wyposażonych w silniki wysokoprężne Diesla przykłada uwagę do optymalnej eksploatacji tych pojazdów oraz stara się znaleźć informacje na temat jednego z najbardziej kontrowersyjnych urządzeń w dieslach – filtrów cząstek stałych DPF i FAP. W artykule zebraliśmy kluczowe informacje, tworząc przejrzysty poradnik na temat tego, jak samemu wymusić wypalanie filtra DPF. Czytając opracowanie dowiesz się, kiedy powinieneś przeprowadzić wypalanie filtra cząstek stałych oraz w jaki sposób wypalić DPF, by dopalanie sadzy przyniosło jak najlepsze rezultaty.

 

 

Kilka sposobów wywołania wypalania DPF - serwisowe wypalanie wymuszone przez komputer diagnostyczny
Wypalanie serwisowe wymuszone przez komputer diagnostyczny

 


Funkcjonowanie filtrów cząstek stałych w dieslach

Zasady działania, według których pracują filtry DPF w układach wydechowych samochodów z silnikiem zaprojektowanym przez Rudolfa Diesla, są bardzo proste. Z silnika do filtra kanałem wlotowym przedostają się spaliny zawierające wiele szkodliwych elementów: węgiel, cząstki tlenków metali, szeroką gamę węglowodorów aromatycznych oraz wszelkie inne struktury, które wpływają na choroby organizmów żywych, gdy tylko do nich przenikną. Filtr DPF/FAP jest zbudowany z setek kanalików, które są wytwarzane z węglika krzemu powlekanego metalem szlachetnym, przy czym najczęściej stosuje się platynę. Pory w kanalikach są mniejsze niż średnice zawartych w spalinach cząsteczek, dlatego też sadze, tlenki metali i pozostałe substancje szkodliwe osiadają w filtrze, natomiast oczyszczone spaliny przedostają się do dalszych części układu wydechowego. Niezaburzona praca filtra DPF świadczy ogromną przysługę naszemu zdrowiu oraz środowisku, gdyż produkowane w dieslach substancje mają właściwości rakotwórcze i toksyczne. Wskutek przeprowadzania procesu filtracji spalin, w DPF gromadzi się coraz więcej czarnego pyłu, czyli sadzy, oraz popiołu. Dobrą wiadomością dla właścicieli pojazdów z filtrem DPF jest fakt, że nadmierne nagromadzenie sadzy w filtrze cząstek stałych nie musi być równoznaczne z jego wymianą, gdyż w prosty sposób można wywołać wypalanie DPF, pozbywając się nagromadzonych w nim warstw sadzy.

 

Filtr cząstek stałych wymontowany z układu wydechowego samochodu z silnikiem diesla
Funkcjonowanie filtrów cząstek stałych w dieslach

 


Wypalanie DPF – jak zrobić to samemu?

Aby przeprowadzić wypalanie filtra DPF nie potrzeba Ci fachowych umiejętności, niezbędne jest tylko stosowanie się do kilku prostych reguł, które wypisaliśmy poniżej. Warto wiedzieć, że dopalanie sadzy w filtrze DPF można samemu przeprowadzić, korzystając z dwóch metod: wypalania pasywnego oraz wypalania aktywnego filtra cząstek stałych.

Co interesujące, wypalanie pasywne w pojazdach, które pokonują długie trasy na autostradach, zachodzi samoczynnie, dlatego też proces często nazywamy wypalaniem DPF podczas jazdy. Dzieje się tak, ponieważ w czasie tego typu drogą podtrzymujemy wysokie obroty oraz znaczną prędkość, a także nie zmieniamy biegów, dzięki czemu filtr DPF ma idealne warunki do tego, by przeprowadzić dopalanie sadzy. Oczywiście, dopalanie pasywne można także zaplanować. Gdy pojazd wykazuje objawy zapchanego filtra DPF, warto udać się w dłuższą wycieczkę po drodze szybkiego ruchu. Specyfika jazdy w mieście często uniemożliwia wypalanie DPF, gdyż nasza jazda jest pełna manewrów, a także ogranicza nas wskazanie odpowiedniej prędkości. Z uwagi na bezpieczeństwo nasze oraz innych użytkowników ruchu drogowego, dopalanie filtra cząstek stałych najlepiej przeprowadzać właśnie na autostradzie bądź na drodze ekspresowej, po której będziemy mogli jechać stałym tempem przez około 30 minut. Wysokie obroty silnika oraz prędkości, jakie wyzwala się podczas jazdy autostradą, stanowią dla silnika informację, iż może rozpocząć wypalanie DPF. Dodatkowy wtrysk oleju napędowego zwany potocznie dotryskiem wyzwala spalanie pozakomorowe, które w kontrolowanych warunkach przyczynia się do wzrostu temperatury w filtrze DPF oraz do dopalenia sadzy. W niektórych samochodach o całym procesie informuje nas komputer. Dopalanie DPF to działanie szczególnie istotne w samochodach, które są użytkowane głównie do jazdy po mieście, która przyspiesza zapchanie filtra cząstek stałych, gdyż wytwarzana na krótkich odcinkach jazdy temperatura jest zbyt niska, by sadze zostawały wypalane na bieżąco.

Inny sposób, za pomocą którego można wypalić sadze w filtrze cząstek stałych, to wypalanie aktywne określane jako wypalanie na postoju. Ten proces wymaga już aktywności kierowcy polegającej na zainicjowaniu procesu wypalania. Gdy Twój pojazd stoi w miejscu, w którym pozostawienie na nawierzchni czarnej plamy nie będzie się wiązało z żadnymi konsekwencjami, a Ty dysponujesz dwudziestoma lub trzydziestoma minutami wolnego czasu, pozostaw samochód na jałowym biegu i wprowadź silnik na wyższe obroty. Po pewnym czasie silnik zinterpretuje to jako komendę do przeprowadzenia czyszczenia DPF i przeprowadzi aktywne wypalanie sadzy. Podobnie jak w wypalaniu pasywnym, w silniku dochodzi do dotrysku paliwa, zapalenia oleju napędowego oraz znacznego wzrostu temperatury, która do realizacji procesu dopalania powinna osiągnąć wartość z przedziału 400 – 650 stopni Celsjusza. Dzięki tak wysokiej temperaturze sadze mogą ulec wypaleniu, zatem w filtrze od nowa jest więcej miejsca na gromadzenie pyłów, a sam DPF charakteryzuje się lepszą drożnością.

Innym wyjściem, z którego korzystają wybrani użytkownicy samochodów z filtrami DPF, jest wypalanie wymuszone, którym zajmują się mechanicy w warsztatach samochodowych, natomiast przebieg samego procesu jest porównywalny do procesu wypalania aktywnego bądź pasywnego.

 

Samodzielne wypalanie filtra odbywa się zarówno z naszym udziałem jak i samoczynnie
Wypalanie DPF - jak to zrobić samemu?

 


Kiedy filtr DPF kwalifikuje się do wypalenia?

Stan zapchania filtra DPF możesz zdiagnozować samodzielnie dzięki obserwacjom rytmu pracy samochodu. W sytuacji, gdy nie posiadasz kontrolki zużycia DPF albo kontrolka ta nie działa, warto, byś polegał na swojej wiedzy. O zatkanym filtrze cząstek stałych poinformują Cię występujące nagle i bez przyczyny skoki mocy, uaktywnienie kontrolki check engine, zwiększone zapotrzebowanie na olej napędowy, podwyższenie poziomu oleju, a także kłopoty z przyspieszaniem diesla. Jeśli zaobserwujesz te objawy, powiąż je z koniecznością wypalenia DPF, gdyż ilość sadzy nagromadzona w jego wnętrzu przewyższa możliwości filtracyjne urządzenia. Jeśli już wiesz, jak wypalić DPF oraz kiedy trzeba przeprowadzić wypalanie filtra cząstek stałych, „przegoń” samochód po autostradzie albo skorzystaj z opcji wypalania aktywnego. Silnik, turbo i sam DPF będą Ci za to wdzięczne.

 

Wypalenie filtra DPF - co kwalifikuje filtr DPF do regeneracji?
Kiedy filtr DPF kwalifikuje się do wypalenia?

Oceń:
/ Aktualna ocena:

Komentarze

Artek6 2019-08-21 12:27:25

Samemu wypalić to można sadzę nie? Popioły jak już są to lepiej oddać filtr do czyszczenia do specjalistów.

Bulik 2019-08-22 09:11:48

@Artek6 No dokładnie, popiły do usunięcia są ciężkie i tylko to płukanie wodą coś pomaga, także że filtr faktycznie potem działa.

Lemur 2019-08-22 15:34:02

Tylko nie wypalajcie tych dpfów na podjeździe koło domu, bo zostanie wielka czarna plama

doLemur 2019-08-23 09:20:59

Dokładnie tak, ja u siebie tak zrobiłem i na dodatek ma jasną kostkę, a zrobiła się czarna, ktoś wie jak to usunąć?

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

13 sierpnia 2019

SCR - Selective Catalytic Reduction - Rozdział 3

SCR - Selective Catalytic Reduction   Zagadnienie...

09 sierpnia 2019

DPF - wymiana

DPF - Wymiana   Dokonaliśmy zgromadzenia i systematyzacji...

08 sierpnia 2019

DPF – regeneracja

DPF - Regeneracja   Opracowania poświęcone regeneracji...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer