Filtr cząstek stałych można samemu najłatwiej wypalić podczas jazdy. Proces wypalania DPF wymaga odpowiedniej temperatury w komponencie, która osiągana jest przez jazdę na wysokich obrotach silnika. W praktyce oznacza to, że należy utrzymać prędkość, co najmniej 60-80 km/h, a najlepiej nawet 100 km/h. Prędkość ta pozwala nie tylko osiągnąć odpowiednią temperaturę w filtrze, ale również utrzymać silnik w stanie, który umożliwia sprawne oczyszczanie filtra. Podczas regeneracji DPF ważne jest, aby nie hamować zbyt często, ponieważ każdorazowe spowolnienie ruchu może obniżyć temperaturę spalin i przerwać wypalanie. Dlatego najlepiej jest przeprowadzać ten proces na trasach, gdzie możliwa jest ciągła jazda z większą prędkością, bez konieczności częstego zatrzymywania się – przykładowo na drogach szybkiego ruchu lub autostradzie. Ważne jest również, aby po rozpoczęciu regeneracji filtra kontynuować jazdę przez co najmniej 15-30 minut, w zależności od zaleceń producenta samochodu, aby zapewnić skuteczne usunięcie nagromadzonych cząsteczek.


Kiedy wiadomo, że DPF się wypala?
Wiele współczesnych samochodów wyposażonych jest w systemy monitorowania, które informują kierowcę, kiedy rozpoczyna się proces wypalania DPF. Objawy, że filtr cząstek stałych zaczyna się wypalać, mogą obejmować:
1. Zapalenie kontrolki DPF – najczęściej pojawiająca się kontrolka na desce rozdzielczej wskazuję na konieczność wypalenia filtra. Jeśli kontrolka zapali się podczas jazdy, oznacza to, że DPF zaczyna się zatykać, a proces wypalania zostanie uruchomiony automatycznie.
2. Spadek mocy silnika – w niektórych przypadkach wypalanie filtra może powodować spadek mocy, co jest naturalną reakcją, gdy jednostka napędowa dostosowuje się do procesu oczyszczania filtra.
3. Zmiana dźwięku silnika – w trakcie wypalania DPF, jednostka może zacząć pracować nieco głośniej z powodu podniesionej temperatury spalin i zwiększonego obciążenia.
Jak jeździć, żeby filtr DPF się nie zatkał?

Aby uniknąć zatkania filtra DPF, należy unikać częstych podróży na krótkich trasach. Silnik Diesla najlepiej działa na dłuższych i stabilnych odcinkach. Jazda na krótkich dystansach nie pozwala na osiągnięcie odpowiedniej temperatury spalin, przez co filtr DPF nie jest w stanie się wypalić. Krótkie trasy zwiększają ryzyko zatykania filtra. Dlatego warto regularnie wybierać się na dłuższe trasy, najlepiej autostradą lub drogą szybkiego ruchu, aby umożliwić skuteczne wypalanie filtra DPF, ponieważ powalona jazda nie pozwala na osiągnięcie wymaganej temperatury wypalania DPF. Optymalną prędkością jest 80-100 km/h, co pozwala na utrzymanie temperatury spalin w odpowiednim zakresie do efektywnego wypalania.
Czy na postoju można wypalać DPF?
Wypalanie filtra cząstek stałych na postoju jest możliwe, ale nie jest zalecaną metodą regeneracji. Proces ten wymaga zaparkowania pojazdu w bezpiecznym miejscu, z dala od ludzi i materiałów łatwopalnych, a następnie utrzymania podwyższonych obrotów silnika (w zakresie 2500-3500 obr./min) przez kilkanaście minut. W tym czasie sterownik silnika zwiększa dawkę paliwa, aby podnieść temperaturę spalin i spalić nagromadzoną sadzę w filtrze. Należy jednak pamiętać, że wypalanie DPF na postoju wiąże się z ryzykiem przedostania się niespalonego paliwa do oleju silnikowego, co może prowadzić do jego rozcieńczenia i utraty właściwości smarnych.
Komentarze