Filtr cząstek stałych (DPF) to jeden z najważniejszych elementów w nowoczesnych samochodach z silnikiem Diesla, mający wpływ na redukcję emisji szkodliwych substancji. Jednakże, z czasem DPF gromadzi popiół i wymaga wypalenia, aby zachować swoją skuteczność. Wypalenie DPF to proces, który może być trudny do zainicjowania w normalnych warunkach jazdy, szczególnie w mieście.
Czym jest filtr DPF i dlaczego wymaga wypalania?
Filtr cząstek stałych, znany jako DPF lub FAP, jest kluczowym elementem układu wydechowego w pojazdach z silnikiem wysokoprężnym. Jego głównym zadaniem jest oczyszczanie spalin z cząstek sadzy poprzez gromadzenie ich w swoim rdzeniu. Filtr DPF zatrzymuje cząstki stałe, które powstają w wyniku spalania paliwa, a następnie wydostają się z silnika. Dzięki temu urządzeniu, szkodliwe substancje występujące w nieprzefiltrowanych spalinach, odpowiedzialne za powstawanie smogu, nie przedostają się do atmosfery.
W trakcie normalnej eksploatacji pojazdu, filtr DPF gromadzi cząstki sadzy i popiołu. Gdy ich poziom przekracza określoną normę, inicjowany jest proces samoistnego wypalania w celu oczyszczenia filtra. Regularne wypalanie sadzy ma na celu uniknięcie zapchania i awarii tego podzespołu. Jest to niezwykle istotne, gdyż powtarzany cyklicznie proces wypalania zwiększa drożność filtra i zapobiega jego dysfunkcji.
Jakie są konsekwencje zapchanego filtra DPF?
Jeśli zauważysz symptomy wskazujące na zapchanie filtra DPF, takie jak:
1. Zmniejszona moc silnika
2. Zwiększone zużycie paliwa
3. Wypuszczanie gęstego dymu z rury wydechowej
4. Nieprzyjemny zapach spalin
Musisz niezwłocznie podjąć działania, ponieważ zapchany filtr cząstek stałych może prowadzić do poważnych i kosztownych usterek. Przykładowo, może dojść do zatarcia silnika spowodowanego mieszaniem się paliwa z olejem silnikowym, który traci swoje właściwości smarne. Zapchany DPF wpływa również na nieprawidłowości w pracy układu korbowo-tłokowego. Wypalanie DPF jest procesem, który przywraca pełną moc silnika, zmniejsza emisję trujących gazów do środowiska i zapobiega awarii filtra.
Metody wymuszania wypalania DPF
Istnieją trzy główne metody wymuszania wypalania filtra cząstek stałych (DPF) w samochodach z silnikiem Diesla:
Wypalanie podczas jazdy
Pasywne wypalanie DPF odbywa się podczas jazdy. Komputer przelicza stopień wypełnienia filtra, analizuje parametry jazdy, a następnie inicjuje podanie do komory spalania wyższej dawki paliwa. W efekcie rośnie temperatura spalin, czasami nawet do 700°C. Dodatkowe paliwo dostaje się także do układu wydechowego, gdzie pod obudową filtra odbywa się dopalanie sadzy. Procedura ta powinna być przeprowadzana przynajmniej raz w miesiącu. Kluczowe są wysokie obroty silnika, dlatego nie da się wypalić DPF na postoju.
Wypalanie na postoju
Gdy samochód nie jest w stanie samodzielnie zainicjować wypalania DPF, np. podczas częstej jazdy w korkach miejskich, konieczne jest wypalenie na postoju. Wymaga to jednak użycia testera diagnostycznego do uruchomienia procedury czyszczenia filtra. Proces polega na utrzymaniu obrotów od 2500 do 3500 obr./min przez kilkanaście minut, co powoduje wzrost temperatury i wypalenie sadzy. Należy to robić z dala od ludzi i upewnić się, że silnik oraz DPF osiągnęły odpowiednią temperaturę, a poziom paliwa i oleju jest wystarczający.
Wypalanie w serwisie
Jeśli kontrolka na tablicy zegarów sygnalizuje zapchanie DPF, konieczna jest wizyta w serwisie. Mechanik podłączy komputer do silnika i ręcznie zainicjuje wypalanie filtra. Czasami wystarczy wysoka temperatura na postoju, a czasem konieczna jest jazda testowa, aby osiągnąć odpowiednie parametry do oczyszczenia DPF.
Komentarze