Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Podczas zakupu nowego samochodu często korzystamy z porady mechanika bądź sprawdzamy pojazd na podstawie własnej wiedzy. Interesuje nas przebieg, stan lakieru, zwieszenie, zużycie często eksploatowanych części oraz to, jak pracują podzespoły elektroniczne samochodu, zdarza się nam jednak zapomnieć o istotnym i dosłownie drogocennym elemencie, jakim jest filtr cząstek stałych DPF (Diesel Particulate Filter).
Gdzie znaleźć filtr cząstek stałych w samochodzie?
Filtra DPF w większości pojazdów szukaj w układzie oddechowym. Warto udać się do miejsca z kanałem bądź z podnośnikiem, aby przy okazji sprawdzić stan podwozia auta. Filtr DPF jest zamontowany w niewielkiej puszce pomiędzy katalizatorem utleniającym a katalizatorem SCR (selektywnej redukcji katalitycznej) bądź tuż przed tłumikiem. Wybrane modele samochodów marki Audi, Toyota oraz Volkswagen, pod których maskami znajdują się silniki 1.6 bądź 1.9 TDI, mają zamontowane filtry DPF w komorze silnika.
Sprawdzamy obecność DPF w pojeździe
Przy oględzinach filtra cząstek stałych z zewnątrz, gdyż do jego wnętrza nie mamy dostępu, trzeba przyjrzeć się, czy jego obudowa nie jest skorodowana bądź w żaden sposób naruszona, gdyż wskazuje to na zużycie DPF albo na próby usunięcia go. W przypadku, gdy zamiast puszki filtra wstawiona jest rura, mamy klarowną sytuację – pojazd nie posiada już filtra DPF, co w przyszłości z pewnością poskutkuje problemami z naprawą silnika, czujników i turbosprężarki, a nawet z koniecznością poniesienia kosztów ponownego zamontowania nowego filtra w sytuacji, gdy zostanie zatrzymany dowód rejestracyjny pojazdu lub też, gdy diagności ze stacji kontroli pojazdu zgodnie z obowiązkiem, jaki na nich spoczywa, odmówią wydania pozytywnej opinii na temat przeglądu technicznego. Podczas sprawdzania, czy w samochodzie jest filtr DPF można także kilka razy uderzyć lekko dłonią w obudowę filtra. Głuchy odgłos, podobny do dźwięku uderzenia w rurę wydechową to także oczywista informacja, że w pojeździe pozostawiono tylko puszkę filtra cząstek stałych, natomiast zawartość jego wnętrza została usunięta.
Kolejny sposób, dzięki któremu możemy wnioskować, czy w samochodzie jest filtr cząstek stałych, to sprawdzenie osadów w rurze wydechowej. W chwili, gdy silnik jest już wystudzony, warto sprawdzić nawet dłonią, czy wewnątrz wydechu nie ma warstwy sadzy. Jeśli wydobędziemy osady węgla, jest to dla nas potwierdzenie, że filtr DPF uległ wyeksploatowaniu bądź w ogóle nie ma go w samochodzie.
Metoda sprawdzenia DPF dająca stuprocentową pewność na temat tego, czy jest on w samochodzie, sprowadza się do wizyty w warsztacie, gdzie dzięki specjalnemu oprogramowaniu diagnosta uzyska informacje nie tylko na temat obecności filtra cząstek stałych, a także na temat poziomu jego zanieczyszczenia odpadami.
Zakup pojazdu z wyciętym DPF – z czym to się wiąże?
Usunięcie filtra cząstek stałych, któremu poddano wiele pojazdów, wiąże się z ryzykiem poniesienia licznych konsekwencji. Jeśli w aucie nie mamy filtra, musimy liczyć się z tym, że utrudniona jest praca silnika i turbosprężarki. Sterowniki, które po prostu pozostają po wyciętym DPF lub zostają oszukane za pomocą oprogramowania komputerowego, wysyłają do silnika niezgodne ze stanem faktycznym pojazdu komunikaty, co wpływa na zaburzenie jego funkcjonowania.
Brak filtra DPF łączy się także z możliwością ukarania właściciela pojazdu nawet 500 zł mandatem oraz zatrzymania dowodu rejestracyjnego auta z adnotacją, iż pojazd nie spełnia wymogów ekologicznych. Jak odzyskać dokument? Jedynym sposobem jest zakup nowego filtra DPF i wmontowanie go w puste miejsce. Bez filtra cząstek stałych nie opłaca się także jechać na przegląd techniczny pojazdu, gdyż, mówiąc wprost, nie zostanie on podbity.
Jeśli na podstawie kontroli obecności DPF uznałeś, że owego filtra nie ma, miej na uwadze także względy ochrony środowiska. W każdej chwili z Twojego pojazdu podczas użytkowania go będą wylatywać kłęby spalin zawierających szkodliwe cząsteczki sadzy, węglowodorów i tlenku metali, które w skrajnych przypadkach mogą wywołać śmierć człowieka, gdy dostaną się do jego organizmu. Nieprzefiltrowane za pomocą DPF spaliny mają właściwości rakotwórcze, nie warto więc poruszać się samochodem, który wytwarza dymy o tak wysokiej szkodliwości.
Obowiązek posiadania filtra DPF/FAP
Przekonujemy do tego, by uważnie sprawdzać, czy w samochodzie, który planujesz zakupić, jest filtr DPF. Problemy wynikające z braku filtra cząstek stałych nie są opłacalne, a ponadto stanowią zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa człowieka. Usunięcie DPF mylnie postrzega się jako oszczędność, jednakże specjalistyczna wiedza pozwala nam twierdzić, że jest to nierozsądne i nieodpowiedzialne zachowanie, które w Polsce jest niedozwolone prawnie. Posiadanie podstawowej wiedzy i umiejętności praktycznych w zakresie tego, jak sprawdzić, czy DPF został wycięty z samochodu naprawdę się opłaca. Prosta i krótka kontrola obecności filtra cząstek stałych pozwoli uniknąć Ci wielu problemów, a użytkowanie samochodu z zamontowanym filtrem w żadnym przypadku nie jest kłopotliwe!
Komentarze