Jak wygląda katalizator w samochodzie?

Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    Cena - 390 zł netto  Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    CZAS REALIZACJI  1-2 dni robocze

  • check

    Cena - 550 zł netto  Nowe filtry DPF FAP i katalizatory

  • check

    GWARANCJA  2 lata bez limitu kilometrów

  • check

    Stan dostępne

Image City 1 Image City 2
Serwis regeneracji DPF/FAP/KAT

W pojazdach osobowych katalizator przypomina spłaszczoną puszkę o formie cylindrycznej, która na początku i na końcu posiada rurę dolotową i wylotową, a wewnątrz reaktora katalitycznego znajduje się bogaty w metale szlachetne (rod, pallad, platyna) wkład i to dzięki nim neutralizowane są szkodliwe związki chemiczne, aby nie zagrażały powietrzu. Podobnie, jak w przypadku filtra cząstek stałych, wkład katalizatorów może być ceramiczny lub metalowy. Oba te podzespoły są bardzo ważne, więc ich sprawność musi być nienaganna i przede wszystkim musisz zapomnieć o ich pozbyciu się z auta, ponieważ będziesz mieć poważne problemy. Zarówno posiadanie reaktora katalitycznego, jak i filtra cząstek stałych ma swój określony cel, więc zaburzenie ich pracy może przynieść negatywne dla Ciebie skutki.

Gdzie znajduje się katalizator? - Jak sprawdzić, czy jest katalizator w samochodzie?

Aktualnie katalizatory mogą być umiejscowione w trzech miejscach: pod samochodem, przykręconego do turbosprężarki albo w kolektorze wydechowym. Sprawdzenie katalizatora we własnym zakresie nie musi być skomplikowane, ponieważ wystarczy, że będziesz nasłuchiwać się, jak głośno pracuje Twój pojazd. Jeżeli faktycznie widzisz różnice, a dopiero odkupiłeś pojazd od kogoś innego, to albo tego podzespołu nie ma, albo jest on uszkodzony. Zwróć się w tej kwestii o pomoc do serwisu samochodowego.

Jak wygląda katalizator w samochodzie?

Do czego potrzebny jest katalizator samochodowy? - Kradzież katalizatora

Katalizator od ponad dwudziestu lat jest obecny w samochodach (debiut rozpoczął się w silnikach benzynowych) i od tamtej pory nie wolno się go pozbywać, ponieważ stracisz prawo do swobodnego poruszania się po ulicach. Celem pracy reaktora katalitycznego jest oczyszczanie spalin ze szkodliwych pierwiastków chemicznych. Z racji tego, że znajdują się w katalizatorach metale szlachetne, często jest to powód do kradzieży tego podzespołu, jak również filtrów cząstek stałych. Złodzieje wiele zyskują, a ofiary nawet nieświadome kradzieży ponoszą srogie kary, jak na przykład opłata mandatu i kosztowny nakaz ponownego montażu tego elementu do auta.

Do czego służy katalizator i czy można go wyciąć ze swojego miejsca?

Katalizator ma obniżyć emisję spalin, które są produkowane przez jednostkę napędową, a w nich znajdują się: węglowodory, tlenki azotu, węgla. To metale szlachetne są odpowiedzialne za oczyszczanie tych spalin na zasadzie reakcji chemicznych. Z katalizatorem współpracuje sonda lambda, która ma zadbać o odpowiedni skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Katalizatora nie można wycinać, a jeśli już do tego dojdzie, to musisz pomyśleć o emulatorze sondy lambda. Karą za pozbycie się reaktora katalitycznego jest nie tylko mandat, ale problem z przeglądem technicznym auta za niespełnianie normy czystości spalin.

Do czego służy katalizator i czy można go wyciąć ze swojego miejsca?

Katalizator - jak działa i jak wygląda jego eksploatacja? - Ile kosztuje katalizator?

Podczas gdy katalizator jest rozgrzany do czerwoności, a Ty nieuważnie wjedziesz w zimną kałużę, nie zdziw się, więc jeśli będziesz musiał szybko wymienić ten podzespół, ponieważ ulegnie uszkodzeniu. Pamiętaj, że reaktor katalityczny jest trwały, natomiast musisz przestrzegać zasad odpowiedniej eksploatacji. Ponadto kluczowa jest jego regeneracja – wypalanie katalizatora nie jest zalecane, ponieważ nie jest to filtr cząstek stałych. Nie doprowadź do całkowitego i bezsensownego uszkodzenia katalizatora, bo będzie Cię czekać bardzo kosztowny zakup i montaż tego podzespołu (ceny mogą się wahać od 2 do kilku tysięcy złotych).

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Bartek
star star star star star
Wystawiono Rok temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Katalizator jest elementem układu wydechowego w samochodzie, którego zadaniem jest redukcja emisji szkodliwych substancji. W zależności od modelu i marki samochodu, katalizator może różnić się wyglądem, który jest zamontowany w rurze wydechowej. Katalizator jest wykonany z ceramiki lub metalu, a wkład katalizatora zawiera cenne metale szlachetne, które wchodzą w reakcje chemiczne ze szkodliwymi substancjami ze spalin. W celu diagnozy stanu jego pracy specjalista może przeprowadzić analizę spalin, badanie składu spalin i porównać wynik z danymi producenta lub też skorzystać z specjalistycznych narzędzi diagnostycznych. W przypadku zapchania katalizatora, konieczna jest regeneracja lub wymiana, tylko specjalista jest w stanie prawidłowo wykonać tego typu naprawę.
Żaba_0876
star star star star star
Wystawiono 2 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Dzięki wielkie, bo bardzo mało jak do tej pory wiedziałam o katalizatorze w samochodzie :O
Filip
star star star star star
Wystawiono 2 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Dobrze, że ktoś opisał tutaj wygląd katalizatora, bo ja np. przyznaje się, że nie znam się na częściach pojazdu i teraz już przynamniej się dowiedziałem jak on wygląda.
Malinka@_34
star star star star star
Wystawiono 2 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
W sumie niektórzy mogą nawet nie wiedzieć, jak wygląda budowa katalizatora, więc warto na ten artykuł trafić
Filip
star star star star star
Wystawiono 2 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
A czy katalizator i DPF pełnią tą samą funkcję?

Popularne wpisy

29 stycznia 2021

Katalizator trójdrożny

Nikt chyba nie ma wątpliwości, iż katalizator trójdrożny jest świetnym rozwiązaniem, jeżeli chodzi o oczyszczanie spalin w silnikach benzynowych. Ten niezawodny katalizator trójfunkcyjny – bo o nim tu mowa, nie tylko jest w stanie utlenić węglowodory i tlenek węgla, ale j ...

3 stycznia 2022

Od czego psuje się katalizator?

Katalizator może zostać uszkodzony przez gwałtowną zmianę temperatury i tak zwany szok termiczny (styczność mocno rozgrzanego reaktora katalitycznego z zimną kałużą), lekceważenie usterek innych elementów, np. silnika albo układu wtryskowego, a także ...