Kontrolka GPF na desce rozdzielczej zazwyczaj ma postać pomarańczowego lub żółtego symbolu przypominającego filtr/ puszkę/ tłumik z punktami, kropkami umieszczonymi wewnątrz lub symbol z falującymi liniami, wskazującymi na proces oczyszczania spalin. Kontrolka ta zapala się, gdy filtr GPF w samochodzie benzynowym jest zatkany i wymaga regeneracji. W takiej sytuacji należy kontynuować jazdę ze stałą prędkością, aż kontrolka zgaśnie. Jeśli jednak symbol miga lub nie gaśnie po dłuższej jeździe, może to oznaczać poważniejszy problem z filtrem GPF i konieczność wizyty w serwisie. W takiej sytuacji zalecamy skontaktować się z profesjonalnym warsztatem samochodowym, który zajmuje się regeneracją filtrów cząstek stałych.


Jak wygląda wypalanie GPF?
Wypalanie GPF polega na podniesieniu temperatury spalin do poziomu umożliwiającego spalenie nagromadzonej sadzy. W silnikach benzynowych proces ten jest mniej zauważalny dla kierowcy, ponieważ odbywa się automatycznie podczas normalnej jazdy. W przeciwieństwie do DPF, gdzie proces wypalania może być bardziej odczuwalny, GPF nie wymaga specjalnych warunków do wypalania. Jednak jeśli samoczynne wypalanie filtra GPF nie następuje, warto rozważyć czyszczenie mechaniczne, które przeprowadza się za pomocą specjalistycznej maszyny. Proces ten skutecznie usuwa nagromadzone zanieczyszczenia, przywracając filtr do pierwotnej efektywności.
W jakich samochodach jest GPF?

Filtr GPF jest stosowany w nowoczesnych samochodach benzynowych, szczególnie tych spełniających rygorystyczne normy emisji spalin Euro 6. Jest to standard w pojazdach produkowanych od około 2018 roku. Wprowadzenie GPF było odpowiedzią na zwiększone wymagania dotyczące redukcji emisji cząstek stałych z silników benzynowych. W przypadku problemów z GPF, takich jak zapchanie, warto skonsultować się z profesjonalnym serwisem, który przeprowadzi diagnostykę i ewentualną regenerację filtra.
Czy GPF może się zapchać?
Tak, podobnie, jak DPF, filtr GPF może ulec zapchaniu w wyniku nagromadzenia sadzy, szczególnie przy krótkich trasach i niskich temperaturach pracy silnika. Objawy zapchanego GPF mogą obejmować spadek mocy, zwiększone zużycie paliwa oraz zaświecenie kontrolki ostrzegawczej. Warto zaznaczyć, że filtry GPF są mniej narażone na zapychanie w porównaniu do filtrów DPF. Dlatego, aby zapewnić ich długotrwałą sprawność, kluczowe jest odpowiednie użytkowanie pojazdu, regularne przeglądy oraz właściwa konserwacja. Dzięki tym działaniom możemy cieszyć się bezawaryjną jazdą i zachować wysoką efektywność zarówno filtra GPF, jak i innych ważnych elementów w naszym samochodzie.
Komentarze