Jak wypalić DPF, czyli regeneracja filtra cząstek stałych
21 lutego 2018Niewiele osób wie, że w każdym niemal dieslu, w każdym samochodzie wyposażonym w silnik wysokoprężny ukryta jest całkiem spora ilość metali szlachetnych i bynajmniej nie mamy na myśli srebrzonych styków wtyków elektroniki. Wewnątrz każdego nowoczesnego diesla, kierowca staje się dumnym właścicielem sporej ilości platyny, choć należy nadmienić, że w dość rozproszonej formie. Gdzie w samochodzie można znaleźć platynę i metale ziem rzadkich? Oczywiście w DPF-ie.
Funkcje DPF i FAP
Głównym i najważniejszym celem istnienia filtra cząstek stałych jest usuwanie ze spalin cząstek sadzy "oblepionych" innymi zanieczyszczeniami. Ponieważ średnica cząsteczek tych zanieczyszczeń jest zazwyczaj większa niż 0,09 mikrometra, porowata struktura węglika krzemu z którego zbudowane są ściany ceramicznego wkładu filtra, wyłapuje je niemal w 100%. Dodatkowo ściany kanalików filtra, ich struktura uzupełniona jest o cząsteczki o katalitycznych właściwościach – tlenku glinu, tlenku ceru i wspomnianej drogocennej platyny. Mają one za zadanie związać i przereagować jak najwięcej związków tlenku azotu, węglowodorów oraz metali. Stopień konwersji jest niewielki, jednak należy nadmienić, że nie jest to główne zadanie filtrów. Najważniejsze jest akumulowanie i dopalanie sadzy pochodzącej ze spalin.

Wypalanie DPF i FAP - cena ekologii
W filtrach cząstek stałych nie ma nieograniczonej przestrzeni, więc dochodzi do sytuacji, w których filtr najzwyczajniej się zapełnia. Wtedy konieczne jest przepalenie DPF i zgromadzonej w filtrze FAP sadzy. Może odbywać się to na 3 różne sposoby. Pierwszym sposobem jest wymuszone przepalanie. Odbywa się ono w warunkach serwisowych. Poprzez komputer diagnostyczny zadawana jest sterownikowi procedura czyszczenia filtra, a komputer inicjuje proces. Odbywa się on w 3 etapach, a mianowicie rozgrzewania, dotrysku wypalającego i wygaszania. Właściwy przebieg procesu umożliwiony jest przez specyficzną pracę układu zasilania silnika, a mianowicie poprzez dodanie do cyklu pracy silnika dodatkowego wtrysku paliwa, a konkretnie w suwie wydechu. Wtedy to olej napędowy nie ma możliwości spłonąć w komorze spalania z racji zbyt niskiego ciśnienia kompresji i zostaje wyrzucony przez zawór na zewnątrz i przez kolektor trafia do filtra DPF. Dzięki temu temperatura wewnątrz filtra rośnie i dochodzi do zapłonu sadzy. Proces taki trwa kilkanaście minut i musi być ściśle kontrolowany, zwłaszcza w przypadku kiedy samochód jest intensywnie eksploatowany.

Wypalanie DPF na postoju
Wypalanie DPF na postoju poprzez czyszczenie aktywne. Odbywa się to na postoju, bez konieczności korzystania z serwisu. Zasada jest identyczna, jak w przypadku wymuszonego czyszczenia. Jedyną różnicą jest fakt, że to sam samochód informuje nas o konieczności przeprowadzenia takiego działania, na podstawie odczytów z sond i czujników. Dotrysk oleju napędowego w fazie wydechu ma jednak swoje znaczące minusy o których należy pamiętać. Niezbyt rzetelne podejście do tak ważnej kwestii może skończyć się poważnym uszkodzeniem samochodu. Nieszczelności i rozrzedzony olej silnikowy to dwa główne czynniki, które mają wpływ na skuteczność i zagrożenia procesu. A mianowicie olej napędowy, mimo że posiada pewne funkcje smarne, nie spełnia ich w stopniu takim jak olej silnikowy, a to prowadzi do powstawania tarcia i może uszkodzić turbinę. A od uszkodzonej turbiny, do tłoczenia tego rozrzedzonego oleju silnikowego do komory spalania i rozbiegania się silnika jest naprawdę bardzo blisko.

Wypalanie pasywne
Wypalanie pasywne to ostatnia forma czyszczenia filtra. Odbywa się ona podczas jazdy, na rozgrzanym i gotowym do jazdy pojeździe. Najbardziej charakterystyczna dla filtrów mokrych z powodu znacznie niższej temperatury inicjacji procesu wypalania. Dodatek ceryny do zbiornika paliwa sprawia, że temperatura w jakiej wypalają się spaliny, jest znacznie niższa, niż w przypadku filtra suchego. Dlatego też możliwe jest wypalanie sadzy w czasie jazdy. Zalecane jest, aby po inicjacji procesu nie zmniejszać prędkości obrotowej silnika poniżej 3000-3500 obrotów, a prędkości samochodu poniżej 50 km/h. Warto tu dodać, że procesu wypalania nie można przeprowadzać w nieskończoność, a szczególnie w mokrych filtrach będzie zbierać się popiół pozostały po wypaleniu zanieczyszczeń. Tego popiołu nie można pozbyć się bez demontażu filtra, a pochodzi on głównie ze wspomnianego tlenku ceru, dostrzykiwanego do oleju napędowego. Wtedy niestety nie pozostaje nam nic innego jak demontaż filtra i zwrócenie się o pomoc do firmy zajmującej się regeneracją DPF.
Jeśli znalazłeś ten artykuł, czy nie szukałeś przypadkiem:
- wypalanie DPF opel insignia
- wypalanie DPF Passat B6
- wypalanie DPF opel insignia
- wypalanie DPF Passat B6
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.83
Dodaj komentarz

Komentarze
Ja się boje wypalania dlatego wysyłam do pracowni która robi profesjonalne czyszczenie w setkach urządzeń i nie martwie się niczym, zwłaszcza, że już 30k kilometrów od czyszczenia i nawet sadzy nie komunikowało
Git artykuł! Może ktoś zarzuci jeszcze troszkę info na temat ile obrotów ma mieć auto na postoju podczas wypalania?
Dobrze się dowiedzieć o takich metodach. Swój filtr właśnie wysyłam do regeneracji i dzięki temu artykułowi wiem co i jak. :)
U mnie tak mniej więcej co 500 km trzeba wypalać? Jak sądzicie, tak powinno być?
@DENZO Zależy od auta, trzymaj tak, jakbyś miał zmienić bieg na wyższy już.
Wypalać najlepiej wtedy jak się kontrolka dpf zapali no nie?
No tak niestety jest Mariuszku, zwłaszcza jak większość czasu jeździsz po mieście to wtedy zapychają się niesamowicie, z wyjątkiem FAP - czyli filtrow z citroenów - miałam taki to wiem.
O czymś takimi jak filtr DPF dowiedizałem się dopiero gdy kupiłem diesla. Aktualnie oddałem do regeneracji, bo przejechane kilometry zrobiły swoje z filtrem.
Co jaki czas najlepiej wypalać swojego dpf? Podpowie ktoś.
O proszę, dobrze wiedzieć co i jak :D Dzięki !
No nestety, jak już się popiły w filtrze zrobią, to wypalanie nie da rady i trzeba regenerować.
Tylko regeneracja, najlepsze efekty i dobra cena! Sama swój filtr regenerowałałam i jestem bardzo zadowolona!
Irekmirek pewnie, że regeneracja lepsza!
Regenerację u was będę polecać każdemu. Nie dość, że cena super, to jeszcze jaki efekt! :)
@Kaźmirz no to raczej, tylko regeneracja, żadne wypalanie. Pozdro!
Wypalanie to nie jest regeneracja, wypalanie tylko w samochodzie i to się nazywa dopalania, regeneracja tylko wodna.
To w końcu wypalanie czy regeneracja? Co lepsze?
@magda ohhh jeeejku no i co? Wypalisz sobie teraz dpfa ?
Jeździć autem z dpfem tylko po mieście to faktyczne nieciekawa sytuacja, trzeba raz na jakiś czas przegonić autko w dłuższą trasę, żeby się tak często nie zapychały te filtry.
Najlepiej w trasie przepalić, skuteczniejsze to!
Oczywiście że regeneracja jest lepsza bo pozwala usunąć 99,9% zanieczyszczeń więc w zasadzie dostajesz nowy filtr, ale za to musisz zapłacić a wypalanie możesz sobie zrobić sam, na autostradzie lub na postoju, ale odradzam pod domem, bo ślady zostają.
Cudownie! Mogę w końcu zrobić to sama! :D
Słyszałam cos kiedyś o wypalaniu DPF-a, ale po przeczytaniu tego artykułu już wiem wszystko!
To wypalanie pasywne chyba najskuteczniejsze co? :)
Ale fajna maszyna do czyszczenia DPF, gdzie można sobie taką kupić?
Polecam takie wypalanie filtra cząstek stałych przeprowadzać z daleka od domu
@Denzo152 trochę zależy od auta, powyżej 3 tysięcy najlepiej. w momencie jakbyś miał już zmieniać bieg na wyższy, to nie zmieniaj i daj mu jeszcze 5 km na godzinę więcej i trzymaj go tak z 15 minut
Wypalanie? Pierwszy raz słyszę o czymś takim.
@Adćko dokładnie, taka jazda na krótkie dystanse to zabójstwo dla DPF-a. Dlatego wypad za miasto, też się przyda od czasu do czasu.
@Dominik i jak dowiedziałeś się, gdzie można takie maszyny kupić? Bo też jestem zainteresowany tym tematem.
środa minie tydzień zginie i w sobotę wypalimy dpfka :D
@Zenek M Najepiej to jednak oddać go w ręce fachoców, i po problemie. Pozdro.
Słuchajcie, mój brat jest mechanikiem, gadałem z nim o tym, co lepsze, czy wypalanie czy regeneracja i mówi, że sto razy lepiej jest regenerować. Regeneracja pożegna nasz problem z dpf na długie lata.
ja to tylko regeneracja, już raz sobie wypaliłem dpf i nigdy więcej tego nie zrobię
Yyy... a to się nie wypala jak się zapcha? Wypalanie DPF zresztą jest już chyba nielegalne... czy coś źle zrozumiałam?
Takich porządnych maszyn do dpf to chyba w Polsce nie kupicie.
Szkoda, że nie daliście dla porównania zdjęć z wyczyszczonym i całkowicie zapchanym dpfem. By klient miał fajne porównanie wtedy....
No dokładnie, samochody teraz są tak konstruowane żeby same się pozbywały tego brudu ze środka.
@Dominik też bym własnie chciał wiedzieć gdzie takie maszyny do dpf się kupuję, mam swój zakład i myślę go rozwinąć o usługę regeneracji dpf.
To ja sobie w takim razie sam wypale mojego dpfa :D A już zacząłem kasę odkładać na mechanika, ale super, że można samemu sobie to zrobić :)
Dobrze, że konstruktorzy pomyśleli o takim rozwiązaniu :)
A w autach na benzynę też można filtr wypalać???
Ja jednak ze swojej strony to polecam opcję regeneracji, cena tu u was bardzo dobra, a efekty najlepsze, w porówaniu do wypalania.
Alku nie przywraca w stu procentach, zejdź na ziemię :D
Jeśli myślicie, że wypalanie pożegna Wasz problem to jesteście w błędzie, najlepszą opcją jest regeneracja w serwisie.
@Romek U mnie też wypalanie dpf tak średnio co 500/600 km następuje i to jest normalne, nie ma co się bać.
@Alku w stu procentach będziesz miał jak se kupisz nowy dpf :)
Regeneracja w stu procentach przywraca sprawność dpfa, nie ma co się w wypalanie bawić, dobrze radze...pozdrawiam