Jak wypalić DPF, czyli regeneracja filtra cząstek stałych

21 lutego 2018

   Niewiele osób wie, że w każdym niemal dieslu, w każdym samochodzie wyposażonym w silnik wysokoprężny ukryta jest całkiem spora ilość metali szlachetnych i bynajmniej nie mamy na myśli srebrzonych styków wtyków elektroniki. Wewnątrz każdego nowoczesnego diesla, kierowca staje się dumnym właścicielem sporej ilości platyny, choć należy nadmienić, że w dość rozproszonej formie. Gdzie w samochodzie można znaleźć platynę i metale ziem rzadkich? Oczywiście w DPF-ie.


Funkcje DPF i FAP


   Głównym i najważniejszym celem istnienia filtra cząstek stałych jest usuwanie ze spalin cząstek sadzy "oblepionych" innymi zanieczyszczeniami. Ponieważ średnica cząsteczek tych zanieczyszczeń jest zazwyczaj większa niż 0,09 mikrometra, porowata struktura węglika krzemu z którego zbudowane są ściany ceramicznego wkładu filtra, wyłapuje je niemal w 100%. Dodatkowo ściany kanalików filtra, ich struktura uzupełniona jest o cząsteczki o katalitycznych właściwościach – tlenku glinu, tlenku ceru i wspomnianej drogocennej platyny. Mają one za zadanie związać i przereagować jak najwięcej związków tlenku azotu, węglowodorów oraz metali. Stopień konwersji jest niewielki, jednak należy nadmienić, że nie jest to główne zadanie filtrów. Najważniejsze jest akumulowanie i dopalanie sadzy pochodzącej ze spalin.

 
 
Umieszczony w maszynie, niezamontowany filtr DPF FAP
Jak wypalić DPF regeneracja filtra cząstek stałych

 

 


Wypalanie DPF i FAP - cena
ekologii


   W filtrach cząstek stałych nie ma nieograniczonej przestrzeni, więc dochodzi do sytuacji, w których filtr najzwyczajniej się zapełnia. Wtedy konieczne jest przepalenie DPF i zgromadzonej w filtrze FAP sadzy. Może odbywać się to na 3 różne sposoby. Pierwszym sposobem jest wymuszone przepalanie. Odbywa się ono w warunkach serwisowych. Poprzez komputer diagnostyczny zadawana jest sterownikowi procedura czyszczenia filtra, a komputer inicjuje proces. Odbywa się on w 3 etapach, a mianowicie rozgrzewania, dotrysku wypalającego i wygaszania. Właściwy przebieg procesu umożliwiony jest przez specyficzną pracę układu zasilania silnika, a mianowicie poprzez dodanie do cyklu pracy silnika dodatkowego wtrysku paliwa, a konkretnie w suwie wydechu. Wtedy to olej napędowy nie ma możliwości spłonąć w komorze spalania z racji zbyt niskiego ciśnienia kompresji i zostaje wyrzucony przez zawór na zewnątrz i przez kolektor trafia do filtra DPF. Dzięki temu temperatura wewnątrz filtra rośnie i dochodzi do zapłonu sadzy. Proces taki trwa kilkanaście minut i musi być ściśle kontrolowany, zwłaszcza w przypadku kiedy samochód jest intensywnie eksploatowany.

 
Wymontowany z Mazdy CX7 filtr cząstek stałych w maszynie przed regeneracją
Regenerowany filtr cząstek stałych Mazda CX7
 


Wypalanie DPF na postoju


   Wypalanie DPF na postoju poprzez czyszczenie aktywne. Odbywa się to na postoju, bez konieczności korzystania z serwisu. Zasada jest identyczna, jak w przypadku wymuszonego czyszczenia. Jedyną różnicą jest fakt, że to sam samochód informuje nas o konieczności przeprowadzenia takiego działania, na podstawie odczytów z sond i czujników. Dotrysk oleju napędowego w fazie wydechu ma jednak swoje znaczące minusy o których należy pamiętać. Niezbyt rzetelne podejście do tak ważnej kwestii może skończyć się poważnym uszkodzeniem samochodu. Nieszczelności i rozrzedzony olej silnikowy to dwa główne czynniki, które mają wpływ na skuteczność i zagrożenia procesu. A mianowicie olej napędowy, mimo że posiada pewne funkcje smarne, nie spełnia ich w stopniu takim jak olej silnikowy, a to prowadzi do powstawania tarcia i może uszkodzić turbinę. A od uszkodzonej turbiny, do tłoczenia tego rozrzedzonego oleju silnikowego do komory spalania i rozbiegania się silnika jest naprawdę bardzo blisko.
 
 
 
Filtr DPF z Chevroleta Epica po regeneracji
Zregenerowany filtr cząstek stałych Chevrolet Epica

 

 


Wypalanie pasywne

   Wypalanie pasywne to ostatnia forma czyszczenia filtra. Odbywa się ona podczas jazdy, na rozgrzanym i gotowym do jazdy pojeździe. Najbardziej charakterystyczna dla filtrów mokrych z powodu znacznie niższej temperatury inicjacji procesu wypalania. Dodatek ceryny do zbiornika paliwa sprawia, że temperatura w jakiej wypalają się spaliny, jest znacznie niższa, niż w przypadku filtra suchego. Dlatego też możliwe jest wypalanie sadzy w czasie jazdy. Zalecane jest, aby po inicjacji procesu nie zmniejszać prędkości obrotowej silnika poniżej 3000-3500 obrotów, a prędkości samochodu poniżej 50 km/h. Warto tu dodać, że procesu wypalania nie można przeprowadzać w nieskończoność, a szczególnie w mokrych filtrach będzie zbierać się popiół pozostały po wypaleniu zanieczyszczeń. Tego popiołu nie można pozbyć się bez demontażu filtra, a pochodzi on głównie ze wspomnianego tlenku ceru, dostrzykiwanego do oleju napędowego. Wtedy niestety nie pozostaje nam nic innego jak demontaż filtra i zwrócenie się o pomoc do firmy zajmującej się regeneracją DPF.

 
Jeśli znalazłeś ten artykuł, czy nie szukałeś przypadkiem:
- wypalanie DPF opel insignia
- wypalanie DPF Passat B6
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.83

Komentarze

Randomowy Typ 2019-01-24 13:54:07

Ja się boje wypalania dlatego wysyłam do pracowni która robi profesjonalne czyszczenie w setkach urządzeń i nie martwie się niczym, zwłaszcza, że już 30k kilometrów od czyszczenia i nawet sadzy nie komunikowało

Denzo152 2019-01-22 15:18:39

Git artykuł! Może ktoś zarzuci jeszcze troszkę info na temat ile obrotów ma mieć auto na postoju podczas wypalania?

Lansia 2019-01-18 15:43:59

Dobrze się dowiedzieć o takich metodach. Swój filtr właśnie wysyłam do regeneracji i dzięki temu artykułowi wiem co i jak. :)

Romek 2019-01-25 10:17:06

U mnie tak mniej więcej co 500 km trzeba wypalać? Jak sądzicie, tak powinno być?

Cośtam wiem 2019-01-29 15:45:25

@DENZO Zależy od auta, trzymaj tak, jakbyś miał zmienić bieg na wyższy już.

Andrzejek 2019-01-28 10:28:48

Wypalać najlepiej wtedy jak się kontrolka dpf zapali no nie?

Asiula 2019-01-22 13:48:29

No tak niestety jest Mariuszku, zwłaszcza jak większość czasu jeździsz po mieście to wtedy zapychają się niesamowicie, z wyjątkiem FAP - czyli filtrow z citroenów - miałam taki to wiem.

Mariusz 2019-01-16 15:52:35

O czymś takimi jak filtr DPF dowiedizałem się dopiero gdy kupiłem diesla. Aktualnie oddałem do regeneracji, bo przejechane kilometry zrobiły swoje z filtrem.

maniak 2019-01-23 11:09:08

Co jaki czas najlepiej wypalać swojego dpf? Podpowie ktoś.

gruszkapietruszka 2019-01-29 08:42:27

O proszę, dobrze wiedzieć co i jak :D Dzięki !

Marian 2019-02-05 08:38:38

No nestety, jak już się popiły w filtrze zrobią, to wypalanie nie da rady i trzeba regenerować.

justysia22 2019-01-23 09:38:55

Tylko regeneracja, najlepsze efekty i dobra cena! Sama swój filtr regenerowałałam i jestem bardzo zadowolona!

Kaźmirz 2019-01-30 10:08:13

Irekmirek pewnie, że regeneracja lepsza!

iluzjonek14 2019-01-28 08:42:01

Regenerację u was będę polecać każdemu. Nie dość, że cena super, to jeszcze jaki efekt! :)

Dezyderiusz 2019-02-01 15:43:25

@Kaźmirz no to raczej, tylko regeneracja, żadne wypalanie. Pozdro!

Stefan 2019-02-04 13:45:03

Wypalanie to nie jest regeneracja, wypalanie tylko w samochodzie i to się nazywa dopalania, regeneracja tylko wodna.

Irekmirek 2019-01-24 12:38:52

To w końcu wypalanie czy regeneracja? Co lepsze?

Doraźny 2019-01-31 14:07:48

@magda ohhh jeeejku no i co? Wypalisz sobie teraz dpfa ?

Adćko 2019-01-24 15:09:54

Jeździć autem z dpfem tylko po mieście to faktyczne nieciekawa sytuacja, trzeba raz na jakiś czas przegonić autko w dłuższą trasę, żeby się tak często nie zapychały te filtry.

Darek 2019-01-29 10:20:03

Najlepiej w trasie przepalić, skuteczniejsze to!

Rezolutny Ziom 2019-01-25 12:15:14

Oczywiście że regeneracja jest lepsza bo pozwala usunąć 99,9% zanieczyszczeń więc w zasadzie dostajesz nowy filtr, ale za to musisz zapłacić a wypalanie możesz sobie zrobić sam, na autostradzie lub na postoju, ale odradzam pod domem, bo ślady zostają.

Misha 2019-01-21 15:41:22

Cudownie! Mogę w końcu zrobić to sama! :D

monikczka 2019-01-22 09:09:35

Słyszałam cos kiedyś o wypalaniu DPF-a, ale po przeczytaniu tego artykułu już wiem wszystko!

henryko21 2019-01-30 08:42:40

To wypalanie pasywne chyba najskuteczniejsze co? :)

Dominik 2019-01-23 13:48:53

Ale fajna maszyna do czyszczenia DPF, gdzie można sobie taką kupić?

Zenek M 2019-01-31 14:06:18

Polecam takie wypalanie filtra cząstek stałych przeprowadzać z daleka od domu

Głowaczów Rządzi 2019-01-28 11:52:15

@Denzo152 trochę zależy od auta, powyżej 3 tysięcy najlepiej. w momencie jakbyś miał już zmieniać bieg na wyższy, to nie zmieniaj i daj mu jeszcze 5 km na godzinę więcej i trzymaj go tak z 15 minut

magda 2019-01-22 11:03:43

Wypalanie? Pierwszy raz słyszę o czymś takim.

kierowca-bombowca 2019-01-31 15:46:00

@Adćko dokładnie, taka jazda na krótkie dystanse to zabójstwo dla DPF-a. Dlatego wypad za miasto, też się przyda od czasu do czasu.

Damianek 2019-02-08 14:51:13

@Dominik i jak dowiedziałeś się, gdzie można takie maszyny kupić? Bo też jestem zainteresowany tym tematem.

imie 2019-02-13 11:27:57

środa minie tydzień zginie i w sobotę wypalimy dpfka :D

Kostek 2019-02-04 15:38:03

@Zenek M Najepiej to jednak oddać go w ręce fachoców, i po problemie. Pozdro.

Smycek 2019-02-11 12:16:34

Słuchajcie, mój brat jest mechanikiem, gadałem z nim o tym, co lepsze, czy wypalanie czy regeneracja i mówi, że sto razy lepiej jest regenerować. Regeneracja pożegna nasz problem z dpf na długie lata.

syndykat 2019-02-14 10:07:06

ja to tylko regeneracja, już raz sobie wypaliłem dpf i nigdy więcej tego nie zrobię

Magda 2019-02-01 13:20:44

Yyy... a to się nie wypala jak się zapcha? Wypalanie DPF zresztą jest już chyba nielegalne... czy coś źle zrozumiałam?

adrian 2019-02-14 11:51:07

Takich porządnych maszyn do dpf to chyba w Polsce nie kupicie.

bombelek 2019-02-05 10:12:43

Szkoda, że nie daliście dla porównania zdjęć z wyczyszczonym i całkowicie zapchanym dpfem. By klient miał fajne porównanie wtedy....

@JAAA 2019-02-11 13:26:09

No dokładnie, samochody teraz są tak konstruowane żeby same się pozbywały tego brudu ze środka.

jaś fasola 2019-02-01 14:21:26

@Dominik też bym własnie chciał wiedzieć gdzie takie maszyny do dpf się kupuję, mam swój zakład i myślę go rozwinąć o usługę regeneracji dpf.

krzysiaczek 2019-02-12 09:53:49

To ja sobie w takim razie sam wypale mojego dpfa :D A już zacząłem kasę odkładać na mechanika, ale super, że można samemu sobie to zrobić :)

majamila 2019-02-15 09:44:19

Dobrze, że konstruktorzy pomyśleli o takim rozwiązaniu :)

Eniu 2019-02-15 10:49:00

A w autach na benzynę też można filtr wypalać???

Sewcio 2019-02-06 08:42:54

Ja jednak ze swojej strony to polecam opcję regeneracji, cena tu u was bardzo dobra, a efekty najlepsze, w porówaniu do wypalania.

ukulele 2019-02-12 13:33:53

Alku nie przywraca w stu procentach, zejdź na ziemię :D

Danielek 2019-02-06 11:58:17

Jeśli myślicie, że wypalanie pożegna Wasz problem to jesteście w błędzie, najlepszą opcją jest regeneracja w serwisie.

Jaaa 2019-02-04 14:06:22

@Romek U mnie też wypalanie dpf tak średnio co 500/600 km następuje i to jest normalne, nie ma co się bać.

racjonalny 2019-02-13 09:57:34

@Alku w stu procentach będziesz miał jak se kupisz nowy dpf :)

Alku 2019-02-07 15:33:47

Regeneracja w stu procentach przywraca sprawność dpfa, nie ma co się w wypalanie bawić, dobrze radze...pozdrawiam

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

29 sierpnia 2018

DPF - co to jest, jak to wygląda, ile to kosztuje?

DPF – co to jest, jak to wygląda, ile to kosztuje?   DPF...

29 sierpnia 2018

Jak wygląda zapchany DPF? - Objawy

Jak wygląda zapchany DPF objawy   Jak wygląda zapchany...

29 sierpnia 2018

Ile kosztuje filtr DPF CENA?

Ile kosztuje filtr DPF? – CENA   Ile kosztuje filtr...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer