Subpage photo

Jak wypalić DPF, czyli regeneracja filtra cząstek stałych

Tomasz Wojtak
Czas przeczytania tekstu: 4 minuty
E-mail Skopiuj link
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.86

   Niewiele osób wie, że w każdym niemal dieslu, w każdym samochodzie wyposażonym w silnik wysokoprężny ukryta jest całkiem spora ilość metali szlachetnych i bynajmniej nie mamy na myśli srebrzonych styków wtyków elektroniki. Wewnątrz każdego nowoczesnego diesla, kierowca staje się dumnym właścicielem sporej ilości platyny, choć należy nadmienić, że w dość rozproszonej formie. Gdzie w samochodzie można znaleźć platynę i metale ziem rzadkich? Oczywiście w DPF-ie.


Funkcje DPF i FAP


   Głównym i najważniejszym celem istnienia filtra cząstek stałych jest usuwanie ze spalin cząstek sadzy "oblepionych" innymi zanieczyszczeniami. Ponieważ średnica cząsteczek tych zanieczyszczeń jest zazwyczaj większa niż 0,09 mikrometra, porowata struktura węglika krzemu z którego zbudowane są ściany ceramicznego wkładu filtra, wyłapuje je niemal w 100%. Dodatkowo ściany kanalików filtra, ich struktura uzupełniona jest o cząsteczki o katalitycznych właściwościach – tlenku glinu, tlenku ceru i wspomnianej drogocennej platyny. Mają one za zadanie związać i przereagować jak najwięcej związków tlenku azotu, węglowodorów oraz metali. Stopień konwersji jest niewielki, jednak należy nadmienić, że nie jest to główne zadanie filtrów. Najważniejsze jest akumulowanie i dopalanie sadzy pochodzącej ze spalin.

 
 
Umieszczony w maszynie, niezamontowany filtr DPF FAP
Jak wypalić DPF regeneracja filtra cząstek stałych

 

 


Wypalanie DPF i FAP - cena
ekologii


   W filtrach cząstek stałych nie ma nieograniczonej przestrzeni, więc dochodzi do sytuacji, w których filtr najzwyczajniej się zapełnia. Wtedy konieczne jest przepalenie DPF i zgromadzonej w filtrze FAP sadzy. Może odbywać się to na 3 różne sposoby. Pierwszym sposobem jest wymuszone przepalanie. Odbywa się ono w warunkach serwisowych. Poprzez komputer diagnostyczny zadawana jest sterownikowi procedura czyszczenia filtra, a komputer inicjuje proces. Odbywa się on w 3 etapach, a mianowicie rozgrzewania, dotrysku wypalającego i wygaszania. Właściwy przebieg procesu umożliwiony jest przez specyficzną pracę układu zasilania silnika, a mianowicie poprzez dodanie do cyklu pracy silnika dodatkowego wtrysku paliwa, a konkretnie w suwie wydechu. Wtedy to olej napędowy nie ma możliwości spłonąć w komorze spalania z racji zbyt niskiego ciśnienia kompresji i zostaje wyrzucony przez zawór na zewnątrz i przez kolektor trafia do filtra DPF. Dzięki temu temperatura wewnątrz filtra rośnie i dochodzi do zapłonu sadzy. Proces taki trwa kilkanaście minut i musi być ściśle kontrolowany, zwłaszcza w przypadku kiedy samochód jest intensywnie eksploatowany.

 
Wymontowany z Mazdy CX7 filtr cząstek stałych w maszynie przed regeneracją
Regenerowany filtr cząstek stałych Mazda CX7
 


Wypalanie DPF na postoju


   Wypalanie DPF na postoju poprzez czyszczenie aktywne. Odbywa się to na postoju, bez konieczności korzystania z serwisu. Zasada jest identyczna, jak w przypadku wymuszonego czyszczenia. Jedyną różnicą jest fakt, że to sam samochód informuje nas o konieczności przeprowadzenia takiego działania, na podstawie odczytów z sond i czujników. Dotrysk oleju napędowego w fazie wydechu ma jednak swoje znaczące minusy o których należy pamiętać. Niezbyt rzetelne podejście do tak ważnej kwestii może skończyć się poważnym uszkodzeniem samochodu. Nieszczelności i rozrzedzony olej silnikowy to dwa główne czynniki, które mają wpływ na skuteczność i zagrożenia procesu. A mianowicie olej napędowy, mimo że posiada pewne funkcje smarne, nie spełnia ich w stopniu takim jak olej silnikowy, a to prowadzi do powstawania tarcia i może uszkodzić turbinę. A od uszkodzonej turbiny, do tłoczenia tego rozrzedzonego oleju silnikowego do komory spalania i rozbiegania się silnika jest naprawdę bardzo blisko.
 
 
 
Filtr DPF z Chevroleta Epica po regeneracji
Zregenerowany filtr cząstek stałych Chevrolet Epica

 

 


Wypalanie pasywne

   Wypalanie pasywne to ostatnia forma czyszczenia filtra. Odbywa się ona podczas jazdy, na rozgrzanym i gotowym do jazdy pojeździe. Najbardziej charakterystyczna dla filtrów mokrych z powodu znacznie niższej temperatury inicjacji procesu wypalania. Dodatek ceryny do zbiornika paliwa sprawia, że temperatura w jakiej wypalają się spaliny, jest znacznie niższa, niż w przypadku filtra suchego. Dlatego też możliwe jest wypalanie sadzy w czasie jazdy. Zalecane jest, aby po inicjacji procesu nie zmniejszać prędkości obrotowej silnika poniżej 3000-3500 obrotów, a prędkości samochodu poniżej 50 km/h. Warto tu dodać, że procesu wypalania nie można przeprowadzać w nieskończoność, a szczególnie w mokrych filtrach będzie zbierać się popiół pozostały po wypaleniu zanieczyszczeń. Tego popiołu nie można pozbyć się bez demontażu filtra, a pochodzi on głównie ze wspomnianego tlenku ceru, dostrzykiwanego do oleju napędowego. Wtedy niestety nie pozostaje nam nic innego jak demontaż filtra i zwrócenie się o pomoc do firmy zajmującej się regeneracją DPF.

 
Jeśli znalazłeś ten artykuł, czy nie szukałeś przypadkiem:
- wypalanie DPF opel insignia
- wypalanie DPF Passat B6

Komentarze

Mariusz 2019-01-16 15:52:35

O czymś takimi jak filtr DPF dowiedizałem się dopiero gdy kupiłem diesla. Aktualnie oddałem do regeneracji, bo przejechane kilometry zrobiły swoje z filtrem.

0
Lansia 2019-01-18 15:43:59

Dobrze się dowiedzieć o takich metodach. Swój filtr właśnie wysyłam do regeneracji i dzięki temu artykułowi wiem co i jak. :)

2
Misha 2019-01-21 15:41:22

Cudownie! Mogę w końcu zrobić to sama! :D

1
monikczka 2019-01-22 09:09:35

Słyszałam cos kiedyś o wypalaniu DPF-a, ale po przeczytaniu tego artykułu już wiem wszystko!

-3
magda 2019-01-22 11:03:43

Wypalanie? Pierwszy raz słyszę o czymś takim.

3
Asiula 2019-01-22 13:48:29

No tak niestety jest Mariuszku, zwłaszcza jak większość czasu jeździsz po mieście to wtedy zapychają się niesamowicie, z wyjątkiem FAP - czyli filtrow z citroenów - miałam taki to wiem.

-4
Denzo152 2019-01-22 15:18:39

Git artykuł! Może ktoś zarzuci jeszcze troszkę info na temat ile obrotów ma mieć auto na postoju podczas wypalania?

3
justysia22 2019-01-23 09:38:55

Tylko regeneracja, najlepsze efekty i dobra cena! Sama swój filtr regenerowałałam i jestem bardzo zadowolona!

0
maniak 2019-01-23 11:09:08

Co jaki czas najlepiej wypalać swojego dpf? Podpowie ktoś.

8
Dominik 2019-01-23 13:48:53

Ale fajna maszyna do czyszczenia DPF, gdzie można sobie taką kupić?

2
Irekmirek 2019-01-24 12:38:52

To w końcu wypalanie czy regeneracja? Co lepsze?

0
Randomowy Typ 2019-01-24 13:54:07

Ja się boje wypalania dlatego wysyłam do pracowni która robi profesjonalne czyszczenie w setkach urządzeń i nie martwie się niczym, zwłaszcza, że już 30k kilometrów od czyszczenia i nawet sadzy nie komunikowało

-3
Adćko 2019-01-24 15:09:54

Jeździć autem z dpfem tylko po mieście to faktyczne nieciekawa sytuacja, trzeba raz na jakiś czas przegonić autko w dłuższą trasę, żeby się tak często nie zapychały te filtry.

3
Romek 2019-01-25 10:17:06

U mnie tak mniej więcej co 500 km trzeba wypalać? Jak sądzicie, tak powinno być?

3
Rezolutny Ziom 2019-01-25 12:15:14

Oczywiście że regeneracja jest lepsza bo pozwala usunąć 99,9% zanieczyszczeń więc w zasadzie dostajesz nowy filtr, ale za to musisz zapłacić a wypalanie możesz sobie zrobić sam, na autostradzie lub na postoju, ale odradzam pod domem, bo ślady zostają.

-3
iluzjonek14 2019-01-28 08:42:01

Regenerację u was będę polecać każdemu. Nie dość, że cena super, to jeszcze jaki efekt! :)

-1
Andrzejek 2019-01-28 10:28:48

Wypalać najlepiej wtedy jak się kontrolka dpf zapali no nie?

-1
Głowaczów Rządzi 2019-01-28 11:52:15

@Denzo152 trochę zależy od auta, powyżej 3 tysięcy najlepiej. w momencie jakbyś miał już zmieniać bieg na wyższy, to nie zmieniaj i daj mu jeszcze 5 km na godzinę więcej i trzymaj go tak z 15 minut

-1
gruszkapietruszka 2019-01-29 08:42:27

O proszę, dobrze wiedzieć co i jak :D Dzięki !

1
Darek 2019-01-29 10:20:03

Najlepiej w trasie przepalić, skuteczniejsze to!

-2
Cośtam wiem 2019-01-29 15:45:25

@DENZO Zależy od auta, trzymaj tak, jakbyś miał zmienić bieg na wyższy już.

-5
henryko21 2019-01-30 08:42:40

To wypalanie pasywne chyba najskuteczniejsze co? :)

0
Kaźmirz 2019-01-30 10:08:13

Irekmirek pewnie, że regeneracja lepsza!

3
Zenek M 2019-01-31 14:06:18

Polecam takie wypalanie filtra cząstek stałych przeprowadzać z daleka od domu

1
Doraźny 2019-01-31 14:07:48

@magda ohhh jeeejku no i co? Wypalisz sobie teraz dpfa ?

-4
kierowca-bombowca 2019-01-31 15:46:00

@Adćko dokładnie, taka jazda na krótkie dystanse to zabójstwo dla DPF-a. Dlatego wypad za miasto, też się przyda od czasu do czasu.

-1
Magda 2019-02-01 13:20:44

Yyy... a to się nie wypala jak się zapcha? Wypalanie DPF zresztą jest już chyba nielegalne... czy coś źle zrozumiałam?

-3
jaś fasola 2019-02-01 14:21:26

@Dominik też bym własnie chciał wiedzieć gdzie takie maszyny do dpf się kupuję, mam swój zakład i myślę go rozwinąć o usługę regeneracji dpf.

1
Dezyderiusz 2019-02-01 15:43:25

@Kaźmirz no to raczej, tylko regeneracja, żadne wypalanie. Pozdro!

3
Stefan 2019-02-04 13:45:03

Wypalanie to nie jest regeneracja, wypalanie tylko w samochodzie i to się nazywa dopalania, regeneracja tylko wodna.

-4
Jaaa 2019-02-04 14:06:22

@Romek U mnie też wypalanie dpf tak średnio co 500/600 km następuje i to jest normalne, nie ma co się bać.

-4
Kostek 2019-02-04 15:38:03

@Zenek M Najepiej to jednak oddać go w ręce fachoców, i po problemie. Pozdro.

-1
Marian 2019-02-05 08:38:38

No nestety, jak już się popiły w filtrze zrobią, to wypalanie nie da rady i trzeba regenerować.

-8
bombelek 2019-02-05 10:12:43

Szkoda, że nie daliście dla porównania zdjęć z wyczyszczonym i całkowicie zapchanym dpfem. By klient miał fajne porównanie wtedy....

4
Sewcio 2019-02-06 08:42:54

Ja jednak ze swojej strony to polecam opcję regeneracji, cena tu u was bardzo dobra, a efekty najlepsze, w porówaniu do wypalania.

Danielek 2019-02-06 11:58:17

Jeśli myślicie, że wypalanie pożegna Wasz problem to jesteście w błędzie, najlepszą opcją jest regeneracja w serwisie.

Alku 2019-02-07 15:33:47

Regeneracja w stu procentach przywraca sprawność dpfa, nie ma co się w wypalanie bawić, dobrze radze...pozdrawiam

Damianek 2019-02-08 14:51:13

@Dominik i jak dowiedziałeś się, gdzie można takie maszyny kupić? Bo też jestem zainteresowany tym tematem.

Smycek 2019-02-11 12:16:34

Słuchajcie, mój brat jest mechanikiem, gadałem z nim o tym, co lepsze, czy wypalanie czy regeneracja i mówi, że sto razy lepiej jest regenerować. Regeneracja pożegna nasz problem z dpf na długie lata.

@JAAA 2019-02-11 13:26:09

No dokładnie, samochody teraz są tak konstruowane żeby same się pozbywały tego brudu ze środka.

krzysiaczek 2019-02-12 09:53:49

To ja sobie w takim razie sam wypale mojego dpfa :D A już zacząłem kasę odkładać na mechanika, ale super, że można samemu sobie to zrobić :)

ukulele 2019-02-12 13:33:53

Alku nie przywraca w stu procentach, zejdź na ziemię :D

racjonalny 2019-02-13 09:57:34

@Alku w stu procentach będziesz miał jak se kupisz nowy dpf :)

imie 2019-02-13 11:27:57

środa minie tydzień zginie i w sobotę wypalimy dpfka :D

syndykat 2019-02-14 10:07:06

ja to tylko regeneracja, już raz sobie wypaliłem dpf i nigdy więcej tego nie zrobię

adrian 2019-02-14 11:51:07

Takich porządnych maszyn do dpf to chyba w Polsce nie kupicie.

majamila 2019-02-15 09:44:19

Dobrze, że konstruktorzy pomyśleli o takim rozwiązaniu :)

Eniu 2019-02-15 10:49:00

A w autach na benzynę też można filtr wypalać???

purpurowa 2019-02-18 10:41:29

To wypalanie to także regeneracja?

kosterski 2019-02-18 11:53:58

@Romek u mnie tak samo - dpf się tak średnio co 500/600 km się wypala :)

Alan 2019-02-19 10:00:31

@Eniu o też jestem ciekaw czy gpfy się wypala?

web27 2019-02-20 10:23:19

A podczas wypalania filtra fap w Peugeocie 807 2.2 HDI jakie trzymać obroty najlepiej? Bo ja się boje, żeby bardzo nie skatować silnika ;)

kic567 2019-02-21 10:27:03

Witam! A to prawda, że odwlekanie z regeneracją filtra dpf może doprowadzić nawet do zatarcia silnika? :O

1
GRUBY 2019-02-21 11:06:00

DPF się wypala ale FAP nie można wypalać. Tak czytałem

Helu 2019-02-22 10:59:23

@syndykat o jeju! A co się stało podczas wypalania dpf??

Takku 2019-02-25 10:32:35

@Irekmirek a powiedz kolego co się dokładnie dzieje z Twoim filtrem dpf. Wtedy pomożemy czy za darmo sobie wypalisz, czy jednak do regeneracji bd musiał oddać :)

miko 2019-02-26 10:21:20

Nie trzeba się bać wypalania, nie ma żadnych złych konsekwencji, jetsem mechanikiem i wypalam wielokrotnie dpfy, nigdy nic się nie stało na źle.

dad56 2019-02-27 12:07:05

@Alku nie zgadzam, ponieważ wypalanie dpf też dużo daje...no i niestety nie każdego stać od razu na regenerację

karolll 2019-02-28 10:52:39

@kosterski u mnie pierwszy raz po 700 km, a tym razem już po 400 km dpf zaczął się wypalać.

magik 2019-03-04 11:30:05

Zamiast bawić się tym wypalaniem, które na bardzo krótko pomaga, to lepiej oddajcie swój filtr dpf do regeneracji - dobrze Wam radze :)

Grzesiek78 2019-03-05 14:24:07

@Danielek a co Ty to mówisz?!! Ja ostatnio wypalałem mojego dpfa i problem z głowy.

macho2 2019-03-06 15:10:11

Nie moi drodzy regeneracja a wypalanie to dwie inne sprawy.

Ziburek214 2019-03-11 08:56:14

Takie wypalanie pasywne, to można samemu zrobić prawda?

doradca jasio 2019-03-11 14:07:20

@Randomowy Typ nie masz się co bać kolego wypalania dpf, przede wszystkim nic Cię to nie kosztuje, a za regenerację musisz sporo zapłacić.

Arturo123 2019-03-12 08:48:08

No jak są popioły w filtrze, to wypalanie nic już nie da, trzeba od razu jechać na regenerację.

tadzio 2019-03-12 12:14:42

Czy oprócz określonych obrotów trzeba jeszcze o czymś pamiętać, aby proces wypalanie dpf przeszedł prawidłowo?

JKamil 2019-03-13 08:41:42

@purpurowa Wypalanie i regeneracja to dwie różne usługi. Wypalasz sadzę, a podczas regeneracji/czyszczenia usuwasz popioły.

RadekH 2019-03-13 13:38:13

@miko no tak, ale Pan jest mechanikiem, a my zwykli ludzie to nie wiemy co i jak, na pewno nie ma żadnego ryzyka podczas wypalania dpf?

Ewlina 2019-03-14 08:45:27

Super artykuł o filtrach. Polecam.

Janek 2019-03-15 08:41:04

Ja też polecam ze swojej strony regenerację, efekty super, filtr jak nowy.

Ryszard Skorek 2019-07-14 09:16:48

 Filtr DPF/FAP wypala się SAM !! Filtr bez dodatku Eloys wypala się sterowanym czasem przez sterownik 1.Wącza się na krótko proces wypalania (kilka sekund) 2.Po małej przerwie,włącza się właściwe wypalanie filtra 3.Przy wypalaniu włącza się : ogrzewanie lusterek zewnętrznych,ogrzewanie tylnej i przedniej szyby, zamyka się przepływ powietrza przez interkooler i zawór otwiera by-pass,następuje dodatkowy wtrysk paliwa przy otwartych zaworach wydechowych. 4.DPF/FAP wypalanie włącza po przebiegu co około 250 - 300 km i trwa kilkanaście minut jazdy 5.Wypala się nawet przy 2.000/min lecz dłużej to trwa (bez przerw jazdy) widać po zwiększonej temperaturze silnika.Przy obr.2.500 - 4.000 / obr/min wypali się prędzej,gdyż prędzej się nagrzewa filtr. Proponuję zamontować przy lewym lusterku maleńką diodę na 12 V i podłączyć w lusterku do przewodów od płytki grzania lusterka - pozwoli to kontrolować wypalanie. 

1
LU 23567 2019-08-23 08:31:19

Czyli jednak nie trzeba poddawać filtra regeneracji, gdy sam się wypala?

mhm 2019-08-28 11:27:34

A czy wypalanie podlega procesowi regeneracji?

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

12 września 2019

Wypalanie DPF Ford – część 23

Wypalanie DPF Ford – część 22   Czym zajmuje...

11 września 2019

Wypalanie DPF Chrysler – część 22

Wypalanie DPF Chrysler - część 22   Wybrane modele...

11 września 2019

Wypalanie DPF Subaru – część 21

Wypalanie DPF Subaru – część 21   Na temat tego,...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer