Subpage photo

Jak wypalić reaktor katalityczny?

Aleksandra Cubera
Czas przeczytania tekstu: 2 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5
Jak wypalić reaktor katalityczny?
Jak wypalić reaktor katalityczny?

Reaktor katalityczny nie jest filtrem cząstek stałych, więc wypalanie nie wchodzi w grę, zwłaszcza że jego praca i tak odbywa się w bardzo wysokiej temperaturze. Gdyby miała ona wzrosnąć bardziej, to groziłoby to uszkodzeniem wkładu, a nawet wybuchem. Jeśli jednak podejmiesz się takich prób, to możesz zaszkodzić swojemu podzespołowi, doprowadzając do trwałych uszkodzeń, przez co wymagana będzie jego wymiana. Katalizator jest drogim elementem, więc lepiej nie przyczyniać się do powstania usterek. Najlepiej od razu zareagować, gdy zauważysz niepokojące objawy, bo często fachowa regeneracja pomaga w przywróceniu parametrów i przedłużeniu jego żywotności.

Czyszczenie katalizatora i DPF — sposoby, koszty — Czyszczenie katalizatora Kretem

Najpopularniejszymi sposobami czyszczenia zarówno filtra cząstek stałych, jak i konwertera katalitycznego są: mycie hydrodynamiczne w specjalistycznej maszynie w ASO oraz zastosowanie preparatów dedykowanych właśnie tym podzespołom. Koszt regeneracji w serwisie wynosi około 500 złotych i jest to najefektywniejsza metoda udrożnienia katalizatora i DPF. Czyszczenie w domowych warunkach może być skuteczne, jeśli nie nagromadziło się w nich dużo zanieczyszczeń, a także jest o wiele tańsze. Nie zalecamy jednak podejmować prób czyszczenia obu elementów Kretem, bo tylko można bardziej pogorszyć sytuację i mechanicznie uszkodzić wkłady oraz wypłukać metale szlachetne, jakie się wewnątrz znajdują.

1. Reaktor katalityczny (katalizator) - Czyszczenie katalizatora bez demontażu

Konwerter katalityczny jest jednym z elementów układu wydechowego, którego zadaniem jest ograniczenie szkodliwych związków chemicznych (tlenku węglą, azotu oraz węglowodorów) znajdujących się w spalinach emitowanych przez pracującą jednostkę napędową. Zachodzą w nim reakcje utleniające i redukujące, a także utleniająco-redukujące w silnikach benzynowych. Element ten jest podatny na uszkodzenia zwłaszcza mechaniczne, więc staraj się nie najeżdżać na kałuże i nie uderzaj w krawężniki lub inne tego typu podwyższenia. Z czasem może się on zapchać i jest to całkowicie normalne, dlatego warto pomyśleć o skutecznej regeneracji, aby przywrócić mu parametry. Do tego może wykorzystać ogólnodostępny na rynku preparat Liqui Moly, który musisz zaaplikować zgodnie ze wskazówkami na opakowaniu i nie jest konieczny demontaż podzespołu z układu wydechowego albo od razu umówić się na wizytę w ASO na czyszczenie hydrodynamiczne z demontażem.

Reaktor katalityczny (katalizator) - Czyszczenie katalizatora bez demontażu
Reaktor katalityczny (katalizator) - Czyszczenie katalizatora bez demontażu

2. Filtr cząstek stałych DPF a katalizator — Czyszczenie katalizatora benzyna

Mimo tego, że wiele osób twierdzi, że katalizator i filtr DPF to praktycznie takie same podzespoły, to jest to błędne stwierdzenie. Oba różnią się budową, działaniem i awaryjnością. Reaktora katalitycznego wypalić nie można, a jeśli pojazd jest odpowiednio eksploatowany, to mógłby wytrzymać cały ten okres. Filtr cząstek stałych jest nieco bardziej wymagający, ponieważ jego po pewnym czasie należy oczyścić metodą wypalania oraz raz na jakiś czas w serwisie. Jeżeli okaże się, że wymagane będzie oczyszczenie katalizatora w dieslu czy w benzynie, to mycie hydrodynamiczne jest najlepsze.

Aleksandra Cubera
Czas przeczytania tekstu: 2 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5

Komentarze

Markopolo 2022-07-28 10:46:53

Nie no jakie wypalanie katalizatora... tylko czyszczenie albo wymiana...

Ewe7803 2022-07-28 10:48:31

Wypalanie katalizatora kończy się różnym skutkiem, więc dobrze, że ktoś o tym napisał

Egon 2022-07-28 11:31:00

Wypalić reaktora się nie da, ale czyszczenie pomaga, więc warto się zdecydować

0
Olek 2022-07-28 11:33:37

Ja nie mam pojęcia o mechanice, więc wypalenie filtra zleciłam fachowcom w Bosch Service.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

12 sierpnia 2022

Jak wygląda uszkodzony DPF?

Jak wygląda uszkodzony DPF? Uszkodzony DPF może mieć pę...

12 sierpnia 2022

Czy katalizator jest niezbędny?

Czy katalizator jest niezbędny? W świetle prawa katalizator j...

11 sierpnia 2022

Na czym polega naprawa katalizatora?

Na czym polega naprawa katalizatora? W celu odzyskania...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer