W większości nowoczesnych samochodów proces wypalania filtra DPF odbywa się automatycznie. Silnik osiąga wysoką temperaturę, a komputer sterujący pojazdem aktywuje wypalanie, kiedy filtr jest zapchany. Aby umożliwić prawidłową regenerację, należy jechać samochodem przez około 20-30 minut w umiarkowanym tempie (około 60-80 km/h), co pozwala na podgrzanie spalin do temperatury 600°C, niezbędnej do spalenia sadzy. Wypalanie filtra można także przeprowadzić na postoju. Proces ten polega na zaparkowaniu pojazdu w bezpiecznym miejscu, z dala od ludzi, a następnie zwiększeniu obrotów silnika do poziomu 2500-3500 obrotów na minutę i utrzymaniu ich przez kilka minut. W tym czasie sterownik silnika dostarcza dodatkową dawkę paliwa, co powoduje podgrzanie spalin do odpowiedniej temperatury, umożliwiając spalenie zgromadzonej sadzy w filtrze.

Co się stanie, gdy zgaszę silnik podczas wypalania DPF?
Zgaszenie silnika podczas wypalania DPF może przerwać cały proces regeneracji filtra, który polega na podgrzewaniu spalin do wysokiej temperatury w celu spalenia zgromadzonej sadzy. Jeśli jednostka napędowa ostanie wyłączona przed zakończeniem regeneracji, proces ten nie zostanie ukończony, co skutkuje pozostawieniem sadzy w filtrze. To prowadzi do dalszego zapychania, co może pogorszyć sprawność komponentu i prowadzić do uszkodzenia struktury DPF. Ponadto, przerwanie wypalania może powodować awarie systemu, ponieważ komputer sterujący silnikiem zarejestruje błąd. W takim przypadku filtr może wymagać profesjonalnego czyszczenia w serwisie, co wiąże się z dodatkowymi kosztami.
Po czym poznać, że filtr DPF jest zapchany?

Jeśli filtr DPF w Twoim aucie jest zapchany, możesz zauważyć poniższe objawy:
1. Kontrolka filtra cząstek stałych – najczęstszym sygnałem, że filtr DPF jest zapchany, jest zapalenie się symbolu w kształcie DPF na desce rozdzielczej. Jest to wskazanie, że system sterowania silnika wykrył problem z komponentem.
2. Wzrost zużycia paliwa – zapchany filtr DPF powoduje, że silnik musi pracować ciężej, co prowadzi do zwiększonego zapotrzebowania na olej napędowy.
3. Spadek mocy silnika – jeśli DPF jest zanieczyszczony, samochód może tracić na mocy, zwłaszcza podczas jazdy pod górkę.
4. Problemy z przyspieszaniem – często, gdy podzespół jest zapchany, samochód może mieć trudności z przyspieszeniem, szczególnie podczas jazdy w wyższych prędkościach.
5. Dymienie z wydechu – zapchany DPF może prowadzić do nadmiernego dymienia z rury wydechowej, zazwyczaj dym ma kolor czarny lub biały.
Czy filtr DPF wypali się na wolnych obrotach?
Filtr DPF zazwyczaj nie wypali się na wolnych obrotach. Proces wypalania wymaga wysokich temperatur, które są osiągane głównie podczas jazdy na wyższych obrotach i z odpowiednią prędkością. Na wolnych obrotach temperatura w spalinach jest zwykle zbyt niska, aby rozpocząć lub kontynuować efektywny proces regeneracji. Z tego powodu, jeśli samochód nie jest w stanie osiągnąć odpowiednich warunków pracy, może dojść do zapchania filtra DPF, a proces wypalania nie zostanie zakończony.
Komentarze