Współczesne pojazdy wyposażone w silniki wysokoprężne są coraz bardziej zaawansowane technologicznie. Jednym z najważniejszych elementów takich silników są filtry cząstek stałych, które mają na celu znaczące ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Wśród nich wyróżnia się dwa główne typy: DPF i FAP.
DPF (Diesel Particulate Filter) to filtr cząstek stałych stosowany w silnikach diesla, którego zadaniem jest zatrzymywanie sadzy powstającej w procesie spalania paliwa. Jest to filtr suchy, co oznacza, że nie wykorzystuje dodatkowych substancji chemicznych do regeneracji. Regeneracja filtra DPF polega na osiągnięciu odpowiednio wysokiej temperatury spalin, co powoduje wypalenie nagromadzonej sadzy. Proces ten może odbywać się zarówno podczas normalnej jazdy, jak i w trybie wymuszonym.
FAP (Filtre à particules) to francuski odpowiednik filtra DPF. Podobnie jak DPF, zatrzymuje on cząstki stałe, jednak jego konstrukcja różni się nieco od filtra suchego. FAP to filtr mokry, co oznacza, że do jego regeneracji wykorzystuje się specjalny płyn dodatkowy (Eolys), który obniża temperaturę zapłonu sadzy. Dzięki temu regeneracja filtra FAP może odbywać się w niższej temperaturze i jest bardziej efektywna.
Jaka jest różnica między DPF a FAP?
Popularne wpisy

14 września 2022
Jak się objawia zapchany DPF?
Jeżeli filtr cząstek stałych jest mocno zanieczyszczony, to w głównej mierze będzie się to przejawiać: pogorszoną pracą silnika, zwiększonym zużyciem paliwa, problemem z ...

13 kwietnia 2021
Filtr DPF 1400592880
Filtr DPF 200108969R Przed czyszczeniem filtra DPF wykonujemy diagnostykę stanu filtra (aby wykluczyć uszkodzenia mechaniczne, wypalenie, wytopienie itd.) – sama ta weryfikacja nic nie kosztuje ...
Komentarze