Jakie są objawy zapchanego filtra GPF w samochodzie benzynowym? Czy sprawia problemy?

Objawami zapchanego GPF spadek mocy silnika, zwłaszcza przy przyspieszaniu oraz wyraźne problemy z osiągami pojazdu. Często można zauważyć również wzrost zużycia paliwa, ponieważ silnik nie pracuje w optymalnych warunkach. W niektórych przypadkach pojazd może wytwarzać większą ilość spalin, które mają charakter nieprzyjemnego zapachu. Niekiedy pojawi się kontrolka ostrzegawcza na desce rozdzielczej, która informuje o problemie z filtrem GPF. W najgorszym przypadku zapchany GPF może doprowadzić do przegrzewania się jednostki napędowej, co w efekcie uszkodzi inne elementy układu wydechowego.

Filtr cząstek stałych Wnętrze pojazdu

Czy GPF się zapycha?

GPF to filtr cząstek stałych stosowany w silnikach benzynowych, który zapobiega emisji szkodliwych cząstek do atmosfery. Podobnie jak inne filtry (DPF, FAP) GPF może się zapchać w wyniku nagromadzenia sadzy, szczególnie przy krótkich trasach i niskich temperaturach pracy jednostki napędowej. Bardzo ważne jest więc użytkowanie auta również na dłuższych trasach, aby umożliwić filtrowi GPF wypalanie. W przypadku nadmiernego nagromadzenia się osadów w GPF, może wystąpić spadek mocy i osiągów silnika. Ważne jest zadbanie o ten komponent, ponieważ jego awaria doprowadzi do uszkodzenia innych podzespołów.

Jak wypalać filtr GPF?

Dymienie z wydechu

Wypalanie filtra GPF odbywa się zazwyczaj automatycznie w trakcie jazdy, gdy silnik osiąga odpowiednią temperaturę. Proces ten polega na podgrzewaniu komponentu do wysokiej temperatury, co powoduje spalanie zgromadzonych cząstek stałych. Aby wspomóc ten proces, niektóre pojazdy wyposażone są w systemy, które dodatkowo podgrzewają podzespół. W przypadku, gdy system automatycznego wypalania nie działa i filtr GPF nie może się wypalić, warto zgłosić się do serwisu na diagnostykę oraz regenerację mechaniczną, która pozwoli usunąć z jego wnętrza różnego rodzaju zanieczyszczenia.

Jak dbać o GPF?

Aby dbać o filtr GPF, należy regularnie jeździć na długich trasach, gdzie silnik pracuje w pełnym zakresie temperatury, co sprzyja samoczynnemu wypalaniu nagromadzonych cząstek. Ważne jest również, by unikać nadmiernego jeżdżenia w warunkach miejskich, gdzie jednostka napędowa nie ma szansy na osiągnięcie odpowiedniej temperatury. Jeśli pojazd sygnalizuje problem z GPF, warto skonsultować się z mechanikiem, który sprawdzi stan podzespołu. Dodatkowo regularne przeglądy techniczne i kontrola poziomu oleju mogą pomóc w utrzymaniu systemu w dobrym stanie. Używanie wysokiej jakości paliwa również wpływa na długowieczność filtra GPF.

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Sebastian
star star star star star
Wystawiono pół roku temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Moje audi ostatnio kopci na biało. Czy to może być problem z dpf?
Bosch Service Pawlik
star star star star star
Wystawiono pół roku temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Sebastianie, prosimy o kontakt z naszym Działem Obsługi Klienta. Potrzebujemy więcej informacji, aby określić tę możliwość.
Zygi
star star star star star
Wystawiono pół roku temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Prosze o kontakt chcialbym wyczycic swoj filtr i wymienic zlacze elastyczne. Pozdrawiam Zygmunt
Edek
star star star star star
Wystawiono pół roku temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Witam. Kupiłem samochód seat leon 2008r, nie wiedziałem, że jest przewiercony wkład w dpfie. Co teraz? Proszę o jakieś rozwiaząnie mojej sytuacji
Korneliusz
star star star star star
Wystawiono pół roku temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Jak mogę sprawdzić czy mam GPF w aucie?

Popularne wpisy

24 czerwca 2022

Jak zregenerować filtr cząstek stałych DPF?

Filtr cząstek stałych powinien być regenerowany przede wszystkim skutecznie, więc najlepiej sprawdzi się czyszczenie hydrodynamiczne DPF, ponieważ pozwoli ono w stu procentach udrożnić zatkane kanaliki filtrujące podzespołu ...