Zaniedbanie czyszczenia filtra DPF jest bardzo niewskazane, ponieważ grozi wieloma problemami, którymi są:
1. Spadek wydajności silnika - zatkanie filtra DPF może prowadzić do zwiększonego oporu przepływu spalin, co w rezultacie zmniejsza moc silnika i jego zrywność. Kierowca odczuje spadek mocy i przyspieszenia, przez co zostanie utrudniona codzienna eksploatacja auta.
2. Zwiększone zużycie paliwa - silnik, który pracuje z zatkanym filtrem DPF, będzie wymagał więcej paliwa do uzyskania tej samej mocy, co wcześniej. To może prowadzić do znacznego wzrostu kosztów eksploatacji pojazdu.
3. Awaria turbosprężarki - zwiększony opór przepływu spalin może spowodować przegrzewanie i uszkodzenie turbosprężarki. Turbosprężarka jest kosztownym elementem, a jej wymiana lub naprawa może być bardzo droga.
4. Uszkodzenie innych komponentów układu wydechowego - niewłaściwie działający filtr DPF może wpłynąć na inne części układu wydechowego, takie jak katalizator czy EGR.
5. Większa emisja spalin do atmosfery - Zapchany DPF nie będzie skutecznie usuwał cząstek stałych ze spalin, co zwiększy emisję szkodliwych substancji do atmosfery.
6. Tryb awaryjny - wiele nowoczesnych samochodów ma systemy monitorujące stan filtra cząstek stałych. Jeśli system wykryje problem, może przełączyć silnik w tryb awaryjny, co ograniczy jego moc i prędkość, aby zapobiec dalszym uszkodzeniom.
Pamiętaj o regularnym sprawdzaniu i czyszczeniu filtra cząstek stałych, ponieważ jego praca wpływa również na inne podzespoły w pojeździe. Aplikuj także dodatki wspomagające czyszczenie DPF, które pomogą wydłużyć żywotność podzespołu.
Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - od 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - od 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Jakie są konsekwencje jazdy samochodem z zapchanym DPF?
Zapchany filtr cząstek stałych DPF może prowadzić przede wszystkim do zatarcia silnika, ponieważ zanieczyszczenia uniemożliwiają wydostawanie się spalin. Gazy gromadzące się w układzie wydechowym powodują większe zużycie oleju napędowego, który rozrzedza olej silnikowy i zmniejsza jego właściwości smarne. Dodatkowo taki stan może zaburzyć działanie całego układu wydechowego. Jeśli więc wiesz, że DPF w Twoim aucie jest zablokowany, wyjedź na autostradę i zainicjuj procedurę samooczyszczania w celu przywrócenia jego właściwości. Pod żadnym pozorem nie wyłączaj silnika przed ukończeniem wypalania podzespołu.
Jak wymusić wypalanie filtra DPF?
Najczęściej stosowaną metodą jest przejechanie samochodem na długiej trasie z wysoką prędkością obrotową silnika, co naturalnie zwiększa temperaturę spalin i inicjuje wypalanie. W niektórych przypadkach można również użyć specjalnych dodatków do paliwa, które obniżają temperaturę zapłonu cząstek stałych w filtrze. Ważne jest, aby regularnie monitorować stan DPF i nie ignorować kontrolki filtra DPF na desce rozdzielczej, aby uniknąć poważniejszych uszkodzeń silnika.
Czy czyszczenie filtra cząstek stałych ma sens?
Tak, czyszczenie filtra cząstek stałych ma sens i jest często zalecane z kilku powodów:
• Oszczędność kosztów - nowy filtr DPF jest bardzo drogi. Czyszczenie jest znacznie tańszą alternatywą niż wymiana na nowy podzespół.
• Poprawa sprawności silnika - zatkany filtr DPF może powodować zmniejszenie mocy silnika, wyższe zużycie paliwa i gorsze osiągi. Czyszczenie DPF przywraca jego prawidłową funkcjonalność, co poprawia wydajność silnika.
• Zmniejszenie emisji spalin: Zatkany filtr nie jest w stanie skutecznie zatrzymywać cząstek stałych, co prowadzi do zwiększonej emisji spalin. Regularne czyszczenie filtra cząstek stałych pomaga utrzymać emisję na niskim poziomie, co jest korzystne dla środowiska.
• Przedłużenie żywotności filtra – dzięki systematycznym czyszczeniu filtra DPF wydłuży się jego praca.
• Zapobieganie awariom - niesprawny DPF może prowadzić do poważniejszych problemów, takich jak uszkodzenie turbosprężarki czy innych elementów układu wydechowego. Czyszczenie filtra pomaga uniknąć takich kosztownych napraw.
W serwisach samochodowych filtr cząstek stałych jest głównie regenerowany metodą hydrodynamiczną, która polega na przepłukaniu podzespołu wodą pod ciśnieniem, wypłukując najtrudniejsze brudy i osady.
Komentarze