Subpage photo

Katalizator metalowy czy ceramiczny?

Aleksandra Cubera
Czas przeczytania tekstu: 3 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5
Katalizator metalowy czy ceramiczny?
Katalizator metalowy czy ceramiczny?

Pod względem wytrzymałości lepszy jest katalizator metaliczny, ponieważ jest mocniejsze w swojej konstrukcji i o wiele lepiej radzi sobie ze wstrząsami, uderzeniami czy drganiami niż katalizator ceramiczny. Ponadto gwałtowne zmiany temperatur nie przeszkadzają w prawidłowej pracy reaktorów katalitycznych metalowych. Katalizatory z wkładem metalowym szybciej się nagrzewa, więc ilość spalin wydostająca się do powietrza jest ograniczona do minimum. Jeśli chodzi zaś o katalizatory ceramiczne, to niestety ich odporność na jakiekolwiek minimalne uderzenie jest bardzo słaba, a oprócz tego zauważono, że szybciej się zużywają niż te metalowe.

Praktyczne rady - Katalizator ceramiczny - opinie

Biorąc pod uwagę zalety katalizatorów metalowych raczej odradzalibyśmy kupno ceramicznego, jeżeli nie chcesz wymieniać zbyt szybko podzespołu, który będzie naprawdę drogi. Opinie są różne, natomiast o wiele bardziej polecane są reaktory katalityczne metalowe. Jeżeli chodzi o to, czy zachodzi jakaś różnica w pracy między nimi, to nie ma żadnej. Zasada ich działania jest jednakowa, z tym że katalizator metalowy o wiele szybciej się nagrzewają, więc łatwiej i szybciej mu zredukować szkodliwe związki zawarte w spalinach.

1. Metalowy czy ceramiczny – jaki katalizator wybrać? - Jakie metale szlachetne są w katalizatorze?

Zacznijmy może od tego, że katalizator jest obowiązkowym elementem, który ma znajdować się w samochodzie i w zasadzie nieważne, czy masz metalowy, czy ceramiczny reaktor katalityczny, ponieważ najważniejsze jest to, aby działał i w 100% sprawował swoją funkcję. Jeśli jeździsz niezbyt ostrożnie to katalizator metalowy lepiej się dla Ciebie sprawdzi, ponieważ jest on solidniejszy w swojej budowie i odporniejszy na wszelakie mocniejsze uderzenia. Wartość katalizatorów jest różna, ale na pewno trzeba pamiętać o tym, że są one bardzo cenne i to za sprawą metali szlachetnych, które się w nich znajdują (rod, pallad i platyna).

2. Budowa i rodzaje katalizatorów: metalowe, ceramiczne i filtry DPF - Stopiony katalizator - przyczyny

Przyczyną stopienia katalizatora może być niesprawny silnik, który może doprowadzić do przegrzania reaktora katalitycznego. Dłuższa jazda z zatkanym katalizatorem i występującymi usterkami właśnie w jednostce napędowej może skończyć się fatalnie dla tego podzespołu, ponieważ nie należy go przepalać, a stopiony katalizator może zatkać układ wylotowy. Katalizator ceramiczny ma wkład ceramiczny, jak sama nazwa wskazuje, w którym znajdują się kanaliki ułożone poprzecznie i są pokryte krzemianami magnezu i aluminium. Metalowy reaktor katalityczny ma metalowe wnętrze i metalową obudowę, w której można znaleźć sieć kanalików, na których obsadzone są metale szlachetne, jak rod, platyna i pallad. Monolit filtra DPF / FAP zbudowany jest z węglika krzemu albo kordierytu i w nim ulokowane są kanaliki naprzemiennie. Ścianki filtra cząstek stałych są porowate, a w powłoce katalitycznej DPF zastosowano złoto, które ma pomóc w wychwytaniu szkodliwych pierwiastków znajdujących się w spalinach.

Budowa i rodzaje katalizatorów: metalowe, ceramiczne i filtry DPF - Stopiony katalizator - przyczyny
Budowa i rodzaje katalizatorów: metalowe, ceramiczne i filtry DPF - Stopiony katalizator - przyczyny

3. O wymianie katalizatora - Wymiana wkładu katalizatora

Wymiana katalizatora będzie konieczna, jeżeli zostanie on całkowicie zniszczony albo utraci w całości swoje parametry. Niektórzy decydują się na wymianę wkładu katalizatorów podobnie jak w filtrach cząstek stałych, ponieważ jest to tańszy sposób niż całkowita wymiana obu podzespołów.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

21 stycznia 2022

Jakie są objawy uszkodzenia filtra cząstek stałych?

Jakie są objawy uszkodzenia filtra cząstek stałych? Objawy...

18 stycznia 2022

Gdzie wyczyścić DPF?

Gdzie wyczyścić DPF? Filtr cząstek stałych DPF/FAP bądź...

12 stycznia 2022

Dlaczego DPF się wypala?

Dlaczego DPF się wypala? Filtr cząstek stałych DPF wypala...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer