Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Jaką rolę w samochodzie pełni katalizator - reaktor katalityczny? Najważniejsze informacje na temat tego elementu układu wydechowego zawarliśmy poniżej. Katalizatory samochodowe po dziś dzień budzą wiele dość skrajnych emocji zarówno wśród użytkowników diesli, jak i samochodów z silnikami benzynowymi. Postanowiliśmy stworzyć artykuł, w którym poruszymy najważniejsze zagadnienia związane z działaniem i funkcjami katalizatora w samochodzie, możliwymi usterkami reaktora katalitycznego oraz z… brakiem katalizatora w pojeździe. Czy wiesz, jak sprawdzić katalizator w Dieslu? Co oznacza olej w katalizatorze i czy jest możliwa samodzielna wymiana katalizatora? Ile wytrzymuje katalizator w benzynie, a ile w Dieslu? Zapraszamy do lektury krótkiego opracowania o reaktorach katalitycznych w samochodach osobowych.
1. Awaria katalizatora – objawy
Znaczenie katalizatora w pojeździe w ciągu ostatnich dekad było mocno akcentowane za sprawą wprowadzania coraz bardziej restrykcyjnych norm czystości spalin. Obecnie brak katalizatora i skutki tego faktu sprowadzają się do braku możliwości uzyskania pozytywnego wyniku przeglądu technicznego, a sama procedura usunięcia katalizatora jest zabroniona prawnie. Konsekwencje poniesiemy także w sytuacji, w której podczas pomiaru zadymienia spalin zostanie wykazany wynik niemieszczący się w normie. Co jeszcze sugeruje, jak niewłaściwym zjawiskiem jest brak katalizatora? Objawy dostrzegalne podczas codziennego użytkowania pojazdu. Osobom, które spotkały się z tym problemem, najczęściej przychodzi na myśl wycięcie katalizatora a sonda lambda. Podczas zastanawiania się nad tym, jak wyciąć katalizator i czy warto to zrobić, warto wziąć na uwagę prawdopodobne skutki. Jeśli chodzi o sondę lambda, w efekcie na wykrycie braku katalizatora, występuje jej błąd, a silnik może wchodzić w tryb awaryjny uniemożliwiający normalne użytkowanie samochodu. Jakie inne objawy może powodować zapchany katalizator? Szarpanie samochodu, nierówna praca silnika to także norma. Wśród innych objawów warto wymienić wskazujący na uszkodzenie elementów wewnętrznych hałas z katalizatora. Przy wystąpieniu problemów z katalizatorem zalecamy także analizę zależności uszkodzony katalizator a spalanie. Może się okazać, że dodatkowym kosztem, który ponosimy wskutek usterki katalizatora, jest wyższy koszt paliwa wynikający ze zwiększonego zużycia.
2. Katalizator a inne podzespoły w samochodzie
Zazwyczaj przez uszkodzony katalizator zaczynamy zastanawiać się, jak zlikwidować rezonans wydechu, który znacznie obniża kulturę pracy pojazdu. Uszkodzony katalizator – dźwięk rezonowania i metaliczne odgłosy szybko stają się codziennością dla użytkowników samochodów z awarią katalizatora. Turbo bez katalizatora także nie będzie działać prawidłowo, wzrośnie także podatność turbosprężarki na uszkodzenia mechaniczne. Podobne skutki mogą wystąpić, gdy dojdzie do konfrontacji zapchany katalizator a turbina. Funkcjonowanie poszczególnych podzespołów takich jak turbosprężarka, katalizator, filtr cząstek stałych oraz układ wtryskowy jest ze sobą ściśle powiązane. Warto o tym pamiętać, jeśli wiemy, że w pojeździe pracuje zapchany katalizator. Co zrobić, aby uchronić poszczególne elementy samochodu przed wystąpieniem usterek wtórnych? Zalecamy reagowanie na pierwsze oznaki uszkodzenia reaktora katalitycznego oraz innych podzespołów. Działania podjęte odpowiednio wcześnie są zazwyczaj o wiele tańsze, odznaczają się także wysoką skutecznością.
3. Wymiana katalizatora – cena
Niekiedy okazuje się, że jedyną opcją jest wymiana katalizatora. Cena fabrycznie nowego reaktora katalitycznego jest uzależniona od tego, czy decydujemy się na oryginalny katalizator, czy na zamiennik. Inną opcją jest wymiana wkładu katalizatora. To działanie jest podejmowane zazwyczaj w sytuacji, gdy oryginalny wkład zostaje wycięty – wypełnienie pozwala na oszukanie czujników, często także na oszukanie właściciela pojazdu, który po sprawdzeniu zawartości obudowy katalizatora dochodzi do wniosku, że przecież jest ona wypełniona. Używany katalizator – czy warto dokonać takiego zakupu? Odpowiedź na to pytanie jest uzależniona od stanu katalizatora. Jeżeli jest on zregenerowany i przy zakupie otrzymujemy wydruki parametrów i przepływów, to śmiało można montować katalizator w pojeździe, ponieważ jego działanie nie powinno różnić się od fabrycznie nowego katalizatora. Wymiana katalizatora może przyjąć różne oblicza – niektórzy użytkownicy pojazdów decydują się na wstawienie katalizatora, inni poprzestają na wycięciu starego katalizatora i zamontowaniu wypełnienia, które nie ma żadnych właściwości katalitycznych. Jak sprawdzić, czy jest katalizator w pojeździe? Najlepiej jest to zweryfikować w serwisie, wówczas nie będziemy mieć żadnych wątpliwości. Jeśli nie możemy skorzystać z takiej opcji, warto sprawdzić zawartość sadzy na wylocie rury wydechowej oraz jakość spalin podczas przyspieszania. Zawsze zalecamy wsłuchanie się odgłosy uruchomionego pojazdu, ponieważ niepokojące dźwięki często wskazują na poważne usterki pojazdu. Niewielu właścicieli Diesli wie, jak sprawdzić, czy katalizator jest pełny. Kryteria, które wymieniliśmy, są przydatne także w sytuacji, gdy zastanawiasz się, jak sprawdzić, czy katalizator jest zapchany. Zablokowany zanieczyszczeniami wkład katalizatora będzie dawał podobne objawy – osłabienie mocy jednostki napędowej, trudności z rozruchem, charakterystyczne dławienie się silnika, pogorszenie pracy turbo.
W jakich samochodach jest katalizator?
Katalizatory, inaczej konwertery katalityczne, kojarzone są głównie z samochodami wyposażonymi w silniki Diesla. Warto wiedzieć, że katalizator znajdziemy także w pojazdach z silnikami benzynowymi. Sprzeciwiamy się stereotypowi mówiącemu, że katalizator w samochodzie to problem. Odpowiednio użytkowany pojazd będzie cieszył kierowcę funkcjonalnością przez długi czas, natomiast naprawy realizowane w odpowiednich, zalecanych przez producentów odstępach czasowych, są zazwyczaj znacznie mniej kosztowne, niż naprawy przeprowadzane w obliczu zaistniałej awarii. W sytuacji, gdy przyczyną problemu jest brak katalizatora lub zapchany katalizator, objawy będą zbliżone. Zalecamy podjęcie działania od razu po ich wystąpieniu. Spawanie katalizatora oraz inne manewry przeprowadzane samodzielnie mogą uszkodzić jego delikatny wkład, dlatego też zalecamy konsultacje z mechanikami. Czy warto kupić samochód, w którym jest wycięty katalizator? Objawy to pierwszy argument, który powinien nas do tego zniechęcić, innymi argumentami są możliwe konsekwencje prawne oraz koszty zakupu katalizatora do ponownego montażu. Zapchane katalizatory można z powodzeniem regenerować w naszym serwisie – ta oferta jest godna polecenia, ponieważ jesteśmy w stanie odzyskać do 99% wartości przepływów w katalizatorach do samochodów wszystkich marek.
Komentarze