Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Obecnie, w realiach wymagających od pojazdów ograniczenia emisji szkodliwych substancji w spalinach, katalizator samochodowy powinien stanowić element składowy układu wydechowego każdego auta poruszającego się po polskich i europejskich drogach. Kierowcy zazwyczaj wiedzą na temat katalizatorów tylko tyle, że znajdują się one w niektórych samochodach i uważamy, że na chwilę obecną jest to już wiedza niewystarczająca. Warto wiedzieć chociaż ogólnie, jak przedstawia się budowa katalizatora, jakie funkcje pełni on w pojeździe i czy można jeździć bez katalizatora. Nieco bardziej zaawansowane informacje dotyczące tego, gdzie jest katalizator w samochodzie oraz czy katalizator Diesel a benzyna czymś się różni, także Wam pokrótce przedstawimy, tworząc w ramach tego artykułu bardzo przystępną w odbiorze pigułkę wiedzy.
Czy wiesz, za co odpowiada katalizator w samochodzie?
Wyobraź sobie, że stanąłbyś przed zadaniem dokonania krótkiej charakterystyki podzespołu, którego dotyczy dzisiejszy artykuł. Katalizator – gdzie jest w pojeździe, jakie ma funkcje i co się dzieje, gdy działa nieprawidłowo? Osoby niemające nic wspólnego z mechaniką samochodową pewnie nie znałyby odpowiedzi na te pytania, a samo zagadnienie wcale nie jest trudne. Prawdopodobnie w Twoim benzynowym lub dieslowskim samochodzie funkcjonuje, a przynajmniej powinien funkcjonować katalizator, dlatego też poświęć chwilkę na zgłębienie jego istoty. Co daje katalizator w Dieslu, a co w silniku benzynowym? Efekty obecności i sprawnego działania katalizatora wyrażają się w zobojętnianiu tych substancji zawartych w spalinach, które przedostając się do środowiska naturalnego, wyrządzają w nim spore szkody. Zasada tego, jak działa katalizator w Dieslu, a także w benzynie, sprowadza się zatem do redukcji tlenków azotu, a także do utleniania szkodliwych węglowodorów oraz stosunkowo dużych zawartości dwutlenku węgla. Może za to odpowiadać katalizator trójfunkcyjny w silniku benzynowym, bądź katalizator o właściwościach dedykowanym wysokoprężnym jednostkom napędowym. Mamy nadzieję, że dzięki tym informacjom wyobraziliście sobie, jak istotny jest katalizator w pojeździe i że wycięcie katalizatora nie jest zbyt rozsądnym działaniem. Przeprowadzane na tym odcinku układu wydechowego reakcje katalityczne są możliwe dzięki obecności metali szlachetnych we wnętrzu wkładu katalizatora. Z tego też powodu niejeden skup katalizatorów kusi drobnych przestępców wysokimi cenami za katalizatory skradzione z samochodów. Umiejscowienie tego podzespołu w samochodzie sprawia, że kierowca bardzo często nie ma sposobności zorientowania się co do bezprawnego zajścia. Równie często spotykamy się z sytuacjami, w których wniosek brzmiący „Kupiłem auto bez katalizatora” pada z ust kierowcy dopiero podczas badania diagnostycznego, gdy ów istotny brak zostanie wykryty. Obecność katalizatora zarówno w Dieslu, jak i w samochodzie benzynowym z założenia wiąże się z faktem, że pojazd spełnia normy czystości spalin. Aby tak było, z katalizatorem w układzie wydechowym zazwyczaj współpracuje DPF - filtr cząstek stałych. Wracając do badań diagnostycznych, spotkaliśmy się z naprawdę licznymi przypadkami, w których przegląd bez katalizatora 2019 czy w 2020 roku nie mógł zakończyć się otrzymaniem przez kierowcę pozytywnego wyniku badania, zatem był on zmuszony zamontować w pojeździe dość kosztowny, nowy katalizator.
Kryteria wpływające na żywotność katalizatora w Dieslu
Katalizator samochodowy zazwyczaj wykazuje problemy wskazujące na jego zapchanie. Oznacza to, że kanaliki, które w przekroju przypominają strukturę plastra miodu, zatykają się cząsteczkami stałymi, które gromadzą się tam w naprawdę dużych ilościach. Drastyczne, nagłe i nieodwracalne przerwanie żywotności katalizatora zarówno w silniku wysokoprężnym, jak i w benzynie, występuje także wówczas, gdy rozgrzany podczas jazdy do wysokich temperatur katalizator samochodowy zetknie się z nagłym wystąpieniem niskiej temperatury, na przykład podczas wjeżdżania w kałużę z dużą prędkością. Wówczas, wskutek tej istotnej różnicy, wkład po prostu pęka, a katalizator nie może pełnić swoich funkcji. Objawem tego mechanicznego uszkodzenia katalizatora oprócz zduszenia mocy silnika jest odgłos stukania wykruszonych elementów o metalową obudowę. Na to, jak długo kierowca będzie mógł się cieszyć zachowaną żywotnością katalizatora, istotnie wpływa także jakość oleju napędowego i silnikowego, a także częstotliwość wymian oleju dostarczanego do jednostki napędowej i filtrów paliwa. Jazda z uszkodzonym, niedziałającym katalizatorem daje takie same efekty, jak jazda bez katalizatora, a my przestrzegamy przed każdą z tych ewentualności. Jeśli w pojeździe wykryto brak tego podzespołu, najlepiej będzie zamontować nowy katalizator, natomiast w przypadku diagnostyki wskazującej na zapchanie kanalików katalitycznych, doskonale sprawdzi się przeprowadzona w naszym serwisie regeneracja katalizatora. Dostarczony do pracowni katalizator zostanie wyczyszczony z zastosowaniem metody hydrodynamicznej, dzięki czemu zostaną odzyskane jego fabryczne przepływy. Mówiąc nieco mniej fachowym i bardziej zrozumiałym dla naszych Klientów językiem, za niską cenę katalizator będzie działał jak nowy po usłudze zrealizowanej w autoryzowanym serwisie.
Komentarze