Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
1. Funkcja SCR
Jak chyba każdy wie, najważniejszym elementem układu selektywnej redukcji katalitycznej jest katalizator SCR, w którym to przy pomocy roztworu mocznika dochodzi do przeobrażenia szkodliwego tlenku azotu w parę wodną i azot. Na początek skupimy się na tym, co to znaczy SCR. Jak już wyżej wspomnieliśmy, jest to układ selektywnej redukcji katalitycznej, stosowany w silnikach wysokoprężnych Diesla, którego funkcją jest niwelowanie przenikania rakotwórczych tlenków azotu do atmosfery. System ten został wprowadzony na potrzeby normy Euro VI w 2014 roku, ponieważ, jak się okazało, już same filtry cząstek stałych nie były w stanie sprostać tak rygorystycznym normom emisji spalin. Katalizator SCR umiejscowiony jest za filtrem cząstek stałych i ściśle współpracuje z płynem AdBlue. Komputer w momencie, gdy zostanie poinformowany przez czujniki, iż stężenie tlenku azotu w spalinach jest znacznie przekroczone, wyznacza dawkę AdBlue, która jest podana do naszego katalizatora. Warto wiedzieć, w którym miejscu następuje wtrysk płynu AdBlue, ponieważ mylne jest stwierdzenie, iż wtryskiwany jest bezpośrednio do katalizatora. Dawka roztworu mocznika trafia w pierwszej kolejności do mieszalnika znajdującego się na początku katalizatora i tam dochodzi do połączenia się go ze szkodliwymi spalinami . Następnie tak połączone trafiają już prosto w głąb katalizatora SCR, gdzie w wyniku wysokiej temperatury roztwór mocznika przeobraża się w amoniak i wchodząc w reakcję z tlenkiem azotu, dokonuje jego neutralizacji. Nie od dziś wiadomo, iż związane z SCR problemy to bardzo częste zjawisko. Płyn AdBlue ma kilka wad, a między innymi jest mało odporny na niskie temperatury, które doprowadzają do tego, iż ulega on krystalizacji. Kryształki te zaś bardzo często osadzają się w zbiorniku z płynem, a także zapychają przewody i bardzo często doprowadzają do uszkodzeń drogiej pompy AdBlue. Zdarza się również, że i tytułowy podzespół zostaje zapchany przez skrystalizowany płyn. Należy jednak pamiętać, iż nie zawsze naprawa takiej usterki będzie wiązała się z potrzebą zakupu nowego podzespołu, bowiem obecna technologia umożliwia stosunkowo tanią, a na pewno w 100% efektywną regenerację. Pamiętajmy, iż niedopuszczalnym jest, aby wyłączać działanie układu odpowiedzialnego za oczyszczanie spalin. Taka ingerencja bez dwóch zdań sprowadzi na nas kłopoty w przypadku wykrycia tego typu procederu. Grozi za nią nie tylko mandat, który jest szczególnie wysoki za zachodnią granicą, ale również zakaz poruszania się pojazdem do czasu napraw „usterki”.
Usuwanie AdBlue – opinie kierowców
Zdania kierowców na temat usuwania AdBlue nie są jednoznaczne. Duża rzesza kierowców bowiem nadal w obawie przed drogimi usterkami decyduje się na wyłączenie, czy też usunięcie układu. Fakt ten wynika prawdopodobnie z tego, iż nie zdają sobie sprawy z konsekwencji jakie ten czyn za sobą niesie. Zadowalającym jest jednak fakt, iż zdecydowana większość stawia obecnie na odpowiednią eksploatację Diesla z układem SCR. Kierowcy tacy zdają sobie bowiem sprawę, iż większość usterek wynika ze złego obchodzenia się z autem, a jazda z wyłączonym AdBlue jest nielegalna. Uważają przy tym, iż jeżeli coś wchodzi w wyposażenia danego auta, to i powinno pozostawać sprawnie działające. My oczywiście przychylamy się również do tego stanowiska. Warto zadbać o odpowiedni poziom świeżego płynu, a także co jakiś czas dokonywać przeglądu układu wydechowego i katalizatora SCR, a wówczas nasz Diesel z tym innowacyjnym układem odwdzięczy się nam niezawodną pracą i oczyszczaniem z tlenku azotu spalin nawet w 90%!
Komentarze