Katalizator w Dieslu

Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    Cena - 390 zł netto  Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    CZAS REALIZACJI  1-2 dni robocze

  • check

    Cena - 550 zł netto  Nowe filtry DPF FAP i katalizatory

  • check

    GWARANCJA  2 lata bez limitu kilometrów

  • check

    Stan dostępne

Image City 1 Image City 2
Regeneracja filtrów DPF, FAP, KAT - serwis

Jak działa i po co w ogóle jest katalizator w Dieslu? Pytanie to kierują do nas zwłaszcza ci kierowcy, którzy stykają się z awarią owego podzespołu, która traktowana jest jako zmora obecnych użytkowników zarówno Diesli, jak i samochodów z silnikami benzynowymi, ponieważ w ich układach wydechowych także można znaleźć już katalizatory. Tym razem nieco odwrócimy się od benzynowych jednostek napędowych na rzecz wysokoprężnych, koncentrując się na tym, jak działa katalizator w Dieslu oraz jak sprawdzić, czy katalizator jest zapchany, ponieważ może to być bezpośrednia przyczyna wielu problemów. Spróbujemy Was przekonać, dysponując argumentami zaczerpniętymi wprost z autoryzowanej pracowni regeneracji filtrów cząstek stałych DPF/FAP i katalizatorów samochodowych, że katalizator tak naprawdę przynosi wiele pożytku i wcale nie trzeba się natrudzić, aby zachować go w dobrej kondycji.

 

Reaktor katalityczny w silniku wysokoprężnym Diesla
Katalizator w Dieslu

 


1. Reaktor katalityczny – żywotność katalizatora w Dieslu

W tym momencie wypadałoby nam odwołać się do nazewnictwa, ponieważ w gruncie rzeczy katalizator to ogólna nazwa, kategoria substancji, która odpowiada za neutralizowanie szkodliwych składników znajdujących się w spalinach. Poprawnie katalizator powinniśmy określać mianem reaktora katalitycznego, jednakże potoczna nazwa już chyba na dobre przyjęła się w nomenklaturze zarówno kierowców, jak i mechaników czy diagnostów. Zajmijmy się zatem już samym katalizatorem, zastanawiając się, co daje katalizator w Dieslu. Jego funkcja jest w gruncie rzeczy naprawdę prosta do opisania, gdyż instalowane w samochodach z silnikami wysokoprężnymi katalizatory ograniczają dzięki reakcjom katalitycznym obecność tlenku i dwutlenku węgla, a także węglowodorów HC. Jest to szczególnie istotne, ponieważ te szkodliwe związki chemiczne nie powinny przedostawać się ani do środowiska naturalnego, ani do naszych płuc. Katalizator w Dieslu pełni praktycznie taką samą funkcję, co katalizator w benzynie, neutralizacji ulegają jednakże nieco odmienne substancje. Z uwagi na fakt rygorystycznego ograniczenia dopuszczalnych norm czystości spalin, w układach wydechowych obecnie z katalizatorami współpracują filtry cząstek stałych DPF/FAP. Dzięki połączeniu tych dwóch systemów i przy ich niezakłóconym działaniu, z powodzeniem udaje się ograniczyć emisję szkodliwych substancji powstających w wyniku spalania oleju napędowego czy benzyny. Właściwie działający katalizator w samochodzie to niestety w przypadku wielu pojazdów mechanicznych jedynie optymistyczne założenie teoretyczne. Opinie nieco pokrzywdzonych przez los kierowców, którzy z dużą dozą zażenowania przyznają się do nietrafionego zakupu, mówiąc „Kupiłem auto bez katalizatora”, trafiają do nas niemalże tak samo często, jak zlecenia dotyczące przeprowadzenia regeneracji, gdy jako główny problem w układzie wydechowym zdiagnozowano zapchany katalizator. Objawy Diesel wykaże bardzo zbliżone do tych sygnalizowanych w przypadku podobnej awarii przez silnik benzynowy. Najszybciej rozpoznamy mechanicznie uszkodzony katalizator, dźwięk bowiem będzie sprowadzał się do metalicznych odgłosów. Wyjaśnienie ich występowania w katalizatorze jest bardzo proste, ponieważ zazwyczaj chodzi o to, że o obudowę obijają się pokruszone elementy wkładu katalizatora. Jakie symptomy zwiastują natomiast zapchany katalizator? Szarpanie silnikiem i całym pojazdem to tylko pierwsza z oznak, a zazwyczaj towarzyszy jej także rozświetlenie na desce rozdzielczej kontrolki check engine, spadki mocy samochodu i często także zwiększone zużycie paliwa. Bardzo często zauważaną przez kierowców relacją jest zapchany katalizator a dymienie, ponieważ faktycznie w obliczu zablokowania przepustowości katalizatora odnotowuje się zwiększone zadymienie z rury wydechowej samochodu. Diagnostyka pojazdu z działającym niepoprawnie katalizatorem wskaże zapewne na błąd PO420 świadczący o niskiej wydajności reaktora katalitycznego.

 

Żywotność reaktora katalitycznego w Dieslu
Reaktor katalityczny - żywotność katalizatora w Dieslu

 


Problemy związane z brakiem katalizatora w pojeździe

Katalizatory samochodowe na dobre przyjęły się w świecie motoryzacyjnym, często jednak zdarza się, że pomimo założeń producentów, fizycznie w samochodzie katalizatora brak. Istnieją różne przyczyny tego stanu rzeczy w układach wydechowych – niekiedy kierowca po prostu zleca usunięcie na pozór kłopotliwej części, a w innych, równie częstych przypadkach, jest nieświadomy braku reaktora katalitycznego, ponieważ został on po prostu skradziony. Te rewelacje często wpływały na to, z jakim rezultatem odbywał się przegląd bez katalizatora 2019 lub 2020. Diagnosta, stwierdzając niespełnianie przez pojazd norm czystości spalin, nie mógł wydać pozytywnego wyniku badania, a kierowca wówczas stawał przed koniecznością montażu w pojeździe kosztownego nowego katalizatora. Reaktor katalityczny to podzespół, którego brak może okazać się droższy niż obecność w pojeździe. Sytuacja jest prosta – jeśli masz uszkodzony katalizator w Dieslu, objawy stosunkowo szybko naprowadzą Cię na właściwy trop. W ramach podjęcia kolejnego kroku na ratunek reaktora katalitycznego zachęcamy do kontaktu z ASO Bosch Service Pawlik, gdzie doskonale wykwalifikowani mechanicy wiedzą, jak sprawdzić katalizator w Dieslu oraz w jaki sposób go wyczyścić, aby odzyskać całkowitą przepustowość oraz funkcjonalność katalizatora.

 

Kłopoty wynikające z nieposiadania katalizatora
Problemy związane z brakiem katalizatora w pojeździe

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Patryk
star star star star star
Wystawiono Rok temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Katalizator w dieslu jest elementem układu redukcji emisji, który jest montowany w układzie wydechowym pojazdu. Jego zasada działania polega na chemicznej reakcji, która prowadzi do redukcji szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu (NOx) i tlenki węgla (CO), które są produktami spalania paliwa. Sercem katalizatora jest cenny wkład, w którym zawarte są metale szlachetne. Gazy wydechowe, które dostają się do wnętrza katalizatora, reagują z materiałem katalitycznym, co prowadzi do redukcji szkodliwych substancji. Aby utrzymać skuteczność katalizatora, ważne jest regularne monitorowanie stanu silnika i przeprowadzanie odpowiednich napraw, jeśli są one potrzebne.
Kowiks
star star star star star
Wystawiono 2 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Mam Diesla i ostatnio właśnie padł mi katalizator. Mam nadzieję, że mój mechanik znajdzie mi jakiś w miarę tani zastępnik...
Adaś
star star star star star
Wystawiono 2 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
I dzięki temu widać jak ważna jest odpowiednia eksploatacja samochodu wyposażonego w filtr DPF. Super artykuł
Tymek
star star star star star
Wystawiono 2 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Wiadomo, że na żywotność katalizatora duży wpływ ma to w jaki sposób eksploatujemy auto i jak o niego dbamy. Jeśli ktoś nie dba, nie sprawdza samochodu, to zazwyczaj jak już coś się popsuje to dopiero wtedy zauważy, że jakaś część się zużyła.
Bartek
star star star star star
Wystawiono 2 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Niestety, ale katalizator w Dieslu jest dość awaryjny.. tak samo, jak DPF. Dobrze wiedzieć o tych podzespołach coś więcej, jeśli nie chcemy nieświadomie skracać ich żywotności.
Daniel
star star star star star
Wystawiono 2 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
W dieslu jak się zepsuje katalizator, to nie da się nie zauważyć objawów z tym związanych... Ja na szczęście szybko zareagowałem i udało się uratować katalizator
staś134
star star star star star
Wystawiono 3 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
ile wytrzymuje katalizator w dieslu? Ano z pewnoscia tak dlugo, jak sami o niego dbamy... krotko mowiac odpowiednia eksploatacja oraz czyszczenie go jest kluczowe w przedluzeniu tej zywotnosci...
Dawid
star star star star star
Wystawiono 4 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Żywotność katalizatora w dieslu zależy głównie od tego, czy się o auto dba, bo jak się jeździ na krótkie dystanse, to niestety nie ma prawa nic działać jak należy.

Popularne wpisy

6 czerwca 2022

Usunięcie DPF – kara

Usunięcie filtra cząstek stałych jest karalne, dlatego też, jeśli pojazd jest pozbawiony tego podzespołu, to nie spełnia on warunków homologacji i nie powinien być dopuszczony do ruchu ...

21 Grudzień 2022

Jak wypalić DPF 2.0 TDI?

Jeżeli w ostatnim czasie zauważyłeś niepokojące objawy w swoim samochodzie z silnikiem 2.0 TDI, które mogą świadczyć o zapchanym filtrze cząstek stałych, to jest to doskonała okazja do ...