Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Jak działa i po co w ogóle jest katalizator w Dieslu? Pytanie to kierują do nas zwłaszcza ci kierowcy, którzy stykają się z awarią owego podzespołu, która traktowana jest jako zmora obecnych użytkowników zarówno Diesli, jak i samochodów z silnikami benzynowymi, ponieważ w ich układach wydechowych także można znaleźć już katalizatory. Tym razem nieco odwrócimy się od benzynowych jednostek napędowych na rzecz wysokoprężnych, koncentrując się na tym, jak działa katalizator w Dieslu oraz jak sprawdzić, czy katalizator jest zapchany, ponieważ może to być bezpośrednia przyczyna wielu problemów. Spróbujemy Was przekonać, dysponując argumentami zaczerpniętymi wprost z autoryzowanej pracowni regeneracji filtrów cząstek stałych DPF/FAP i katalizatorów samochodowych, że katalizator tak naprawdę przynosi wiele pożytku i wcale nie trzeba się natrudzić, aby zachować go w dobrej kondycji.
1. Reaktor katalityczny – żywotność katalizatora w Dieslu
W tym momencie wypadałoby nam odwołać się do nazewnictwa, ponieważ w gruncie rzeczy katalizator to ogólna nazwa, kategoria substancji, która odpowiada za neutralizowanie szkodliwych składników znajdujących się w spalinach. Poprawnie katalizator powinniśmy określać mianem reaktora katalitycznego, jednakże potoczna nazwa już chyba na dobre przyjęła się w nomenklaturze zarówno kierowców, jak i mechaników czy diagnostów. Zajmijmy się zatem już samym katalizatorem, zastanawiając się, co daje katalizator w Dieslu. Jego funkcja jest w gruncie rzeczy naprawdę prosta do opisania, gdyż instalowane w samochodach z silnikami wysokoprężnymi katalizatory ograniczają dzięki reakcjom katalitycznym obecność tlenku i dwutlenku węgla, a także węglowodorów HC. Jest to szczególnie istotne, ponieważ te szkodliwe związki chemiczne nie powinny przedostawać się ani do środowiska naturalnego, ani do naszych płuc. Katalizator w Dieslu pełni praktycznie taką samą funkcję, co katalizator w benzynie, neutralizacji ulegają jednakże nieco odmienne substancje. Z uwagi na fakt rygorystycznego ograniczenia dopuszczalnych norm czystości spalin, w układach wydechowych obecnie z katalizatorami współpracują filtry cząstek stałych DPF/FAP. Dzięki połączeniu tych dwóch systemów i przy ich niezakłóconym działaniu, z powodzeniem udaje się ograniczyć emisję szkodliwych substancji powstających w wyniku spalania oleju napędowego czy benzyny. Właściwie działający katalizator w samochodzie to niestety w przypadku wielu pojazdów mechanicznych jedynie optymistyczne założenie teoretyczne. Opinie nieco pokrzywdzonych przez los kierowców, którzy z dużą dozą zażenowania przyznają się do nietrafionego zakupu, mówiąc „Kupiłem auto bez katalizatora”, trafiają do nas niemalże tak samo często, jak zlecenia dotyczące przeprowadzenia regeneracji, gdy jako główny problem w układzie wydechowym zdiagnozowano zapchany katalizator. Objawy Diesel wykaże bardzo zbliżone do tych sygnalizowanych w przypadku podobnej awarii przez silnik benzynowy. Najszybciej rozpoznamy mechanicznie uszkodzony katalizator, dźwięk bowiem będzie sprowadzał się do metalicznych odgłosów. Wyjaśnienie ich występowania w katalizatorze jest bardzo proste, ponieważ zazwyczaj chodzi o to, że o obudowę obijają się pokruszone elementy wkładu katalizatora. Jakie symptomy zwiastują natomiast zapchany katalizator? Szarpanie silnikiem i całym pojazdem to tylko pierwsza z oznak, a zazwyczaj towarzyszy jej także rozświetlenie na desce rozdzielczej kontrolki check engine, spadki mocy samochodu i często także zwiększone zużycie paliwa. Bardzo często zauważaną przez kierowców relacją jest zapchany katalizator a dymienie, ponieważ faktycznie w obliczu zablokowania przepustowości katalizatora odnotowuje się zwiększone zadymienie z rury wydechowej samochodu. Diagnostyka pojazdu z działającym niepoprawnie katalizatorem wskaże zapewne na błąd PO420 świadczący o niskiej wydajności reaktora katalitycznego.
Problemy związane z brakiem katalizatora w pojeździe
Katalizatory samochodowe na dobre przyjęły się w świecie motoryzacyjnym, często jednak zdarza się, że pomimo założeń producentów, fizycznie w samochodzie katalizatora brak. Istnieją różne przyczyny tego stanu rzeczy w układach wydechowych – niekiedy kierowca po prostu zleca usunięcie na pozór kłopotliwej części, a w innych, równie częstych przypadkach, jest nieświadomy braku reaktora katalitycznego, ponieważ został on po prostu skradziony. Te rewelacje często wpływały na to, z jakim rezultatem odbywał się przegląd bez katalizatora 2019 lub 2020. Diagnosta, stwierdzając niespełnianie przez pojazd norm czystości spalin, nie mógł wydać pozytywnego wyniku badania, a kierowca wówczas stawał przed koniecznością montażu w pojeździe kosztownego nowego katalizatora. Reaktor katalityczny to podzespół, którego brak może okazać się droższy niż obecność w pojeździe. Sytuacja jest prosta – jeśli masz uszkodzony katalizator w Dieslu, objawy stosunkowo szybko naprowadzą Cię na właściwy trop. W ramach podjęcia kolejnego kroku na ratunek reaktora katalitycznego zachęcamy do kontaktu z ASO Bosch Service Pawlik, gdzie doskonale wykwalifikowani mechanicy wiedzą, jak sprawdzić katalizator w Dieslu oraz w jaki sposób go wyczyścić, aby odzyskać całkowitą przepustowość oraz funkcjonalność katalizatora.
Komentarze