Katalizator w samochodzie – Do czego służy i jak naprawdę działa?
Katalizator w samochodzie to element układu wydechowego, który odpowiada za oczyszczanie spalin ze szkodliwych substancji emitowanych do środowiska. Jest to urządzenie, które wykorzystuje reakcje chemiczne do przekształcania toksycznych związków chemicznych w mniej szkodliwe.
W momencie uruchomienia silnika pojazdu, przez katalizator, a dokładniej jego powłokę aktywną przepływają spaliny, które inicjują proces oczyszczania oraz redukcji szkodliwych substancji. Zawarte w powłoce pierwiastki wiążą i zobojętniają szkodliwe związki, z których ostatecznie powstaje azot, para wodna i dwutlenek węgla. Produktem końcowym są więc oczyszczone spaliny, które zawierają minimalne ilości szkodliwych substancji i w takiej postaci są emitowane przez układ wydechowy.
Katalizator jest bardzo istotnym elementem wyposażenia pojazdów z silnikiem Diesla, zazwyczaj ulokowany jest pod autem, w układzie wydechowym. Ze względu na pełnioną przez niego funkcję jest obowiązkowym elementem wyposażenia każdego samochodu.

Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
1-2 dni robocze

- nowe
- regenerowane na wymianę
- używane z gwarancją
Z czego składa się katalizator?
Katalizator składa się z trzech głównych elementów:
• Nośnika – jest on odpowiedzialny za przepływ spalin. Może być metalowy lub ceramiczny.
• Aktywatora - powłoki aktywnej katalitycznie, zbudowanej z pierwiastków, która wywołuje reakcje chemiczne.
• Osłony termicznej - izolacji termicznej, która chroni katalizator przed przegrzaniem i uszkodzeniami.
Katalizator jest bardzo istotnym elementem układu wydechowego samochodu. Dzięki niemu można znacznie zmniejszyć emisję szkodliwych substancji do środowiska.
Prawidłowo działający katalizator jest w stanie oczyścić spaliny z 90% do 95% szkodliwych związków.
Katalizator jest narażony na działanie wielu niekorzystnych czynników podczas eksploatacji jak drastyczne różnice temperatur, wilgoć, czy uszkodzenia mechaniczne. Mimo to reaktor katalityczny jest trwały. Może przepracować nawet kilkaset tysięcy kilometrów. Kiedy urządzenie jednak odmówi posłuszeństwa, warto oddać je do skupu. Wycena katalizatora uzależniona jest od marki, modelu pojazdu oraz zawartości pierwiastków szlachetnych.
Objawy uszkodzonego katalizatora

Typowymi oznakami wskazującymi na uszkodzenie reaktora katalitycznego są:
• sygnalizacja w postaci kontrolki „check engine” na desce rozdzielczej,
• problem z osiągami silnika pojazdu,
• odczuwalne, nierównomierne obroty,
• znaczący wzrost spalania przez auto paliwa,
• emitowanie specyficznego dźwięku podczas jazdy.
Objawy mogące wskazywać na uszkodzonego katalizator w dieslu oraz benzynie są niemalże identyczne. Po zaobserwowaniu któregokolwiek z niepokojących nas objawów wskazana jest wizyta w serwisie samochodowym, gdzie fachowcy zdiagnozują problem i podejmą odpowiednie kroki, aby przywrócić jego pełną sprawność.
Regeneracja katalizatora – Czy warto w nią inwestować?
Regeneracja katalizatorów zdecydowanie jest warta inwestycji. Pozwala odzyskać fabryczne parametry podzespołu, przez co katalizator dalej może wykonywać swoją pracę na najwyższym poziomie i przez kolejne tysiące kilometrów. Regeneracja przywraca wydajności poprzez usunięcie nagromadzonych zanieczyszczeń wewnątrz podzespołu lub naprawę uszkodzonych elementów. Przynosi korzyści zarówno dla kierowcy, jak i środowiska. Pozwala zaoszczędzić na wymianie katalizatora na nowy, co wiąże się z naprawdę sporym wydatkiem, a także chroni środowisko, poprzez oczyszczanie spalin emitowanych przez pojazdy z silnikami wysokoprężnymi. Warto korzystać z profesjonalnych usług regeneracji, które oferują serwisy samochodowe. Daje nam to gwarancję skuteczności oraz jakości.
Komentarze