Subpage photo

Kiedy należy wyczyścić DPF?

Anna Skalna
Czas przeczytania tekstu: 4 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena: 5
Kiedy należy wyczyścić filtr DPF?
Kiedy należy wyczyścić DPF?

Filtr cząstek DPF należy wyczyścić od razu, gdy zacznie on wykazywać pierwsze objawy zapchania, czyli w sytuacji, gdy samochód kopci na czarno, traci moc, filtr DPF często się wypala, a na desce rozdzielczej pojawia się kontrolka filtra cząstek stałych lub po prostu check engine. Czyszczenie jest wówczas wskazane, ponieważ objawy te mogą wskazywać na wysoki poziom sadzy bądź popiołu w filtrze DPF/FAP, co oczywiście należy sprawdzić, poddając filtr diagnostyce w serwisie. Jeżeli weryfikacja wykaże, że poziom zanieczyszczenia cząstkami węgla w postaci sadzy lub popiołem przekroczył dopuszczalną wartość, jak najbardziej warto poddać DPF czyszczeniu.

Spośród dostępnych rozmaitych opcji oczyszczania filtrów cząstek stałych najbardziej polecamy metodę hydrodynamiczną, gdyż jest ona w pełni bezpieczna dla delikatnej struktury wewnętrznej DPF/FAP, a przy tym pozwala przywrócić przepustowość filtra nawet do 98%. Realizacja całej procedury, czyli sprawdzenie filtra, wydruk parametrów, czyszczenie w maszynie, suszenie i ponowna weryfikacja przepustowości zajmuje 1, maksymalnie 2 dni robocze i filtr jest gotowy do odbioru wraz z gwarancją na 2 lata bez limitu kilometrów.

Teoretycznie, mając zapchany DPF, można jeździć samochodem, jednakże nie jest to rozsądne, gdyż użytkowany nadal zanieczyszczony filtr będzie sprawiał coraz więcej problemów, wpływając na pogorszenie kondycji silnika, wtryskiwaczy czy turbosprężarki. Równie istotny jest jego wpływ na jakość i bezpieczeństwo użytkowania samochodu, co rzecz jasna znacznie się pogarsza. Koszt czyszczenia DPF nie jest wysoki - regeneracja w postaci mycia hydrodynamicznego w autoryzowanym serwisie Bosch to cena oscylująca w granicach kilkuset złotych. Możliwość ta przedstawia się cenowo znacznie bardziej przystępnie niż zakup fabrycznie nowego DPF/FAP, którego zakup często wiąże się z wydaniem co najmniej czterocyfrowej kwoty.

Typowe objawy - po czy poznać, że DPF jest zapchany?

Typowe objawy - po czy poznać, że filtr cząstek stałych jest zapchany?
Typowe objawy - po czy poznać, że DPF jest zapchany?

Tak, jak już napisaliśmy w pierwszej części artykułu, zapchanie filtra cząstek stałych DPF/FAP to usterka dość łatwa do rozpoznania, gdyż jej oznaki możemy nie tylko odczuć podczas jazdy, ale także zauważyć je gołym okiem. Mamy tu na myśli dym, który przy zatkanym DPF wydobywa się z wydechu w zwiększonych ilościach, przyjmując bardzo jasne lub niemalże czarne zabarwienie. Silnik współpracujący z działającym nieprawidłowo filtrem również nie będzie sprawował się dobrze. W głównej mierze chodzi tutaj o nierówną, nieharmonijną pracę, spadki mocy, obniżenie osiągów jednostki napędowej, a nawet przechodzenie silnika w tryb pracy awaryjnej. Znaczne zapełnienie DPF będzie skutkować również częstym inicjowaniem procedury wypalania przez sterownik. Wówczas do spalania kierowana jest zwiększona ilość paliwa, a niespalony olej napędowy miesza się z olejem silnikowym, powodując tym samym jego rozrzedzenie i utratę właściwości smarnych. Jest to szczególnie niebezpieczne dla funkcjonowania jednostki napędowej, która może w pewnym momencie po prostu się zatrzeć.

Obserwacja pracy pojazdu jest bardzo ważna i pozwala na zaoszczędzenie nie tylko pieniędzy, ale i czasu, który musielibyśmy przeznaczyć na naprawy auta. W tym kontekście zalecamy również szybką reakcję na objawy, które mogą pochodzić ze strony filtra cząstek stałych. Jeśli podejrzewasz, że jest on w złej kondycji, umów się już dziś na regenerację DPF/FAP w specjalistycznej pracowni.

Jak samemu wyczyścić DPF?

Jak samodzielnie wyczyścić filtr cząstek stałych?
Jak samemu wyczyścić DPF?

Można samodzielnie podjąć próbę wyczyszczenia filtra DPF za pomocą domowych metod czy ogólnodostępnych preparatów, jednakże w niektórych przypadkach może to przynieść więcej szkody niż pożytku. Stanowczo nie zalecamy wypalać filtra cząstek stałych w piecu, traktować go chemią domowego użytku czy myjką ciśnieniową, gdyż uszkodzenia mechaniczne powstałe w wyniku zastosowania tych metod są nieodwracalne i wówczas filtr nadaje się jedynie do wymiany.

Czyszczenie DPF/FAP we własnym zakresie może przynieść dobre rezultaty jedynie w przypadku niewielkiego poziomu zanieczyszczenia filtra i oczywiście pod warunkiem, że zostało przeprowadzone zgodnie z zaleceniami producenta. Po zakupie preparatu przeznaczonego do czyszczenia filtrów cząstek stałych i katalizatorów zastosuj się do instrukcji jego zastosowania. W naszej opinii stosowanie preparatów do czyszczenia filtrów DPF ma wymiar profilaktyczny i może realnie pomóc w zachowaniu filtra cząstek stałych w dobrej kondycji, przedłużając tym samym jego żywotność. Preparaty nie pomogą niestety na zanieczyszczenie filtra cząstek stałych popiołem, gdyż należy usunąć go mechanicznie - najlepiej z zastosowaniem metody hydrodynamicznej dostępnej w naszym serwisie.

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

24 czerwca 2022

Czy można usunąć filtr DPF?

Czy można usunąć filtr DPF? Filtra cząstek stałych nie ...

24 czerwca 2022

Jak zregenerować filtr cząstek stałych DPF?

Jak zregenerować filtr cząstek stałych DPF? Filtr cząstek sta...

24 czerwca 2022

Ile kosztuje regeneracja filtra cząstek stałych?

Ile kosztuje regeneracja filtra cząstek stałych? Regeneracja f...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer