Na jakim biegu wypalanie DPF? Ten błąd będzie Cię kosztować krocie!
Nie ma klarownej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ każdy samochód działa na swoich własnych zasadach. Pojazdy mogą się różnić skrzynią biegów, mocą silnika czy ich pojemnością.
Proces wypalania filtra cząstek stałych (DPF) zazwyczaj odbywa się podczas jazdy na trasie, a nie na konkretnym biegu. Regeneracja DPF jest zaprojektowana tak, aby usuwać zgromadzone cząstki stałe z filtra poprzez podniesienie temperatury spalin i spalenie tych cząstek. Wypalanie filtra cząstek stałych (DPF) odbywa się na obrotach od 2500 do 3500 obr./min. W takich warunkach temperatura spalin osiąga około 600-650 stopni Celsjusza, co jest wystarczające do wypalenia sadzy z filtra.
Jeśli obroty silnika będą zbyt niskie, temperatura spalin nie będzie wystarczająco wysoka, aby sadza została wypalona. Jeśli obroty silnika będą zbyt wysokie, może to spowodować uszkodzenie filtra.

Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
1-2 dni robocze

- nowe
- regenerowane na wymianę
- używane z gwarancją
Jak rozpoznać wypalanie DPF?
Wypalanie filtra cząstek stałych (DPF) można rozpoznać po następujących objawach:
• Podczas wypalania filtra silnik pracuje z podwyższonymi obrotami, aby zapewnić odpowiednią temperaturę spalin.
• Po zakończeniu jazdy, gdy silnik jest nadal włączony, a wentylator chłodnicy pracuje dłużej niż zwykle, może to być sygnał, że system przeprowadza regenerację.
• Niektóre samochody wyposażone są we wskaźnik na desce rozdzielczej informujący kierowcę o trwającej regeneracji. Może to być ikona lub komunikat.
• W trakcie regeneracji DPF może wystąpić wzrost temperatury spalin. Jeśli masz dostęp do odczytów temperatury wydechu lub jeśli zauważysz, że tłumik jest bardziej nagrzany niż zazwyczaj, może to wskazywać na proces regeneracji.
Sygnały zapchanego DPF: Co warto obserwować?
Zapchany filtr cząstek stałych (DPF) może objawiać się różnymi sygnałami. Kilka rzeczy, które warto obserwować, gdy istnieje podejrzenie, że DPF jest zapchany:
1. Zatkany DPF może ograniczać przepływ spalin, co prowadzi do utraty mocy silnika. Jeśli zauważysz, że pojazd traci dynamikę lub trudno przyspiesza, może to wskazywać na problem z filtrem cząstek stałych.
2. Zatkany DPF może wpływać na efektywność spalania paliwa, co objawia się zwiększonym zużyciem paliwa. Jeśli zauważysz, że pojazd zużywa więcej paliwa niż zazwyczaj, może to być sygnał problemu z DPF.
3. Gromadzące się cząstki stałe w zatkanych filtrach mogą skutkować emisją ciemnego dymu z wydechu.
4. Elektroniczne systemy samochodu są w stanie wykrywać błędy diagnostyczne związane z DPF. Odczytanie kodów błędów przy użyciu narzędzi diagnostycznych dostarcza informacje o ewentualnych problemach z filtrem.

Czym grozi przerwanie procedury wypalania DPF?
Przerwanie procedury wypalania DPF może mieć poważne konsekwencje dla samochodu.
Najpoważniejszym zagrożeniem jest uszkodzenie filtra. Podczas wypalania DPF temperatura spalin wzrasta do około 600-650 stopni Celsjusza. Jeśli procedura wypalania zostanie przerwana, sadza, która nie została wypalona, może się zapalić i uszkodzić filtr.
Dodatkowo zatkany DPF może zwiększać opór przepływu spalin, co wpływa na pracę silnika. Jeśli procedura wypalania jest systematycznie przerwana, silnik może być narażony na dodatkowe obciążenia, co może prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa, utraty mocy i innych problemów.
Komentarze