Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Wymiana filtra DPF
Ciężko powiedzieć, żebyśmy wszyscy, kierowcy samochodów wyposażonych w silnik wysokoprężny, byli zadowoleni z wprowadzenia normy EURO IV a wraz z nią właściwie obowiązkowego filtra cząstek stałych DPF. Jednak na pewno wszyscy jesteśmy zdrowsi. Zarówno kierowcy, jak i mieszkańcy każdego większego miasta zmagającego się z problemem smogu. To diesle, między innymi, są odpowiedzialne za ciemny tuman zanieczyszczeń unoszący się nad miastami, szczególnie zauważalny w zimie. W jaki sposób przyczynił się do tego DPF/FAP oraz jakie znaczenie ma to dla kierowców pojazdów w taki właśnie filtr? Regeneracja filtra cząstek stałych, czy nowy filtr DPF? Jakie są koszty eksploatacji takiego filtra i czy jest on jednorazowy? Odpowiedzi na te i inne pytania znają Państwo w artykule poniżej, do którego lektury mam przyjemność zaprosić.
Dobrze, że jest DPF.
Nikt, kto nie zna roli ani zaawansowanej technologicznie budowy filtra cząstek stałych nie potrafi docenić jego bezcennej pracy na rzecz zdrowia naszego i sąsiadów. Zadaniem filtra DPF jest zatrzymywanie wewnątrz swojej budowy cząstek stałych, czyli nieprzereagowanych w procesie spalania procesu napędowego molekuł sadzy (czystego węgla) obudowanych standardowymi zanieczyszczeniami powstającymi podczas pracy silnika. W skład tych zanieczyszczeń wchodzą węglowodory, tlenki metali, siarki i azotu. Filtr DPF nie pozwala im opuścić swojej konstrukcji, poprzez akumulowanie ich w kanalikach swojego ceramicznego wkładu. Ceramika filtra cząstek stałych przyjmuje kształt kanalików, zbudowanych z węglika krzemu, zebranych w kształt plastra miodu. Kanaliki wlotowe i wylotowe poukładane są naprzemiennie, w taki sposób, by wylot kanalików wlotowych był zaślepiony i analogicznie, wlot wylotowych również nie posiadał światła. Dzięki temu jedyną drogą, jakie tłoczone gazy mogą wydostać się z filtra, są porowate ścianki kanalików, dzięki czemu wszystkie właściwie zanieczyszczenia większe średnicą niż 0,09 mikrometra, zatrzymywane są w porach ścianek kanalików filtra. Dodatkowo należy wspomnieć o cząsteczkach ceryny i platyny wbudowanych w węglik krzemu. Jest to główny powód, dla którego filtr DPF jest tak drogi. Katalityczne właściwości cząsteczek tlenku ceru i platyny (lub złota) mają za zadanie wspomagać filtrowanie spalin, poprzez wiązanie wspomnianych trujących tlenków.
Wymiana czy regeneracja?
Czyli regeneracja czy wymiana?
Zdecydowanie regeneracja. Prócz bardzo niskich kosztów czyszczenia we własnym zakresie, przynosi to naprawdę zadowalające efekty. Niestety, z powodu obecności tlenku ceru, czyli ceryny oraz innych wspomnianych tlenków powstaje rodzaj osadu, popiołu, którego nie da się wypalić, a który powstaje w procesie wypalania. Nawet wtedy jednak można filtr zregenerować, przy użyciu specjalistycznego sprzętu dedykowanego do regeneracja filtra DPF. Cena wymiana filtra, głównie z racji ceny, powinno się brać pod uwagę, dopiero kiedy w ferworze lub przez nieuwagę oddamy filtr do regeneracji do firmy, która przeprowadzi tę regenerację w sposób nieprofesjonalny na przykład poprzez wyżarzanie. Wtedy to może dojść do uszkodzenia struktury filtra, katalityczne tlenki roztopią się i zatkają pory filtra, jednocześnie tracąc swoje właściwości. Dodatkowo do przeprowadzenia podobnie karygodnej procedury konieczne jest dostanie się do wnętrza filtra, a więc zniszczenie korpusu filtra poprzez jego rozcięcie. Późniejsze spawanie powinno zdać egzamin, ale tylko w teorii, w praktyce często dochodzi do uszkodzenia termicznej odporności materiału i powstawania nieszczelności. Podsumowując, regeneracja, a nie wymiana, ale tylko w profesjonalnych pracowniach, które znają się na rzeczy i posiadają odpowiedni atestowany sprzęt.
Komentarze