Od czego zapycha się filtr DPF? - Możesz łatwo tego uniknąć
Najczęściej filtr cząstek stałych zapychają niespalone cząstki stałe, które powstają w wyniku niewłaściwej eksploatacji pojazdu. Innym, równie istotnym czynnikiem wpływającym na problemy z DPF są różnego typu usterki silnika np.: uszkodzone wtryskiwacze, awaria turbosprężarki, czy problem związany z układem recyrkulacji spalin EGR. Niesprawne czy zużyte elementy pojazdu emitują dużo większą ilość sadzy, co zwiększa prawdopodobieństwo zapchania.
Poniżej przedstawiamy kilka sprawdzonych wskazówek, których praktykowanie pozwala unikać problemu związanego z zapychaniem filtra cząstek stałych:
• Regularnie udaj się w dłuższe trasy, by stwarzać filtrowi DPF warunki do oczyszczania.
• Tankuj jedynie dobrej oraz sprawdzonej jakości paliwo.
• Unikaj jazdy tylko i wyłącznie na krótkich odcinkach, podczas których nie jesteśmy w stanie zapewnić odpowiednich warunków do samoregeneracji DPF.
• Używaj zalecanych dodatków do paliwa, które wspomagają proces wypalania.
• Regularnie wymieniaj olej silnikowy, który znacząco wpływa na prawidłową pracę silnika.
Regularne stosowanie powyższych wskazówek wydłuża żywotność filtra DPF i pomaga uniknąć niepotrzebnych kosztów związanych z jego naprawą lub wymianą.

Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
1-2 dni robocze

- nowe
- regenerowane na wymianę
- używane z gwarancją
Jak najszybciej przepalić sadzę w DPF?
Zalecanym, jak również najszybszym sposobem oczyszczenia DPF z zalegającej w nim sadzy jest wypalanie DPF podczas jazdy dłuższą trasą. Aby przeprowadzić procedure oczyszczania filtra, należy utrzymać przez kilkanaście minut stałe obroty silnika na poziomie 2500-3000 obr./min.
Podwyższone obroty doprowadzą do wzrostu temperatury układu wydechowego, która jest niezbędna do rozpoczęcia procesu wypalania sadzy. Należy pamiętać, że podczas wypalania z filtra DPF sadzy powstaje popiół, którego nagromadzenie również zapycha filtr, a usunięcie go nie jest już tak łatwe. Czyszczenie filtra DPF możemy wykonać samodzielnie przy użyciu odpowiednich do tego środków chemicznych, jednak najbezpieczniej i najskuteczniej jest skorzystać z profesjonalnych usług oczyszczania oferowanych przez serwisy samochodowe.
Jak regeneracja wpływa na żywotność filtra DPF?

Regeneracja, jak również odpowiednia konserwacja filtra cząstek stałych są kluczowe, by utrzymać skuteczność oraz trwałość podzespołu. Regeneracja pozwala na dokładne oczyszczenie elementu z zalegających w jego wnętrzu zanieczyszczeń jak popiół, czy sadza, które znacząco utrudniają jego właściwe funkcjonowanie. Zregenerowany filtr DPF, dzięki profesjonalnemu oczyszczaniu odzyskuje swoje fabryczne parametry, dzięki czemu jest w stanie znowu naprawdę długo posłużyć.
Regularne oczyszczanie podzespołu oraz dbanie o prawidłowy stan DPF pozwala zaoszczędzić właścicielowi sporo pieniędzy na naprawie, czy zakupie nowego podzespołu.
Jak szybko zapycha się filtr cząstek stałych?
Prawidłowo funkcjonujący filtr DPF powinien ulec zapchaniu nie wcześniej niż po pokonaniu kilkuset tysięcy kilometrów. Jednak szybkość zapychania się podzespołu uzależniona jest od kilku czynników jak model pojazdu, rodzaj silnika, czy filtra. Jak wspomnieliśmy powyżej, głównym powodem szybkiego zapychania się DPF niewłaściwa eksploatacja pojazdu, długotrwała jazda na krótkich odcinkach, czy gwałtowne manewry wykonywane na zimnym silniku. Jeśli zapychanie podzespołu występuje znacznie szybciej np. już po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów, warto skonsultować to z fachowcem, ponieważ może to świadczyć o pojawieniu się usterki. Filtr DPF jest bardzo ważnym elementem pojazdu, dlatego warto regularnie sprawdzać jego stan, aby zapobiegać awariom.
Komentarze