Subpage photo

OPF / GPF

Aleksandra Cubera
Czas przeczytania tekstu: 2 minuty
Oceń:
/ Aktualna ocena:

Filtr cząstek stałych GPF jest młodszym bratem znanych już nam wszystkim DPF / FAP, umieszczany w silnikach benzynowych, który tak samo ma zadbać o nasze środowisko, pozbywając się wcześniej szkodliwych związków chemicznych ze spalin. Jeśli chodzi o OPF, co to jest, to jest to niemiecka nazwa Ottopartikelfilter pierwotnego określenia GPF (Gasoline Particulate Filter). Ten rodzaj filtra jest stosunkowo świeży, więc jeszcze za wiele o nim nie można powiedzieć, choć już teraz mówi się o nim, że będzie stanowić mniej problemów niż filtr DPF i FAP. Pierwszy filtr GPF został zamontowany na próbę w 2014 roku w Mercedesie S500 Z 455- konnym 4.6 V8 biturbo z bezpośrednim wtryskiem. I tak, jak wszyscy tego oczekiwali, sprawdził się i był zgodny z emisją spalin, dlatego kolejne samochody różnych marek, które z biegiem czasu powstawały, zostały w niego wyposażone.

OPF / GPF
OPF / GPF

1. Filtr GPF i jego praca

Okazuje się, że praca filtra cząstek stałych GPF różni się od DPF i FAP i jest ona zdecydowanie korzystniejsza i nawet proces spalania przebiega też inaczej. Różnica jest taka, że:
• w silnikach wysokoprężnych, aby doszło do wypalenia sadzy, sterownik silnika był odpowiedzialny za podanie nowej dawki paliwa, która miała rozgrzać spaliny w układzie wydechowym;
• natomiast w pojazdach z silnikiem benzynowym wygląda to tak, że podanie mniejszej dawki paliwa pozwala na wzrost temperatury w układzie wydechowym.

Co więcej – w dieslu dodatkowa porcja paliwa, która się nie spala, trafia do układu smarowania i może rozcieńczyć olej silnikowy, jednak w przypadku dostania się benzyny, to zostanie ona szybko odparowana, ponieważ takie właśnie posiada właściwości.

2. GPF – problemy

Mimo tego, że GPF jest łatwiejszy w eksploatacji niż DPF, czy FAP, to również mogą wystąpić problemy. Ten filtr też ma prawo się zapchać i może się to objawić spadkiem mocy silnika tuż przed pojawieniem się kontrolki. Z filtrem GPF trzeba po prostu jeździć, aby ta sadza nie zalegała i nie zatykała kanalików. Nie są wymagane jakieś konkretne wytyczne jak w przypadku wymagań dotyczących eksploatacji DPF i FAP.

Podpowiadamy, jakie samochody benzynowe nie mają filtra cząstek stałych

Otóż są pojazdy, które do tej pory nie są wyposażone w filtr GPF i należy ich szukać w modelach wyprodukowanych przed 2017 rokiem, z wyjątkiem wspomnianego na początku artykułu Mercedesa S500 w ramach testu.

Podpowiadamy, jakie samochody benzynowe nie mają filtra cząstek stałych
Podpowiadamy, jakie samochody benzynowe nie mają filtra cząstek stałych

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

01 Grudzień 2021

Do czego prowadzi zapchany DPF?

Do czego prowadzi zapchany DPF? Zapchany filtr cząstek...

01 Grudzień 2021

Czy warto kupić zamiennik katalizatora?

Czy warto kupić zamiennik katalizatora? Ze względów...

30 listopada 2021

Czym czyścić DPF?

Czym czyścić DPF? Jeżeli podejmujesz się domowego...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer