Subpage photo

Pierwsze objawy zapchanego DPF – dlaczego filtry DPF i FAP trzeba czyścić?

Anna Skalna
Czas przeczytania tekstu: 4 minuty
E-mail Skopiuj link
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.80
Zaraz po pojawieniu się pierwszych objawów zapchania się filtra, filtr został wysłany do pracowni - na zdjęciu
Pierwsze objawy zapchanego DPF - dlaczego filtry DPF i FAP trzeba czyścić

 

Rozmowy na temat zasadności montowania filtrów DPF i FAP wzbudzają wiele emocji, jednakże nie ulega wątpliwości, że warto wiedzieć na ich temat jak najwięcej, gdyż stanowią obowiązkowy element samochodów z silnikiem wysokoprężnym Diesla. Jeśli jesteś zainteresowany specyfiką działania fitrów DPF i FAP, a także chcesz uzyskać informacje na temat tego, dlaczego trzeba je czyścić i jak najlepiej wyczyścić filtry cząstek stałych, dobrze trafiłeś! Wszystko to postaramy się jak najlepiej opisać w opracowanym artykule na temat pierwszych objawów zapchanego filtra DPF lub FAP.

 

 

Filtr zregenerowany, wyczyszczony, po pojawieniu się pierwszych objawów zapchania filtra
Jakie są pierwsze objawy zapchanego filtra DPF?

 


DPF i FAP – o co z nimi chodzi?

Mimo tego, że określenia filtrów cząstek stałych DPF i FAP często stosuje się zamiennie, nazwy te dotyczą filtrów o różnych zasadach działania, lecz podobnych funkcji. Na wstępie zaprezentujemy krótkie odrębne charakterystyki tych filtrów cząstek stałych.

Częściej stosowaną nazwą jest miano filtra DPF, którego skrót wziął się od nazwy w języku angielskim brzmiącej diesel particulate filter. Filtry cząstek stałych DPF są ponadto określane jako filtry suche, a ich praca polega głównie na oczyszczaniu w sposób mechaniczny spalin produkowanych przez zasilany olejem napędowym silnik wysokoprężny. Konieczność zaopatrzenia pojazdów z tego rodzaju silnikami w filtry DPF wynikła z wysokiego poziomu szkodliwości spalin emitowanych przez diesle. Aby chronić środowisko, warstwę ozonową oraz zdrowie i życie ludzi, zadecydowano o obowiązku stosowania filtrów cząstek stałych w samochodach tankowanych olejem napędowym. Wnętrze filtra DPF to sieć kanalików, w których dzięki zawartości węglika krzemu, platyny oraz ceryny są zatrzymywane cząsteczki węgla, azotanów, węglowodorów oraz tlenków metali. Filtry DPF w początkowym okresie produkcji uważane były za niezawodne aparatury, które nie wymagają obsługi, czas jednakże pokazał, iż filtry te mogą ulegać zapchaniu, sygnalizując je objawami, którym poświęciliśmy ten artykuł.

Kolejna grupa filtrów, o których jest głośno w motoryzacyjnym świecie, to filtry FAP (fr. filtre à particules) określane jako filtry mokre cząstek stałych. Najczęściej filtry FAP są montowane w bezpośrednim sąsiedztwie katalizatora utleniającego, natomiast ich główne zadanie także dotyczy odfiltrowania cząsteczek sadzy z zaadsorbowanymi substancjami szkodliwymi z powstających wskutek spalania oleju napędowego spalin. Aby wypalić nagromadzone cząstki stałe w filtrze FAP, filtr cząstek stałych musi osiągnąć temperaturę około 600 stopni Celsjusza, a działanie samego filtra jest możliwe dzięki dawkowaniu dużych ilości płynu katalitycznego, który dzięki zawartości ceru obniża temperaturę, w której dochodzi do samozapłonu sadzy.

Filtry DPF i FAP są otoczone czujnikami, które wysyłają do komputera informacje na temat parametrów ciśnienia oraz temperatury w zarówno suchym, jak i mokrym filtrze cząstek stałych.

 

Różnice między filtrami DPF i filtrami FAP
DPF i FAP - o co z nimi chodzi?

 


Różnice w funkcjonowaniu filtra DPF i FAP

Cechą wspólną filtrów DPF i FAP jest ich funkcja, która dotyczy efektywnego oczyszczania spalin ze szkodliwych substancji w postaci wodorotlenków aromatycznych, cząstek sadzy oraz tlenków metali. Jeśli chodzi o inne kryteria, filtry te wykazują kilka istotnych różnic.

W budowie filtra mokrego cząstek stałych wyróżnia się elementy odpowiedzialne za dostarczanie do filtra płynu katalitycznego, FAP wyposażono zatem w zbiornik na płyn katalityczny, pompę płynu oraz urządzenie, które dozuje płyn katalityczny i miesza z nim paliwo.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że filtry FAP po zużyciu podlegają tylko wymianie, podczas gdy filtry DPF można z wysoką skutecznością regenerować. Wiąże się to z różnicami dotyczącymi kosztów eksploatacji, gdyż czyszczenie bądź regeneracja filtra suchego cząstek stałych (DPF) są o wiele niższe niż wymiana filtra FAP na nowy po przejechaniu określonej przez producenta liczby kilometrów.

O ile działanie filtra DPF można określić jako bezobsługowe, gdyż proces wypalania się sadzy we właściwych warunkach zachodzi samoczynnie, tak w filtrach mokrych cząstek stałych FAP obowiązkowo musimy stosować płyn katalityczny, bez którego filtr FAP nie zadziała.

 

Filtr DPF ze zdjęcia został zregenerowany tak jak filtr FAP, różnice są niewielkie
Różnice w funkcjonowaniu filtra DPF i FAP

 


O
znaki zapchania filtra DPF lub FAP

Filtry, przez które codziennie przepływa znaczna ilość zanieczyszczonych węglem spalin, ulegają zapchaniu lub zużyciu eksploatacyjnemu. Użytkownicy samochodów wyposażonych w tego typu filtry mogą spodziewać się wystąpienia problemów z czujnikami ciśnienia bądź temperatury, jednak występowanie usterek w ich obrębie nie jest regułą.

Jakie sygnały dawane przez pojazd powinny wzbudzić Twój niepokój o nadmiernie zapchany filtr cząstek stałych DPF lub FAP? Zaobserwowany wzrost poziomu oleju to pierwsza oznaka, która może sygnalizować problem z zapchanym filtrem FAP lub DPF. Inne objawy tego zjawiska to przechodzenie silnika w awaryjny tryb pracy poprzedzone nagłymi skokami obrotów, pojawiającą się kontrolką check engine, ociężała praca silnika i spadki mocy, a także zatarcie silnika to jasne przesłanki mówiące o tym, że w filtrze cząstek stałych nagromadziło się zbyt dużo węgla w postaci sadzy oraz popiołów. Aby ratować filtr DPF lub FAP, warto skonsultować się ze specjalistami, którzy z pewnością zaproponują skuteczne regenerowanie filtra DPF bądź wymianę filtra FAP w korzystnej cenie.

 

Zregenerowany filtr cząstek stałych po regeneracji nie ma oznak zużycia
Oznaki zapchania filtra DPF lub FAP

 

Komentarze

teodora 2019-08-23 15:36:15

Dobry artykuł, wszystko świetnie opisane

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

12 września 2019

Wypalanie DPF Ford – część 23

Wypalanie DPF Ford – część 22   Czym zajmuje...

11 września 2019

Wypalanie DPF Chrysler – część 22

Wypalanie DPF Chrysler - część 22   Wybrane modele...

11 września 2019

Wypalanie DPF Subaru – część 21

Wypalanie DPF Subaru – część 21   Na temat tego,...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer