Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
Cena - 390 zł netto Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów
-
check
CZAS REALIZACJI 1-2 dni robocze
-
check
Cena - 550 zł netto Nowe filtry DPF FAP i katalizatory
-
check
GWARANCJA 2 lata bez limitu kilometrów
-
check
Stan dostępne
Jeśli planujesz zakup samochodu z rynku wtórnego, warto, byś miał na uwadze podstawowe kwestie, które należy sprawdzić przed podpisaniem umowy. Często do mechanika z pojazdem udajemy się do warsztatu, wcześniej jednak robimy oględziny samochodu, wyłapując rzeczy, które mogą nas zaniepokoić. Po przeczytaniu tego artykułu będziesz wiedział, jak istotne jest sprawdzenie, czy z samochodu nie został usunięty filtr cząstek DPF oraz jakie skutki niesie za sobą użytkowanie auta bez filtra DPF bądź FAP.
Funkcje, jakie pełni w aucie filtr DPF
Dlaczego trzeba sprawdzać, czy w samochodzie jest filtr cząstek stałych? Skąd opinia, że sprawdzenie DPF się opłaca? Poglądy te wynikają z funkcji, które pełni filtr cząstek stałych DPF w pojazdach z silnikami wysokoprężnymi Diesla. Filtr DPF/FAP zatrzymuje, akumuluje i w pełnym stopniu neutralizuje spaliny, które, zanim do niego trafią, zawierają mnóstwo cząsteczek szkodliwych dla środowiska substancji oraz sadzy odpowiedzialnych za czarny dym wydobywający się z rury wydechowej pojazdu. Filtr, w którego wnętrzu znajdują się kanaliki z węglika krzemu powleczone platyną, a także tlenek ceru, umożliwia przepływ spalin tylko w jednym kierunku, dzięki czemu w siateczce z węglika krzemu pozostają cząstki stałe węgla, węglowodorów oraz tlenków metali. Działanie to przynosi nieocenione korzyści dla środowiska oraz dla naszego zdrowia, gdyż przedostające się do atmosfery szkodliwe substancje powstające wskutek spalania w dieslach oleju napędowego mogą stać się bezpośrednią przyczyną problemów z układem oddechowym, krwionośnym oraz z poszczególnymi narządami wewnętrznymi. Filtr cząstek stałych DPF przeprowadza także dopalanie sadzy, dzięki czemu żywotność samego filtra jest maksymalnie długa przy odpowiednim użytkowaniu pojazdu.
Czy produkcja silnika Diesla była ukierunkowana na napędzanie samochodów osobowych użytkowanych codziennie na całym świecie? Na to pytanie dotyczące silników o zapłonie samoczynnym możemy odpowiedzieć przecząco. W swoim pierwotnym przeznaczeniu silniki wysokoprężne miały być prądnicami, jednostkami napędowymi pojazdów wojskowych albo lokomotyw. Jednakże możliwość uzyskania wysokiej mocy i świetna dynamika Diesli skłoniła producentów samochodów osobowych do zastosowania mechanizmu napędowego Rudolfa Diesla także w samochodach poruszających się naszymi drogami na co dzień. Silniki te spalają olej napędowy, niestety ich budowa warunkuje niedostateczne dostarczanie tlenu, przez co produktem ubocznym pracy silnika są cząstki stałe węgla i tlenków metali, które transportują wiele innych szkodliwych ciał stałych o średnicach wyrażanych w nanometrach. Konstrukcja filtra DPF umożliwia jednak zatrzymywanie owych cząsteczek, gdyż średnice kanalików w filtrze cząstek stałych są jeszcze mniejszych rozmiarów.
Brak DPF/FAP w samochodzie, czy to czymś grozi?
Rozważania na temat skutków wycięcia filtra DPF z samochodu warto rozpocząć od problemów związanych z ekologią, o których wspomnieliśmy w poprzedniej części artykułu. Brak filtra wiąże się z emitowaniem gęstych, czarnych spalin, w których do atmosfery swobodnie unoszą się cząstki węgla oraz inne drobiny ciał stałych, które powinny zostać zatrzymane w układzie wydechowym dzięki pracy filtra DPF lub FAP.
Na temat konsekwencji wynikających z braku filtra DPF w pojeździe wiele mogą powiedzieć Ci także pracownicy stacji kontroli pojazdów. Zgodnie z wytycznymi, diagnosta nie może wydać pozytywnego wyniku przeglądu, gdy pojazd przekracza normy spalin, paradoksalnie jednak stacje diagnostyczne nie są jeszcze wyposażone w narzędzia do bezpośredniego sprawdzania, czy w samochodzie jest zamontowany filtr. Kontrola DPF odbywa się na podstawie spekulacji w kwestii jakości i przejrzystości spalin, w przyszłości ma to jednak ulegać zmianom, o których będziemy Cię informować.
Skutki finansowe wynikające z wycięcia filtra cząstek stałych wiążą się z kontrolą drogową. Jeśli podczas owej kontroli policjanci na podstawie przeprowadzonego badania jakości spalin bądź kontroli wizualnej dymu uznają, że samochód najprawdopodobniej został pozbawiony DPF, mogą pozbawić Cię dowodu rejestracyjnego, zmuszając tym samym do zakupu filtra i zamontowanie go w samochodzie, a także nałożyć na Ciebie mandat karny, który może sięgnąć wysokości 500 zł.
Jak sprawdzić, czy ktoś wyciął DPF z samochodu?
Aby zweryfikować obecność filtra cząstek stałych w pojeździe, warto przyjrzeć się podwoziu auta. Samochody bez filtra DPF mogą widocznie nie posiadać puszki filtra, gdyż mechanicy bez profesjonalizmu niekiedy wypełniali miejsce DPF metalową rurą, która stanowiła jedynie marne zabezpieczenie ciągłości i szczelności układu wydechu. Inną możliwością, z której korzysta się w warsztatach zajmujących się nielegalnym procederem wycinania filtrów cząstek stałych, jest usunięcie z wnętrza obudowy filtra monolitu, a następnie wmontowanie puszki DPF z powrotem na swoje miejsce. Jeśli w samochodzie zauważymy obudowę, warto sprawdzić, czy jest ona wypełniona, stukając dłonią w metal. Pusta obudowa filtra cząstek stałych wyda charakterystyczny dźwięk.
Po usunięciu filtra w rurze wydechowej gromadzą się sadze. Jest ich na tyle dużo, że pozostawiają grubą czarną warstwę na całej długości wydechu, dlatego też brak filtra DPF lub FAP potwierdzi pozostający na palcach osad po sprawdzeniu rury wydechowej. Test ten może być interpretowany dwojako: w samochodzie nie ma FAP lub DPF albo filtr cząstek stałych działa nieprawidłowo, każda z opcji wiąże się natomiast z ryzykiem ponoszenia kosztów w przyszłości.
Kwestię sprawdzenia, czy w samochodzie jest filtr DPF, możemy także powierzyć mechanikom, którzy odczytają tę informację z komputera podpiętego do pojazdu. Zalecamy tę metodę, gdyż oprócz informacji na temat tego, czy z auta wycięto DPF, dowiemy się także, w jakim stanie jest filtr cząstek stałych.
Nie daj się oszukać i sprawdź, czy masz DPF
Kontrola obecności w samochodzie filtra DPF jest równie ważna, jak sprawdzenie zawieszenia, zużycia oleju, przebiegu czy tarcz i klocków hamulcowych. Zakup używanego samochodu często jest opłacalnym rozwiązaniem pod warunkiem, że pojazd zostanie poddany wnikliwemu sprawdzeniu, najlepiej w warsztacie bądź na stacji diagnostycznej. Wstępne informacje na temat tego, czy w używanym samochodzie jest filtr DPF, czy wycięto filtr cząstek stałych, możesz uzyskać sam, postępując według opracowanych przez nas wskazówek. Zapchany filtr DPF można poddać regeneracji, dzięki której za niską cenę zyskasz jego stuprocentową funkcjonalność, jest to więc niedrogie i skuteczne rozwiązanie. Na brak filtra cząstek stałych niestety nie ma tanich sposobów.
Komentarze