Prosty sposób! Czyli jak można sprawdzić, czy DPF został usunięty?

Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    Cena - 390 zł netto  Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    CZAS REALIZACJI  1-2 dni robocze

  • check

    Cena - 550 zł netto  Nowe filtry DPF FAP i katalizatory

  • check

    GWARANCJA  2 lata bez limitu kilometrów

  • check

    Stan dostępne

Image City 1 Image City 2
Serwis regeneracji filtrów FAP

Jeśli planujesz zakup samochodu z rynku wtórnego, warto, byś miał na uwadze podstawowe kwestie, które należy sprawdzić przed podpisaniem umowy. Często do mechanika z pojazdem udajemy się do warsztatu, wcześniej jednak robimy oględziny samochodu, wyłapując rzeczy, które mogą nas zaniepokoić. Po przeczytaniu tego artykułu będziesz wiedział, jak istotne jest sprawdzenie, czy z samochodu nie został usunięty filtr cząstek DPF oraz jakie skutki niesie za sobą użytkowanie auta bez filtra DPF bądź FAP.

 

 

Funkcje, jakie pełni w aucie filtr DPF

Dlaczego trzeba sprawdzać, czy w samochodzie jest filtr cząstek stałych? Skąd opinia, że sprawdzenie DPF się opłaca? Poglądy te wynikają z funkcji, które pełni filtr cząstek stałych DPF w pojazdach z silnikami wysokoprężnymi Diesla. Filtr DPF/FAP zatrzymuje, akumuluje i w pełnym stopniu neutralizuje spaliny, które, zanim do niego trafią, zawierają mnóstwo cząsteczek szkodliwych dla środowiska substancji oraz sadzy odpowiedzialnych za czarny dym wydobywający się z rury wydechowej pojazdu. Filtr, w którego wnętrzu znajdują się kanaliki z węglika krzemu powleczone platyną, a także tlenek ceru, umożliwia przepływ spalin tylko w jednym kierunku, dzięki czemu w siateczce z węglika krzemu pozostają cząstki stałe węgla, węglowodorów oraz tlenków metali. Działanie to przynosi nieocenione korzyści dla środowiska oraz dla naszego zdrowia, gdyż przedostające się do atmosfery szkodliwe substancje powstające wskutek spalania w dieslach oleju napędowego mogą stać się bezpośrednią przyczyną problemów z układem oddechowym, krwionośnym oraz z poszczególnymi narządami wewnętrznymi. Filtr cząstek stałych DPF przeprowadza także dopalanie sadzy, dzięki czemu żywotność samego filtra jest maksymalnie długa przy odpowiednim użytkowaniu pojazdu.

Czy produkcja silnika Diesla była ukierunkowana na napędzanie samochodów osobowych użytkowanych codziennie na całym świecie? Na to pytanie dotyczące silników o zapłonie samoczynnym możemy odpowiedzieć przecząco. W swoim pierwotnym przeznaczeniu silniki wysokoprężne miały być prądnicami, jednostkami napędowymi pojazdów wojskowych albo lokomotyw. Jednakże możliwość uzyskania wysokiej mocy i świetna dynamika Diesli skłoniła producentów samochodów osobowych do zastosowania mechanizmu napędowego Rudolfa Diesla także w samochodach poruszających się naszymi drogami na co dzień. Silniki te spalają olej napędowy, niestety ich budowa warunkuje niedostateczne dostarczanie tlenu, przez co produktem ubocznym pracy silnika są cząstki stałe węgla i tlenków metali, które transportują wiele innych szkodliwych ciał stałych o średnicach wyrażanych w nanometrach. Konstrukcja filtra DPF umożliwia jednak zatrzymywanie owych cząsteczek, gdyż średnice kanalików w filtrze cząstek stałych są jeszcze mniejszych rozmiarów.

Nie spełniający swoich funkcji filtr DPF wymontowano w celu przeprowadzenia regeneracji filtra

Brak DPF/FAP w samochodzie, czy to czymś grozi?

Rozważania na temat skutków wycięcia filtra DPF z samochodu warto rozpocząć od problemów związanych z ekologią, o których wspomnieliśmy w poprzedniej części artykułu. Brak filtra wiąże się z emitowaniem gęstych, czarnych spalin, w których do atmosfery swobodnie unoszą się cząstki węgla oraz inne drobiny ciał stałych, które powinny zostać zatrzymane w układzie wydechowym dzięki pracy filtra DPF lub FAP.

Na temat konsekwencji wynikających z braku filtra DPF w pojeździe wiele mogą powiedzieć Ci także pracownicy stacji kontroli pojazdów. Zgodnie z wytycznymi, diagnosta nie może wydać pozytywnego wyniku przeglądu, gdy pojazd przekracza normy spalin, paradoksalnie jednak stacje diagnostyczne nie są jeszcze wyposażone w narzędzia do bezpośredniego sprawdzania, czy w samochodzie jest zamontowany filtr. Kontrola DPF odbywa się na podstawie spekulacji w kwestii jakości i przejrzystości spalin, w przyszłości ma to jednak ulegać zmianom, o których będziemy Cię informować.

Skutki finansowe wynikające z wycięcia filtra cząstek stałych wiążą się z kontrolą drogową. Jeśli podczas owej kontroli policjanci na podstawie przeprowadzonego badania jakości spalin bądź kontroli wizualnej dymu uznają, że samochód najprawdopodobniej został pozbawiony DPF, mogą pozbawić Cię dowodu rejestracyjnego, zmuszając tym samym do zakupu filtra i zamontowanie go w samochodzie, a także nałożyć na Ciebie mandat karny, który może sięgnąć wysokości 500 zł.

Brak DPF/FAP w samochodzie, czy to czymś grozi?

Jak sprawdzić, czy ktoś wyciął DPF z samochodu?

Aby zweryfikować obecność filtra cząstek stałych w pojeździe, warto przyjrzeć się podwoziu auta. Samochody bez filtra DPF mogą widocznie nie posiadać puszki filtra, gdyż mechanicy bez profesjonalizmu niekiedy wypełniali miejsce DPF metalową rurą, która stanowiła jedynie marne zabezpieczenie ciągłości i szczelności układu wydechu. Inną możliwością, z której korzysta się w warsztatach zajmujących się nielegalnym procederem wycinania filtrów cząstek stałych, jest usunięcie z wnętrza obudowy filtra monolitu, a następnie wmontowanie puszki DPF z powrotem na swoje miejsce. Jeśli w samochodzie zauważymy obudowę, warto sprawdzić, czy jest ona wypełniona, stukając dłonią w metal. Pusta obudowa filtra cząstek stałych wyda charakterystyczny dźwięk.

Po usunięciu filtra w rurze wydechowej gromadzą się sadze. Jest ich na tyle dużo, że pozostawiają grubą czarną warstwę na całej długości wydechu, dlatego też brak filtra DPF lub FAP potwierdzi pozostający na palcach osad po sprawdzeniu rury wydechowej. Test ten może być interpretowany dwojako: w samochodzie nie ma FAP lub DPF albo filtr cząstek stałych działa nieprawidłowo, każda z opcji wiąże się natomiast z ryzykiem ponoszenia kosztów w przyszłości.

Kwestię sprawdzenia, czy w samochodzie jest filtr DPF, możemy także powierzyć mechanikom, którzy odczytają tę informację z komputera podpiętego do pojazdu. Zalecamy tę metodę, gdyż oprócz informacji na temat tego, czy z auta wycięto DPF, dowiemy się także, w jakim stanie jest filtr cząstek stałych.

Jak sprawdzić, czy ktoś wyciął DPF z samochodu?

Nie daj się oszukać i sprawdź, czy masz DPF

Kontrola obecności w samochodzie filtra DPF jest równie ważna, jak sprawdzenie zawieszenia, zużycia oleju, przebiegu czy tarcz i klocków hamulcowych. Zakup używanego samochodu często jest opłacalnym rozwiązaniem pod warunkiem, że pojazd zostanie poddany wnikliwemu sprawdzeniu, najlepiej w warsztacie bądź na stacji diagnostycznej. Wstępne informacje na temat tego, czy w używanym samochodzie jest filtr DPF, czy wycięto filtr cząstek stałych, możesz uzyskać sam, postępując według opracowanych przez nas wskazówek. Zapchany filtr DPF można poddać regeneracji, dzięki której za niską cenę zyskasz jego stuprocentową funkcjonalność, jest to więc niedrogie i skuteczne rozwiązanie. Na brak filtra cząstek stałych niestety nie ma tanich sposobów.

 

Nie daj się oszukać i sprawdź, czy masz DPF

Udostępnij

Co o tym myślisz?

Komentarze

Łysy
star star star star star
Wystawiono Rok temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Potrzebuję pustego dpf, aby nie było widać, że filtr został usunięty, czy mogę go kupić
Paweł
star star star star star
Wystawiono Rok temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Prosty sposób na sprawdzenie, czy filtr cząstek stałych (DPF) został usunięty z samochodu, to sprawdzenie rury wydechowej. DPF jest zazwyczaj umieszczony w okolicach rury wydechowej, więc jeśli nie ma filtra w tym miejscu lub jeśli rura wydechowa jest zbyt blisko katalizatora, może to wskazywać na jego usunięcie. Innym prostym sposobem jest sprawdzenie komputera pokładowego, jeśli w samochodzie jest to dostępne. Często po usunięciu DPF komunikat na komputerze pokładowym nie będzie już się pojawiał lub nie będzie działał prawidłowo, co może być sygnałem, że DPF został usunięty. Jeśli masz wątpliwości, warto skonsultować się z profesjonalnym mechanikiem lub specjalistą, który będzie mógł dokładnie sprawdzić stan filtra DPF w twoim samochodzie.
Oleksandr
star star star star star_outline
Wystawiono 3 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Cześć. Powiedz mi, jak mogę dowiedzieć się, czy miałem dpf z salonu po kodzie wina?
Mogo
star star star star star
Wystawiono 3 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
<p>Każdy w tej kwestii ma trochę racji Ci co jeżdżą z wyciętym i chwalą przyrosty mocy oraz paradoksalnie mniejsze spalanie oraz Ci co jeżdżą z filtrem i finalnie emitują trochę mniej związków do atmosfery. A to czy to się dzieje w Polsce czy w innym kraju to nie ma aż tak wielkiego znaczenia ponieważ wszyscy mieszkamy na tej samej planecie. Europa dba o czystość powietrza aby Chiny mogły je zatruwać... Globalnie ekolodzy starają się ograniczyć emisję szkodliwych związków dla ogólnego dobra. Ale jeden czy drugi paląc papierosa dostarcza sobie tak samo cholera go wie co się dpf w aucie musi być :)</p>
Jack
star star star star star
Wystawiono 4 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
<p>Co za bzdury. Tak czy siak sadza zostaje wypalona i wszystko trafia do środowiska . Przewód wydechowy za filtrem i tłumik jest cały z sadzy zarówno w nowych jak i starych samochodach chociażby dlatego że sadza ta osiada podczas wypalania. Co innego AdBlue.</p>
Hubert
star star star star star
Wystawiono 4 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Jest sposób, jak sprawdzić po vin czy auto ma dpf? Be zaglądania pod auto? Byłoby tak nieco prościej.
Darek
star star star star star
Wystawiono 4 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
<p>Pani Anno Skalna, nie widzie Pani, że popieracie ekoterroryzm. Mój sąsiad od lat wybiera ze śmietników śmieci, plastik i pali nimi zimą w piecu. "Służby", poinformowane, nie reagują. Statki oceaniczne i samoloty emitują więcej zanieczyszczeń niż samochody świata. I co? I nic. Bo chodzi o to, by ograniczać naszą samodzielność np. w kwestii transportu. NWO. A czy wie Pani, że pojazdy benzynowe są bardziej dla ludzi szkodliwe, aniiżli diesele? Pewnie nie, bo najpierw należałoby się dokształcić - przed napisaniem artykułu. Myślę, że zablokujecie mó komentarz, bo tak naprawdę nie dopuszczacie do swobodnego wyrażania opinii. Bez obrazy, nie było moim celem byź nieuprzejmym.</p>
Tomek
star star star star star
Wystawiono 4 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
<p>Dość fajna reklama, bazująca na faktach o filtrach cząstek stałych. Filtry warto czyścić, tyle w temacie.&nbsp;</p>
Dpf
star star star star star
Wystawiono 4 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
<p>Zwrocie się do warsztatu z prośbą o usunięcie waszego zapchanego dpfa w główce. Ekologia? Środowisko? To po jakiego ci u.la w Polsce? jak to kraj uzyskujacy energię ze spalania węgla!?. jeździ miliony aut starych zajechanych diesli a jedno emitujacych 100 razy więcej niż nowe auto z dpf. Nie mówiąc pociągach maszynach rolniczych i każdego rodzaju maszynach. Jaki sens bo nie rozumiem? Zapchany nie chodzi wyciąć i św. spokój, a jak mamy iść wg restrykcji niemieckiej gdzie nakład w energię odnawialną jest ogromny z unijnych składek a grupa VW wgrywa do aut oprogramowanie oszukujace silnik imitujące podczas badania żadne zanieczyszczenie. To jak noszenie wody dziurawym wiadrem. Miliony pieców węglowych i innych emituje miliardowe zanieczyszczenia i każdy w ... to ma a wy piszecie ze dpf najważniejszy w aucie.</p>
mistrz
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
<p>&nbsp;"Nie daj się oszukać i sprawdź, czy masz DPF" - świea prawda, nie ma co kupować auta w ciemno, tylko lepiej udać się na stację diagnostyczną i sprawdzić, czy DPF tam jest.</p>
franek
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
<p>Amatorzy czasami wciskają takie gnioty, że filtr dpf nie jest potrzebny. Dpf do wszystkeigo w aucie jest potrzebny, a nawet twierdze ze jest najważniejszy</p>
Karol
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
@Jędrek tak może być, nie jedno auto bez filtru widziałem co kopciło jak nie wiem.
DIngo
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Niestety są tacy sprzedawcy, że zarzekają się iż auto posiada DPF, a tak naprawdę jego nie ma, na szczęście prawo jest po naszej stronie i możemy obciążyć tego sprzedawcę :)
autospec
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
@Jędrek, obie opcje są prawdopodobne, najlepiej podjechać do serwisu i podpiąć tester diagnostyczny
Jędrek
star star star star star
Wystawiono 5 lat temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Jak mi tak mocno auto na czarno kopci to nie mam filtru, czy może mam zapchany?

Popularne wpisy

3 września 2024

Co, jeśli zabraknie AdBlue?

Jeśli zabraknie AdBlue, możesz napotkać kilka problemów, szczególnie jeśli masz samochód z silnikiem wysokoprężnymi, który jest wyposażony w system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Poniżej kilka z nich: ...