Regeneracja filtra cząstek stałych (DPF) jest niezbędna, gdy w filtrze zgromadzi się zbyt duża ilość sadzy, która uniemożliwia jego prawidłowe działanie. Jeśli mimo dłuższej przejażdżki, na wyższych obrotach poza miastem, kontrolka filtra DPF nadal świeci się na panelu rozdzielczym – należy przeprowadzić profesjonalną regenerację podzespołu. Rekomendujemy wykorzystanie metody hydrodynamicznej, która najskuteczniej usuwa nagromadzone zanieczyszczenia.
Decydując się na naprawę w serwisie, warto wybrać taki, który specjalizuje się w regeneracji filtrów DPF/FAP, posiada profesjonalny sprzęt, wykwalifikowanych i doświadczonych fachowców, którzy przeprowadzą dokładną diagnostykę oraz wybiorą optymalną metodę regeneracji, zapewniając trwały efekt.


Po czym poznać, że DPF wymaga regeneracji?
Typowe sygnały, że Twój filtr wymaga regeneracji:
- Ograniczenie mocy silnika -Pojazd słabo przyspiesza, reaguje z opóźnieniem na wciśnięcie pedału gazu.
- Zwiększone spalanie paliwa - Mimo podobnej trasy, zużycie oleju napędowego wzrasta.
- Zapalenie się kontrolki silnika - Check Engine lub kontrolki związanej z DPF.
- Dymienie - Szczególnie zauważalne podczas przyspieszania.
- Tryb awaryjny silnika - Jednostka pracuje z ograniczoną mocą.
- Częste próby aktywacji regeneracji - zwiększone obroty silnika na biegu jałowym.
Istotne jest, aby nie ignorować niepokojących sygnałów, ponieważ zatkanie filtra może prowadzić do poważniejszych uszkodzeń.
Co psuje filtry DPF w Dieslach?

Najgorszym czynnikiem, który wpływa na psucie się DPF, jest jazda wyłącznie na krótkich dystansach. Filtry te mają ograniczoną pojemność, a by nie doszło do ich zatkania, cząsteczki sadzy muszą zostać całkowicie wypalone. Aby się tak stało, niezbędna jest wyższa temperatura, rzędu 600 stopni Celsjusza. Samochód musi poruszać się ze stałą i dość dużą prędkością co najmniej przez kilkanaście minut. Spełnienie takich warunków w ruchu miejskim lub na jakichkolwiek innych, ale krótkich odcinkach, jest niewykonalne. Jeśli cykl dopalania cząstek nie zostanie ukończony, DPF się zatyka, a do oleju trafia niespalone paliwo. Taka mieszkanka ma destrukcyjny wpływ na turbosprężarkę oraz smarowanie silnika, przez co podzespoły te szybciej się zużywają.
Trwałość filtra DPF
Filtr DPF w silniku Diesla może pracować bez zarzutu nawet po przejechaniu kilkuset tysięcy kilometrów. Jednak, aby tak było, niezbędne jest spełnienie odpowiednich warunków. Filtry cząstek stałych działają przez wiele lat bez zarzutu, kiedy pojazd jest eksploatowany na długich trasach. Gdy silnik przez cały czas jest rozgrzany, czyli z reguły w przypadku pojazdów flotowych np. realizujących przewóz towarów. Kolejnym czynnikiem, który wzmaga bezawaryjność filtrów DPF, jest utrzymanie silnika oraz całego auta w idealnym stanie technicznych i użytkowanie dobrego jakościowo paliwa i oleju silnikowego. Regularna kontrola stanu podzespołu i odpowiednia konserwacja pozwala znacznie wydłużać żywotność DPF.
Komentarze