Regeneracja filtra cząstek stałych

12 marca 2018

   Dzięki zastosowaniu filtra cząstek stałych udało się spełnić rygorystyczne ograniczenia, jakie wprowadzone zostały wraz z normą EURO IV i wyżej, odnośnie do emisji spalin. Obecność filtra DPF potrafi zmniejszyć emisję sadzy (oblepionej również innymi zanieczyszczeniami) niemal do zera. Jednak ceną takiej czystości i bezpieczeństwa jest utrzymanie DPF-a we względnej czystości a zaniedbanie tego filtra może doprowadzić do bardzo wysokich nieoczekiwanych kosztów.

Usuwanie DPF


   Bardzo popularną praktyką jeszcze do niedawna było usuwanie filtra cząstek stałych z układu wydechowego. Oczywiście samo usunięcie najbardziej zaawansowanego technologicznie filtra w samochodzie mogło doprowadzić do niewłaściwej pracy czy nawet unieruchomienia samochodu, jednak dzięki przeprogramowaniu sterownika silnika, można było doprowadzić do tego, by samochód "zapomniał" że kiedykolwiek miał filtr cząstek stałych. Tego typu działania sprawiają, że emisja szkodliwych i trujących substancji z dieslowskiego układu wydechowego przekracza wszystkie dopuszczalne limity i normy. Na nasze szczęście i wszystkich ludzi mieszkających w dużych miastach, ta praktyka jest już prawnie zakazana.

 
 
Filtr cząstek stałych zamontowany w samochodzie (widok podwozia)
Regeneracja filtra cząstek stałych DPF
 
 

Katalizator a DPF


   Filtr cząstek stałych znajduje się pomiędzy kolektorem wydechowym a tłumikiem, to jasne, warto jednak dodać, że znajduje się między dwoma katalizatorami, samemu również mając właściwości katalityczne. To istotna informacja, ponieważ, pomimo niskiego stopnia konwersji, właściwości katalityczne są bardzo ważne w pracy DPF, pozwala mu na skuteczniejsze wychwytywanie cząstek stałych. Usuwanie sadzy ze spalin to podstawowe zadanie DPF-a ale również ich akumulowanie i dopalanie. Odbywa się to kiedy zaczyna brakować miejsca wewnątrz filtra (określa to sterownik silnika na podstawie odczytów z różnicowego czujnika ciśnienia). Jest to tak zwane wypalanie DPF i może odbywać się w kilku trybach, a mianowicie pasywnie, aktywnie i wymuszenie. Dopalanie sadzy pasywne odbywa się w czasie jazdy i najczęściej w mokrych filtrach cząstek stałych zwanych FAP, ponieważ z racji dodatku do paliwa zwanego Eolys i zawartego w nim tlenku ceru, temperatura wypalania sadzy w DPF zmniejszono o ponad 200 stopni. Proces przebiega w czasie jazdy i dla nas, kierowców, oznacza jedynie tyle, by utrzymać 3-4 tysiące obrotów i nie zmniejszać prędkości poniżej 50 km/h. Dzięki temu realizowany dotrysk będzie dopalać się wraz z sadzą w DPF-ie (FAP-ie). Aktywne wypalanie sadzy jest charakterystyczne dla suchych filtrów – DPF-ów. Odbywa się w czasie postoju, mimo że sama procedura pozostaje bez zmian. Za zadanie mamy utrzymanie wysokiej temperatury w filtrze za sprawą dodatkowego wtrysku paliwa podawanego w suwie wydechu. Nie spala się on w komorze w silniku, tylko już w wydechu bardzo podnosząc temperaturę tam panującą i wypalając odfiltrowaną sadzę. Ostatnim trybem wypalania DPF jest tryb wymuszony. Charakterystyczny dla serwisów, ponieważ wymaga połączenia sterownika z komputerem diagnostycznym i tam zadeklarowania wypalania DPF.

 
 
Filtr cząstek stałych FAP Citroen Jumpy na stole przed regeneracją
Regeneracja filtra cząstek stałych DPF Citroen Jumpy
 
 

Regeneracja filtra.


   Jak być może część osób pamięta ze szkoły średniej, przy odpowiednio dużej ilości tlenu w procesie utleniania węgla, uzyskamy dwutlenek węgla i wodę. Teoretycznie w filtrze DPF nie powinno więc zostać nic czego nie da się usunąć poprzez potraktowanie wysoką temperaturą. A jednak, z powodu obecności wspomnianego ceru, a w zasadzie ceryny, powstaje niepoddający się dopalaniu brązowy popiół i to właśnie on jest odpowiedzialny za zapychanie się filtra z brakiem możliwości odzyskania sprawności poprzez pasywne, aktywne czy nawet wymuszone czyszczenie. Konieczne wtedy jest zdemontowanie DPF-a i poddanie regeneracji. Warto tu zwrócić uwagę na sposób, jaki będzie wykorzystywany do regeneracji naszego DPF-a. Jest ich kilka i większość równie... nieskuteczne.

Wypalanie DPF w piecu


   Jedne z najgorszych możliwych sposobów na "przywrócenie sprawności" filtra. Polega na rozcięciu korpusu, wyżarzeniu, przedmuchaniu i ponownym zespawaniu obudowy. Pomijając już kwestię naruszenia konstrukcji, co grozi utratą właściwości materiału i jego osłabieniem lub powstaniem nieszczelności, to znacznie istotniejszym jest fakt, że wspomniane właściwości katalityczne filtra, posiada on za sprawą cząsteczek platyny, tlenku ceru i glinu wbudowanych w ściany kanalików filtra. Poddanie ich tak wysokiej temperaturze sprawi, że nie tylko utracą właściwości, ale również roztopią się i zapchają pory węglika krzemu a co za tym idzie zniszczą filtr. Poza tym, jak już wspomniano, popiołów tlenku ceru niestety nie wypalimy. Odradzamy.

 
 
Filtr cząstek stałych przed regeneracją VW Caddy
Regeneracja filtra cząstek stałych DPF VW Caddy
 
 

Ultradźwiękowe czyszczenie DPF


   Znacznie mniej inwazyjnym i niemniej nieskutecznym sposobem jest wykorzystanie myjek ultradźwiękowych. Co prawda implodujące pęcherzyki powietrza wewnątrz filtra mogą rozbić zbryloną sadzę, jednak nie mają najmniejszego na olejowe nagary, które zwłaszcza w lekko niesprawnych silnikach są dość częstą sytuacją. Czyszczenie ultradźwiękowe jest o tyle sensownym rozwiązaniem, jeśli mamy naprawdę bardzo mały filtr i prywatną myjkę ultradźwiękową. Doraźne i jedynie do niezbyt zużytych filtrów – polecane do okresowej konserwacji, bezpieczne dla filtra i jego właściwości.

Czyszczenie na dedykowanych do DPF-ów maszynach


   Ostatnią i w zasadzie jedyną skuteczną metodą jest wykorzystanie maszyn zaprojektowanych do czyszczenia DPF. Pod wpływem ogromnego ciśnienia woda, często ze środkami wspomagającymi pracę ciśnienia, wypłukuje nawet najmniejsze zanieczyszczenia i najbardziej zapieczone nagary. Jednak to rozwiązanie, pomimo że najlepsze, jest najtrudniejsze w realizacji. Niestety, ale w Polsce jest jedynie kilka firm, które posiadają odpowiedni sprzęt, maszyny są drogie i chronione prawem patentowym, więc na zakup podobnych urządzeń, wielu zakładów w kraju po prostu nie stać. Warto jednak poświęcić chwilę, by odpowiednio dobrać zakład, który zajmie się regeneracją naszego DPF-a. Zapewni nam to niemal 100% skuteczności realizowanej usługi i świadomość, że nasz DPF nie wróci do nas pozbawiony swoich właściwości. Najlepsza jest hydrochemiczna regeneracja filtrów cząstek stałych - opinie to potwierdzają.
 
 
Znalazłeś nasz artykuł, nie szukałeś również:
- regeneracja DPF łódź
- regeneracja filtra cząstek stałych Warszawa
Oceń:

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

14 marca 2018

Czyszczenie DPF - Jak samemu wyczyścić DPF?

   Duża część kierowców nowoczesnych samochodów...

13 marca 2018

Usuwanie filtra DPF, konsekwencje usunięcia filtra cząstek stałych

   Praktyka niegdyś bardzo popularna, dziś na szczęście...

12 marca 2018

Regeneracja filtra cząstek stałych

   Dzięki zastosowaniu filtra cząstek stałych udało...

Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer