Regeneracja filtra DPF

Mamy dla Ciebie ponad 2500 dostępnych filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    Cena - 390 zł netto  Regeneracja i czyszczenie filtrów DPF FAP i katalizatorów

  • check

    CZAS REALIZACJI  1-2 dni robocze

  • check

    Cena - 550 zł netto  Nowe filtry DPF FAP i katalizatory

  • check

    GWARANCJA  2 lata bez limitu kilometrów

  • check

    Stan dostępne

Image City 1 Image City 2
Serwis regeneracji KAT

Dlaczego MY

30 letnie doświadczenie w regeneracji podzespołów samochodowych

  • Najnowocześniejsza pracownia regeneracji / czyszczenia filtrów cząstek stałych DPF, FAP, SCR i katalizatorów w Polsce
  • Autoryzacja Bosch Diesel Service - gwarancja najwyższej jakości usług
  • Najnowocześniejsza maszyna do czyszczenia filtrów szwajcarskiej firmy FFSolution
  • Wydruk protokołu z parametrami przepustowości

Regenerujemy filtry montowane zarówno w samochodach osobowych, dostawczych, ciężarowych, jak i pojazdach rolniczych

  • Filtry spełniają warunki homologacji i normy emisji spalin
  • Szybki czas realizacji zamówienia i najlepsze ceny w Polsce!
  • Przyjmujemy zlecenia wysyłkowe i prowadzimy sprzedaż w Polsce i zagranicą
  • Podzespoły odbieramy / wysyłamy codziennie naszym kurierem

Potrzebna Ci regeneracja filtra DPF? Sprawdzamy, jak to się robi w autoryzowanym serwisie. O sposobach regeneracji filtra cząstek stałych (DPF) opowiemy Ci, bazując na naszym wieloletnim doświadczeniu w regeneracji zarówno filtrów DPF i FAP, jak i katalizatorów samochodowych.

DPF to skrót z ang. diesel particulate filter, czyli filtr cząstek stałych. Montowany jest w układzie wydechowym silnika wysokoprężnego oraz benzynowego, w którym skrótowo określa się filtr jako GPF. Oba rodzaje suchych filtrów cząstek stałych (DPF i GPF), a także tak zwany mokry filtr FAP z powodzeniem można regenerować.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Na czym dokładnie polega proces regeneracji DPF.

  • Jakie są etapy procedury regeneracji filtrów cząstek stałych i katalizatorów.

  • Kiedy należy zregenerować DPF/FAP.

  • Jakie objawy wykazuje uszkodzony lub zapchany filtr DPF w trakcie użytkowania samochodu.

  • Kiedy regeneracja filtra cząstek stałych nie jest możliwa.

  • W jakich sytuacjach wymiana DPF/FAP staje się koniecznością.

  • Ile wytrzymuje filtr cząstek stałych w Dieslu.

  • Jakie czynniki szkodzą filtrowi DPF.

  • Jak usunąć popiół nagromadzony we wnętrzu filtra cząstek stałych?

  • Jak długo utrzymują się efekty profesjonalnie przeprowadzonej regeneracji?

  • Co robić i jak postępować po regeneracji DPF/FAP?

  • Jakiej ceny można się spodziewać za regenerację DPF?

  • Jakiego rodzaju opinie na temat regeneracji DPF prezentują Klienci naszego serwisu?

  • Czy warto regenerować filtry cząstek stałych w serwisach?

W ten sposób chcemy rzetelnie odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytania w kontekście regeneracji filtrów DPF, a wszystkich zainteresowanych zapraszamy do lektury!

Filtr DPF

1. Na czym polega regeneracja DPF?  

Mówiąc ogólnie, regeneracja filtra pozwala usunąć z niego większość zanieczyszczeń, które nie podlegają wypaleniu bądź usunięciu w jakikolwiek inny sposób.

Silnie zanieczyszczone filtry DPF można regenerować w tzw. pralkach do DPF–ów. W naszym serwisie tą potoczną nazwą określa się specjalistyczną maszynę do czyszczenia filtrów cząstek stałych i katalizatorów, za pomocą której przeprowadzamy chemiczne czyszczenie DPF. Mimo tego, że metoda ta jest określana jako chemiczna bądź termochemiczna, nie musisz obawiać się o stan filtra DPF lub katalizatora po jej przeprowadzeniu. Stosowane w naszej pracowni detergenty są przeznaczone specjalnie do regeneracji filtrów cząstek stałych, a ich skład jest w pełni bezpieczny dla delikatnego wkładu DPF pokrytego powłoką katalityczną. Stosowana chemia nie szkodzi filtrowi, mimo to w pełni skutecznie usuwa z jego wnętrza kłopotliwe i szkodliwe osady.

Regeneracja filtra czy czyszczenie? W naszym opracowaniu określenia te będziemy stosować zamiennie, a także wyszczególnimy różnice pomiędzy regeneracją serwisową, regeneracją aktywną i pasywną (czyli wypalaniem filtrów cząstek stałych) oraz czyszczeniem filtrów cząstek stałych ogólnodostępnymi środkami i narzędziami.

W Polsce nie brakuje serwisów, które oferują usługę tzw. regeneracji filtra DPF, jednakże nie wszystkie z nich są w stanie wyczyścić DPF na odpowiednim poziomie. Jeżeli chcesz mieć pewność, że filtr cząstek stałych z Twojego samochodu zostanie zregenerowany zgodnie z najwyższymi standardami, skieruj się do ASO. W autoryzowanych serwisach, które w swojej ofercie mają także regenerację DPF, FAP oraz katalizatorów samochodowych, usługa ta jest przeprowadzona na najwyższym poziomie i często w nie najwyższej cenie.

Jeżeli masz wątpliwości co do tego, na jak długo wystarcza regeneracja filtra DPF, przeczytaj kolejne akapity naszego opracowania. W poszczególnych częściach określimy także, ile kosztuje fachowa regeneracja filtra cząstek stałych, jakie są opinie na jej temat, a także - dlaczego w ogóle filtr DPF się zatyka i wymaga czyszczenia. Skorzystaj z kompendium wiedzy na temat regeneracji filtrów cząstek stałych w silnikach Diesla oraz w silnikach benzynowych; będziesz wiedział wszystko o specjalistycznym czyszczeniu DPF/FAP.

Filtr DPF

2. Jakie są etapy regeneracji filtrów DPF?

Optymalnie przeprowadzone i w pełni skuteczne czyszczenie filtra cząstek stałych, czyli regeneracja DPF z samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych oraz wielu maszyn, przebiega w określonych etapach, które pokrótce opiszemy. Jakie czynności należy wykonać, aby solidnie zregenerować filtr cząstek stałych, przywracając mu całkowitą drożność?

 


1) Dobór oraz instalacja odpowiednich adapterów montażowych i redukcji.

2) Badanie stopnia zablokowania DPF poprzez test przepływu powietrza wykonywany na stanowisku probierczym zgodnie z kierunkiem przepływu spalin. Im bardziej zatkany jest filtr, tym mniejszą przepustowość odnotowuje się podczas badania.

3) Wydruk protokołu z testu przepustowości filtra cząstek stałych.

4) Umieszczenie i zamocowanie filtra w maszynie do czyszczenia DPF.

5) Aplikacja specjalistycznego detergentu w odpowiedniej ilości.

6) Rozpoczęcie funkcji czyszczenia filtra DPF

- przeciwnie do kierunku przepływu spalin

- zgodnie z kierunkiem przepływu

- przeciwnie do kierunku przepływu spalin

7) Suszenie filtra cząstek stałych - podłączenie rury z powietrzem

8) Suszenie filtra DPF - wpuszczanie do jego wnętrza ogrzanego powietrza w kierunku przeciwnym do przepływu spalin

9) Przeprowadzenie ponownego testu przepływu powietrza w kierunku przepływu spalin

10) Sporządzenie wydruków z ostatniego testu.


 

W sposób opisany powyżej regenerujemy zarówno katalizatory, jak i filtry cząstek stałych DPF/FAP z Diesli oraz samochodów benzynowych.

Każdy z etapów regeneracji wymaga precyzji oraz odpowiednich umiejętności, a także zastosowania specjalnie przeznaczonych do tego celu urządzeń i preparatów.

Tester diagnostyczny

3. Kiedy regenerować DPF?

Zastanawiasz się, kiedy DPF musi zostać poddany regeneracji? Regeneracja filtrów DPF rozumiana jako czyszczenie w serwisie powinna być poprzedzona diagnostyką filtra cząstek stałych i należy ją przeprowadzić od razu po dostrzeżeniu pierwszych objawów zapchanego DPF/FAP.

Ostateczną, lecz oczywistą przesłanką świadczącą o konieczności regeneracji filtra DPF, jest właśnie diagnoza postawiona po szczegółowych badaniach. Narzędziem, które pozwala na rzetelną ocenę stanu filtra, jest np. kamera endoskopowa. Dokładne oględziny wnętrza filtra pomagają w określeniu stopnia jego zapchania, a często także rodzaju nagromadzonych zanieczyszczeń. Równie istotne jest to, że dzięki kamerze oceniany jest stan techniczny filtra pod kątem występowania ewentualnych uszkodzeń mechanicznych.

Filtr cząstek stałych DPF trzeba także zregenerować, gdy automatyczne, wymuszone wypalanie DPF włącza się coraz częściej. Im szybciej filtr zostanie poddany regeneracji, do której konieczny jest demontaż filtra, tym mniejsze ryzyko, że zostanie on uszkodzony. Sposoby na wyczyszczenie filtra DPF/FAP bez montażu niestety często okazują się w tych okolicznościach nieskuteczne.

Wyraźną przesłanką do poddania filtra cząstek stałych regeneracji jest także sytuacja, w której kontrolka filtra po raz pierwszy zasygnalizuje usterkę. Wówczas jako kierowcy powinniśmy potwierdzić u mechanika, że awaria dotyczy właśnie filtra DPF, a następnie podjąć odpowiednie działania naprawcze.

Bez obaw zregeneruj swój filtr DPF/FAP, gdy na liczniku masz już spory przebieg, a jeździsz głównie po mieście i auto nie dość, że kopci, to jeszcze wykazuje znacznie słabszą moc. Bardzo często głównym sprawcą tych niekomfortowych sytuacji jest właśnie wymagający regeneracji filtr cząstek stałych DPF.

Regeneracja filtrów DPF i FAP, czyli czyszczenie filtrów z popiołu i sadzy pozwala na przywrócenie im pełnej sprawności, dlatego też warto rozważyć tę opcję, jeśli na co dzień użytkujemy Diesla lub samochód z silnikiem benzynowym i z filtrem cząstek stałych. Jeżeli filtr DPF wykazuje objawy, które opisaliśmy poniżej, można poddać go regeneracji, która jest opcją o wiele korzystniejszą cenowo niż zakup nowego DPF.

Podkreślamy, że filtr cząstek stałych można zregenerować, jeżeli nie nosi on znamion uszkodzeń mechanicznych.

Filtr DPF do samochodów ciężarowych i autobusowych

- Jakie objawy daje uszkodzony DPF?
  

Zatkany lub uszkodzony filtr cząstek stałych DPF będzie sygnalizował problem na wiele sposobów. Wśród najbardziej charakterystycznych i rozpoznawalnych objawów zarówno kierowcy, jak i mechanicy zgodnie wymieniają:

  • odczuwalny podczas jazdy, a zwłaszcza w momencie przyspieszania spadek mocy silnika;

  • aktywację lampki ostrzegawczej DPF na desce rozdzielczej;

  • tryb awaryjny pojazdu;

  • częste inicjowanie przez sterownik silnika wypalania DPF podczas jazdy;

  • brak prób wypalania sadzy zakończonych sukcesem;

  • występujący w otoczeniu pojazdu oraz wewnątrz niego zapach niespalonego paliwa;

  • nadmierne dymienie;

  • zwiększanie objętości oleju silnikowego;

  • zwiększone zużycie paliwa;

  • zapisy błędów w pamięci sterownika - owe błędy dotyczyć mogą:

    - zbyt dużej ilości sadzy nagromadzonej we wnętrzu filtra,

    - zbyt dużej liczby wypalenia filtra DPF,

    - zbyt dużego przebiegu samochodu od czasu ostatniego wypalania filtra,

    - wysokich wartości ciśnienia różnicowego przed i za filtrem.

Oprócz tego, że występowanie wymienionych symptomów wiąże się ze zmniejszeniem komfortu użytkowania samochodu, jest to także po prostu niebezpieczne dla kierowcy, jego pasażerów oraz pozostałych uczestników ruchu drogowego.

Jako odpowiedzialny kierowca obserwuj pracę swojego samochodu i reaguj, gdy w Dieslu wystąpią wymienione przez nas objawy. Odpowiednio wczesne podjęcie działania to w kontekście napraw samochodowych oraz regeneracji mniejsze koszty, a także krótszy czas oczekiwania na realizację usługi.

 


- Kiedy nie można zregenerować DPF?

Z pewnością już wiesz, po czym poznać, że DPF jest zapchany i wymaga czyszczenia, lecz być może nie wiesz, że niektóre filtry cząstek stałych nie kwalifikują się do regeneracji. Kiedy nie można zregenerować filtra DPF/FAP? Nie jest to możliwe, gdy filtr jest poważnie uszkodzony.

Zła kondycja wkładu DPF, występowanie wykruszeń lub stopienie monolitu sprawiają, że czyszczenie filtra nie jest możliwe.

W ASO przed przystąpieniem do procedury regeneracji przeprowadzana jest wnikliwa diagnostyka filtra cząstek stałych. Wówczas sprawdzamy nie tylko jego przepustowość, ale diagnozujemy także występowanie ewentualnych uszkodzeń mechanicznych. Stan wkładu DPF/FAP jest badany za pomocą endoskopu. Specjalnie skonstruowane urządzenie pozwala sprawdzić, czy monolit DPF nie jest stopiony, popękany lub wykruszony.

Regeneracja uszkodzonego w ten sposób filtra cząstek stałych DPF/FAP byłaby całkowicie nieskuteczna, ponieważ jego nieprawidłowe działanie jest skutkiem usterek mechanicznych, a nie jedynie zabrudzeń.

4. Kiedy należy wymienić DPF?

Na pytanie o to, kiedy należy wymienić DPF, warto odpowiedzieć, mając na uwadze skuteczną i korzystną cenowo opcję regeneracji. Jeśli z różnych przyczyn jest ona jednak niemożliwa, wymiana DPF na nowy staje się jedynym sposobem na to, by samochód z powrotem spełniał obowiązujące normy czystości spalin, mógł uzyskać pozytywny wynik badania technicznego, a także nie stanowił zagrożenia dla sprawności pozostałych układów i podzespołów w pojeździe.

Należy wymienić DPF, gdy:

  • jest popękany, wykruszony lub stopiony, przez co nie nadaje się do regeneracji;

  • oprócz zanieczyszczeń w postaci sadzy i popiołu występują w nim duże zawartości niespalonego oleju;

  • mimo przeprowadzonej regeneracji filtr często się zapycha.

Aby nie inwestować kwot liczonych w tysiącach złotych w fabrycznie nowy filtr DPF/FAP, skieruj się do serwisu, który przeprowadzi jego diagnostykę. W większości przypadków odnotowany stan filtra cząstek stałych jest na tyle dobry, że regeneracja przywróci mu pełną sprawność. W naszym serwisie regenerujemy filtry cząstek stałych w najkorzystniejszych cenach i już w ciągu jednego dnia. Dostępna jest także u nas możliwość zakupu nowego DPF/FAP, więc możesz kontaktować się z nami w przypadku każdego problemu z tym istotnym elementem układu wydechowego - z pewnością znajdziemy najlepsze rozwiązanie!

Tester diagnostyczny

5. Ile wytrzymuje filtr DPF?   

Filtr cząstek stałych - to pojęcie zna albo przynajmniej powinien znać niemalże każdy posiadacz samochodu z silnikiem diesla wyprodukowanym po 2000 roku. Jak długo może działać filtr cząstek stałych DPF? Zakładając najbardziej optymistyczną wersję wydarzeń, można przyjąć, że DPF/FAP wytrzyma w samochodzie około 200 000 km, może nawet 250 000 km.

Jest to możliwe oczywiście tylko wtedy, gdy samochód jest eksploatowany z największą starannością. W przeciwnej sytuacji, czyli wówczas, gdy kierowca nie wie bądź nie troszczy się o to, jak jeździć z DPF, filtr cząstek stałych posłuży mu maksymalnie przez kilkadziesiąt tysięcy kilometrów przebiegu.

Wbrew pozorom właściwe użytkowanie samochodu wyposażonego w filtr DPF/FAP nie jest ani czasochłonne, ani uciążliwe. Wystarczy praktykować dobre nawyki, które posłużą również pozostałym podzespołom. Aby filtr cząstek stałych mógł wytrzymać maksymalnie długo, zaleca się stosowanie olejów niskopopiołowych, częste wymiany filtrów, tankowanie dobrej jakości paliwa bez zbędnych dodatków, a także użytkowanie Diesla na trasie, a nie jedynie do jeżdżenia na krótkich odcinkach po mieście.

Właściwie przeprowadzona adaptacja DPF po czyszczeniu oraz późniejsze użytkowanie samochodu z dbałością o ten element układu wydechowego sprawią, że żywotność filtra DPF będzie naprawdę satysfakcjonująca. W kolejnym akapicie podpowiadamy Ci, czego unikać, by nie zaszkodzić filtrowi cząstek stałych.

Maska samochodu

- Co szkodzi filtrowi DPF?
 

Czego zatem nie wolno robić w autach z filtrami DPF i FAP? Jako eksperci w dziedzinie diagnostyki oraz czyszczenia filtrów cząstek stałych stanowczo odradzamy:

  • gwałtownego przyspieszania przy niskich obrotach silnika - wówczas paliwo spala się niecałkowicie i tworzy duże ilości osadów zapychających filtr DPF/FAP;

  • lekceważenia kondycji turbo lub wtryskiwaczy - wszelkie wycieki z tych elementów powodują przedostawanie się oleju lub zanieczyszczeń do wnętrza DPF;

  • jazdy wyłącznie w trybie miejskim, na krótkich odległościach;

  • braku reakcji na nieprawidłowe działanie zaworu EGR;

  • tankowania niskiej jakości paliwa, w którym mogą znaleźć się zanieczyszczenia;

  • przerywania procedury wypalania sadzy;

  • stosowania olejów silnikowych, które nie są przeznaczone do samochodów z DPF;

  • braku reakcji na aktywowaną kontrolkę filtra cząstek stałych;

  • pozostawiania poziomu oleju silnikowego bez kontroli co najmniej raz w miesiącu;

  • programowego usuwania lub wycinania filtra cząstek stałych, co aktualnie w Polsce jest zabronione prawnie;

  • stosowania niesprawdzonych dodatków lub preparatów do czyszczenia DPF;

  • mycia filtra cząstek stałych myjkami wysokociśnieniowymi;

  • rozwiercania DPF;

  • wypalania filtra cząstek stałych w piecu.

Podejmowanie tego typu działań to najszybsza droga do zapchania DPF przez osady węgla i popiołu lub do powstawania uszkodzeń mechanicznych w jego obrębie.

Jeżeli Twój filtr cząstek stałych zapycha się i często wymaga dopalania sadzy, a samochód działa mniej dynamicznie, niż zazwyczaj, przemyśl, czy sam - nawet nieświadomie - nie działasz na jego szkodę. Bardzo często wystarczy zregenerować filtr cząstek stałych i lekko zmienić swoje nawyki za kierownicą, by cieszyć się pełną funkcjonalnością DPF/FAP przez długi czas.

6. Jak usunąć popiół z DPF?

Popiół i sadza są zasadniczo różnymi materiałami, ale oba gromadzą się w filtrze DPF. Jest to problem bardzo poważny, gdyż popiołu nie da się wypalić. W jaki sposób zatem można usunąć popiół z wnętrza filtra cząstek stałych? Wybierz skuteczną metodę regeneracji DPF, dzięki której zażegnasz także ten problem!

Oferujemy wodne czyszczenie filtrów cząstek stałych usuwające popiół, sadzę oraz inne substancje, które w czasie długotrwałej eksploatacji samochodu osadzają się wewnątrz DPF. Dzięki zastosowaniu metody czyszczenia hydrodynamicznego wszelkie osady są skutecznie wyczyszczone. Tak, jak już wspomnieliśmy, w celu przeprowadzenia regeneracji filtr jest montowany w specjalnie skonstruowanej maszynie. Podczas pracy urządzenia dochodzi do wypłukiwania sadzy i wyrzucania jej wraz z popiołem i wodą z filtra DPF.

Warto pamiętać, że wypalanie filtra DPF nie usuwa popiołu! Prawidłowość ta dotyczy nie tylko wypalania filtra cząstek stałych podczas jazdy albo postoju, ale także wypalania zdemontowanego DPF w piecu, gdyż popiół jest substancja niepalną i można się go pozbyć jedynie mechanicznie.

Być może nasze rozważania dotyczące zapchania filtra cząstek stałych skłoniły Cię do refleksji na temat tego, jak sprawdzić ilość popiołu w DPF. Jest to możliwe nawet bez demontażu filtra z samochodu, ponieważ wystarczy podpiąć odpowiednie oprogramowanie diagnostyczne, za pomocą którego odczyt dotyczący tego, jak duża masa popiołu DPF jest już zgromadzona w filtrze cząstek stałych, jest możliwy. W serwisie, gdzie trafia już zdemontowany filtr cząstek stałych, bada się natomiast jego przepustowość i w ten sposób można ocenić, ile sadzy i popiołu skrywają kanaliki wkładu.

Duże zawartości popiołu, a także sadzy sprawiają, że kondycja filtra się stopniowo pogarsza, przez co nie może on pełnić swoich funkcji w układzie wydechowym. O ile sadzy można pobyć się dzięki wypalaniu, o tyle popiołu poprzez wypalanie niestety nie usuniemy, a zablokowany popiołem filtr będzie sprawował się jeszcze gorzej. Posiadając Diesla z DPF warto wiedzieć, jak usunąć popiół z filtra cząstek stałych, ponieważ jego obecność jest bardzo szkodliwa.

Popiół na filtrze DPF

7. Regeneracja DPF - na jak długo wystarczy?

Przed podjęciem decyzji o regeneracji filtra DPF z Twojego samochodu z pewnością będziesz poszukiwał informacji dotyczących tego, na ile wystarczy taki zregenerowany DPF/FAP.

Wszystko zależy od sposobu eksploatacji Twojego auta, jednakże filtr cząstek stałych po regeneracji powinien wystarczyć na tak długo, jak nowy, ponieważ w ramach czyszczenia zostają mu przywrócone wszystkie fabryczne parametry.

W praktyce oznacza to, że przy właściwym użytkowaniu zregenerowany DPF pozwoli na bezawaryjne przejechanie 200 - 250 tys. km. Aby cieszyć się tak długą żywotnością filtra cząstek stałych, należy jednak eksploatować pojazd w naprawdę przemyślany sposób. Nie wiesz, jak się za to zabrać? Zajrzyj do kolejnego akapitu, w którym prezentujemy wskazówki dotyczące zachowania długiej żywotności zregenerowanego filtra cząstek stałych.

Regeneracja filtra DPF


- Co robić po regeneracji DPF?
 

Po wyczyszczeniu, czyli regeneracji filtra cząstek stałych nie wystarczy jedynie zamontować go w pojeździe. Niestety, filtr cząstek stałych (DPF) nie jest urządzeniem, które będzie pracować nienagannie wówczas, gdy samochód z nim jest niewłaściwie eksploatowany. Liczni kierowcy zapominają o DPF tuż po jego wyczyszczeniu i w najlepsze kontynuują swoje samochodowe zwyczaje, które nie zawsze służą filtrowi cząstek stałych.

Po tym, jak już zainwestowałeś w regenerację DPF, dołóż starań, by jej znakomite efekty utrzymały się maksymalnie długo. Właściwe użytkowanie samochodu z filtrem cząstek stałych nie jest ani trudne, ani kłopotliwe, sprawdź więc, jakie wskazówki warto wcielić w życie.

W ramach codziennej eksploatacji samochodu, w którego układzie wydechowym pracuje DPF po regeneracji, warto:

  • przestrzegać systematyczności wymian oleju silnikowego oraz filtrów: oleju i paliwa;

  • jeździć płynnie, bez gwałtownych zmian prędkości;

  • hamować biegami, jeśli tylko to możliwe;

  • nie generować wysokich prędkości, gdy silnik jeszcze nie jest rozgrzany;

  • wybierać się Dieslem na trasę, stwarzając mu tym samym warunki do wypalania sadzy;

  • kontrolować stan techniczny pojazdu i reagować na pierwsze objawy usterek;

  • stosować oleje silnikowe low saps lub inne, które są przeznaczone do jednostek napędowych z FAP lub DPF;

  • w przypadku filtrów FAP nie dopuszczać do niskiego poziomu płynu katalitycznego w zbiorniku.

8. Regeneracja filtra DPF - cena

Ilekroć w środowisku zwłaszcza kierowców Diesli poruszany jest popularny temat, czyli regeneracja DPF, na czym polega i ile kosztuje to najczęściej zadawane pytania. O ile na pierwsze z nich zdołaliśmy już precyzyjnie odpowiedzieć, o tyle teraz należy poruszyć kwestie związane z ceną za specjalistyczne czyszczenie filtrów cząstek stałych. W ASO zregenerujesz DPF/FAP zaledwie za kilkaset złotych, a w zamian otrzymasz wyczyszczony DPF/FAP, któremu przywrócono fabryczne parametry i przepustowość.

Na pewno już wiesz, że bardzo często zamiast spalać cząstki stałe, filtr DPF zapycha się nimi, przez co niezbędne stało się czyszczenie DPF lub jego wymiana na nowy. Czy między regeneracją a wymianą filtra cząstek stałych występują jakieś duże różnice?

Średnia cena za DPF waha się w przedziale 5 000 - 7 000 zł, natomiast najdroższe filtry cząstek stałych mogą osiągać cenę w wysokości nawet 15 000 zł. Szybko można wywnioskować, że cena regeneracji stanowi zatem ułamek ceny oryginalnego filtra DPF/FAP, a różnica między tymi kosztami jest naprawdę duża.

Wydruk ze stołu probierczego

9. Regeneracja filtra DPF - opinie

Wielu użytkowników samochodów wyposażonych w silniki Diesla zadaje sobie pytanie, czy warto regenerować filtr DPF. Jakie są ich opinie po wyborze naszego autoryzowanego serwisu?

Informacje zwrotne otrzymywane od Klientów pracowni to dla nas motywacja do stałego doskonalenia się, sprawdźmy zatem, jak oceniają oni realizację usługi polegającej na wyczyszczeniu filtra cząstek stałych lub katalizatora metodą wodną w specjalistycznej maszynie. Kierowcy, którzy oddali swoje filtry DPF/FAP do ASO Bosch Service zgodnie przyznają, że samochód w końcu zaczął z powrotem pracować z pełną mocą, często także chwalą obniżone spalanie. Dodatkowe zalety regeneracji DPF są takie, że auto nie dymi, nie zatruwając tym samym atmosfery. Pozytywne opinie dotyczące czyszczenia filtrów DPF/FAP otrzymujemy także ze względu na szybki czas realizacji usługi, gdyż dzięki nowoczesnej aparaturze jesteśmy w stanie regenerować filtry cząstek stałych w ciąg jednego dnia, przy czym filtr wraca do Klienta nie tylko wyczyszczony, ale także wysuszony i gotowy do montażu

Niestety regeneracja DPF rozumiana jako czyszczenie filtra cząstek stałych bez wyjmowania go z samochodu, nie przynosi tak dobrych efektów, więc nawet nie łudź się, że będziesz miał spokój z DPF-em za 39 zł lub inną, równie niską kwotę. Znamy wiele przypadków, w których wspomagany przez preparat do czyszczenia filtrów cząstek stałych DPF czyścił się poprzez wypalanie znacznie rzadziej, jednakże środki tego typu okażą się bezskuteczne w przypadku silnych zabrudzeń filtrów cząstek stałych.

Filtr DPF

10. Czyszczenie DPF - czy warto?

Regeneracja filtra DPF - czy warto ją zrobić? Pomimo wielu pozornych superlatyw usunięcia, regeneracja filtra DPF to czynność, którą na pewno warto, przynajmniej z prawnego punktu widzenia zrobić, kiedy zajdzie taka potrzeba. Brak sprawnego filtra cząstek stałych w pojeździe może okazać się bezpośrednią przyczyną otrzymania mandatu, gdy spaliny zbadane podczas kontroli drogowej okażą się silnie zanieczyszczone. Mając to na uwadze, szybko można wywnioskować, że warto czyścić filtr DPF/FAP metodą wodną, gdyż pozwala ona na usunięcie z jego wnętrza wszystkich możliwych zanieczyszczeń, a nie jedynie sadzy.

Filtr DPF

- Hydrodynamiczne czyszczenie DPF - czy warto skorzystać z tej opcji?
  

Czyszczenie filtra cząstek stałych metodą hydrodynamiczną powoduje liczne pytania kierowców. Co po regeneracji DPF? Na jak długo wystarczą te efekty? To - obok kosztów i opłacalności regeneracji - najczęściej poruszane kwestie.

O tym, że warto czyścić filtry DPF za pomocą sprawdzonych metod, świadczy także długotrwałe utrzymywanie się efektów po realizacji tej usługi. Kierowcy, którzy odpowiedzialnie podchodzą do zregenerowanych, zamontowanych ponownie filtrów cząstek stałych w swoich samochodach, cieszą się ich bezawaryjnym funkcjonowaniem przez tysiące kilometrów.

Możliwości czyszczenia filtrów DPF jest sporo, wystarczy zapoznać się z ofertami dostępnymi w różnorodnych serwisach lub na ich stronach internetowych, warto jednak mieć na uwadze, że nie wszystkie sposoby okażą się odpowiednie dla DPF/FAP. Czyszczenie określane jako wodne bądź hydrodynamiczne jest dla nich w pełni bezpieczne.

Na szczęście nowe filtry DPF są mniej problematyczne. Warto dodać, że jeszcze 10 lat temu producenci aut uczyli się na błędach, których ofiarami byli niestety zwłaszcza kierowcy Diesli. Stosowanie się do zaleceń producentów z pewnością znacznie odsunie wizję zapchanego DPF w czasie, a gdy wystąpią pierwsze objawy zablokowanego DPF, należy zareagować i oddać go na skuteczną regenerację serwisową. Wodne czyszczenie DPF pozwala przywrócić filtrowi fabryczne parametry na naprawdę długi czas.

Liczba użytkowników aut z filtrami FAP/DPF/GPF w Polsce stale się zwiększa. Dlaczego? Każdego roku przybywa kilkaset tysięcy fabrycznie zaopatrzonych w filtry cząstek stałych Diesli. Ich dynamika ma wielu zwolenników, zatem wychodzimy naprzeciw ich potrzebom, udostępniając usługi kompleksowej diagnostyki i regeneracji filtrów DPF.

 

11. Jak wyczyścić DPF domowym sposobem?

Chciałbyś nieco zaoszczędzić na regeneracji DPF/FAP i zastanawiasz się, jak wyczyścić filtr samodzielnie? Niestety domowe czyszczenie filtra DPF i skuteczność metod stosowanych na własną rękę należy poddać w wątpliwość, ponieważ nie dość, że mogą one nie przynieść oczekiwanych rezultatów, to jeszcze stwarzają zagrożenie dla dalszego funkcjonowania filtra DPF.

Postanowiliśmy dokonać przeglądu domowych sposobów czyszczenia DPF, a także uzasadnić, dlaczego ich stosowanie jest po prostu ryzykowne.

Dla amatorów Diesli czyszczenie filtra FAP domowym sposobem, podobnie, jak czyszczenie jego suchej odmiany, czyli filtra DPF, to działanie, które może przyjąć naprawdę różne oblicza. Wymienionych poniżej praktyk stanowczo nie zalecamy powtarzać!

Filtr DPF

- Domowe sposoby na czyszczenie DPF, których nie zalecamy!
  

Skoro opisaliśmy już zalecane, skuteczne i bezpieczne metody regeneracji filtrów cząstek stałych, warto teraz poświęcić chwilę na przegląd metod, których zastosowanie może okazać się opłakane w skutkach. Do jakich sposobów uciekają się najbardziej pomysłowi użytkownicy Diesli, aby przywrócić sprawność filtrowi cząstek stałych? Wśród ich licznych pomysłów znaleźliśmy:

a. Czyszczenie DPF Karcherem.

Filtr cząstek stałych czyszczony myjką ciśnieniową na podwórku nie jest niestety zdiagnozowany. Operator myjki nie wie zatem, czy w jego wnętrzu nie ma delikatnych uszkodzeń struktury, które mogą przerodzić się w pęknięcia i wykruszenia, gdy wkład zostanie potraktowany wodą pod nieodpowiednio dobranym ciśnieniem. Zastosowanie nieodpowiedniego detergentu oraz myjki ciśnieniowej może sprawić, że dobrej kondycji DPF już nie da się przywrócić.

b. Czyszczenie DPF płynem do kominków.

Wydawać by się mogło, że ten pomysł ma logiczne uzasadnienie, ponieważ płyn do kominków usuwa osady węgla, powinien zatem wręcz idealnie nadawać się do oczyszczania filtra cząstek stałych z sadzy. Niestety, preparaty przeznaczone do czyszczenia kominków nie sprawdzą się w kontekście filtrów DPF. Mogą one nie tylko uszkodzić delikatną powłokę katalityczną, bez której filtr cząstek stałych nie będzie mógł pełnić swoich funkcji w układzie wydechowym, ale także całkowicie zakleić kanaliki, blokując zupełnie ich drożność. Po czyszczeniu dającym tak niepożądane efekty pozostaje Ci już jedynie zakup DPF na wymianę.

c. Czyszczenie DPF sodą kaustyczną.

Metoda ta jest przez wiele osób uważana za skuteczną, jednakże w rzeczywistości soda kaustyczna może spowodować całkowitą destrukcję filtra cząstek stałych DPF/FAP. W jaki sposób? Zastosowanie sody kaustycznej do czyszczenia DPF domowym sposobem powoduje, że metale szlachetne o właściwościach katalitycznych tracą swoje właściwości, filtr zatem staje się po prostu bezużyteczny.

d. Wypalanie DPF w piecu.

Wśród amatorów niekonwencjonalnych metod czyszczenia filtrów DPF znaleźli się i tacy, którzy wkładają po prostu filtr cząstek stałych lub jego wkład do pieca licząc, że w ten sposób wypalą się nagromadzone w nim osady. Niestety, często nie biorą pod uwagę tego, że wypalić się może również sam wkład, przyjmując postać bezużytecznej, stopionej masy.

 


- Środki do czyszczenia DPF

Przytoczone powyżej przykłady domowego czyszczenia filtrów cząstek stałych zazwyczaj stanowią przyczynę podwójnych wydatków, a nie oszczędności, do których dążą osoby je stosujące. Czy można samemu wyczyścić filtr cząstek stałych? Metody bazujące na nieprzeznaczonych do filtrów cząstek stałych preparatach czy urządzeniach należy odrzucić, a jedyne, co pozostaje kierowcy, to stosowanie środków czyszczących filtry cząstek stałych. Preparaty te nie usuną poważnych, gromadzonych przez długi czas zanieczyszczeń, ich działanie ma jednak charakter w dużej mierze profilaktyczny.

Preparaty do czyszczenia filtrów DPF, które są dostępne na rynku, muszą zostać zastosowane umiejętnie i zgodnie z zaleceniami producenta. W przeciwnej sytuacji, gdy użyje się ich niewłaściwie, mogą całkowicie zablokować przepustowość DPF.

Właściwie użyte preparaty są w stanie lekko oczyścić filtr cząstek stałych, a także sprawić, że sadza będzie w mniejszym stopniu przylegać do ścianek kanalików filtrujących. Stosowanie takich dodatków do paliwa DPF albo preparatów czyszczących może przyczynić się do poprawy kondycji filtra cząstek stałych, a ponadto charakteryzuje się dość niską ceną.

12. Wypalanie DPF

Weźmy jeszcze na tapet wypalanie sadzy w filtrze DPF - ile trwa i kosztuje? Aby wypalić sadzę w filtrze cząstek stałych, potrzebujesz tak naprawdę mniej niż 30 minut i kilkanaście złotych na paliwo - wówczas z powodzeniem wypalisz DPF na postoju lub podczas jazdy. Nieco inaczej przedstawia się cena oraz czas niezbędne do serwisowego dopalania sadzy, gdyż zarówno pieniędzy, jak i czasu potrzeba po prostu więcej.

Pracownia DPF

- Jak wypalić DPF?

Wróćmy do metod wypalania DPF, które możesz zrealizować sam. Jeśli we wnętrzu filtra cząstek stałych w Twoim samochodzie nagromadziło się dużo sadzy, możesz usunąć ją poprzez wypalanie DPF podczas jazdy (co jest najbardziej naturalną metodą, która nie obciąża DPF/FAP) bądź wypalanie DPF na postoju. Od regularnego wypalania filtra cząstek stałych zależy późniejsza trwałość tego elementu. W normalnych warunkach eksploatacji temperatura spalin jest zbyt niska, by spalić zalegającą w filtrze sadzę. Jak wypalić DPF, gdy zajdzie taka potrzeba? Dostępne metody opisaliśmy poniżej!


a) Wypalanie DPF w trakcie jazdy samochodem

Rozumiana w ten sposób samoczynna regeneracja DPF niekiedy zachodzi nawet bez wiedzy kierowcy. Jeżeli czujniki wykażą, że zawartość sadzy w filtrze cząstek stałych jest już wysoka, a pojazd akurat pokonuje długą trasę z wyższą prędkością i bez konieczności częstego hamowania lub zmieniania biegów, to sterownik zainicjuje wypalanie DPF. W niektórych modelach Diesli aktywuje się wówczas kontrolka, w innych natomiast może włączać się ogrzewanie tylnej szyby lub lusterek. Kierowca powinien także zauważyć nieco zwiększone chwilowe spalanie.

Bardzo ważne jest, aby nie przerywać pracy silnika podczas wypalania DPF. Jeżeli taka sytuacja kilkukrotnie się powtórzy, może to źle wpłynąć na stan filtra cząstek stałych.

Wypalanie podczas jazdy określane jest także mianem regeneracji pasywnej filtra DPF i zajmuje około 20-30 minut w zależności od modelu. Jest to najbardziej bezpieczny dla filtra cząstek stałych sposób na dopalenie sadzy. Warto zdiagnozować DPF, jeśli sterownik wymusza dopalanie sadzy zbyt często, ponieważ może być to oznaka awarii czujnika lub samego filtra.


b) Wypalanie DPF podczas postoju

Brak możliwości udania się w dalszą trasę, którą można pokonać dynamicznie i z wyższą prędkością sprawia, że konieczne okazuje się dopalanie sadzy na postoju. Wówczas możemy mówić o tak zwanej aktywnej regeneracji DPF, którą kierowca musi sam zainicjować.

Aby zregenerować w ten sposób DPF/FAP, należy ustawić samochód na otwartej przestrzeni w miejscu, w którym ewentualna plama sadzy pod wylotem rury wydechowej nie będzie poważnym problemem.

Samochód pozostawiony na biegu jałowym dzięki podkręcaniu obrotów zainicjuje procedurę dopalania sadzy. Nie gaś silnika podczas wypalania filtra DPF! Należy poczekać, aż zostanie ona w pełni zrealizowana, ponieważ zgaszenie silnika może poważnie zaszkodzić filtrowi cząstek stałych. Nie zalecamy stosowania tego sposobu na dopalenie DPF zbyt często, ponieważ nie jest to metoda w pełni naturalna i obciąża nie tylko filtr cząstek stałych, ale i silnik oraz inne podzespoły. O wiele lepiej dla kondycji Twojego filtra cząstek stałych będzie, gdy udasz się na przejażdżkę, umożliwiając tym samym wypalanie sadzy podczas jazdy.

13. Regeneracja filtra DPF - niska cena

Dostępny na stronie internetowej cennik regeneracji filtrów DPF FAP i katalizatorów w naszym serwisie to oferta w pełni dostosowana do potrzeb oraz oczekiwań naszych Klientów.

Niska cena za regenerację DPF do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, a także do różnego rodzaju maszyn, idzie w parze z najwyższą jakością wykonania usługi.

Zregeneruj swój filtr cząstek stałych w serwisie, w którym dostępne są nowoczesne maszyny, ponieważ dzięki ich zastosowaniu procedura może zostać zrealizowana ze stuprocentową skutecznością.

Regeneracja DPF/FAP to wyjście o wiele lepsze od wycinania bądź komputerowego usuwania filtrów cząstek stałych, co jest w Polsce oraz w wielu europejskich krajach po prostu nielegalne. Dzięki temu, że zregenerujesz DPF, unikniesz ryzyka otrzymania mandatu oraz kłopotów z przeglądem technicznym. Co więcej, będziesz na co dzień użytkować samochód, który nie emituje do środowiska dużych zawartości szkodliwych substancji, a przy tym jest w pełni bezpiecznym środkiem transportu.

Filtr DPF
Co o tym myślisz?

Komentarze

Michał
star star star star star
Wystawiono Rok temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Regeneracja filtra DPF (Diesel Particulate Filter) to proces polegający na usunięciu zanieczyszczeń, czyli sadzy, która zbiera się w filtrze podczas jazdy. Regeneracja filtra jest konieczna, aby zachować jego skuteczność działania i uniknąć jego przepchania. Istnieje kilka sposobów regeneracji filtra DPF: Regeneracja termiczna: polega na podgrzaniu filtra do wysokiej temperatury, co powoduje utlenianie sadzy i jej usunięcie. Proces ten może być przeprowadzany przez samochód podczas jazdy (np. poprzez zwiększenie obrotów silnika) lub przez specjalny sprzęt podłączony do układu wydechowego. Regeneracja chemiczna: polega na dodaniu specjalnego preparatu do paliwa, który rozpuszcza sadzę i umożliwia jej usunięcie. Proces ten musi być przeprowadzony przez specjalistycznego mechanika. Regeneracja mechaniczna: polega na mechanicznym oczyszczeniu filtra z sadzy za pomocą specjalnego sprzętu. Proces ten wymaga demontażu filtra i jego późniejszego ponownego montażu.
Daniel
star star star star star
Wystawiono 3 lata temu
Czy ten komentarz był pomocny?
Jak regeneracja filtra czastek stalych to tylko w sprawdzonym miejscu, zeby miec 100% pewnosc ze jakosc uslugi bedzie wykonana na najwyzszym poziomie i nie okaze sie pozniej, ze z dpfem cos jest nie tak... Sam jestem bardzo zadowolony z efektow regeneracji, wiec warto ja wykonywac dla bezpieczenstwa swojego i srodowiska!

Popularne wpisy