Subpage photo

Regeneracja filtrów DPF i katalizatorów SCR w kombajnach John Deere

Diana Konior
Czas przeczytania tekstu: 6 minut
E-mail Skopiuj link
Oceń:
/ Aktualna ocena: 4.88

1. Regeneracja filtra DPF w maszynach rolniczych John Deere

Nie da się ukryć, iż kombajn stanowi jedną z najbardziej istotnych maszyn w zakresie rolnictwa, to on bowiem umożliwia zbiór tak bardzo pielęgnowanego i wyczekiwanego przez rolnika ziarna, a więc nie sposób nie przyznać racji, iż przed żniwami regeneracja filtrów DPF i katalizatorów SCR w kombajnach John Deere będzie stanowiła konieczność. Kombajny amerykańskiej marki John Deere w trosce o ekologię i ograniczenie emisji szkodliwych spalin, podobnie zresztą, jak i w przypadku ciągników tej marki, wyposażone są w podzespoły odpowiedzialne za przestrzeganie dopuszczalnych norm emisji spalin. Również i maszyny rolnicze podlegają obowiązkowej kontroli stanu technicznego, zalecanym jest więc, aby na koniec sezonu zawsze dokonać ewentualnych napraw, a wtedy będziemy mieli pewność, iż nasza maszyna nie ustanie w trakcie wytężonej pracy, na który to postój, jak wiemy, w rolnictwie nie można sobie pozwolić. Jak ogólnie jest wiadomym, filtry cząstek stałych i katalizatory wykonują bardzo żmudną pracę, a ta skutkuje tym, iż bardzo często ulegają awariom.

Jeżeli chcą więc Państwo zdobyć informacje na temat tego, w jaki sposób sprawdzić stan techniczny podzespołów odpowiedzialnych za oczyszczanie spalin w kombajnie, a także jak przebiega proces czyszczenia i regeneracji, zachęcamy do lektury niniejszego artykułu.

 

Czyszczenie filtrów cząstek stałych i reaktorów katalitycznych SCR w kombajnach marki John Deere
Regeneracja filtrów DPF i katalizatorów SCR w kombajnach John Deere

 

2. Regeneracja DPF John Deere

Filtr cząstek stałych możemy odnaleźć między innymi w następujących modelach kombajnów marki John Deere:
- kombajn John Deere S690,
- kombajn John Deere S685,
- kombajn John Deere S680,
- kombajn John Deere S670,
- kombajn John Deere S660,
- kombajn John Deere T560,
- kombajn John Deere T550,
- kombajn John Deere W650,
- kombajn John Deere W550.

Jeżeli mamy na myśli filtr cząstek stałych w kombajnach John Deere, to warunki jego pracy są o wiele korzystniejsze, niż w przypadku chociażby ciągników, które to podobnie, jak i samochody osobowe zazwyczaj pracują na różnych obrotach. Praca kombajnu zaś wymaga wykorzystania przez maszynę maksymalnie największych obrotów, a to, jak możemy się domyśleć, będzie skutkowało tym, iż pasywne wypalanie DPF John Deere będzie przebiegało o wiele łatwiej z racji tego, iż temperatura spalin będzie wystarczająco wysoka. Jeżeli chodzi o sposób dopalania sadzy, to w nowoczesnych maszynach marki John Deere możliwy jest wybór dopalania sadzy, a mianowicie automatyczny lub też manualny. Podzespół, jakim jest filtr cząstek stałych John Deere, zazwyczaj w trakcie dnia pracy wypala się samoczynnie dwa razy, a cały proces trwa krócej niż 20 minut. Zalecanym jest, aby obserwować, czy objawy związane z dopalaniem sadzy w DPF ustały, a mianowicie będziemy mieli tu na myśli kontrolkę DPF, a także chwilowe podwyższone zużycie paliwa. Najlepiej jest, aby dokonywać dopalania sadzy w trakcie pracy kombajnu i nie odkładać tego procesu w czasie, ponieważ może to grozić nie tylko uszkodzeniem układu wydechowego, ale także znacznym ograniczeniem mocy silnika.

Miejmy jednak na uwadze, iż kombajn John Deere i wypalanie DPF z czasem przestanie przynosić efekt, a każde kolejne dopalanie będzie odbywało się w mniejszym odstępie czasowym. Z czego więc zatem wynika taki stan rzeczy? Najprawdopodobniej nasz kombajn w wyniku swojej długotrwałej pracy i licznych dopalań sadzy, zdążył nazbierać bardzo dużą ilość popiołu, a jedyną wówczas metodą na odzyskanie drożności w zapchanym podzespole jest poddanie, takiego filtra czyszczeniu wodnemu, oferowanemu przez liczne serwisy, zajmujące się profesjonalną regeneracją zarówno filtrów DPF i katalizatorów SCR w kombajnach John Deere, ale i także w ciągnikach, pojazdach osobowych i ciężarowych. Certyfikowane maszyny, jakie posiadają takie serwisy, bez problemu sprostają oczyszczaniu podzespołu o większych gabarytach, a jego efekty zaskoczą każdego właściciela kombajnu marki John Deere, gdyż po całej procedurze filtr odzyskuje parametry porównywalne z nowym filtrem.

3. Regeneracja katalizatora John Deere

Nie ma wątpliwości, iż w spełnianiu bardzo rygorystycznej normy emisji spalin w znacznym stopniu pomogło zastosowanie nie tylko filtra cząstek stałych i zwykłego katalizatora utleniającego, ale także zastosowanie innowacyjnego systemu SCR, bazującego na współpracy z płynem AdBlue, który przejawia właściwości katalityczne, a pod wpływem temperatury przeobraża się w mocznik, który wchodzi w reakcję z tlenkiem azotu i wówczas to układ wydechowy kombajnu opuszcza już neutralny azot i para wodna.

Jak ogólnie jest wiadomym, płyn AdBlue, pomimo swojej zbawiennej roli w oczyszczaniu spalin, posiada kilka wad, które skutecznie zniechęcają nie tylko właścicieli kombajnów John Deere, ale także każdych innych pojazdów, a mowa tu będzie o:
- krystalizacji płynu AdBlue na skutek niskich temperatur,
- utracie jego właściwości katalitycznych pod wpływem wysokich temperatur,
- silnego poziomu korozyjności.

Taka krystalizacja skutkuje tym, iż pompa AdBlue John Deere, czy też wtryskiwacze ulegają zapchaniu przez wytrącone kryształki. Nie należy od razu martwić się zakupem nowych podzespołów, których cena w kombajnach John Deere z pewnością nie należy do najtańszych, a tym bardziej, iż układ SCR jest stosunkowo nowym rozwiązaniem, tak też i najpewniej opierając się o taką przesłankę, możemy przypuszczać, iż cena będzie „nieco” wyższa. Przypominamy, iż regeneracja SCR John Deere jest możliwa, tak więc w przypadku uszkodzonej pompy AdBlue czy też wtryskiwaczy, warto je poddać takiej regeneracji, aby w stosunkowo niskiej cenie cieszyć się dalszą efektywną pracą naszego kombajnu John Deere podczas prac polowych.

Nie zalecamy w tym miejscu regeneracji poprzez wypalanie katalizatora John Deere, ponieważ jest to działanie bardzo ryzykowne, które może doprowadzić do uszkodzenia wkładu, który to wbrew pozorom, pomimo swoich gabarytów, jest bardzo delikatnym podzespołem.

 

Czyszczenie katalizatora John Deere
Regeneracja katalizatora John Deere

 


Usuwanie DPF John Deere

Bardzo wielu właścicieli pragnąc ominąć obowiązek, jakim jest regeneracja filtrów DPF i katalizatorów SCR w kombajnach John Deere, decyduje się na usunięcie tychże podzespołów, programowe wyłączenie, czy też zastosowanie emulatorów, które w przypadku na przykład usunięcia układu SCR, skutecznie będą zastępowały sygnał, jaki przesyła sterownikowi silnika czujnik NOX John Deere. Zastosowanie takiego emulatora wówczas skutkuje tym, iż sterownik silnika jest tak stymulowany przez emulator odpowiednim sygnałem, iż ten nie orientuje się, że układ SCR nie działa w należyty sposób i stanowi wyłącznie atrapę. Tym samym nie ma mowy o wyskakujących błędach, czy też przechodzeniu kombajnu John Deere w tryb pracy awaryjnej.

Pamiętajmy, iż eliminacja usterki powinna opierać się na poddaniu takiego podzespołu regeneracji, a nie na usuwaniu, ponieważ wówczas to, taki kombajn nie spełnia norm emisji spalin, a tym samym wyjazd z pola na drogę taką maszyną będzie bardzo ryzykowny. Ważnym jest również, iż nie można odkładać w czasie decyzji o poddaniu uszkodzonego podzespołu naprawie, ponieważ z każdą kolejną przepracowaną godziną niepokojące objawy będą ulegały nasileniu, a wówczas tylko czekać, aż praca zostanie przerwana, a kombajn John Deere przejdzie w tryb pracy awaryjnej.

Wbrew pozorom regeneracja filtrów DPF i katalizatorów SCR w kombajnach John Deere nie jest droga, jeżeli weźmiemy pod uwagę to, iż chroni nas przed zakupem nowego podzespołu, a jego parametry po wykonanej usłudze śmiało mogą konkurować z tymi, którymi charakteryzuje się nowy podzespół. Zachęcamy więc, aby dmuchać na zimne i po każdym efektywnie przepracowanym sezonie przez nasz kombajn John Deere, poddać go dokładnemu serwisowi, a w razie konieczności i czyszczeniu. Gwarantujemy, iż tak przygotowany kombajn na nowy sezon będzie cieszył nas swą nienaganną pracą równie bardzo, co osiągnięte plony w najbardziej urodzajnym roku!

 

Wycinanie filtra cząstek stałych w John Deere
Usuwanie DPF John Deere

 

Dodaj komentarz

Loader
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.
Wystąpił błąd.

Ostatnio dodane

18 października 2021

Uzupełnienie dodatku FAP

Napełnienie zbiorniczka specjalnym płynem katalitycznym Eolys,...

18 października 2021

Filtr GPF

GPF to nic innego, jak nowa odmiana filtra cząstek stałych...

18 października 2021

Wypalanie DPF co 150 km

Tak wcześnie pojawiająca się informacja o wypalaniu po przejechaniu...

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności. RODO
Call icon
Zadzwoń i sprawdź +48 725 803 803
Call icon

Zadzwoń do nas

+48 725 803 803
lub

Zostaw nam swój numer

Tel loader
Wpisz poprawny numer